Een geboren ondernemer denkt groot en daarmee al snel over de grens. Als je de omzet van jouw webwinkel wilt vergroten is het slim om je ook te richten op buurland België. De Belgen zijn fanatieke online shoppers en pakketten hoeven niet eens zo gek veel verder verzonden te worden. Het openen van een Belgische webshop is dus hoogstwaarschijnlijk een goede zet als je je afzetmarkt wilt uitbreiden.

Verleg je grenzen

Hoewel je het misschien niet direct verwacht is België een van de snelst groeiende markten voor e-commerce in Europa. Nog steeds groeit het aantal online aankopen hard en 16% procent van de Belgische aankopen gebeurt inmiddels online. Alleen al in het eerste kwartaal van 2016 werd er 2,3 miljard euro aan online producten besteed. Ook winkelen Belgen graag over de grens: 70% van de online aankopen wordt in buitenlandse webshops gedaan. Zonde om deze markt dus niet aan te boren. Wanneer je jouw site ook op België wilt gaan richten moet je wel rekening houden met een aantal zaken die in België net even iets anders geregeld zijn. Hieronder tien aspecten waar je zeker rekening moet houden als je een webshop in België wilt starten.
belgie-kansen

1. Verzendingen buiten Nederland

Wanneer je een webshop hebt is een van je grootste zorgen of het pakket snel en tegen redelijke prijzen bij jouw klant terecht komt. Bezorgdiensten als PostNL, DHL en UPS bezorgen pakketten ook in België, maar daar hangt wel een ander prijskaartje aan. Het versturen van een pakketje naar onze zuiderburen kost, afhankelijk van de maat en het gewicht, een paar euro per pakket meer dan wanneer je het binnen Nederland zou verzenden. Je kunt dit natuurlijk aan de klant doorberekenen, maar veel klanten kiezen hun webwinkel op lage of geen bezorgkosten.
Om zoveel mogelijk klanten te trekken loont het dus de moeite om na te gaan hoe je de bezorgkosten voor de klant zo laag mogelijk kunt houden. Veel webshops bieden bijvoorbeeld gratis verzending boven een bepaald bedrag. Ook hanteren pakketbezorgers andere eisen aan de maten van pakketten wanneer deze de Nederlandse grens overgaan. Ten slotte moet je rekening houden met langere verzendtijden van pakketten die buiten de landsgrens worden verzonden: communiceer dit duidelijk naar jouw klanten.

2.  Moet ik rekening houden met andere regels?

Gelukkig gelden er geen andere regels voor een Nederlander die een webshop wil starten in België. De regels voor webwinkels zijn Europees en dus gelden dezelfde regels voor België als voor Nederland. Wel heeft de Nederlandse overheid regels opgesteld voor het zogenaamd kopen op afstand: omdat de koper en verkoper niet bij elkaar in de buurt zijn gelden er andere regels voor de bedenktijd van producten. Qua regelgeving staat niks je in de weg jouw webwinkel ook op België te richten.

3. Hoe zit het met Btw-tarieven?

Wanneer je producten levert aan particulieren in België kun je, tot een bepaald bedrag, de Nederlandse Btw-tarieven van doorgaans 21 % hanteren. Alle EU-landen hebben een drempelbedrag afgesproken tot waar je geen buitenlands Btw-tarief hoeft te heffen. Voor België is die grens op €35.000 gesteld. Kom je over dit drempelbedrag heen dan zal je het Belgische Btw-tarief moeten hanteren en een Belgisch BTW-nummer moeten aanvragen.
belgie-euro

4. Betaalmethoden in België

Qua betaling vergt je webshop wel enige aanpassing aan de Belgische markt. Credit cards en PayPal werken internationaal en zij dus sowieso slimme methodes om te implementeren, maar iDeal is een typisch Nederlandse methode. In België wordt de credit card overigens kredietkaart genoemd, houd hier rekening mee in je woordkeuze. Het Belgische iDeal heet Bancontact en dit is ook gelijk de populairste betaalmethode. Betalingen via deze weg zijn gegarandeerd en direct bevestigd en deze betaaloptie is dus een echte aanrader. Je kunt er ook voor kiezen de klant het geld over te laten maken. Elk rekeningnummer heeft een BIC-code voor buitenlandse transacties, vergeet deze niet te vermelden op je site.

