Hoe kun je je (beginnende) webwinkel onderscheidend maken in een overvolle markt? Ligt het aan het product, de klantenservice, het design van de webshop of de manier van verkopen?
De meeste webwinkel eigenaren zullen al deze aspecten aanvinken als je zou vragen wat een webwinkel onderscheidend maakt. Denk bijvoorbeeld eens aan de grote webwinkel bedrijven die het tegenwoordig erg goed doen, denk aan Bol.com, Fonq, Zalando etc. Wat maakt deze webwinkels speciaal ten opzichte van de concurrenten in de markt? En hoe kun je met je eigen webwinkel ook zo onderscheidend worden?
top webwinkel aspecten

12 onderscheidende factoren

Als webwinkel zijn er zo veel aspecten waarmee je je kunt onderscheiden dat het niet allemaal op deze pagina past. We hebben daarom 12 belangrijke aspecten er uit gekozen om dieper op in te gaan. Deze aspecten zijn belangrijk voor beginnende webwinkels maar vooral voor webwinkels die al een tijdje bezig zijn en flink groeien. Zodra de webwinkel begint te groeien kun je bijvoorbeeld periodiek deze aspecten bij langs gaan om je bedrijf, webwinkel en service te verbeteren.

  • Klantgerichtheid

Op internet is de klant echt koning omdat er altijd en overal geshopt kan worden. Daarnaast hebben consumenten grote invloed op de prestaties van webwinkels door de groeiende populariteit van onafhankelijke reviews. Webwinkels komen en gaan snel, de webwinkels die overblijven hebben vaak een goede klantenservice en een relatie met de klant opgebouwd.
Daarom moet je je klanten kennen. Behandel je klanten zoals je zelf ook behandeld wil worden. Zorg dat je klanten de service krijgen die ze verwachting en wellicht nog meer. als je je klanten kent dan weet je bovendien beter welke producten je moet inkopen. Verkoop producten waar je klanten om vragen.

  • Bouw aan een merk (Branding!)

Je merk is voor een groot deel verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid, de branding is de reputatie van je webwinkel. Kennen potentiële klanten de naam van je webwinkel nog niet? Zorg er dan voor dat je merk zichtbaar is in de kanalen waar de klanten naar de desbetreffende producten zoekt.
Ga bij langs hoe een klant bij je webwinkel komt en optimaliseer de zichtbaarheid van je merk. Zijn er bijvoorbeeld gerelateerde websites, blogs, gidsen of magazines waarin je kan adverteren? Dit zorgt vaak niet voor directe sales maar is wel een uitstekende manier om je merk onder de aandacht te brengen.branding
Daarnaast moet je natuurlijk ook investering in je merk zelf, het liefst voordat je een hoop reclame gaat maken. Schrijf bijvoorbeeld teksten over het gebruik van je producten of ontwikkeling in je branche. Hierdoor wordt je al snel gezien als het nummer 1 merk in de niche.

  • De uitstraling van je webwinkel

Dit is de plek waar je je klanten welkom heet, het gezicht van je bedrijf. Voor veel klanten is het bezoek aan je webwinkel ook het enige contactmoment met je bedrijf. Zorg er daarom voor dat het design van je webwinkel relevant en verleidelijk is. Verkoop je bijvoorbeeld milieuvriendelijke producten? Ga dan voor een groene look. Verkoop je adult artikelen? Dan is een rode huisstijl meer toepasselijk.
Zorg er voor dat je zoekvenster eenvoudig te bereiken is zodat klanten snel en gemakkelijk het juiste product kunnen vinden. Bij voorkeur plaats je het zoekvenster bovenaan en in het midden van je webwinkel.
Daarnaast is de uitstraling van je productpagina's zeer belangrijk. Hier beslist de klant of het product gekocht wordt of niet. Schrijf daarom volledige productteksten die uitnodigen tot het kopen. Zorg ook voor verleidelijke foto's die het product van alle klanten laten zien

