Wanneer je potentiële klant eindelijk op je productpagina is gekomen begint het echte verkopen pas, de productbeschrijving bepaald voor een groot gedeelte of de bezoeker het product wel of niet koopt. Op een webwinkel is meestal geen verkoper die je gelijk kan helpen, daarom is het zaak een zo duidelijk mogelijk productomschrijving te maken. 

Productpagina's maken is vaak niet eenvoudig, helemaal niet bij kleine simpele producten die weinig specificaties hebben. Bij uitgebreide technische producten is dit gek genoeg wat eenvoudiger. Bij deze producten kun je namelijk vele eigenschappen opsommen en een duidelijke gebruikershandleiding opnemen. Ik raad je aan om af te kijken bij de grotere webwinkels zoals Bol.com, kleding winkels zoals Wehkamp en Zalando zijn vaak ook een ster in productteksten (laten) maken. Ook aan online handelssites zoals Amazon, Ebay en Marktplaats.nl kun je een goed voorbeeld nemen, de productomschrijvingen bestaan hier vaak ook uit een aantal standaard elementen die ingevuld moeten worden wat het voor de bezoeker erg eenvoudig maakt.
productpagina-vertrouwd

Les 1: Houdt rekening met SEO

Om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines zijn er een aantal belangrijke factoren waar je rekening mee moet houden. De zoekmachines houden van een uitgebreide beschrijving, duidelijke koppen en afbeeldingen met een beschrijving. Hierdoor kan de zoekmachine lezen waar de pagina over gaat. We raden je aan om de productpagina op 1 hoofdterm te richten.
Naast een uitgebreide beschrijving en bijbehorende afbeeldingen vul je een unieke meta titel en beschrijving in. Deze worden direct weergegeven in de zoekmachines en zouden de juiste zoektermen moeten bevatten waar je op gevonden wil worden.
Maak je productpagina zo uitgebreid mogelijk met duidelijke alinea's tekst zodat jou webwinkel hoger scoort dan die van de concurrent. Als je deze tips toepast dan wordt je bovendien sneller gevonden als een consument specifiek zoekt op het type product.
Voor meer tips en adviezen op het gebied van zoekmachine optimalisatie kun je ook dit artikel over SEO doornemen.
seo

Les 2: Productafbeeldingen

Naast de beschrijving van het product zijn de productafbeeldingen waarschijnlijk de grootste factor bij het beslissen of een product gekocht wordt. De bezoeker kan het product niet in het echt zien of aanraken en daarom is het belangrijk om het product zo mooi en realistisch mogelijk weer te geven.
Hieronder vind je een voorbeeld van Kijkshop.nl die hier erg sterk in is. Je ziet gelijk een overzicht van verschillende afbeeldingen van het product uit alle gewenste hoeken. Om het product nog beter te bekijken kun je ook een video afspelen!
3D productfotografie is ook sterk in opkomst, hiermee kun je het product in de rondte slepen en vanuit alle hoeken bekijken. Hiermee wordt het steeds beter mogelijk om een product net als in een normale winkel te bekijken!
Een andere toevoeging die je kan gebruiken zijn productfoto's die klanten gemaakt hebben. Hier kun je om vragen in ruil voor een korting of een gratis artikel bijvoorbeeld. Als je veel foto's van klanten hebt kun je ook aantonen dat je goede referenties hebt!
Lees ook eens dit artikel over het maken van goede productfoto's.
Kijkshop productfoto

Les 3: Opties en upsells

Consumenten hebben tegenwoordig steeds specifiekere wensen omdat alle bijna wel online gekocht kan worden. Bij veel webwinkels heb je dan ook te maken met producten die in verschillende uitvoeringen of met verschillende combinaties te bestellen zijn. Zorg er voor dat deze opties duidelijk worden weergeven op de productpagina zodat de klant altijd de juiste uitvoering bestelt en het niet om hoeft te ruilen.
Om een webwinkel overzichtelijk te houden worden verschillende producten bovendien vaak op één pagina weergegeven worden. Bij Zalando kan je een paar schoenen bijvoorbeeld in verschillende kleuren en maten bestellen!
Het geven van opties en tips om het product te combineren heeft nog een belangrijk voordeel. De consument heeft hierdoor het gevoel dat er controle is over de aankoop en dat er een product op maat geleverd wordt. Je kunt bovendien zelf bepalen wat de beste combinaties voor een product zijn waardoor je de gemiddelde besteding omhoog kunt helpen!
combinatie

Les 4: Opsomming belangrijkste eigenschappen

Veel mensen winkelen online omdat je dan minder tijd kwijt bent. Op een duidelijke plek neem je daarom een opsomming op waardoor de bezoeker in één oogopslag kan zien wat de belangrijkste eigenschappen van een product zijn. Ook voor het vergelijken van producten is dit hartstikke handig.
De belangrijkste eigenschappen bieden bovendien goede mogelijkheden om gelijk de unieke voordelen van een product weer te geven. Is een product de snelste, meest zuinige of de goedkoopste in zijn soort? Dan kan je dit gelijk vermelden in de opsomming.
opsomming

