De meeste trends die we tegenkomen op het internet hebben betrekking tot webdesign of SEO bijvoorbeeld. In dit bericht focussen we echter op andere marketing trends die je als webwinkelier zeker ook zou moeten weten. Daarnaast is het goed om te weten dat sommige trends al een tijdje bekend zijn, als je er dus nog niet mee bezig bent, dan is het zeker zaak om er snel mee te starten. De trends van vandaag zijn de realiteit van morgen merken we maar al te vaak.
trends

De eerste prioriteit voor webwinkels, verwacht bezoekers via verschillende kanalen en apparaten

We hebben het al vaak (wellicht al vaak genoeg) gezegd, maar toch komen er nog enkele webwinkels tegen die nog altijd niet zijn voorbereid op het mobiele tijdperk. Terwijl we er toch al een tijdje inzitten. Sommige mensen die denken nog altijd, de meeste mensen die bestellen gewoon op een PC op een of een computer. Dat is misschien waar maar het aantal mensen dat zich oriënteert via een mobiel of een tablet is vele malen groter tegenwoordig dan het aantal mensen dat zich oriënteert op een normale desktop. Hetzelfde geldt voor bedrijven die een fysieke winkel hebben. Mensen komen misschien een bestelling ophalen en afrekenen in de fysieke winkel maar het gebeurt maar al te vaak dat ook deze mensen op internet, zij het over een mobiel of op een desktop hun aankoop hebben voorbereid.

Een moderne webwinkel kan niet meer afhankelijk zijn van een kanaal voor de klantenservice

Het is misschien niet altijd handig, maar bezoekers en klanten zitten nou eenmaal verspreid over verschillende kanalen. De ene persoon zit graag op Facebook en de andere persoon die pakt liever de telefoon om een vraag te stellen. En dan heb je ook nog veel mensen die tegenwoordig liever via een chat of een videoverbinding contact hebben. Voor je klantenservice is het natuurlijk veel gemakkelijker als je alleen de telefoon op proef te nemen en de mail hoeft te beantwoorden. Maar klant is koning en in dit geval hebben klanten ook echte macht. Want als je niet meedoet aan deze nieuwe manieren van contact dan kan je klanten mislopen. Omdat je concurrenten misschien wel deze vormen van communicatie aanbieden.
Service

Live chat op je webwinkel, direct antwoord op de vraag!

Waarmee kan ik u helpen vandaag? Wellicht heb je dit zelf ook. Een pop-up die open schiet als je een webwinkel bezoekt. Niet iedereen vindt het leuk maar het is natuurlijk wel handig dat je direct je vraag kan stellen en ook binnen enkele minuten antwoord krijgt. Een live chat op je webwinkel is daarom een goede manier om bezoekers snel en efficiënt te helpen. We verwachten ook dat dit in de toekomst eigenlijk onmisbaar wordt.

De live chatmogelijkheid automatiseren, maak kennis met chatbots

Wellicht heb je zelf niet altijd de tijd om een chatmogelijkheid bij te houden op je webwinkel. Dat kunnen we goed begrijpen en daarom zijn er ook programma’s ontwikkeld om je erbij te helpen. Hiermee kunnen klanten ook sneller geholpen worden. Grote bedrijven zoals de Rabobank en zelfs de belastingdienst maken ook al gebruik van dergelijke bots. Het mag geen verrassing zijn dat deze chatbots een groot deel van het werk uit handen kunnen nemen. De robots geven automatisch antwoord op bepaalde vragen van klanten. De robots kunnen deze vragen erkennen door de woorden die in de vragen wordt gebruikt worden.
Hoewel chatrobots zeker meer aanwezig zullen zijn in de toekomst. Is het niet een goede oplossing voor iedere webwinkel. Sommige vragen en informatie is gewoon te complex om door een robot afgehandeld te worden. Natuurlijk kunnen alle standaardvragen wel afgehandeld worden en kan een echte medewerker het dan eventueel overnemen. Tot nu toe zijn wij eigenlijk best wel verrast door de kwaliteit van dergelijke robots die de live chat van webwinkels kunnen afhandelen. Als dit in de toekomst verder doorgaat hebben we hiervoor inderdaad weinig echte medewerkers meer nodig als zal niet iedereen het daarmee eens zijn.
chat

Scrollen over de hele categoriepagina

Stel je voor, dat je moet scrollen op je Facebook tijdlijn en dat als je 10 berichten voorbij bent dat je dan eerst naar de volgende pagina moet klikken. Dat klinkt erg gek maar toch is dit het geval als je na veel webwinkels kijkt. Als je 10 producten hebt bekeken (of een ander aantal producten) dan moet je vaak naar de volgende pagina klikken. Als je erbij nadenkt is het erg gek en zou je er zeker wat aan moeten doen. Wellicht vereist het ook wat andere aanpassingen op je webwinkel maar het kan een hoop frustratie bij je bezoekers schelen waardoor zij waarschijnlijk langer op je webwinkel blijven. Het is bovendien beter voor je SEO en voor de snelheid van je webwinkel om het op een pagina te houden. De informatie die onderaan staat kan eventueel ingeklapt worden zodat dit alleen hoeft te worden geladen als de bezoeker hierom vraagt.

