Als je een webwinkel gaat beginnen dan is het kiezen van een betrouwbare en veilige betaalprovider een belangrijk punt. Voor jezelf en je klanten wil je dit gewoon goed geregeld hebben zodat het betalingsverkeer soepel verloopt. Er is natuurlijk niets erger voor je conversie als een slecht werkend betaalsysteem. Kies daarom voor een stabiele betaalprovider en check daarom elke betaalmethode regelmatig zelf en onderzoek hoe het bestel- en betaalproces sneller, duidelijker en beter kan.
Voor webwinkels is tegenwoordig een must om zo veel mogelijk betaalmethoden aan te bieden tegen gunstige voorwaarden. Bezoekers willen het liefst kiezen uit vooruit en achteraf betaalmethoden die geen extra kosten vereisen.
online betalen
Als je op zoekt bent naar een goede betaalprovider moet je met veel aspecten rekening houden. Het liefst wil je alle betaalmethoden natuurlijk via dezelfde provider laten lopen. Daarnaast zijn de kosten natuurlijk belangrijk. Zoek daarom goed uit hoeveel je als merchant (webwinkelier) betaalt voor elke transactie.

Welke betaalproviders zijn er?

Ik schrijf dit artikel omdat er nogal wat betaalproviders zijn. Deze bedrijven bieden bijna allemaal dezelfde koppelingen aan maar verschillen allemaal weer in kosten en service. De onderstaande betaalproviders zijn bekend in Nederland. Daarnaast kan je ook een koppeling via je eigen bank maken maar dan ben je vaak duurder uit en kan je minder betaalmethoden aanbieden. Bekijk ook onze vergelijking van Payment Sevice Providers.

betaalproviders > Icepay

 > Ogone

> Sisow

> Buckaroo

> Mollie

> Rabo omnikassa

> Multisafepay

Stel eerst de nodige vragen aan je betaalprovider!

Wanneer je op zoek bent naar een provider om de betalingen van je webwinkel af te handelen dan zijn er een paar belangrijke aspecten waar je op moet letten. Stel daarom deze vragen om de geschiktheid van de betaalprovider te controleren.

Vraag 1: Hoe lang is het bedrijf actief?

Als je kiest voor een partner die de betalingen afhandel dan ben je op zoek naar zekerheid. Als je (voor het eerst) een webwinkel begint is het een essentieel punt om dit goed te regelen. Vraag je daarom af hoe lang het bedrijf al actief is en hoeveel webwinkels er al aangesloten zijn. Hieruit kun je opmaken hoe betrouwbaar het bedrijf is.

Vraag 2: Met welke webwinkel software kan de provider koppelen?

Als je nog geen keuze gemaakt hebt tussen de verschillende webwinkel software dan kan je de betaalprovider ook gelijk vragen welke koppelingen er mogelijk zijn. Een goede betaalprovider kan vrij eenvoudig een koppeling realiseren met software zoals Magento, Joomla en Opencart. De meeste webwinkel providers zoals Lightspeed en CCV Shop hebben koppelingen met elke gewenste betaalprovider.

Vraag 3: Kan de provider een constant stabiele verbinding garanderen?

Het mooiste aan een webwinkel is dat je altijd producten kan verkopen. Daarom wil je er ook zeker van zijn dat de betalingsprovider geen last van storingen heeft, dit is natuurlijk een echte conversie killer. Een stabiele betaalverbinding zorgt er voor dat je klanten 24/7, 365 dagen per jaar producten kunnen bestellen.

Vraag 4: Is een beveiligde (SSL / HTTPS) verbinding mogelijk?

Om de bezoeker meer vertrouwen te geven doe je er goed aan om een beveiligde betaalverbinding te realiseren. In 2014 heeft Google aangekondigd dat een beveiligde verbinding ook positieve invloed krijgt op de rankings. Volgens velen is het zelfs verplicht om een beveiligde verbinding te hebben in verband met de Nederlandse privacy wet, al is dit nog niet geheel duidelijk.

Vraag 5: Neemt de provider maatregelen tegen fraude?