Les 5: Referenties / Recensies per product

Niemand wil het eerste schaap over de dam zijn en daarom is het belangrijk om bij elk product recensies op te nemen indien mogelijk. Deze recensies kun je stimuleren om eerdere klanten te vragen om een recensie te schrijven. Door te laten zien dat andere mensen het product naar tevredenheid bestelt hebben wek je automatisch vertrouwen bij de bezoeker.
Ook als je product of webwinkel op een positieve manier vermeld is op een andere website kun je dit vermelden met een quote bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor een vermelding bij prijsvergelijkers. ‘De meest voordelige op Beslist.nl' bijvoorbeeld. Laat zien dat je trots bent op de producten en de voordeel die deze bieden.
Een goede tip is om weer te geven hoe vaak een product bekeken en gekocht is. Ook kun je (net als bij Marktplaats.nl) een mogelijkheid opnemen om het product als favoriet op te slaan of op een verlanglijst te zetten. Hieraan kunnen andere bezoekers zien hoe populair het product is.
product review

Les 6: De structuur van een landingspagina

De meeste productpagina's bij webwinkel zijn gemaakt volgens een standaard concept omdat het eenvoudiger is om zo veel producten toe te voegen. Ook voor bezoekers is het handig dat de productpagina's zijn opgebouwd volgens hetzelfde concept, hierdoor kan de gewenste informatie bij elk product snel op dezelfde plek gevonden worden.
We raden je aan om de productpagina net als een normale landingspagina volgens een eenvoudig maar duidelijke structuur op te bouwen. Een H1 titel bovenaan. Een productfoto, opsomming, prijs en een omschrijving met meerdere kleine alinea's en duidelijke H2 koppen. Onderaan staan meest alle producteigenschappen en eventueel recensies.
Door elke productpagina op dezelfde manier op te bouwen krijg je een duidelijk huisstijl, uiteraard hoef je niet elke productomschrijving op dezelfde manier te schrijven, het is juist beter om dit zo uniek mogelijk te doen.
Structuur

Les 7: Gebruik duidelijk alinea's en koppen bij lange teksten

Niemand houdt er van om lange saaie productteksten te lezen en daarom is het verstandig om de productomschrijving op te delen in duidelijke alinea's met kleine stekken tekst, net zoals we op deze blog doen eigenlijk! Hierdoor is het voor de bezoekers eenvoudig om de productbeschrijving eerst te scannen om de gewenste informatie snel te vinden. Je zou je productomschrijving net als een normale webpagina moeten behandelen, maak je er zeker niet vanaf met enkele regels simpele tekst.
Neem ook je belangrijkste zoektermen en extensies daarvan weer op in je koppen zodat de zoekmachines weten waar de tekst over gaat. Verkoop je bijvoorbeeld grasmaaiers dan kan je een kopje opnemen ‘Hoe goedkoop is deze grasmaaier' met een vergelijking erbij. Als iemand vervolgens zou zoeken op ‘grasmaaier goedkoop' wordt je weer sneller gevonden..
beschrijving

Les 8: Gebruik ook afbeeldingen in tekst

Om de productomschrijvingen nog duidelijker te maken kun je er ook voor kiezen om extra afbeeldingen in de producttekst op te nemen, als je beschrijft hoe een product gebruikt moet worden kun je bijvoorbeeld gelijk een afbeelding van de toepassing bijvoegen.
Productomschrijvingen zijn bovendien vaak maar saai om te lezen en juist daarom gebruik je afbeeldingen om het wat duidelijker te maken. Als alle informatie in de afbeeldingen staat hoeft de bezoeker je tekst niet eens meer te lezen!
Naast afbeeldingen kun je ook een PDF afbeelding opnemen als er een handleiding voor het product beschikbaar is.
Afbeelding in omschrijving

Les 9: Een vergelijkingstabel

Om te laten zien dat je werkelijk één van de voordeligste bent kun je op de productpagina ook een vergelijkingsoverzicht met je eigen producten of die van de concurrenten weergeven. Hiermee help je de klant een stukje op weg en hoeft hij of zij de producten zelf niet meer te vergelijken.
Om je vergelijking helemaal compleet te maken kun je ook een link naar de productpagina van je concurrent vermelden. Dit is natuurlijk wel een groot risico omdat je de klanten eigenlijk op jouw winkel wilt houden.
Naast vergelijken op prijs zijn er natuurlijk nog meer factoren die je kunt vermelden. Zo kun je ook vergelijken op de levertijd of de mogelijkheid om gratis te retourneren bijvoorbeeld, alles om het de klant wat eenvoudiger te maken.
prijzen schrijven vergelijken

