De Beste Productomschrijving Maken [ 25+ Voorbeelden ]

Wanneer je potentiële klant eindelijk op je productpagina is gekomen begint het echte verkopen pas, de productbeschrijving bepaalt voor een groot gedeelte of de bezoeker het product wel of niet koopt. Op een webshop is meestal geen verkoper die je gelijk kan helpen, daarom is het zaak een zo duidelijk mogelijke productomschrijving te maken. 

Productpagina's maken is vaak niet eenvoudig, helemaal niet bij kleine simpele producten die weinig specificaties hebben. Bij uitgebreide technische producten is dit gek genoeg wat eenvoudiger. Bij deze producten kun je namelijk vele eigenschappen opsommen en een duidelijke gebruikershandleiding opnemen.
productpagina-vertrouwd

Maak unieke Product omschrijvingen

Om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines zijn er een aantal belangrijke factoren waar je rekening mee moet houden. De zoekmachines houden van een uitgebreide beschrijving, duidelijke koppen en afbeeldingen met een beschrijving. Hierdoor kan de zoekmachine lezen waar de pagina over gaat. We raden je aan om de productomschrijving voornamelijk uniek te maken van alle andere sites op Internet. Naast een uitgebreide beschrijving en bijbehorende afbeeldingen vul je een unieke meta-titel en beschrijving in. Deze worden direct weergegeven in de zoekmachines en zouden de zoektermen moeten bevatten waar je op gevonden wil worden. Maak je productpagina zo uitgebreid mogelijk met duidelijke alinea's tekst zodat jouw webwinkel hoger scoort dan die van de concurrent. Als je deze tips toepast word je sneller gevonden wanneer een consument specifiek zoekt op het type product. Voor meer tips en adviezen op het gebied van zoekmachine optimalisatie kun je ook dit artikel over SEO doornemen.
seo

Vergeet Productafbeeldingen niet

Naast de beschrijving van het product zijn de productafbeeldingen waarschijnlijk de grootste factor bij het beslissen of een product gekocht wordt. De bezoeker kan het product niet in het echt zien of aanraken en daarom is het belangrijk om het product zo mooi en realistisch mogelijk weer te geven.
Hieronder vind je een voorbeeld van Kijkshop.nl die hier erg sterk in is. Je ziet direct een overzicht van verschillende afbeeldingen van het product uit alle gewenste hoeken. Om het product nog beter te bekijken kun je ook een video afspelen!
3D productfotografie is ook sterk in opkomst, hiermee kun je het product in de rondte slepen en vanuit alle hoeken bekijken. Hiermee wordt het steeds beter mogelijk om een product net als in een normale winkel te bekijken!
Een andere toevoeging die je kan gebruiken zijn productfoto's die klanten gemaakt hebben. Hier kun je om vragen in ruil voor een korting of een gratis artikel bijvoorbeeld. Als je veel foto's van klanten hebt kun je ook aantonen dat je goede referenties hebt!
Lees ook eens dit artikel over het maken van goede productfoto's.
Kijkshop productfoto

Productomschrijving Voorbeelden

No nonsense normale of opvallende productbeschrijvingen van grotere webshops:

