Net als bij de meeste webwinkels ben je waarschijnlijk afhankelijk van de gratis bezoekers uit zoekmachines zoals Google. Daarom is het altijd verstandig om goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. De onderstaande 10 tips kan je weer gebruiken om je webwinkel hoger in de zoek resultaten naar voren te laten komen. Mensen die al een beetje ervaring hebben met het optimaliseren van een webwinkel voor de zoekmachines kunnen er vast over meepraten. Het kan je ongelooflijk veel gerichte bezoekers opleveren als je bovenaan in de zoekmachines weet te geraken. Niet alleen wordt je als eerste gevonden, je laat je concurrenten onder je zodat je altijd een streepje voor hebt.
Zoeken

Unieke productbeschrijvingen zorgen voor gerichte bezoekers

Een van de belangrijkste onderdelen van het invullen van de content op je webwinkel is het maken van gedetailleerde productbeschrijvingen. Deze omschrijvingen zijn echter niet alleen bedoeld om bezoekers te overtuigen die al op je webwinkel aanwezig zijn. Hou er ook rekening mee dat deze beschrijvingen het verschil kunnen maken als het gaat om zoekmachine op de. Steeds meer mensen typen namelijk gerichte zoektermen in of zelfs hele zinnen. De opkomst van gesproken zoekopdrachten heeft hier ook aan bijgedragen. Productpagina’s zelf zijn een uitgelezen kans om te scoren op deze gerichte zoekopdrachten. Een productpagina is namelijk altijd specifiek en kan je daarom de juiste beschrijvingen meenemen zodat deze ook in zoekmachines zoals Google naar voren komt. Verkoop je bijvoorbeeld grasmaaiers dan heb je waarschijnlijk veel verschillende in het assortiment waaronder bijvoorbeeld een “groene grasmaaier”. Natuurlijk kun je deze beschrijving meegeven maar je kan het ook een stukje specifieker maken in de meter titel, beschrijvingen en product tekst zelf. Maak er bijvoorbeeld van “groene goedkope grasmaaier met zitfunctie”. Een bezoeker die in Google aan het oriënteren is weet bovendien beter waar hij of zij op klikt en wat er te verwachten valt op de pagina. Hiermee sluit je een hoop bezoekers uit die toch men niet geïnteresseerd waren en adverteren een stuk gerichter.

Geef ook de afbeeldingen op je website beschrijvingen mee

Deze tip is natuurlijk niet nieuw, het is al sinds jaar en dag zo dat afbeeldingen beschrijvingen vereisen omdat Google ze anders niet kan lezen. Dit zijn de zogenaamde alternatieve beschrijvingen, onder de WordPress gebruikers onder ons waarschijnlijk zeker bekend. Afbeeldingen zijn dus niet alleen belangrijk voor de mensen die de pagina bezoeken. Het is ook belangrijk voor de zoekmachinerobots zodat deze kunnen begrijpen wat er op de pagina verteld wordt. Geef daarom iedere productafbeelding maar ook iedere afbeelding op informatieve pagina’s een alternatieve beschrijving mee.

Focus op onafhankelijke beoordelingen

Op het eerste gezicht lijkt dit misschien niet een tip waarmee je direct hoger gaat scoren in Google, en dat is ook zo. Echter is het wel indirect een hele belangrijke factor om aan Google te tonen dat je een betrouwbaar bedrijf bent. Deze zogenaamde trustfactor is een belangrijk onderdeel van het beoordelen van websites en webwinkels voor de zoekmachines. Onafhankelijke beoordelingen zorgen ervoor dat de zoekmachine weten dat je echte klanten hebt die ook feedback achterlaten. Uiteraard is het wenselijk dat deze feedback ook positief is.
feedback

Houdt de URL’s van je webwinkel kort en krachtig

De meeste webwinkeleigenaar hebben waarschijnlijk een automatisch systeem dat de URL’s aanwijst voor de webwinkel pagina’s. Dit is echter niet altijd de beste oplossing. Het is belangrijk om de URL’s van je website kort en krachtig te houden, en het is wenselijk dat deze ook zoekwoorden bevatten zodat de zoekmachine robots weten over welke producten deze pagina gaat.

Focus iedere pagina op één zoekterm

Van nature is de mens lui en dat is vaak terug te zien in webwinkels. Mensen die een webwinkel maken proberen met een pagina meerdere zoekwoorden te verwerken maar dat is vaak niet erg handig. Het is slim om specifieke pagina’s te maken waarbij iedere pagina gericht is op één zoekterm en bijbehorende synoniemen en extensies. Als je pagina bijvoorbeeld gericht is op grasmaaiers dan kan je ook denken aan extensies zoals grasmaaiers kopen, grasmaaiers bestellen of goedkope grasmaaiers bijvoorbeeld. Als je ook andere tuinmaterialen verkoopt dan kan je dat beter op een andere pagina doen zodat je deze kunt inrichten op andere zoektermen. Op deze manier breng je een structuur aan in je webwinkel en weet Google precies welke pagina bij welke zoekterm hoort.