Fraude met online betalingen en persoonsgegevens is tegenwoordig veel in het nieuws. Natuurlijk doe je er alles aan om dit te vermijden met je webwinkel. Vraag daarom ook altijd welke maatregelen de provider neemt om oplichting en fraude met betalingen te voorkomen.

Vraag 6: Is het eenvoudig om bedrag terug te storten?

Helaas komt het nog wel eens voor dat een klant de bestelling toch besluit te annuleren. Ook in dat geval moet je de klant snel en zorgvuldig van dienst kunnen zijn zodat de klant misschien nog een keer terugkomt. De meeste grote betaalproviders bieden de mogelijkheid om eenvoudig met één knop (een deel van) het aankoopbedrag terug te storten. Hierdoor bespaar je tijd en heeft de klant het bedrag gelijk terug.

Vraag 7: Krijg je ook inzicht in de statistieken?

De betere betaalproviders geven je ook gelijk inzicht in de statistieken van het betalingsverkeer. Welke producten leveren het meest op? Wie zijn de best betalende klanten? Op welk moment van de dag verkoop je het meest? Belangrijke vragen waar een betaalprovider antwoord op kan geven.

Vraag 8: Is de provider ook internationaal actief?

Ook al ben je met je webwinkel niet actief aan het promoten buiten Nederland, het kan soms voorkomen dat je bestellingen uit het buitenland krijgt. Hiervoor is het handig om ook buitenlandse betaalmethoden te accepteren. De belangrijkste zijn Mistercash (België) en Paypal met credit card.
Daarnaast wil je, bij succes van je webwinkel, misschien uitrollen naar het buitenland met een .de of .be webwinkel bijvoorbeeld. Als je een betaalprovider kiest die hier ook actief is hoef je later niet een tweede provider te zoeken, wel zo gemakkelijk.

Vraag 9: Heeft de provider een 24/7 klantenservice?

Als het om betalingen gaat dan wil je natuurlijk een snelle reactie als er problemen voordoen. Het liefst een vast contactpersoon of een 24/7 support die je kan bereiken als er iets mis gaat. Eventuele storingen en foutmeldingen wil je natuurlijk snel oplossen zodat je klanten weer kunnen betalen.

Vraag 10: Heeft het bedrijf veel (grote) klanten?

Bij het kiezen van een betaalprovider wil je natuurlijk niet het eerst schaap over de dam zijn. Check daarom altijd eerst hoeveel webwinkels al gebruik maken van de provider. Heeft het bedrijf al veel webwinkels (met dezelfde software) die aangesloten zijn dan weet je bijna zeker dat het ook voor jouw webwinkel een goede keus is.

Waaraan voldoet een goede betaalprovider?

Er zijn veel aspecten waar een goede betaalproviders aan moet voldoen. Daarom vergelijk je de bedrijven en stel je de nodige vragen om de geschiktheid te controleren. We hebben de belangrijkste punten waaraan een betaalprovider moet voldoen voor je op een rijtje gezet.

Zowel vooruit als achteraf betalen

Anno 2014 doe je er als webwinkel goed aan om zo veel mogelijk betaalmethoden aan te bieden. Elke consument heeft weer een andere voorkeur voor het betalen. Kan de klant niet betalen met de gewenste methode? Dan is de concurrent slechts een paar klikken weg. De meeste Nederlandse consumenten kiezen voor Ideal, Paypal of achteraf betalen.
onderzoek voorkeur betaalmethoden
Heb je een oudere doelgroep (45+ bijvoorbeeld)? Zorg er dan ook voor dat je een eenvoudige oplossing hebt om bankoverschrijving aan te bieden. Veel oudere mensen vinden dit nog altijd een fijne en veilige manier om te betalen op afstand. Verwerk deze methode daarom ook in je betaalpagina.
Heb je ook Belgische klanten? Probeer dan een koppeling met het Belgische Bancontact / Mistercash te maken. Hierdoor kunnen je Belgische klanten online via hun eigen bank betalen.
Daarnaast komen er steeds meer nieuwe betaalmethoden die de markt willen betreden. Denk aan de Bitcoin en Google Wallet bijvoorbeeld. Wil je uitblinken in service? Zorg dan dat je de eerste in de markt bent die deze nieuwe betaalmethoden aanbied.