  • Hornbach: Nauwelijks tekst, alleen maar punten / eigenschappen
  • Gamma: Het instapmodel. Met niet alleen de vorm, maar ook alle kwaliteits- en veiligheidskenmerken die horen bij een echte Weber brikettenbarbecue. Een ware klassieker onder de barbecues. De Weber Compact Kettle houtskoolbarbecue metaal zwart ø 47 cm is een compacte houtskoolbarbecue met een grilloppervlak van 47cm. De buitenkant is van geëmailleerd staal en het rooster is drievoudig verchroomd, wat allebei roest zoveel mogelijk tegengaat en zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling. De deksel is voorzien van een aluminium ventilatierooster, voor de juiste luchttoevoer voor het perfecte stuk vlees. Dankzij de scheurvaste wielen kun je de barbecue eenvoudig verplaatsen van de ene naar de andere kant van je tuin. Bovendien is de glasvezelversterkte handgreep voorzien van een hitteschild, zodat je jouw handen niet verbrand wanneer je de deksel optilt. Kortom: de klassieke alleskunner van Weber.
  • Zaklampen Webshop: Weet je wat zo irritant is aan normale zaklampen? Ze hebben maar twee kleuren licht: wit of vies geel/wit (als de tanden van iemand die te veel koffie drinkt). Wie wil nou zo’n zaklamp? Antwoord: NIEMAND. Maar weet je wat wel iedereen wil? Een Multi-Color LED Zaklamp die je gezicht een enge groene teint geeft als je een zombieverhaal vertelt bij het kampvuur. En heb je geen kampvuur? Maak dan een nep-vuur met het oranje licht!
  • Unilever: Soms is er niet meer nodig dan de geur van Kerst handwasgel om helemaal in Decembersferen te komen. Onze natuurlijke handwaszeep is verkrijgbaar in een reeks feestelijke geuren en geeft je zachte, schone handen, klaar voor warme wantjes. Kerst is inderdaad een zalig feest.
  • Vliegenmepper op Bol.com: Vooral in de zomer is het moeilijk buiten te zitten zonder gestoord te worden door vervelende vliegen en muggen. Ben je aan het eten, komen er meestal ook nog insecten bij. De elektrische vliegenmepper helpt.Gewoon op de knop van de mepper drukken en er loopt stroom door het gaas.
  • Duracell: Duracell Rechargeable AA 2500aMh batterijen zijn onze langs meegaande batterijen per laadbeurt (voor herlaadbare AA-batterijen, per laadbeurt in hetzelfde apparaat) en kunnen 100 keer worden opgeladen. Met een Long-Life Ion Core haalt u het beste uit elke batterij. Bovendien zijn ze vooraf geladen, zodat u uw apparaten meteen kunt gebruiken en blijven tot 12 maanden opgeladen als ze niet in gebruik zijn.
  • Ikea: Opbergcombi met 6 deuren + 2 lades, wit, Fonnes wit, 420x42x241 cm. De opbergruimte die zich aan jou aanpast.Onze leefruimte is vaak beperkt en het kan soms een uitdaging zijn om alles een plekje te geven. Het PLATSA opbergsysteem is bedoeld als eenvoudige en flexibele oplossing die je kan aanpassen, opnieuw opbouwen en uitbreiden, horizontaal of verticaal, aan de zijkant of in het midden. Bovendien moest de prijs laag zijn en de kwaliteit uitmuntend. De oplossing: de juiste kwaliteit op de juiste plek.
  • Coolblue: Met de Google Chromecast V3 maak je van een oude televisie een smart tv. Zo bekijk je apps zoals Netflix, YouTube en Spotify direct op het grote scherm van je tv. Je bedient de Chromecast met je iPhone, iPad of Android telefoon en tablet. Je opent een app op je mobiele apparaat en streamt zo het beeld naar je tv via je Chromecast.
  • Zalando: Alleen maar punten, bijna geen tekstjes! Zalando heeft geen productbeschrijvingen meer. 
  • Puma: Maak kennis met de X-Ray, een uiting van liefde voor de retrostijl, uitgerust met de beste performance-technologie die PUMA te bieden heeft. Deze sportschoenen kenmerken zich door grote structuurelementen om de vintageliefhebber in ons allemaal tevreden te stellen, en een spuitgegoten EVA-tussenzool voor optimaal loopcomfort.
  • HipvoordeHeb.nl: Zijn jullie ook zo verliefd op lila? Het combineren van een jurk met een trui is helemaal volgens de laatste trends en deze trui is daar perfect voor. Trui is one size en past met S t/m L.
    90% acryl en 10% wol; hij prikt niet.
  • Wehkamp: Gillette Fusion ProGlide Power Scheermesjes hebben de dunste, fijnste mesjes van Gillette (eerste 4 mesjes, dezelfde als de ProShield). De scheermesjes van het Gillette Fusion ProGlide Power scheersysteem voor mannen is uitgerust met 5 precisiemesjes voor ongelooflijk comfort. Dankzij de dunste, fijnste mesjes van Gillette (eerste 4 mesjes, dezelfde als ProShield) trekt ProGlide minder aan de haartjes in vergelijking met de Fusion. Het scheersysteem is uitgerust met een Precisietrimmer aan de achterkant voor een nauwkeurige afwerking van moeilijk bereikbare zones, zoals onder je neus en je bakkebaarden. Met één navulmesje kan je je tot één maand lang scheren. Deze Fusion ProGlide navulmesjes kunnen worden gebruikt met elk Fusion scheersysteem.

