De feestdagen komen er weer aan, een goed moment om social media in te zetten voor de promotie van je webwinkel. Mensen zijn bovendien al veel meer geneigd om uitgaven te doen tijdens de feestdagen, vooral kleren en kado artikelen doen het goed in deze periode. De feestdagen bieden uitstekende mogelijkheden om de verkopen via deze kanalen nog eens extra te stimuleren door actief gebruik te maken van je marketing en je webwinkel aan te passen op de actualiteit.
Hoewel de periode november-december bij veel retailers zorgt voor een groot deel van de jaaromzet blijkt dat maar een klein percentage hun webwinkel en marketing ook daadwerkelijk aanpast voor deze periode. Een gemiste kans als je bedenkt dat consumenten tijdens de feestdagen meer uit geven. Sommige ondernemers maken de helft van hun jaaromzet in deze periode!
Om je een handje op weg te helpen geven we je in dit artikel tips en informatie waarmee je je webwinkel en marketing helemaal gereed kan maken voor de komende feestdagen.
xmas-social

De 10 tips:

Om je webwinkel helemaal goed voor te bereiden op de feestdagen raden we je aan om de onderstaande tips eens door te nemen. Hier vind je zowel tips om je webwinkel als je marketing middelen aan te passen, we gaan met name in op het gebruik van social media tijdens de feestdagen. Social media biedt namelijk een uitstekende kans om je klanten kosteloos op een toepasselijke manier te benaderen. Naast het gebruik van social media zijn er natuurlijk nog veel meer aanpassingen nodig om je webwinkel ‘holiday ready' te maken.
feest ballen

1. Social Media is geen kanaal maar een middel

Je moet social media niet zien als een apart kanaal maar meer als een middel om al je verkoop kanalen te ondersteunen. Hoewel social media misschien niet de beste manier is om direct te verkopen kan het helpen om bijvoorbeeld aanbiedingen en nieuwe producten onder de aandacht te brengen.
Als je social media op de juiste manier toepast dan zal je merken dat je er altijd wat aan hebt. Het verhoogt je zichtbaarheid en is daarmee ook goed voor de branding. Neem daarom altijd social buttons op bij elke pagina op je webwinkel zodat deze gedeeld kan worden. Ook de actuele nieuwsbrieven kun je vermelden op je social media. In de nieuwsbrief zelf kun je ook weer social buttons opnemen waarmee lezers de nieuwsbrief kunnen delen . Door deze aanpassingen zorg je er voor dat social media je hele marketing ondersteunt.

2. Pas het design van je social media pagina's en banner aan

Het design van de social media pagina's en je marketingmateriaal is het meest geschikt om aan te passen tijdens de feestdagen. Door de visuele elementen aan te passen kun je bezoekers gelijk in de feest stemming laten komen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van sneeuweffecten, zwarte pieten en kerstballen, er is natuurlijk nog veel meer te bedenken op dit gebied.
achtergrond twitter
Een aantal dingen die je kan veranderen op het gebied van social media:
Twitter: pas de achtergrond naar een kerst thema bijvoorbeeld.
Facebook: idem, je kunt ook al je berichten met een aparte stijl posten.
Instagram: hier kan je eenvoudig zoeken naar actuele populaire producten tijdens de feestdagen
Google +: ook hier kun je de achtergrond aanpassen.
Met banners kun je dit ook doen, banners die gebruikt worden voor Adwords of Affiliate marketing bijvoorbeeld. Naast het aanpassen van het design van je banners kun je er natuurlijk ook gelijk een actuele aanbieding op vermelden of gebruik maken van een kortingscode om  potentiële klanten over te halen.

3. Pas je indeling aan op de actualiteit

Welke producten verkopen goed tijdens de feestdagen? Dit is één van de eerste dingen die je jezelf moet afvragen als je de webwinkel wilt voorbereiden op de feestdagen. Naast nieuwe producten toevoegen kun je er ook voor kiezen om de hele indeling van de webwinkel aan te passen. Bepaalde categorieën en producten kun je naar voren halen of prominent op de homepage vermelden bijvoorbeeld zodat consumenten dit snel kunnen vinden. Als je al langer actief bent dan kun je ook eenvoudig kijken welke producten vorig jaar het best verkocht werden tijdens de feestdagen.

