De afgelopen tien jaar is online winkelen steeds populairder geworden. Als webwinkeleigenaar heb je vast wel gemerkt dat de concurrentie ook niet stil heeft gestaan. De online markt wordt steeds meer een concurrerende omgeving, waarbij een optimale conversie steeds belangrijker wordt.
Hoe blijf je je toch onderscheiden van de concurrent? Welke aandachtspunten zijn interessant om de conversie te verbeteren? Lees hierbij een aantal compacte tips:

Tip 1: Lage verzendkosten

Ken je dat gevoel? Je hebt (eindelijk) de perfecte aankoop gevonden, om vervolgens te ontdekken dat de verzendkosten zo hoog zijn, dat je teleurgesteld afziet van de aankoop (en mogelijk verder gaat naar de concurrentie).
Soms kan het een bewuste keuze zijn om met hogere verzendkosten de marges van de producten te verhogen. Toch kan het ook een oorzaak zijn van ‘achtergelaten’ winkelwagentjes en omzetverlies. Uit onderzoek is gebleken dat de hoogte van verzendkosten beslissend is in het aankoopgedrag van de klant.
Tegenwoordig bieden steeds meer webwinkels gratis verzending aan. Door (hogere) verzendkosten te blijven rekenen (met bedoeling om winst te verhogen) prijs je jezelf eigenlijk uit de markt.
Natuurlijk kan je wel creatief omgaan met verzendkosten. Stimuleer bijvoorbeeld klanten om voor een groter bedrag te bestellen, door gratis verzending aan te bieden bij een x-bedrag.

Tip 2: Ken je unique selling points

Wat maakt jouw webwinkel uniek? En hoe onderscheid jij je van de concurrenten? Het is niet alleen goed om zelf te weten waar je voor staat, en wat je onderscheid van de concurrent, maar zeker voor de bezoeker (+uiteindelijk conversie) heeft het een toegevoegde waarde.
Voorbeelden van unique selling points zijn super snelle levering, beste kwaliteitsproducten, laagste prijzen etc. Probeer bij het uitzoeken van jouw usp’s de klant in het achterhoofd te houden. Welk profijt heeft de klant aan jouw unieke punten?
Door sterke usp’s duidelijk op je website te vermelden, kan je je onderscheiden van de concurrent en zal je een verbetering zien in de conversie.

Tip 3: Wees transparant

In de wet bestaan verschillende bepalingen die ervoor (zouden moeten) zorgen dat webwinkels voldoen aan belangrijke details, zoals contact informatie, correcte product informatie etc. Toch bestaat er vaak bij de (toekomstige) klant een bepaald wantrouwen, die weggenomen kan worden door transparante en eerlijke informatie in je webwinkel te vermelden.
Een veel gebruikte manier is het vermelden van veel-gestelde-vragen. Probeer zoveel mogelijk vragen die bij de klant twijfels kunnen brengen te beantwoorden (bijvoorbeeld over leveringstijd en annuleringen). Het doel hiervan is om een open, eerlijk en transparante uitstraling te krijgen, wat de klant kan stimuleren om over te gaan tot het plaatsen van een bestelling.
De veel-gestelde-vragen verstop je overigens niet in een achterliggende pagina, maar wil je duidelijk in beeld hebben op de homepage + landingspagina(‘s).

Tip 4: Beveiligde betalingsmogelijkheden

Een must voor elke online webshop is een veilige betalingsoptie. Of nu met een creditcard, PayPal, of het invoeren van bankgegevens een betaling kan worden voltooid, door de veilige, vertrouwde betalingsopties te tonen op je website zijn klanten meer geneigd om iets te kopen.
Laat de verschillende betalingsmogelijkheden duidelijk zien met heldere icoons. Zo wek je (enige) gemoedsrust bij de bezoeker.
Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende wensen… Oftewel iedereen heeft zijn eigen gewenste betaalwijze. Probeer in ieder geval de meest gebruikte betaalwijze aan te bieden, zodat je iedere bezoeker hierin tegemoet kan komen.

Tip 5: Simpele bestelprocedure

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk gegevens van je klant ontvangen. Bij voorkeur met een registratieprocedure, aanmelding nieuwsbrief etc. Toch gaat het bij de klant totaal niet om dit soort activiteiten, deze wil simpelweg zo snel mogelijk zijn of haar bestelling plaatsen en ontvangen.
Risico van een te lange bestelprocedure is dan ook het verliezen van klanten. Een bestelprocedure kan je versimpelen door een express check-out of de optie ‘gast’ aan te bieden.

