Als je eigenaar van een webwinkel bent dan zijn er een hoop zaken waar je rekening mee moet houden. Er zijn juridische voorwaarden, het logistieke proces moet goed ingericht worden, en de webwinkels zelf moeten natuurlijk ook goed uitzien. Waarschijnlijk kun je voldoende succesvolle webwinkels, vaak is het echter niet zo duidelijk te zien waarom deze webwinkels precies succesvol zijn. Daarnaast moet je niet vergeten dat ook deze grotere webwinkels in de voorgaande jaren ook fouten hebben gemaakt. De onderstaande valkuilen zijn voor iedere webwinkel daarom een gevaar en zijn goed om rekening mee te houden wanneer je een webwinkel begint. Wij hebben ervaren dat deze fouten vaak worden gemaakt door webwinkelondernemers, daarom lichten wij deze valkuilen uit, zodat je deze fouten niet hoeft te maken.
conversie

Het begint met een goed afgebakende markt

Als je begint met een webwinkel dan is het verstandig om de markt waarin je je begeeft goed af te bakenen. Dan weet je precies wat je doelgroep is en is het ook duidelijk, en welke markt je je begeeft. Hierdoor wordt het weer eenvoudiger om de directe concurrenten te herkennen. Hoewel het in theorie nog steeds mogelijk is om een massamarkt te veroveren op internet om aan is het in de meeste gevallen verstandiger om te beginnen met een kleine nichemarkt. Vaak hoef je dan minder producten in te kopen en kan je met een uitgekiend assortiment een gericht publiek benaderen. Als je direct een hele grote markten wilt veroveren dan wordt dat vaak een stukje moeilijker en heb je ook meer budget nodig. Er zijn tegenwoordig bovendien zoveel concurrenten waardoor het steeds lastiger wordt om een nichemarkt uit te kiezen waarin je nog rendement kunt behalen, in een grote markt zoals elektronica is dit nog een stuk lastiger. Als je een niche webwinkel hebt is het bovendien veel eenvoudiger om als een expert te worden gezien. Via een blog of videomarketing kan je bijvoorbeeld vertellen over de producten om je expertise te tonen.

Te weinig aandacht voor zoekmachine-optimalisatie

Een veelgemaakte fout bij beginnende webwinkels is dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de SEO, of hij wordt te laat mee begonnen. Het nadenken over zoekmachine op de begint eigenlijk al voordat je een webwinkelstart. Dan kan je bedenken wat de belangrijkste zoektermen zijn waarop je gevonden wilt worden. Deze informatica en vervolgens toepassen om je website zo duidelijk mogelijk in te richten volgens een goede SEO-structuur.
Zoekmachine marketing is van groot belang voor beginnende webwinkels omdat je via dit kanaal een hoop gratis bezoekers naar je webwinkel kunt trekken. Uiteraard moet je er wel veel tijd in steken, maar je hoeft niet direct geld te spenderen om goed gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. Tegenwoordig is er echter wel veel concurrentie in de zoekmachines, een paar jaar geleden was het nog een stuk makkelijker. Tegenwoordig zijn er echter veel bedrijven gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie waardoor ook concurrenten hier steeds meer aandacht aan besteden.
Wil je ook goed gevonden worden in zoekmachines of zelfs bovenaan komen? Dan is het echt zaak om alle aspecten van je webwinkel te optimaliseren. Er zijn bovendien wel meer dan 200 factoren die bepalen welke website het meest relevant is in de zoekresultaten. Zorg daarom voor goede informatie bij de producten, goede beschrijvingen van de afbeeldingen, goede meta titels en beschrijvingen en beginnen ook met linkbuilding.
Hoe vroeger je begint met het optimaliseren van de SEO, des te sneller bij je vindbaar voor bezoekers. Zoekmachine op de kan namelijk een hoop tijd kosten en websites die al langer bezig zijn hebben gewoon een streepje voor bij Google. Wacht er daarom niet te lang mee.