4. Pas het design en de content van je webwinkel aan

Het belangrijke om aan te passen is het design van je webwinkel. Hierbij vraag je je zelf af: hoe geef ik mijn klant een goed gevoel dat bij de actuele feestdagen past? Zorg dat je bezoekers gelijk in de feeststemming komen als ze op je homepage belanden. Gebruik bijvoorbeeld kerstballen of bewegende sneeuwbeelden om je webwinkel op te vrolijken. Ook sliders (diavoorstelling homepage) bieden een uitstekende mogelijkheden om je webwinkel de juiste uitstraling te geven, hier kun je eventuele feestaanbiedingen ook gelijk vermelden!
feestdagen-fonq
De content van je webwinkel kan ook aangepast worden op de actualiteit maar voor de meeste webwinkel ondernemers is dit te veel moeite. Het kost natuurlijk veel tijd om content aan te passen en daarom raden we je aan om alleen de acties en aanbiedingen die je hebt te vermelden in de content. Op die manier hoef je niet veel aan te passen en zijn je klanten toch op de hoogte!
Pas ook de zoekmachine resultaten aan waar mogelijk zodat consumenten die zoeken in Google gelijk zijn dat je speciale aanbiedingen hebt voor de feestdagen bijvoorbeeld. Dit kun je doen door de meta titels en beschrijvingen tijdelijk aan te passen bijvoorbeeld. Deze tactiek wordt echter voornamelijk toegepast bij Adwords omdat het effect hier sneller merkbaar is, webwinkel doen er bovendien alles aan om het maximale uit hun investeringen te krijgen omdat dit vaak niet eenvoudig is.

5. Schrijf een wedstrijd uit op social media

Wedstrijden zijn altijd een leuke manier om je webwinkel via social media onder de aandacht te brengen maar met de feestdagen werkt dit nog een stuk beter. Het grote voordeel is dat consumenten over je wedstrijd en webwinkel gaan praten waardoor je veel meer mensen dan alleen je vrienden, volgers en likes bereikt. Enkele voorbeelden van wedstrijden die je kunt uitschrijven.
– Een prijsvraag gerelateerd aan je branche.
– Upload een ‘zoek de verschillen' afbeelding en beloon de winnaars.
– Beloon de volgers die je het vaakst retweeten in een uur bijvoorbeeld.
– Vraag de volgers en likes om het bericht op hun eigen pagina te posten.
fb actie

6. Stuur je klanten en volgers een persoonlijke boodschap

Omdat er steeds meer keuze voor de consument is wordt het voor webwinkels steeds belangrijker om een persoonlijke benadering te hanteren. Hoewel dit lastig is omdat je de consument niet fysiek ontmoet is het toch mogelijk om je webwinkel en marketing wat persoonlijker kan maken, bij het versturen van een kerst- of nieuwjaarskaart kan dit bijvoorbeeld erg goed werken. Zorg er voor dat je de naam van de klant gebruikt in het bericht zodat het niet lijkt alsof je een standaard (spam) bericht stuurt. Ook kun je persoonlijke aanbiedingen maken op basis van de bestelhistorie van de klant.

7. Geef een kado weg

Een kado weg geven is natuurlijk altijd leuk voor je klanten en ook dit kan tijdens de feestdagen erg goed werken. Je kunt je klanten een kado op maat sturen wat natuurlijk een goede promotie is, kies hiervoor een product dat je onlangs hebt toegevoegd aan het assortiment bijvoorbeeld. Omdat het vaak niet uit kan om mensen zo maar gratis producten te geven wordt er vaak gekozen voor een kado bij iedere bestelling boven een bepaald bedrag, 50 euro bijvoorbeeld. Hierdoor worden consumenten ook nog eens gestimuleerd om meer uit te geven op je webwinkel.
kadobon

8. Benader de opinieleiders

Als je veel promotie maakt via gastblogs of social media dan kan het slim zijn om de opinieleiders in de markt eens te benaderen voor een gezamenlijke promotie. In elke markt zijn er belangrijke opinieleiders, op het gebied van kleding heb je veel blog waar mensen naar mode tips zoeken bijvoorbeeld. Je kunt de eigenaren van deze websites benaderen voor een gastblog of een social media promotie om je webwinkel nog eens extra onder de aandacht te brengen tijdens de feestdagen.

9. Pas de verpakking aan

Een ander leuk idee is om de verpakking van je pakketjes aan te passen. Let er wel op dat je dit goed moet voorbereiden, het liefst een paar maanden van te voren. Laat aparte verpakking maken met een kerst thema bijvoorbeeld om de klant te verassen. Hoe blijer de klant is als het pakket bezorgd wordt, des te groter is de kans dat hij of zij nog een keer wat koopt.
foto kerstgroet

10. Steun een goed doel

Een goed doel steunen is natuurlijk altijd aan te raden maar tijdens de feestdagen kan het effect hiervan nog groter zijn. Vrijwel iedereen is tijdens de feestdagen in een goede en ook gulle stemming. Een goed doel steunen kan je een hoop goodwill en promotie opleveren. Vaak krijg je automatisch promotie in ruil voor de steun aan een goed doel en kun je het ook op je webwinkel vermelden waardoor consument je de sale sneller gunnen.