Korte video’s of animatie afbeeldingen in plaats van normale productafbeeldingen

Hier kwam ik achter terwijl ik de statistieken van onze sociale mediapagina aan het doornemen was. Mensen kijken het liefste naar korte filmpjes. Normale afbeeldingen of lange video’s werken minder goed. Bewegende afbeeldingen of korte video’s werken juist het beste omdat niet iedereen zo’n lange aandacht span heeft. Een paar webwinkels hebben hierop ingespeeld door product afbeeldingen volledig te vervangen voor korte bewegende video’s of bewegende afbeeldingen. Een uitstekende manier om ook de toepassing van een product aan te geven. Hoewel dit zeker zorgt voor meer interactiviteit en aandacht van de bezoeker moet er wel op gelet worden dat het niet te chaotisch wordt. Als er tientallen afbeeldingen tegelijk op een pagina bewegen dan is dat waarschijnlijk niet wenselijk voor de bezoeker. Wat je ook kan doen is het laten bewegen van de afbeelding alleen als de bezoeker de muis op deze afbeelding houdt. En dat de andere afdelingen gewoon stil blijven staan.

Duik diep in je Analytics en brengt segmenten aan

Het bijhouden van statistieken van je webwinkel vergt veel tijd en kan bijna een dagtaak worden. Tenzij je het slim doet natuurlijk. We bedoelen dat je alleen op zoek moet gaan naar de informatie die je daadwerkelijk kunt toepassen om meer omzet te verhogen. Maak daarom een kort plan en schrijft de belangrijkste indicatoren op die zorgen voor meer of minder omzet. Kijk echter niet alleen naar de cijfers maar ook naar het gedrag van de bezoekers.
Het gedrag van bezoekers en (potentiële) klanten kan een hoop zeggen over je webwinkel en het productaanbod. Als de gemiddelde bezoeker bijvoorbeeld zeven stappen nodig heeft om het juiste product te vinden dan kan je hieruit concluderen dat het navigatiegedeelte op je webwinkel een stukje beter kan. Zeker als een hoop van deze bezoekers vertrekken zonder daadwerkelijk een bestelling te plaatsen. Waar ik zelf graag naar kijkt zij de belangrijkste uitstap pagina’s. Dit zijn de pagina’s waarop mensen besluiten toch te vertrekken. Je kunt bijvoorbeeld een lijstje maken van deze pagina’s om deze als eerste te optimaliseren bij de volgende ronde. Je kunt ook gaan experimenteren met aanbiedingen of aanpassingen op deze pagina om te kijken of de conversie beter wordt.
analytics

Personalisatie wordt geavanceerde personalisatie

Vraag je je wel eens af of klanten nou echt binding hebben met je webwinkel. Zeker als je het vergelijkt met andere fysieke winkels? Dit is een terechte vraag die je jezelf zou moeten stellen. Misschien heb je het zelf ook wel eens, het voelt toch een stukje anders als je vlug op een webwinkel iets bestelt dan dat je iets fysiek in een winkel komt ophalen en afrekenen. Het gevoel van binding met je webwinkel kan je echter wel verbeteren. Kijk maar eens naar Coolblue bijvoorbeeld. Een supergoed grootbedrijf maar toch weten zij op een leuke manier binding met de klant te creëren. Dit doet de webwinkel bijvoorbeeld met gepersonaliseerde pakketjes bij de verzending en gepersonaliseerde kaarten die soms zelfs handgeschreven worden. Het zijn misschien kleine dingetjes maar het zijn de kleine dingen die het verschil maken moet je maar denken.
Voordat je kan beginnen met personalisatie op een geavanceerde manier is het wel noodzakelijk om te beschikken over de juiste data van je klanten. Begin daarom zo vroeg mogelijk met het verzamelen van namen, e-mail adressen, fysieke adressen en geboortedata. Al deze informatie kan je toepassen om gepersonaliseerde berichten te verzenden en je klanten te voorzien van leuke aanbiedingen.

Locatie gebonden aanbiedingen en acties

Net als Google zelf kan je je webwinkel erop inrichten om te herkennen wat de locatie van bezoekers is. Hyper lokalisering is een grote trend in de internationale webwinkelwereld. Dankzij het herkennen van de locatie van potentiële klanten kan een winkel namelijk aanbiedingen gericht naar deze klanten sturen. Soms zelfs realtime als de bezoeker aanwezig is op de webwinkel dus. Stel jezelf maar eens voor. Je krijgt een bezoeker uit Amsterdam en die krijgt een pop-up in zijn scherm, hierin staat een speciale aanbieding voor klanten uit Amsterdam en ook gratis bezorging in zijn regio. De klant voelt zich gelijk aangesproken hierdoor en besluit wellicht sneller om over te gaan tot aankoop.

Gesproken zoekopdrachten specifieker

Vroeger typte de meeste mensen nog hun zoekopdracht in bij zoekmachines zoals Google. Tegenwoordig doen veel mensen dat nog steeds op dezelfde manier maar een groot deel van de zoekopdrachten vindt tegenwoordig ook plaats via spraak. Deze gesproken zoekopdrachten zijn vaak veel specifieke omdat het minder tijd kost om een beroeps bepaalde zin in te spreken dan een bepaalde zin te typen. Naarmate gesproken zoekopdrachten een groter aandeel zullen hebben zou je je webwinkel dus beter kunnen inrichten op specifieke zoektermen. Mensen zoeken dus niet meer op “groene grasmaaier” maar eerder op “goedkope groene grasmaaier met zit functie”.

Het website CMS-systeem van Google zelf

Het zal je niet verbazen, want Google is steeds meer aan het uitbreiden qua apps en functionaliteiten. En komt nu ook met een eigen CMS systeem voor het maken van apps en websites. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat dit ook voor webwinkels mogelijk is. Voor de mensen die al vaak ook Google Docs werken is het niet veel plannen waarschijnlijk. Het systeem heeft namelijk dezelfde look en feel wat het waarschijnlijk een stuk gemakkelijker maakt.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op