In de wereld van zoekmachine optimalisatie vind je altijd veel verschillende mensen met vrijwel net zoveel verschillende meningen over wat wel en niet werkt bij SEO. Omdat dit niet altijd even duidelijk is gaan we hierbij in op 10 SEO factoren waarvan ze zeker weten dat ze effect hebben op je zoekresultaten.  In totaal zijn er een paar honderd ranking factoren bekend maar het is onmogelijk om deze allemaal op één pagina te verzamelen, van de meeste factoren weten we echter niet of deze wel werken en hoe belangrijk deze eigenlijk mee wegen in het totale oordeel. 

Aan de ene kant moet je je webwinkel SEO gereed maken door bij iedere pagina aan te geven waar de inhoud over gaat. Deze factoren vallen onder het ‘onpage' gedeelte van SEO. denk hierbij bijvoorbeeld aan het invullen van goede meta beschrijvingen en teksten met daarin de juiste verhouding van keywords. Hieraan kunnen de zoekmachine robots herkennen over welke onderwerpen de pagina's gaan.
Aan de andere kant zul aan de slag moeten met het externe gedeelte van zoekmachine optimalisatie, ook wel offpage SEO genoemd. Hieronder vallen factoren zoals de kwaliteit van links naar een website en de populariteit van een bedrijf op social media bijvoorbeeld.

Het resultaat van de complexe berekening om een positie van een website te berekenen is dat er veel verschillende SEO specialisten zijn die je allemaal iets anders zullen vertellen. Er zijn bovendien constant nieuwe ontwikkelingen op zoekmachine gebied, tactieken die 2 jaar geleden nog goed werkten zijn vandaag de dag misschien beschouwd als spam. Vaak zal je daarom een SEO specialist moeten inschakelen die op de hoogte is van alle actuele ranking factoren.
Je moet bovendien zeer voorzichtig zijn omdat een onjuiste tactiek kan leiden tot een slechte ranking of zelfs een ban uit de zoekresultaten. Uit eigen ervaring hebben we ondervonden dat de onderstaande 10 factoren al jaren lang de basis is voor de optimalisatie van iedere webpagina. Ook zijn er enkele nieuwe zeer belangrijke factoren bij gekomen zoals de mobiel vriendelijkheid van een website.

services-seo-optimized
1. De klant heeft altijd gelijk

Nee klanten hebben niet altijd gelijk en zijn zeker geen koning. We hebben het hier echter niet over het populaire motto van veel bedrijven maar over de kennis van webmasters op het gebied van SEO. Bij veel bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn is het daarom van belang om website eigenaren duidelijk te maken hoe ze hun webpagina wel moeten invullen om zo goed mogelijk gevonden te worden. Webwinkel eigenaren hebben al vaak een bepaalde beeld en een mening over SEO maar te veel informatie kan ook tegen je werken. Als je de verkeerde adviezen opvolgt kan je al snel een foutje maken en dan moet je het weer terugdraaien en aanpassen. Een echte SEO specialist zal daarom niet gelijk doen wat een klant wenst maar juist adviezen uitbrengen en wijzigingen doorvoeren waar hij of zij volledig achter staat.

Als je een SEO specialist zoekt zal je ook realistische verwachtingen moeten scheppen van de resultaten die zijn te behalen, je kun niet simpelweg zeggen ‘we willen bovenaan komen!'. Op welke zoekwoorden wil je scoren, welke landingspagina zijn hiervoor aangemaakt, wanneer wil je dit bereiken en wat is je budget? Maak je doelstelling SMART zodat je ook resultaat kunt verwachten. In de meeste markten is het simpelweg niet mogelijk om met een paar honderd euro per maand en een hoop tijd bovenaan te komen op alle gewenste zoekwoorden. Dit vergt een hoop tijd en een lange adem. Hou er ook rekening mee dat grote bedrijven wellicht hele teams of externe partijen hebben ingeschakeld om de SEO te verzorgen, je zult daarom creatief moeten zijn als kleine concurrent.