Tip 6: Follow up afgehaakte klanten

In een aantal tips heb ik redenen genoemd waardoor klanten kunnen afzien van hun aankoop. De bestelling staat al klaar in hun winkelwagentje, maar toch zetten ze de bestelling niet door. Wat te doen?
Modemerk Quicksilver, heeft dit probleem aangepakt met een geautomatiseerd en gepersonaliseerde follow up, die via de e-mail wordt verstuurd.
folluw-up-mail-webwinkel
Verstuur deze follow up zo snel mogelijk na het winkelwagentje verlaten is. Een eventueel effect is namelijk alleen te realiseren zolang de klant nog zoekende is.
Vermeld in de e-mail ook speciale aanbiedingen, gemarkeerde voordelen (bijvoorbeeld gratis verzendkosten) etc., zodat je de klant als het ware aanmoedigt om die bestelling alsnog te plaatsen.
Koppel je de follow-up met bijvoorbeeld Google Analytics, dan wordt het ook mogelijk om de resultaten te meten. Leer de voorkeuren en het gedrag van de klant te begrijpen en optimaliseer waar nodig de bestelprocedure. Zo krijg je de mogelijkheid om de toekomstige conversie van je webwinkel te verhogen.
Lees meer over hoe je de checkout kan optimaliseren.

Tip 7: Live Chat

Een webwinkel mist, in vergelijking met een traditionele winkel, het persoonlijke contact met de klant. Om dit enigszins te verbeteren is een live chat met een ‘echt’ persoon een mooie optie.
Daarnaast is het belangrijk om het e-mailadres en telefoonnummer duidelijk te vermelden. Zo versterk je het vertrouwen en bereikbaarheid van de webwinkel.

Tip 8: Product foto’s

De beleving van een product is een belangrijk aspect tijdens het aankoopproces. Van kleding tot sieraden of witgoed, de klant onderscheidt de kwaliteit vaak slechts door aanraking. Laat dit onderdeel nou niet mogelijk zijn bij online winkels. Hoe kan je dan zo dicht mogelijk komen bij deze beleving?
Dat kan door de productpagina met afbeeldingen van hoge kwaliteit te gebruiken. Vermeld foto’s van verschillende invalshoeken en zoommogelijkheid, zodat je de klant een goede indruk kan geven.
Bekijk onderstaand voorbeeld van Vans, die per product een fotogalerij beschikbaar heeft, waarbij de klant het product vanuit verschillende hoeken kan bekijken.
afbeeldingen-webwinkel
Bied jouw webwinkel producten met bijzondere details of decoratie? Dan is een zoomfunctie nuttig. Zo krijgen klanten een echte goede indruk van het product en kunnen ze deze tot in detail bestuderen.

Tip 9: Duidelijkheid leveringstijden en retourneren

Dagen wachten op een levering van de bestelling, maakt niemand gelukkig. Voorkom dit gevoel bij je klanten en communiceer duidelijk over de geschatte levertijd. Bij voorkeur vermeld je deze informatie al bij de productinformatie, zodat ze in een oogopslag zien waar ze aan toe zijn.
Ook het duidelijk vermelden van informatie over retourneren, helpt de gebruikerservaring van je webshop. Hieronder een voorbeeld van BMX die duidelijk per product de geschatte leveringstijd en mogelijkheid tot retourneren vermeld.
retourneren-webshop
Mogelijk voelt het tegenstrijdig, maar door duidelijkheid te bieden over de retourneer mogelijkheid, bouw je een bepaald vertrouwen bij de klant op, wat kan leiden tot een hogere conversie.

Tip 10: Klantenervaringen

Ervaringen van andere klanten blijven een van de grootste factoren bij (online) aankoopbeslissingen. Tegenwoordig worden klantenervaringen beschouwd als een essentieel onderdeel van webwinkels. Beschikt jouw webshop over aardig wat positieve beoordelingen? Dan helpt dit bij het opbouwen van het vertrouwen bij de klant. Daarnaast is het ook mogelijk om met de ervaringen de productkeuze te sturen.
Ander bijkomend voordeel van klantenervaringen is de zoekmachine optimalisatie. De verschillende klantenervaringen creëren frisse en unieke content (geliefd bij Google), waardoor jouw webwinkel beter gerankt kan worden in de zoekresultaten van Google.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op