Les 10: Kleine voorbeelden tussendoor

Om duidelijk weer te geven hoe en waarvoor een product gebruikt kan worden zou je eigenlijk altijd een kopje met ‘toepassingen' of ‘gebruikersvoorbeelden' op moeten nemen, tenzij dit overduidelijk is natuurlijk. Als je een kleding winkel hebt dan kun je bijvoorbeeld aangeven bij welke gelegenheden of weersomstandigheden het kledingstuk het beste past.
Je kunt dit weergeven door citaten op te nemen van uitspraken die klanten gedaan zouden kunnen hebben zoals: ‘Deze vrolijke jurk is ideaal voor in de zomer!'
Geef de prijzen van je product en die van je 5 grootste concurrenten bijvoorbeeld weer in een tabel zoals je hieronder ziet. Dit kun je natuurlijk wel alleen doen als je ook daadwerkelijk één van de goedkoopste bent, anders heeft het weinig zin natuurlijk.
toepassing

Uit welke onderdelen bestaat een goede product omschrijving?

Hierboven al genoemd bestaat en goede productbeschrijving bij de meeste webwinkels uit een standaard aantal onderdelen. Hierbij een aantal onderdelen waarmee je kunt beginnen.

Een introductie omschrijving

De introductietekst is super belangrijk, de eerst paar zinnen moeten de bezoeker overtuigen dat dit het product is dat hij of zij nodig heeft. In veel gevallen is het slim om de productomschrijving met een vraag te beginnen zodat je gelijk de aandacht van de bezoeker hebt. Bijvoorbeeld:
Bent u op zoek naar een grasmaaier die snel en eenvoudig uw gazon maait? Dan biedt deze grasmaaier wellicht uitkomst..

Wat is er inclusief bij het product

Een super belangrijk element wat nog al eens vergeten wordt is het opnemen van een lijstje met dingen die inclusief bij het product zitten, zitten de batterijen er bij bijvoorbeeld? Wees zo volledig en uitgebreid mogelijk zodat je geen klachten achteraf krijgt! Je kunt het volledige pakket ook

De technische eigenschappen

Na de omschrijving volgt meestal een opsomming van de technische eigenschappen van het product als die er zijn. Je kunt de eigenschappen het  beste weergeven in een duidelijke tabel die je bij elk product weer invult.

Informatie over het betalen en verzenden

Een consument wil weten waar hij of zij aan toe en daarom kun je ook gelijk de betaal- en verzendinformatie opnemen op de productpagina, steeds meer webwinkels passen dit toe. Hierdoor hoeft de consument niet lang te zoeken naar informatie over het betalen, verzenden, retourneren en garantie.

Samenvatting van het voorgaande

Als je eindelijk een volledige productomschrijving hebt gemaakt kun je een samenvatting maken. Je kunt het product bijvoorbeeld in een opsomming of enkele regels tekst samenvatten en bovenaan zetten. Bezoekers die weinig tijd hebben hoeven hierdoor niet de hele omschrijving te lezen.

Maak je productomschrijvingen uniek:

Het schrijven van unieke productomschrijvingen heeft een aantal voordelen en is eigenlijk noodzakelijk voor iedere webwinkel. Unieke omschrijvingen onderscheiden jouw webwinkel van die van je concurrent. Daarnaast is Google een voorstander van unieke content en zonder zal je niet goed gevonden worden in de zoekmachine!

Wervende koppen en teksten

Als je een unieke beschrijving maakt dan begin je met het raamwerk, de indeling en de koppen van de tekst. Schrijf unieke en wervende koppen zoals ‘Eindeloos genieten met deze hangmat van top kwaliteit! Ook de omschrijvingen zelf moeten tonen dat je enthousiast bent over het product! Vermijd lange zinnen en grote lappen tekst, verdeel het over korte alinea's van 4-5 regels bijvoorbeeld.

Volledige omschrijvingen

Hoewel we geen ellenlange verhalen willen schrijven moeten de omschrijvingen wel helemaal uniek zijn en alle mogelijk informatie bevatten. Maak daar duidelijke koppen en verdeel de informatie hierover. Controleer alles nog een keer en zorg dat er precies wordt aangeven wat de klant koopt, hoe hij of zij het koopt en wat de retour mogelijkheden zijn zodat de drempel zo laag mogelijk wordt!

Maak het zo veel mogelijk visueel

Afbeeldingen zeggen natuurlijk veel meer dan woorden en hier zou je dan ook niet zuinig op moeten zijn. Om uit te leggen hoe een product werkt en gebruikt kan worden zijn afbeeldingen ook uitstekend geschikt. Naast afbeeldingen kun je ook video inzetten om uit te leggen hoe een product werkt bijvoorbeeld!