De meeste mensen meten de rankings om de kwaliteit van de SEO te bepalen maar eigenlijk is dat niet helemaal correct. Je kunt naar mijn mening het beste kijken naar de gratis bezoekers die je krijgt uit de organische zoekresultaten, ook de conversie is van belang. Het aantal bezoekers geeft uiteraard aan hoeveel mensen je webwinkel weten te vinden via de gratis resultaten, de conversie uit deze resultaten geeft aan hoe relevant deze bezoekers zijn. De balans hierin zegt meer over de kwaliteit van de SEO.

klantervaring systeem2. Adwords helpt voor de organische resultaten

Een paar jaar geleden waren SEO specialisten er heilig van overtuigd dat de betaalde advertenties in Google Adwords ook een positief effect zouden hebben op de organische SEO resultaten. Er is echter nooit aangetoond dat hier een directe relatie tussen is. Het zou natuurlijk ook niet helemaal integer zijn als Google dit zou doen, we verwachten daarom dat het nooit een factor gaat worden.
Het is echter wel zo dat SEO en Adwords perfect samen kunnen gaan, je kan dit echter op twee manieren opvatten. Sommige kiezen er voor om hun betaalde advertenties vooral te richten op zoektermen waar organisch nog niet goed op gescoord wordt, hiermee kan je een betere dekking bereiken. Anderen kiezen er juist voor om extra te adverteren op termen die organisch al zeer winstgevend zijn.
Heel misschien is het zo dat Adwords een miniem indirect effect kan hebben op de zoekresultaten. Als je via Google Adwords extra veel relevante bezoekers weet aan te trekken die lang op je website verblijven. De bezoekduur en conversie is bij een webwinkel namelijk wel een belangrijke SEO factor.

ppc
3. Keywords zijn niet meer van belang?

Nog zo een vreemde misvatting die een paar jaar gelden is ontstaan, toen kondigde Google aan dat het keywords niet meer gaat gebruiken in ranking omdat er te veel mee gefraudeerd werd. Veel mensen waren hier blij mee en dachten, nu hoeven we ook niet meer rekening te houden met die keywords, niets is echter minder waar!
Door het juist gebruiken van keywords kan je de zoekrobots precies duidelijk maken waar je pagina over gaat. Dit doe je door belangrijkste zoektermen in je meta beschrijvingen en teksten te verwerken. Gebruik in je teksten duidelijke koppen met daarin de belangrijkste zoektermen en eventueel synoniemen.
Als je een nieuwe website of webwinkel gaat maken dan is het ook altijd verstandig om van te voren op keyword onderzoek uit te gaan. Hierbij ga je onderzoeken welke keywords het meest op gezocht wordt in je (niche) markt. Deze zoektermen kan je vervolgens verwerken op je website zodat je gevonden wordt op deze zoektermen.
Je kunt keywords bijvoorbeeld verwerken bij:

  • De meta titel en beschrijving van de pagina
  • De titel van de pagina (H1 kop)
  • De subtitels van de pagina (H2 koppen)
  • De inhoud van de pagina (tekst)
  • Alt. beschrijving van afbeeldingen

Je zou hier echter wel mee op moeten passen want te veel keywords gebruiken is ook weer niet goed, de teksten moeten bovendien goed leesbaar blijven voor je bezoekers. Het overmatig gebruik van zoektermen wordt ook wel keyword spamming genoemd. Zorg er daarom voor dat je een gezonde verhouding van 2-4% zoekwoorden aanhoud, dan zit je altijd wel goed.

domain-rich-keywords4. Google herkent valse beoordelingen niet

Sinds recente updates neemt Google ook recensies mee als ranking factor, niet alleen de recensies van Google Places maar ook die van onafhankelijk beoordelaars. Veel webmaster dachten hier eenvoudig omheen te kunnen werken door zelf wat valse beoordelingen te plaatsen maar dat kan natuurlijk niet door de beugel!
Afgezien dat het niet erg integer is, is het ook nog erg dom om te denken dat Google spam en valse beoordelingen niet kunnen ontdekken. het is wellicht een beetje doemdenken maar de robots van Google worden steeds slimmer, gekopieerde content is bijvoorbeeld eenvoudig te ontdekken, we weten niet precies hoe slim de robots zien maar als het nog niet mogelijk is kunnen de spiders valse beoordelingen in de toekomst vast en zeker herkennen.
Het enige wat je daarom zou moeten doen is het stimuleren van reviews van echte klanten. Je kunt je klanten na aankoop bijvoorbeeld een mailtje sturen of alles goed is verlopen, als de klant tevreden is kun je hem of haar een linkje geven om een review achter te laten.
Het is niet de bedoeling dat je klanten gaat belonen in ruil voor een review, dit zou je in ieder geval niet kenbaar moeten maken, natuurlijk kun je de beoordelaars achteraf wel bedanken door een kortingscode te geven bijvoorbeeld. Als je echter  geld of producten gaat ruilen voor positieve review is het natuurlijk niet betrouwbaar meer. Goede feedback van echte klanten kan bovendien goud waard zijn voor je webwinkel!

kwaliteit
5. SEO is dood?