Opties en up-sells in de productomschrijving

Consumenten hebben tegenwoordig steeds specifiekere wensen omdat bijna alles online gekocht kan worden. Bij veel webwinkels heb je dan ook te maken met producten die in verschillende uitvoeringen of met verschillende combinaties te bestellen zijn. Zorg er voor dat deze opties duidelijk worden weergeven op de productpagina zodat de klant altijd de juiste uitvoering bestelt en het niet om hoeft te ruilen.
Om een webwinkel overzichtelijk te houden worden verschillende producten bovendien vaak op één pagina weergegeven. Bij Zalando kan je een paar schoenen bijvoorbeeld in verschillende kleuren en maten bestellen!

Het geven van opties en tips om het product te combineren heeft nog een belangrijk voordeel. De consument heeft hierdoor het gevoel dat er controle is over de aankoop en dat er een product op maat geleverd wordt. Je kunt bovendien zelf bepalen wat de beste combinaties voor een product zijn waardoor je de gemiddelde besteding omhoog kunt helpen!
combinatie

Maak een opsomming

Veel mensen winkelen online omdat je dan minder tijd kwijt bent. Op een duidelijke plek neem je daarom een opsomming op waardoor de bezoeker in één oogopslag kan zien wat de belangrijkste eigenschappen van een product zijn. Ook voor het vergelijken van producten is dit handig.
De belangrijkste eigenschappen bieden bovendien goede mogelijkheden om gelijk de unieke voordelen van een product weer te geven. Is een product de snelste, meest zuinige of de goedkoopste in zijn soort? Dan kan je dit gelijk vermelden in de opsomming.
opsomming

Referenties & Recensies per product

Niemand wil het eerste schaap over de dam zijn en daarom is het belangrijk om bij elk product recensies op te nemen indien mogelijk. Deze recensies kun je stimuleren om bestaande klanten te vragen om een recensie te schrijven. Door te laten zien dat andere mensen het product naar tevredenheid besteld hebben wek je automatisch vertrouwen bij de bezoeker.
Ook als je product of webwinkel op een positieve manier vermeld is op een andere website kun je dit vermelden met bijvoorbeeld een quote. Hetzelfde geldt voor een vermelding bij prijsvergelijkers. ‘De meest voordelige op Beslist.nl' bijvoorbeeld. Laat zien dat je trots bent op de producten en de voordelen die deze bieden.
Een goede tip is om weer te geven hoe vaak een product bekeken en gekocht is. Ook kun je (net als bij Marktplaats.nl) een mogelijkheid opnemen om het product als favoriet op te slaan of op een verlanglijst te zetten. Hieraan kunnen andere bezoekers zien hoe populair het product is.
product review