Specifiek en gericht adverteren

Online adverteren brengt een hoop valkuilen met zich mee maar toch gaan webwinkelondernemer er vaak al mee van start voordat er een goed plan is gemaakt. Om te voorkomen dat je advertentiebudget niet voldoende rendement oplevert is het verstandig om eerst de doelgroep goed af te bakenen zodat je specifiek en gericht kunt adverteren naar deze groep mensen. Alle informatie die je weet te verzamelen over de doelgroep is waardevol hierbij. Wellicht weet je bijvoorbeeld dat je potentiële klanten minimaal 25 jaar oud zijn en vooral uit de Randstad komen. Als je dit weet dan kan je gericht adverteren op die demografische kenmerken. Als u niet beschikt over deze informatie dan is het adverteren vergelijkbaar met het schieten met hagel. De kans bestaat wel dat je iets ruikt maar de kans is een stuk kleiner dan wanneer je gericht weet te adverteren.
Ook bij zoekmachinemarketing moet je tegenwoordig steeds specifieker adverteren op een gericht publiek te bereiken. Zoekopdrachten bestaan bovendien steeds vaker uit meerdere zoektermen omdat consumenten gerichte zoekresultaten willen zien. Adverteer daarop liet op “hangmatten” maar bijvoorbeeld op “brede hangmat met beugels”. Deze manier brengen sneller vindbaar en het aanbod sluit beter aan op de wensen van de klant.
financieel plan

Hou je ten alle tijden aan de regels en wetten

Op het gebied van webwinkels zijn er een hoop regels en voorwaarden waar je aan moet voldoen. Het is niet alleen belangrijk om deze regels te kennen om aan je moet je er ook nog aanhouden als je online gaat verkopen. Zo heb je in Nederland te maken met een zichttermijn voor online aankopen, consumenten hebben 14 dagen de tijd om een product te bekijken en eventueel zonder reden terug te sturen. Het heeft geen zin om hier eigen regels voor te bedenken want vroeg of laat komt het aan het licht. Bovendien weten consumenten maar al te goed wat de regels zijn in Nederland en zou je het snel te horen krijgen als je je hier niet aan houdt. Houd er rekening mee dat het verplicht is om deze regels en voorwaarden te vermelden op je website. Als je geen algemene voorwaarden vermeld bij het plaatsen van een bestelling dan gelden er eigenlijk geen regels en zal de consument bij een geschil altijd gelijk krijgen. Ook garantievoorwaarden zou je daarom ook op de website moeten uitlichten.

Je bent verplicht om zoveel mogelijk relevante informatie te vermelden

Hierboven hebben we al een aantal regels en voorwaarden beschreven waaraan je je moet houden als webwinkelondernemer. Er zijn echter nog meer regels die je ook zeker niet zou moeten vergeten. Zo ben je verplicht om alle informatie te vermelden die relevant is aan de aankoop. Daarnaast moeten ook de bedrijfsgegevens terug te vinden zijn op de website. Hieronder een klein overzicht van de verplichte informatie die op je webshop terug te vinden moet zijn.

De bedrijfsgegevens:

  • Het adres waar je bedrijf gevestigd is (een postbus alleen is niet voldoende).
  • De bedrijfsnaam zoals deze ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel
  • Het bijbehorende Kamer van Koophandel en BTW nummer
  • Het telefoonnummer en het e-mailadres waarop je te bereiken bent

Het bestelproces:

  • Informatie over het melden en afhandelen van eventuele klachten
  • Informatie over de betalingsmogelijkheden en bijbehorende kosten/voorwaarden
  • De voorwaarden aan de zichttermijn en garantietermijn
  • De algemene voorwaarden die consumenten accepteren bij een aankoop

Productinformatie:

  • De kenmerken en specificaties van het product
  • De prijs exclusief en inclusief btw
  • Eventuele verzendkosten en administratiekosten
  • Logistieke informatie, hoe en wanneer wordt het product geleverd?