Dit artikel wijst eigenlijk al uit dat SEO lang niet dood is en waarschijnlijk gaat dat ook nooit gebeuren, in ieder geval niet in de nabije toekomst. Zo lang zoekmachines bestaan zullen er ook methoden moeten zijn om websites te optimaliseren voor de zoekmachines. Als je hier geen aandacht aan besteed weet de zoekmachine simpelweg niet wat er bedoeld wordt met een website of pagina.
Wel is het zo dat SEO constant veranderd, mensen die roepen dat SEO dood is doelen daarom vaak op zoekmachine optimalisatie technieken die vroeger wel werkten maar tegenwoordig niet meer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van keywords en spamachtige links. Het kan dus voorkomen dat de regels veranderen maar het spel blijft altijd bestaan!
Er komen steeds meer verschillende kanalen om bezoekers te trekken, zo is social media en ook remarketing voor veel webwinkels steeds belangrijker. Het belangrijkste blijft voor het gros van de webwinkels echter het trekken van gratis bezoekers uit de organische zoekresultaten.

is-seo-dead6. Linkbuilding & Gastbloggen is dood

Linkbuilding is de techniek om links naar je webwinkel te vergaren, deze links ziet Google als stemmen op je website waardoor je hoger kunt scoren. Het effect van linkbuilding is de laatste jaren echter erg in twijfel, sommige mensen beweren zelfs dat je helemaal geen linkbuilding moet doen omdat het een nadelig effect kan hebben, maar is dit wel zo?
Het klopt dat linkbuilding steeds moeilijker wordt omdat Google steeds strenger wordt op de manipulatie van de zoekresultaten, de linkbuilders hebben dit dus een beetje aan zichzelf te danken. Het valt niet te ontkennen dat linkbuilding de afgelopen vijf jaar compleet veranderd is maar dood is het zeker niet.
Het belangrijkste is dat je tegenwoordig veel beter moet letten op de kwaliteit, relevantie en autoriteit van de website waar je een link krijgt, door hier een strenge selectie op toe te passen weet je de goede links er uit te pikken en spamachtige links te verwijderen. Links vanaf spamachtige sites zoals startpagina's worden bijvoorbeeld niet meer zo gewaardeerd tegenwoordig. Google weet de kwaliteit van een backlink te meten door te kijken naar het aantal links, aantal keer dat er geklikt wordt en de context waarin de link staat. Super veel verschillende factoren zijn van belang en het veranderd constant waardoor veel mensen er voor kiezen om een linkbuilding specialist in te schakelen.
link-building-is-not-dead-it-evolved

Gastbloggen

Omdat men er een paar jaar geleden achter kwam dat linkbuilding via traditionele methode niet meer zo eenvoudig was ging men op zoek naar andere methoden. Gastbloggen werd al snel erg populair omdat Google meet waarde toekent aan deze links in context.
Ook het gastbloggen is op een gegeven moment uit de hand gelopen, er kwamen artikel netwerken op de markt met honderden algemene blogs op eenzelfde IP adres. Google straft dit soort spamachtige blogs genadeloos af en daardoor waren veel mensen al gauw van mening dat gastbloggen ook niet meer goed was.
Toch is het niet waar, Google kent nog steeds meer waarde toe aan de zogenaamde incontent links, links naar je website in relevante content zoals een blog of een nieuwsbericht. Waar je rekening mee moet houden is de kwaliteit en de relevante van de websites waarop je deze links plaatst.
Zoals nu duidelijk is haalt Google de spamachtige websites er zo tussenuit waardoor je een strenge selectie moet maken. Het vinden van goede blogpartners of websites waar je een gastblog mag plaatsen is bovendien niet eenvoudig. Focus je daarom niet op een grote kwantiteit maar enkel op het vergaren van enkele kwalitatieve links.

7. Je moet zo veel mogelijk tekst op een pagina plaatsen

Een paar jaar geleden hoorde je opeens ‘content is king' in de wereld van zoekmachine optimalisatie. Sommige webmaster zien hier echter compleet in doorgeschoten omdat ze denken dat je nu zo veel mogelijk tekst op een pagina te plaatsen. Degene met de meeste content komt bovenaan. Dit is echter een complete misvatting omdat het niet gaat om de kwantiteit maar juist om de kwaliteit van de teksten op je landingspagina's.
Een goede webpagina bestaat bijvoorbeeld uit deze elementen:

  • Een duidelijke structuur (koppen).
  • Informatieve inhoud zonder spelfouten.
  • Duidelijke en beschrijvende afbeeldingen.
  • Een gezond gebruik van keywords, niet te veel en niet te weinig.