De structuur van een landingspagina

De meeste productpagina's bij webwinkels zijn gemaakt volgens een standaard concept, omdat het eenvoudiger is om zo veel producten toe te voegen. Ook voor bezoekers is het handig dat de productpagina's zijn opgebouwd volgens hetzelfde concept, hierdoor kan de gewenste informatie bij elk product snel op dezelfde plek gevonden worden.
We raden je aan om de productpagina net als een normale landingspagina volgens een eenvoudig maar duidelijke structuur op te bouwen. Een H1 titel bovenaan. Een productfoto, opsomming, prijs en een omschrijving met meerdere kleine alinea's en duidelijke H2 koppen. Onderaan staan meestal alle producteigenschappen en eventueel recensies.
Door elke productpagina op dezelfde manier op te bouwen krijg je een duidelijk huisstijl. Uiteraard hoef je niet elke productomschrijving op dezelfde manier te schrijven, het is juist beter om dit zo uniek mogelijk te doen.
Structuur

Gebruik duidelijk alinea's en koppen bij lange teksten

Niemand houdt ervan om lange saaie productteksten te lezen en daarom is het verstandig om de productomschrijving op te delen in duidelijke alinea's met kleine stekken tekst, net zoals we op deze blog doen eigenlijk! Hierdoor is het voor de bezoekers eenvoudig om de productbeschrijving eerst te scannen om de gewenste informatie snel te vinden. Je zou je productomschrijving net als een normale webpagina moeten behandelen, maak je er zeker niet vanaf met enkele regels simpele tekst.
Neem ook je belangrijkste zoektermen en extensies daarvan weer op in je koppen zodat de zoekmachines weten waar de tekst over gaat. Verkoop je bijvoorbeeld grasmaaiers dan kan je een kopje opnemen ‘Hoe goedkoop is deze grasmaaier' met een vergelijking erbij. Als iemand vervolgens zou zoeken op ‘grasmaaier goedkoop' wordt je weer sneller gevonden..
beschrijving

Gebruik ook afbeeldingen in tekst

Om de productomschrijvingen nog duidelijker te maken kun je er ook voor kiezen om extra afbeeldingen in de producttekst op te nemen. Als je beschrijft hoe een product gebruikt moet worden kun je bijvoorbeeld gelijk een afbeelding van de toepassing bijvoegen.

Productomschrijvingen zijn bovendien vaak maar saai om te lezen en daarom gebruik je afbeeldingen om het wat duidelijker te maken. Als alle informatie in de afbeeldingen staat hoeft de bezoeker je tekst niet eens meer te lezen! Naast afbeeldingen kun je ook een PDF-afbeelding opnemen als er een handleiding voor het product beschikbaar is.
Afbeelding in omschrijving

Een vergelijkingstabel in de product omschrijving

Om te laten zien dat je werkelijk één van de voordeligste bent kun je op de productomschrijving ook een vergelijkingsoverzicht met je eigen producten of die van de concurrenten weergeven. Hiermee help je de klant een stukje op weg en hoeft hij of zij de producten zelf niet meer te vergelijken.
Om je vergelijking helemaal compleet te maken kun je ook een link naar de productpagina van je concurrent vermelden. Dit is natuurlijk wel een groot risico omdat je de klanten eigenlijk op jouw winkel wilt houden.
Naast vergelijken op prijs zijn er natuurlijk nog meer factoren die je kunt vermelden. Zo kun je ook vergelijken op de levertijd of de mogelijkheid om gratis te retourneren bijvoorbeeld, alles om het de klant wat eenvoudiger te maken.
prijzen schrijven vergelijken

Voorbeelden in de omschrijving

Om duidelijk weer te geven hoe en waarvoor een product gebruikt kan worden zou je eigenlijk altijd een kopje met ‘toepassingen' of ‘gebruikersvoorbeelden' op moeten nemen. Tenzij dit overduidelijk is. Als je een kleding winkel hebt dan kun je bijvoorbeeld aangeven bij welke gelegenheden of weersomstandigheden het kledingstuk het beste past.
Je kunt dit weergeven door citaten op te nemen van uitspraken die klanten gedaan zouden kunnen hebben zoals: ‘Deze vrolijke jurk is ideaal voor in de zomer!'
Geef de prijzen van je product en die van je 5 grootste concurrenten bijvoorbeeld weer in een tabel zoals je hieronder ziet. Dit kun je natuurlijk alleen doen als je ook daadwerkelijk één van de goedkoopste bent, anders heeft het weinig zin natuurlijk.
toepassing

De onderdelen van een goede product omschrijving

Zoals hierboven al genoemd bestaat een goede productbeschrijving bij de meeste webwinkels uit een standaard aantal onderdelen. Hierbij een aantal onderdelen waarmee je kunt beginnen.