Nog meer tips voor een optimale webwinkel tijdens de feestdagen?

Met de bovenstaande 10 tips zorg je er voor dat je webwinkel helemaal gereed is voor de feestdagen, om het maximale er uit te halen zijn er echter nog veel meer tips die je kunt doorvoeren. Hieronder enkele voorbeelden om een maximale omzet te halen.

> Maak je webwinkel sneller

Tijdens de feestdagen zal je merken dat je webwinkel veel vaker bezocht wordt dan normaal. Door de grote bezoekersstroom kan je webwinkel iets langzamer worden. Benut daarom alle (cache) mogelijkheden om je webwinkel zo snel mogelijk te maken. Een trage webwinkel is één van de belangrijkste factoren waarop consumenten afhaken, dit wil je tijdens de drukke feestdagen natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen!

> Zorg voor een vrolijke homepage

De eerste indruk is het belangrijkst en dat geldt zeker voor een webwinkel. Het eerste wat je bezoekers zien is vaak de homepage en daarom is dit ook het eerste wat je kunt aanpassen om je bezoekers in de juiste stemming te krijgen.
vrolijk shoppen

 > Speciale kadobonnen

Om er zeker van te zijn dat je tijdens de feestdagen veel verkoopt kunt je ver van te voren beginnen met het verkopen van kado bonnen die alleen tijdens deze periode gebruikt kunnen worden. Je kunt de kado bonnen ook een speciaal kerst thema geven bijvoorbeeld.

> Nieuwsbrief inzetten

De nieuwsbrief inzetten tijdens de feestdagen is natuurlijk een beetje een open deur, hier had je vast al aan gedacht. Ook van te voren kun je consumenten op de hoogte stellen van komende aanbiedingen wat vaak erg goed werkt. Op het moment dat de aanbieding live gaat en afloopt kan je nog een herinnering via de nieuwsbrief sturen. Pas ook het design en de content van je nieuwsbrief aan op de actualiteit en gebruik bijvoorbeeld een speciaal kerst of sinterklaas template.
inbraak nb

> Controleer je webwinkel en marketing van te voren

Falen in de voorbereiding is de voorbereiding op het falen en dat geldt ook voor webwinkel marketing. als je een webwinkel hebt dan weet je dat de komende feestdagen periode erg druk wordt en voor een groot  deel van je inkomsten te zorgen. Onder de voorbereiding verstaan we hier dat je je webwinkel op alle punten controleert om te kijken of er nog fouten staan en alles naar behoren werkt, vooral het bestelproces verdient aandacht omdat je er zeker van moet zijn dat klanten eenvoudig af kunnen rekenen. Als dit niet goed werkt tijdens de feestdagen dan zou dat natuurlijk rampzalig zijn.

> Kan je snel leveren? Laat het zien

je hebt het vast zelf wel eens mee gemaakt, door alle drukte rond de feestdagen ben je helemaal vergeten om kadotjes te kopen. Je zal niet de eerste zijn en zeker niet de laatste. Veel mensen zoeken tijdens de feestdagen dan ok naar een webwinkel die snel kan leveren, het liefste wil je het de volgende dag in huis hebben natuurlijk.
Als je de mogelijkheid hebt om snel te verzenden dan zou je dit ook prominent moeten vermelden op je webwinkel zodat klanten sneller voor jou kiezen. Kan je nog niet snel leveren? Kijk hoe je hier iets aan kan doen want als je niet binnen een paar werkdagen kan leveren heb je een flink nadeel ten opzichte van de concurrentie.
snel verzenden
Ook als je niet snel kunt leveren moet je daar wel eerlijk over zijn. Als de consument net bestelt voor de feestdagen en je vermeld dat het op tijd binnen is dan zal je dit ook waar moeten maken. Als je te laat levert tijdens de feestdagen dan levert dat ongetwijfeld negatieve review op, funest voor je webwinkel natuurlijk.

Zoek je klanten zelf op!

Hoewel het verkeer naar je webwinkel ongetwijfeld al zal stijgen tijdens de feestdagen is het niet verstandig om achterover te gaan leunen, juist in deze periode zou je alle marketingmogelijkheden uit de kast moeten halen om een maximale omzet te halen. Consumenten zijn in deze periode zeer aankoopbereid maar om de sales binnen te halen moet je natuurlijk wel te vinden zijn en flink adverteren om consumenten op te hoogte te stellen.
Gebruik social media, de nieuwsbrief, advertenties en andere mogelijkheden om het maximale uit de feestdagen te halen! Bekijk ook de onderstaande pagina's om meer over webwinkel marketing te ontdekken.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op