Geen onderscheidend vermogen of dit niet duidelijk kenbaar maken

Kun jij in 1 minuut verwoordden wat de belangrijkste onderscheidende factoren van je webwinkel zijn? Waarom moeten consumenten voor jou webwinkel kiezen en niet voor de concurrent? Welke aspecten maken jou webwinkel echt uniek? Dit zijn vragen waar je over na moet denken omdat een potentiële klant dat ook zou doen. Als je dit niet doet sla je eigenlijk de belangrijkste stap over bij het succesvol maken van je webwinkel. Als je zelf al niet onder woorden kunnen brengen waarom consumenten bij jou moeten kopen, hoe zou een potentiële klanten dan moeten doen?
Het is daarom van groot belang om op iedere pagina van je webwinkel kenbaar te maken wat de belangrijkste voordelen van je producten zijn en waarom men bij jou webwinkel een aankoop moet plaatsen. Meestal heb je een paar keuzes als het gaat om unieke onderscheidende punten. Het is tegenwoordig niet makkelijk omdat er ook veel concurrenten zijn die soms al een tijdje langer bezig zijn en daardoor een voordeel hebben opgebouwd. Over het algemeen kan je ervoor kiezen om sneller te zijn dan de concurrent, lagere prijzen hanteren, een grote en complete assortiment bieden of je onderscheidt je op het gebied van service en gemak. Natuurlijk is het nog beter als je meer dan één van deze onderscheidende factoren kunt toepassen op je webshop. Daarnaast is het ook nog mogelijk om je te onderscheiden op het gebied van marketing. Als kleine webwinkel ben je vaak niet in de situatie waren bij het de laagste prijs kunt hanteren of het snelste kunt leveren. Met creatieve en doelgerichte marketing kun je soms het verschil maken. Je kunt een gevoel bij de consument creëren dat een aankoop en jouw webwinkel plaatsen een stuk beter is dan bij de concurrent.

Meten en analyseren vanaf het begin

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen in onze blogs maar meten is weten. Als je geen statistieken bijhoudt van je zoekopdrachten, verkopen en aanvragen dan kan je hier ook geen lering uit trekken. Het beter van statistieken over webshop kost bovendien vrijwel geen tijd, de meeste dingen vallen prima te automatiseren. Met het installeren van Google en 1X ben je in één stap al voorzien van een hoop informatie waarmee je verbeteringen kunt aanbrengen op je webwinkel. Je kan bijvoorbeeld zien hoe lang mensen op je website blijven, waar deze mensen vandaan komen maar ook op welke manier consumenten weer vertrekken op je webwinkel. Door het analyseren van deze informatie kan je bepalen wat de meest succesvolle pagina’s op je webwinkel zei eraan welke pagina’s je weer aandacht moet besteden. Vervolgens kan je verbeteringen aanbrengen om bezoekers langer op je website te houden of sneller naar het gewenste product te leiden.
trend

Duidelijk en efficiënt bestelproces

Als webwinkeleigenaar zou je je af en toe moeten verplaatsen in de schoenen van een bezoeker. Alleen op die manier kan je er achter komen waar de echte knelpunten liggen op je website. Begin bijvoorbeeld eens met een zoekopdracht in de zoekmachines om bij je webwinkel terecht te komen. Op die manier kan je gelijk zien of je goed vindbaar bent. Als je vervolgens op de webwinkel beland kan je ook daar proberen om snel het gewenste product te vinden. Een goede navigatie in het menu en een goede zoekfunctie die duidelijk vindbaar is zijn hierbij van belang. Daarnaast kan je de consument met een filter nog sneller naar het gewenste product leiden.

Besteed extra aandacht aan je productpagina’s

Consumenten bezoeken alle pagina’s op de website wel eens ter oriëntatie. De productpagina’s en het bestelproces zijn echter van extra belang omdat hier de aankoopbeslissing wordt gemaakt. Het productpagina moet daarom voorzien zijn van alle relevante informatie die beschikbaar is. Zoals hierboven al genoemd is het zelfs noodzakelijk om alle kenmerken en specificaties van het product te vermelden. Daarnaast kan je natuurlijk zelf een product tekstschrijven waarin je alle voordelen nog eens uitvoerig belicht. Alle rechten wel rekening mee dat dit geen hele lap tekst wordt maar een klein stukje overzichtelijke informatie die voorzien is van koppen. Sommige consumenten hebben namelijk geen zin om de hele producttekst door te nemen maar willen alleen de belangrijkste kenmerken scannen. In deze tekst zijn koppen kan je ook weer enkele zoektermen vermelden waardoor je ook op productniveau goed vindbaar bent in de zoekmachines.

Experimenteer met de bestelknoppen

Naast de navigatie en content op je website zijn call to action knoppen ook nog belangrijk om de navigatie aan te duiden op je webshop. Gebruik niet meer dan een knop op de pagina zodat het duidelijk is wat de volgende stap is. Experimenteer daarnaast met bestelknoppen om te kijken welke het meeste conversie opleveren.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op