De meeste SEO specialisten geven aan dat een pagina circa 600 woorden tekst moet bevatten. Op Webwinkelsucces vind je echter veel artikelen terug van rond de 1000, 2000 of zelfs 3000 woorden om een onderwerp volledig uit te lichten. Voor webwinkel pagina's zoals een categorie overzicht raden we aan om minimaal 350 woorden en maximaal 1000 worden te gebruiken, het moet natuurlijk wel leesbaar blijven. Maar zoals genoemd, de kwaliteit van de tekst is vele malen belangrijker dan de kwantiteit!
Als je toch veel tekst plaatst op een webwinkel pagina dan kan dat zelfs nadelig zijn voor de conversie op je website. Geen enkele bezoeker heeft zin om hele lappen tekst te gaan lezen, de meeste bezoekers scannen hierdoor heen en kijken liever gelijk naar het productoverzicht op je pagina. Dit kan je oplossen door de beschrijvende tekst op een pagina in te klappen, als een bezoeker meer wil lezen hoeft hij of zij alleen op de link te klikken.

tekst inklappen8. SEO is te technisch

Veel webmasters en vooral webdesigners klagen nogal eens dat SEO te technisch is geworden. Hoewel zoekmachine optimalisatie zeker technische elementen bevat is dit ongenoegen niet helemaal terecht omdat het voor een leek prima aan te leren is hoe een website geoptimaliseerd moet worden voor de zoekmachines. De grote webwinkel software hebben bovendien allemaal de mogelijkheid om meta gegevens in te vullen en tekst op de pagina te plaatsen. Hierdoor kun je zelf eenvoudig de basis voor goede SEO leggen.
Wel is het zo dat er technische elementen zijn zoals snelheid en code die wel steeds belangrijker wordt. Ook het aanpassen van een website voor mobiele apparaten vergt soms enige technische kennis. Zo is de snelheid steeds belangrijker, een webwinkel die snel is krijgt ook de voorrang in de zoekresultaten.
Techniek is dus slechts een klein onderdeel van zoekmachine optimalisatie, als je de website zelf weet te voorzien van de juiste beschrijvingen en teksten kun je ongetwijfeld al de gewenste posities bereiken in de zoekmachines!

SEO-20149. Morgen gelijk resultaat

Als je begint met zoekmachine optimalisatie dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk resultaat zien, je steekt er bovendien een hoop tijd in. Het zelfde geld als je een zoekmachine specialist of een bureau inschakelt om je te helpen. Het is echter wel belangrijk dat je verwachtingen realistisch zijn zodat je niet moedeloos wordt na een aantal weken of maanden. Zoekmachine optimalisatie is lange termijn werk waar je een hoop tijd of geld in zal moeten stoppen.
SEO bedrijven die adverteren met slogans zoals ‘direct bovenaan komen?' zou je daarom niet al te serieus moeten nemen. Vaak hanteren deze partijen trucjes die misschien op de korte termijn werken maar p de lange termijn dramatische gevolgen kunnen hebben omdat de technieken niet volgens de Google richtlijnen zijn.
Ook als je de content op je website optimaliseert of als je een paar goede backlinks hebt verzameld kan je niet verwachten dat je gelijk stappen gaat maken in de zoekresultaten. Net als de content op je website duurt het bovendien even voordat de backlinks geïndexeerd worden.

sustainable-seo10. Dubbele content mag wel op je eigen site

Dat dubbele content niet is toegestaan is bij de meeste webwinkel eigenaren wel bekend. Het kopiëren van hele teksten wordt gezien als spam en is funest voor iedere website. Google scant je teksten en beoordeeld deze als uniek, algemeen of gekopieerd. In verhouding moet je website zo veel mogelijke unieke content bevatten voor een goede ranking.
Het is dus niet mogelijk om teksten te kopiëren van een andere webwinkel, dit zou ook oneerlijke concurrentie zijn, toch denken sommige webmasters dat het wel is toegestaan om teksten van je eigen website op verschillende pagina's te kopiëren. Dat kan wel maar hier wordt Google steeds strenger op door minder waarde toe te kennen aan pagina's die gedupliceerde content bevatten.
Natuurlijk ontkomt je er met sommige producten en series niet aan. Denk bijvoorbeeld aan cameralenzen of lampen bijvoorbeeld. Hierbij heb je vaak tientallen producten met slecht een kleine aanpassing waardoor het wel weer een nieuwe variant is. Hierbij is het niet super erg om dezelfde beschrijving steeds aan te passen maar toch is het beter om ieder product van een unieke beschrijving in te vullen, hoe moeilijk dit ook is.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op