  1. Een introductie: De introductietekst is erg belangrijk, de eerste paar zinnen moeten de bezoeker overtuigen dat dit het product is dat hij of zij nodig heeft. In veel gevallen is het slim om de productomschrijving met een vraag te beginnen zodat je gelijk de aandacht van de bezoeker hebt.Bijvoorbeeld: Bent u op zoek naar een grasmaaier die snel en eenvoudig uw gazon maait? Dan biedt deze grasmaaier wellicht uitkomst.
  2. Wat is er inclusief bij het product: Een belangrijk element dat nog al eens vergeten wordt is het opnemen van een lijstje met dingen die inclusief bij het product zitten, zitten de batterijen er bij bijvoorbeeld? Wees zo volledig en uitgebreid mogelijk zodat je geen klachten achteraf krijgt! Je kunt het volledige pakket ook stapsgewijs benoemen.
  3. De technische eigenschappen: Na de omschrijving volgt meestal een opsomming van de technische eigenschappen van het product als die er zijn. Je kunt de eigenschappen het  beste weergeven in een duidelijke tabel die je bij elk product weer invult.
  4. Informatie over het betalen en verzenden: Een consument wil weten waar hij of zij aan toe is en daarom kun je ook gelijk de praktische informatie opnemen op de productpagina. Steeds meer webwinkels passen dit toe. Hierdoor hoeft de consument niet lang te zoeken naar informatie over het betalen, verzenden, retourneren en garantie.
  5. Samenvatting van het voorgaande: Als je eindelijk een volledige productomschrijving hebt gemaakt kun je een samenvatting maken. Je kunt het product bijvoorbeeld in een opsomming of enkele regels tekst samenvatten en bovenaan zetten. Bezoekers die weinig tijd hebben hoeven hierdoor niet de hele omschrijving te lezen.

Maak je productomschrijvingen uniek

Het schrijven van unieke productomschrijvingen heeft een aantal voordelen en is eigenlijk noodzakelijk voor iedere webwinkel. Unieke omschrijvingen onderscheiden jouw webwinkel van die van je concurrent. Daarnaast is Google een voorstander van unieke content en zonder zal je niet goed gevonden worden in de zoekmachine!

  • Wervende koppen en teksten: Als je een unieke beschrijving maakt begin je met het raamwerk, de indeling en de koppen van de tekst. Schrijf unieke en wervende koppen zoals ‘Eindeloos genieten met deze hangmat van top kwaliteit! Ook de omschrijvingen zelf moeten tonen dat je enthousiast bent over het product! Vermijd lange zinnen en grote lappen tekst, verdeel het over korte alinea's van maximaal 4-5 regels.
  • Volledige omschrijvingen: Hoewel we geen ellenlange verhalen willen schrijven moeten de omschrijvingen wel helemaal uniek zijn en alle mogelijk informatie bevatten. Maak daar duidelijke koppen en verdeel de informatie hierover. Controleer alles nog een keer en zorg dat er precies wordt aangegeven wat de klant koopt, hoe hij of zij het koopt en wat de retour mogelijkheden zijn zodat de drempel zo laag mogelijk wordt!

Conclusie Productomschrijvingen.

Pak bovenstaande aspecten op. Wees duidelijk & visueel, maar bovenal: ken je publiek. En ken het product. Als je die kennis in huis hebt weet je vast wel hoe je dat het beste kunt overbrengen in de tekst.

0 CommentsSluit reacties

Laat een reactie achter