Product afbeeldingen

Het gebruik van goede productafbeeldingen is een must als je een webwinkel hebt. Bij voorkeur maak je gebruik van grote afbeeldingen (om in te zoomen) met een witte achtergrond, dit werkt over het algemeen het best. Zorg er voor dat het product vanuit iedere hoek te bekijken is en dat de belangrijkste eigenschappen zichtbaar zijn.
productfoto's

Video inzetten

Online producten verkopen is heel mooi maar de bezoeker kan het product niet aanraken en in het echt bekijken. Om dit te verbeteren kun je video inzetten om je producten nog beter weer te geven. Hoewel de bezoeker het product dan nog niet kan aanraken kun je het wel vanuit iedere hoek laten zien en weergeven hoe het product gebruikt kan worden!
[youtube url=https://www.youtube.com/watch?v=p503BhhT_x8]

Afbeeldingen in de tekst

Bij de top 10 lessen hierboven werd het ook al genoemd. Veel webwinkeliers vergeten nog om afbeeldingen in de productomschrijvingen zelf te gebruiken. Verrijk je omschrijvingen met afbeeldingen van het product, geef in de afbeeldingen bijvoorbeeld voorbeelden van de gebruikerstoepassingen van het product.

USP's afbeeldingen

Ook om je USP's aan te geven kun je afbeeldingen inzetten. Geef bijvoorbeeld logo's weer van keurmerken, garantie en de betaal en verzendmethoden. Deze logo's scheppen ook weer gelijk vertrouwen waardoor de bezoeker het product sneller zal bestellen.
transparant

Wees transparant op je productpagina

Een productpagina moet volledig zijn en alle informatie bevatten die een consument nodig heeft om een goede keus te maken. Naast transparantie over je producten geef je ook gelijk weer hoe het product betaald kan worden, hoe het verzonden wordt en hoe het geretourneerd kan worden mocht dat nodig zijn.

Het betalen

Hoe kan de consument het product afrekenen? Geeft de betaalmogelijkheden gelijk op de productpagina weer zodat de consument niet op het laatste moment hoeft af te haken, dit kan de bezoeker een hoop tijd en frustratie besparen. Daarnaast vermijd je hiermee telefoontje en mailtjes waarin je vragen over de betaalmogelijkheden krijgt.

De levering

Ook over de bezorging van je producten kun je veel vragen krijgen als je een webwinkel hebt. Hoe snel wordt het bezorgd? Krijgt de klant een Track & Trace code? Wat zijn de verzendkosten? Om het aantal vragen bij de klantenservice te verlagen kun je bij ieder product apart weergeven hoe het verzonden wordt en wat de verzendkosten zijn.

Wat als er iets niet bevalt?

Hoewel je er alles aan doet om een volledige beschrijving te maken kan het toch voorkomen dat een consument de verkeerde keus maakt of om een andere reden het product wil annuleren. Om de drempel voor het aankopen zo laag mogelijk te maken geef je duidelijk weer hoe het product geretourneerd kan worden en welke kosten hier eventueel aan verbonden zijn, hierdoor komt de consument nooit voor verrassingen te staan!

Optimaliseer je klantenservice

De klantenservice is meer dan het afhandelen van telefoontjes en mailtjes die binnenkomen. Verkopen is de klant helpen inkopen en daarom kunt je ook de klantenservice op je productpagina naar een hoger niveau brengen.

Neem veelgestelde vragen bij elk product op

Om een product nog beter te beschrijven, en je klantenservice te ontlasten, kun je ook veelgestelde vragen bij ieder product opnemen. Krijg je een vraag over een product binnen? Dan kun je deze vraag, en het antwoord, gelijk vermelden. Hierdoor breid je de content ook steeds verder uit wat ook een positieve invloed heeft op de ranking in de zoekmachines!
vragen per product

Direct een vraag bij een product stellen

Als een klant een vraag heeft dan wil hij of zij zo snel mogelijk antwoord. Als webwinkel eigenaar wil je de klant ook zo snel mogelijk helpen zodat de kans groter is dat de klant het product bij jou koopt. Om je klantenservice beter bereikbaar te maken kun je bij ieder product een link opnemen waarin de klant direct een vraag over dat specifieke product kan stellen.
stel een vraag over dit product

Vergroot je bereikbaarheid

De algemene bereikbaarheid van je klantenservice is een grote factor bij een beslissing tussen jouw webwinkel en die van de concurrent. Zorg dat je zo veel mogelijk bereikbaar bent via zo veel mogelijk kanalen. Naast telefoon en mail is klantenservice via chat en social media ook een echte aanrader. Naast een tevreden klant verhoog je hiermee ook de betrouwbaarheid van je webwinkel!
hoe goeie beschrijving

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op