  • Het assortiment en het product

Verkoop je dezelfde producten als de meeste concurrenten in je branche? Dan is het een stuk moeilijker om je te onderscheiden als webwinkel. Vaak adverteer je ook nog met dezelfde producten op Marktplaats of Adwords bijvoorbeeld.
In dat geval kun je het best op zoek gaan naar nieuwe producten die je concurrenten nog niet aanbieden. Of je kunt er voor kiezen om een eigen en merk productlijn op te zetten.  Je kunt er ook voor kiezen om alleen een deel van het assortiment te verkopen om je hierin te specialiseren.
Cafelat-Combi-Deal-Oranje
Als je het toch niet kan vermijden om dezelfde producten aan te bieden dan kun je je onderscheiden op onder factoren qua assortiment. Maak bijvoorbeeld zelf combinatie aanbiedingen van bestaande producten en geef hier een kleine korting op. Zie ook het bovenstaande voorbeeld van Curlycoffee.nl.

  • Goede leveranciers

Dit klinkt misschien vreemd om je leveranciers als onderscheidende factor te noemen maar dat is het niet. Zonder goede relaties met betrouwbare leveranciers zijn cruciaal. Je leveranciers kunnen het verschil maken op het gebied van assortiment en ook klantenservice.
De ideale leverancier heeft een assortiment dat nog niet door iedereen in de markt wordt verkocht. De levertijden zijn kort en de betalingsvoorwaarden gunstig. Om consumenten tevreden te stellen moeten je producten namelijk wel snel te leveren zijn. Voor de toelevering ben je vaak afhankelijk van je leveranciers.
Ook op het gebied van klantenservice kan je leverancier veel betekenen. Bij veel producten krijg je zeer specifieke vragen die je niet altijd zelf kan beantwoorden. Een leverancier die de vraag snel kan beantwoorden is dan ideaal. Om de goede relatie in stand te houden stuur je natuurlijk niet elke vraag door naar je leverancier!

  • Gedreven medewerkers

Als je bedrijf slechts een paar medewerkers heeft is het geen probleem om de tijd en taken te verdelen. In de beginfase van de start van een webwinkel is dit meestal prima te structureren. Zodra de webwinkel en het bedrijf begint te groeien moet je op zoek gaan naar gedreven mensen met de juiste skills om je bedrijf verder te laten groeien. Het vinden van de juiste mensen is cruciaal voor de groei en winstgevendheid van het bedrijf.gedreven personeel
Er komt veel kijken bij het aannemen van personeel. Je moet sollicitaties doen, contracten opstellen, loon uitbetalen etc. Daarnaast heb je wel mensen met enige verstand van zaken nodig en die komen meestal niet voor een minimumloontje. Ga daarom goed na of het wel uit kan om personeel aan te nemen. Je moet daarnaast ook nog een werkomgeving creëren waarin de medewerkers zich comfortabel voelen en zich daardoor voor een langere tijd gaan inzetten.

  • Marges en winst

Afgezien van een groeiende omzet is de winst cruciaal voor het voortbestaan van een bedrijf. Veel webwinkeliers zijn hier in het verleden de fout in gegaan. Het laten groeien van de omzet is vaak geen probleem maar er moet natuurlijk wel wat overblijven!
Zelfs vandaag nog, in de tijd van online aankopen, hebben veel grote bedrijven er super veel moeite mee om winst over te houden. Zo maken ook grote webwinkels als Zalando en Wehkamp nauwelijks winst. Deze bedrijven proberen klanten te lokken met kortingen, gratis verzending en retouren etc. Het is hierbij vaak de bedoeling om het bedrijf eerst te laten groeien en later pas winst te maken.
Voor kleine (beginnende) webwinkels is dit vaak niet mogelijk, tenzij je een grote financiële buffer hebt. Houd daarom goede je vaste en variabele kosten in de gaten en meet de winstgevendheid van je webwinkel elke maand bijvoorbeeld.
Heb je juist veel winst over elke maand? Ga dan bij na of je sommige taken van je webwinkel kunt uitbesteden om sneller te groeien. Herinvesteer de winst in je bedrijf om verder te groeien zonder aandelen weg te geven of geld te lenen!