Experimenteer met het schrijven van een slimme meta titel en beschrijving

Een van de belangrijkste onderdelen die je moet invullen op een webpagina is een meta titel en beschrijving. Toch wordt dit vaak vergeten of onvolledig ingevuld door eigenaren van websites en webwinkels. Niet erg slim want het kost namelijk niet veel tijd en Google hecht er toch veel waarde aan. Dit is bovendien de tekst die in de zoekmachines zelf naar voren komt. Maar daarom goede afwegingen over het invullen van deze titels en beschrijvingen. Zorg dat ze zowel pakkend zijn voor de bezoekers als gericht op zoektermen voor de zoekmachines. Over het algemeen geldt dat je het best alle ruimte kunt benutten en naast de zoektermen ook converteren de woorden kunt gebruiken zoals “gratis verzending” of “achteraf betalen” bijvoorbeeld. Gebruik de belangrijkste zoektermen echter vooraan in de zinnen zodat de zoekmachines weten dat dit de onderwerpen zijn waarover de producten en pagina’s gaan.
checklist

Intern linken is de beste linkbuilding manier

Het mag geen geheim zijn dat grote webshops veel tijd besteden aan linkbuilding. Het is dus erg belangrijk om hier aandacht aan te besteden als je hoger wilt scoren in de zoekmachines. De meeste van deze bedrijven focussen zich echter op het verkrijgen van externe links vanaf andere websites. Toch is het verstandig om eerst eens te beginnen met het intern linken en het optimaliseren van deze links op je eigen website. Met intern linken wordt uiteraard bedoelt het linken op je eigen pagina’s naar andere pagina’s van je eigen website. Maar waarom is dit goed? Hoor ik je denken. Het draagt eraan bij dat je aangeeft wat de structuur op je website is. Aan het aantal interne links en de teksten die hierbij worden gebruikt kan een zoekmachine afleiden welke pagina’s belangrijk zijn en wat de onderwerpen van bepaalde pagina’s zijn. Daarnaast maken je bezoekers er ongetwijfeld ook gebruik van om te navigeren naar de juiste producten en informatie.

Zorg voor duidelijke navigatie en een snelle zoekfunctie

Als je zelf ook wel eens iets online hebt besteld dan heb je ongetwijfeld ervaren dat het niet leuk is om eindeloos door te moeten klikken voordat je op de juiste pagina bent. Het is daarom zaak om een bezoeker en zo weinig mogelijk stappen naar de juiste productpagina of informatie te leiden. De homepage is hier van groot belang, ook de zoekfunctie is natuurlijk belangrijk. De homepage luidt vaak de hele inhoud van de website zien, de belangrijkste categorieën en informatie bijvoorbeeld. Met een handige zoekfunctie kunnen mensen zelf worden in typen en op de juiste pagina’s terecht komen. Dit zorgt allemaal voor een betere ervaring voor de klant en minder mensen die vertrekken. Ook dit wordt gemeten door de robots van de zoekmachines.
zoeken

Externe links blijven ook belangrijk

Hierboven hebben we al even gehad over het gebruik van interne links, we noemden dit als eerst omdat het vaak vergeten wordt en toch wel heel belangrijk is. Ook het vergaren van links van externe websites blijft echter super belangrijk om beter gevonden te worden in Google. De regels zijn wel een beetje veranderd de afgelopen jaren. Zoekmachine robots worden steeds slimmer en weten de kwaliteit en relevantie eruit te filteren. Focus daarom op sterke links van relevante website. Ga op zoek naar blogs die betrekking hebben tot jou onderwerp, forums waar op gepraat wordt over je producten of andere relevante websites waar je een link op kunt plaatsen die misschien door bezoekers ook nog worden gebruikt. Let erop dat je niet al teveel links in één keer plaats en dat er ook variatie aan wordt gebracht. Gebruik daarom ook niet altijd dezelfde woorden om naar je website terug te linken maar variëren hierin en gebruik ook weer synoniemen en extensies van de zoektermen waar je op wilt scoren.

Focus op mobiele bezoekers

Dat je anno 2017 een mobiele webwinkel moet hebben dat hoeven we je vast niet meer te vertellen. Toch noemen we het nog een keer apart op deze pagina omdat je constant moet blijven optimaliseren op dit gebied. Als je al een mobiele webwinkel hebt dan kan je bijvoorbeeld eens kijken of je de snelheid of navigatie misschien kunt verbeteren dit zijn belangrijke onderdelen die ervoor zorgen dat een klant een bestelling plaatst op je mobiele webwinkel.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op