5. Rekening houden met taalverschil

Uiteraard lijkt Nederlands en Vlaams erg op elkaar, maar toch zijn er vrij veel woorden die van elkaar verschillen. Zeker vaktermen kunnen heel anders zijn. In Nederland gebruiken we de woorden uitverkoop of sale, in het Vlaams wordt het woord solden gebruikt. En heb je een webshop met kleding dan bied je bijvoorbeeld geen jurk aan maar een kleedje. Een Vlaming kan zeker wel wijs uit een Nederlandse webshop, maar als je de hele Belgische markt wilt veroveren is het slim je teksten te laten bekijken door een Vlaamse copywriter. En ook niet onbelangrijk: ongeveer 40% van de Belgen spreekt Frans. Als je België als serieuze afzetmarkt beschouwt zal je je site en advertenties in meerdere talen moeten aanbieden. Of je kiest er voor om alleen het Vlaamse deel van België te targeten. Het is een extra investering, maar staat professioneel en vergroot je bereik.
belgie-kaart

6. Een betrouwbare webshop

Een keurmerk geeft je website een betrouwbare uitstraling. 90% Van de online shoppers koopt een product eerder bij een webshop met keurmerk dan bij een zonder. Een keurmerk geeft de klant garanties op het gebied van bijvoorbeeld retourneren en geeft jou als webshophouder inzicht in bijvoorbeeld specifieke wetgeving. België kent andere keurmerken dan Nederland. Bekende Belgische keurmerken, daar kwaliteitslabels genoemd, zijn Safeshop en BeCommerce. Uiteraard is het ook slim om zoveel mogelijk reviews op je site te tonen en kun je bijvoorbeeld laten zien hoeveel mensen jouw productpagina op Facebook volgen. Alles draagt bij aan een professionele uitstraling van je shop voor klanten die jouw site niet kennen.

7. Van .nl naar .be

Als online ondernemer is Google, de bekendste zoekmachine ter wereld, je grootste vriend. Alleen maak je met een Nederlandse site-extensie weinig kans op de digitale markt. Google geeft namelijk de voorkeur aan lokale sites en je Nederlandse website zal in België slecht scoren in de zoekresultaten. Wil je nieuwe klanten werven dan zal je je site en shop moeten aanpassen aan de afzetmarkt. Iedereen kan, tegen betaling, een domeinnaam registreren. Online kun je bij verschillende hosting partijen checken of er van jouw sitenaam een .be versie vrij is. Je kan er ook voor kiezen de extensie .be aan je Nederlandse extensie te koppelen. Het is slim om voor een hostingpartij te kiezen die je ook een Belgisch mailadres geeft, zodat klanten het gevoel hebben dat ze lokaal kopen. Veel klanten vinden het toch prettiger iets in eigen land te kopen.
be-domein

8. Een Belgische rekening openen

Wanneer je flink aan de weg timmert en je omzet toeneemt kan het de moeite waarde zijn een rekening in België te openen. Bij onder andere de Belgische bank KBC kun je ook als Nederlander een gratis rekening openen. Als je hoge omzetcijfers hebt is het wellicht ook een goede optie om een buitenlandse rekening te openen bij een Nederlandse bank met buitenlandse banden. De ING en ABNA AMRO zijn twee Nederlandse banken die een samenwerken met Belgische partners. Informeer wel goed wat de kosten zijn en of je aan bepaalde omzet eisen moet voldoen.

9. Marketing

Als je een nieuwe markt aanboort is marketing natuurlijk zeer belangrijk. Belangrijke mediakanalen waarop je je klantenkring kunt vergroten en gesponsorde berichten kunt plaatsen zijn in België (net als in Nederland) Facebook en Instagram. Op deze mondiale kanalen is het gangbaar om in het Engels te communiceren. Je hoeft dus niet speciaal berichten te posten in het Nederlands, Vlaams en Frans. Om zo zichtbaar mogelijk te zijn kun je ook andere online platforms inzetten zoals LinkedIn, Tumblr en Pinterest. In België worden de meeste aankopen overigens via de laptop of PC gedaan en niet via de telefoon. Minder dan 3% van de aankopen wordt maar via de smartphone gedaan. Wanneer je Google Adwords wilt inzetten om je omzet te vergoten kun je kiezen voor adverteren voor desktop- of mobiel gebruik. Het is dus slim om je te richten op verkoop via desktop. Het inzetten van deze diverse online marketing kanalen kan je omzet snel verhogen. Blijf op de hoogte van alle digitale ontwikkelingen in België via onder andere de site Bloovi.

10.  Ieder land is anders

Nederlanders en Belgen vieren over het algemeen genomen wel dezelfde feestdagen, maar niet altijd op dezelfde dag of op dezelfde manier. Onderzoek je nieuwe afzetmarkt van tevoren dus goed. Het maken van een content kalender is een goed begin om alles goed op een rijtje te krijgen en marketingacties vooraf te plannen. Er spelen andere dingen in het nieuws waarop je kunt aanhaken, mensen hebben wellicht andere gewoontes en gebruiken en hebben misschien ook wel een andere smaak qua producten. Vertaal dus niet klakkeloos jouw Nederlandse visie naar de Belgische markt, maar doe onderzoek en experimenteer ermee om tot optimale resultaten te komen.
kalender-kopie

Vanuit België een webshop beginnen

Wil jij graag vanuit België een webshop beginnen? Uiteraard staan wij ook hiervoor voor jou klaar! Bezoek ook eens onze community en stel je vragen aan mede-ondernemers.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op