Bekende vooruit betaalmethoden:

> Ideal
> Paypal
> Mistercash
> Sofortbanking
> Overboeking / bankoverschrijving

Bekende achteraf betaalmethoden:

> Afterpay
> Klarna
> Billink
veilig betalen

Nieuwe betaalmethoden:

> Bitcoin
> Google wallet
> Paysafe card
Biedt de betalingsprovider geen mogelijkheid tot achteraf betalen? In dat geval kan je natuurlijk altijd een aparte koppeling realiseren met één van deze achteraf betaalmethoden. Achteraf betalen is tegenwoordig erg populair in Nederland. Het biedt de klant de gelegenheid om het product eerst thuis uit te proberen en eventueel terug te sturen zonder dat er betaald is.
Voor webwinkeliers zitten er ook nadelen aan achteraf betalen. Je moet bijvoorbeeld lang wachten voordat je  het bedrag op je rekening krijgt. Meestal duurt dit ongeveer 3 weken. Daarnaast betaal je een flinke commissie voor elke order, doorgaans 3-4%.
Uiteraard kan je een kleine bijdrage vragen van consumenten maar overdrijf dit niet. Meer dan een euro extra betalen is al een behoorlijke drempel om voor achteraf betalen te kiezen.

Betrouwbaarheid

Als beginnende webwinkel wil je de betalingen natuurlijk laten afhandelen door een betrouwbaar bedrijf dat al langer actief is. Kijk daarom goed naar de betaalproviders die andere webwinkels gebruiken. Daarnaast is het voor consumenten belangrijk dat het om een betrouwbaar bedrijf gaat. Bedrijven als Ogone en Sisow hebben al wat naamsbekendheid geworden wat de consument meer vertrouwen geeft.
veilig betalen ssl
Let er ook op of de betaalprovider de mogelijkheid biedt om een beveiligde (SSL / HTTPS) verbinding te krijgen. Een deel van de consumenten koopt alleen bij beveiligde webwinkels. Daarnaast is het volgens velen verplicht om een beveiligde betaalverbinding te hebben.

Gemak in betalen en terugstorten

Dit punt wordt vaak onderschat door beginnende webwinkeliers. Consumenten zijn meestal op zoek naar een webwinkel waar de producten eenvoudig bestelt en betaalt kunnen worden. Hoe eenvoudiger het bestelproces is, hoe hoger de conversie zal zijn. Check daarom elke betaalmethode regelmatig zelf en onderzoek hoe het bestel- en betaalproces sneller, duidelijker en beter kan.
Aan de andere kant moet je als webwinkelier soms geld terugstorten als de klant besluit de bestelling toch te annuleren of retourneren. Betaalproviders zoals Sisow bieden de mogelijkheid om eenvoudig met één druk op de knop (een deel) van het bestelbedrag terug te storten.

Diverse koppelingen

Het kan natuurlijk voorkomen dat je in de toekomst wil overstappen van webwinkel software. In dat geval is het handig als je dezelfde betaalprovider kan houden. Check daarom altijd welke koppelingen de betaalprovider kan realiseren.
Veel webwinkels beginnen bijvoorbeeld met webwinkel providers zoals Lightspeed en Shoppagina. Als je later wil overstappen op Magento is het handig om dezelfde betaalprovider te houden. Zo kun je de betalingen eenvoudig door laten lopen bij het overstappen.

Vergelijk de betaalproviders!

vergelijk betaalprovidersZoals je zult begrijpen gaat het kiezen van een betaalprovider niet over één nacht ijs. Zorg er daarom voor dat je de verschillende providers vergelijkt en de meest geschikte kiest voor je webwinkel. Zoek je een overzicht om de betaalproviders te vergelijken? Die hebben we gelukkig al gemaakt.
Check: De Payment Provider Vergelijking

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op