  • Werkkapitaal

Zorg dat je altijd over werkkapitaal, budget of een financiële buffer beschikt. Als je een top webwinkel bedrijf wilt bouwen dan gaat dat met vallen en opstaan. In de tijden dat het tegen zit komt de financiële buffer van pas.
Veel bedrijven komt bij de eerste groeifase in de cashflow problemen. De webwinkel groeit maar de uitgaven ook en daardoor daalt de winst. Er zijn bovendien heel veel externe factoren die er voor kunnen zorgen dat je omzet en winst tijdelijk daalt. Denk aan een nieuwe Google update of een nieuwe trend in je branche.

  1. Innovatie

De meeste grote webwinkelbedrijven zijn echte innovators. Ze zijn niet bang om risico te nemen en nieuwe dingen uit te proberen. Online ondernemen is vaak gebaseerd op de ‘trial and error' methode. Gewoon uitproberen of die nieuwe plugin of marketingtactiek goed werkt! Er is bovendien geen enkele andere manier waarop je kan zien of een vernieuwing goed werkt.
Experimenteer met je webwinkel, niet alleen met het design maar ook met de prijzen bijvoorbeeld. Gebruik eens een maand afgeronde prijzen (10 euro) en een andere maand psychologische (9,99) prijzen. Zo weet je gelijk wat het beste werkt voor je webwinkel!

  • Infrastructuur

Zodra webwinkels groeien is het zaak om de juiste infrastructuur in de gaten te houden. Alles moet overzichtelijk en ordelijk blijven zodat het geen chaos wordt. Zodra je webwinkel groot genoeg is kan je investeren in de juiste software en mensen om verder uit te breiden.
Investeer daarom in de juiste software en tools om je webwinkel en backoffice up to date te houden. Ga hier niet op besparen want dat zie je terug in de opbrengsten!
Ga ook niet besparen op de huur van een pand. Natuurlijk hoef je ook niet het meest luxe warenhuis te hebben maar een nette uitstraling draagt zeker bij aan de reputatie van je webwinkel.

  • De bedrijfscultuur

Je kunt geen winnend bedrijf runnen zonder een competitieve bedrijfscultuur waarin de medewerkers zich op hun gemak voelen. Als de medewerkers met plezier naar het werk gaan is de productiviteit vaak een stuk hoger. Zorg daarom voor een goede relatie en duidelijkheid naar de medewerkers. Gaat het goed? Vergeet dan niet de medewerkers extra te belonen voor hun bijdrage.
Het beste voorbeeld is waarschijnlijk Coolblue. Hieronder vind je een leuk filmpje hoe Coolblue zich onderscheid op het gebied van de bedrijfscultuur.
[youtube url=https://www.youtube.com/watch?v=fTZGFSYb5-M]

  • Omgaan met veranderingen!

Het belangrijkste aspect is omgaan met veranderingen. De meeste webwinkels die failliet gaan worden gerund door mensen die er simpelweg te weinig tijd hebben en daardoor niet de vele veranderingen kunnen bijbenen. De webwinkel wereld is constant in verandering en de webwinkels die overblijven gaan het best om met die veranderingen.
Neem bijvoorbeeld de opkomst van de mobiele webwinkel. Hoewel anno 2014 ongeveer 75% van de Nederlanders beschikt over een smartphone en 40% van de online aankopen via een mobiel apparaat plaatsvind, zijn nog lang niet alle webwinkels mobiel bereikbaar. als je webwinkel niet snel via de mobiel of tablet te gebruiken is kan je omzet daar flink onder leiden.

Ga deze factoren periodiek bij langs!

Het gebeurt al snel dat je één van deze aspecten uit het oog verliest en er even te weinig aandacht aanbesteed. Vooral bij groeiende webwinkels is het een hels karwei om alles up to date te houden. We raden je daarom aan om een moment in te plannen zodat je periodiek deze belangrijke factoren bij langs gaat. Zo zie je gelijk wat er nog verbeterd kan worden en hoe je meer geld kunt verdienen met je webwinkel.
Een kritische blik en een pro actieve houding kan wonderen doen voor je webwinkel. Laat ook iemand anders je webwinkel eens beoordelen op deze factoren, hier haal je vaak nog veel meer verbeterpunten uit!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op