Twitter bestaat alweer een kleine tien jaar, je kan het je bijna niet voorstellen zo snel is de tijd gegaan. In totaal zijn er tegenwoordig ongeveer 250 miljoen actieve Twitter gebruikers online! Ondanks de vele mogelijkheden die Twitter biedt voor webwinkels wordt er toch nog te weinig en vaak op een verkeerde manier gebruik van gemaakt door webwinkels.
Twitter is een voordelige en snelle methode om interactief in contact te blijven met fans, klanten, partners etc. Voor webwinkels een uitstekende manier om kosteloos de doelgroep te bereiken.
Omdat veel webwinkels nog niet goed weten hoe ze Twitter moeten inzetten als marketing tool, hebben we een handig overzicht gemaakt. Met deze 12 manieren kan je er voor zorgen dat je (online) business groeit dankzij Twitter. Maak ook gebruik van handige tools om je account te optimaliseren.

1. Plan je Twitter activiteiten in

Om enige structuur in je Twitter activiteiten aan te brengen is het aanbevolen om het één en ander in te plannen. Zo hoef je niet steeds na te denken over je volgende tweet.
Een goede tool om je tweets in te plannen is Tweetdeck. Met deze tool kan je bijvoorbeeld 1 x per week alle tweets invoeren en inplannen wanneer deze verstuurd worden. Zo kan je elke dag tweets versturen maar heb je maar 1 dag werk ervan!
Hieronder zie je een voorbeeld met in de rechterkolom de tweets die ingepland zijn.

tweetdeck

Voorbeeld Twitter week Agenda:

Maandag: lanceer een exclusieve actie of kortingscode voor je volgers.
Dinsdag: promoot een nieuw product of een nieuwe dienst in een tweet.
Woensdag: controleer op branche gerelateerde berichten en vragen en reageer hierop. Controleer ook op ‘mentions'. Dit zijn bijvoorbeeld berichten waarin je webwinkel vermeld wordt. Als er klachten of opmerkingen over je webwinkel zijn dan kan je hier adequaat op reageren.
Donderdag: Tweet een review of reactie van een tevreden klant. Eventueel met gezamenlijke foto.
Vrijdag:  Maak van vrijdag een dag om een iets minder formele tweet te plaatsen. Heeft je bedrijf een vrijdagmiddagborrel? Twitter eens een foto van je team waarin je alle volgers een fijn weekend wenst bijvoorbeeld. Zorg er hierbij voor dat het wel enigszins netjes blijft natuurlijk. Je wilt geen foto's van aangeschoten medewerkers posten natuurlijk.

twitter widgettwitter widget twitter widgettwitter widget engels2. Voeg Twitter widgets toe aan  je website

Het plaatsen van een Twitter widget voegt interactiviteit toe aan je website. Bezoekers kunnen direct zien dat je webwinkel actief is op Twitter wat vaak zorgt voor enige social proof. Dit houdt in dat bezoekers meer vertrouwen hebben in een webwinkel die ook actief is op social media.
Zorg er wel voor dat je een acceptabel aantal volgers opbouwt voordat je de widget plaatst. Een webwinkel met bijvoorbeeld slechts 5 volgers is al wat minder betrouwbaar. Als je veel volgers hebt zorgt dit voor extra social proof, bezoekers zien hierdoor dat je webwinkel al enige tijd actief is.
Twitter heeft talloze mogelijkheden om een widget toe te voegen, zo kun je kiezen voor een Timeline, een Follow button of een Tweet button bijvoorbeeld. Je kan de Timeline eventueel zelf ontwerpen en met een HTML code toevoegen aan je website. In de meeste webwinkel systemen zit tegenwoordig ook al standaard de optie om een Twitter widget aan je webwinkel toe te voegen.

3. Koppel je e-mail account aan Twitter

Twitter biedt ook de mogelijkheid om vrienden te zoeken. Dit lijkt minder interessant voor bedrijven maar het tegendeel is waar. Via deze optie kun je namelijk ook een lijst met e-mail adressen van klanten importeren. Twitter zoekt de klanten vervolgens op zodat je ze gelijk kunt volgen.

4. Volg je klanten en doelgroep

Het lijkt heel logisch maar toch gaan veel bedrijven hier de fout in. Je bent op zoek naar klanten dus waarom ga je niet daadwerkelijk je klanten volgen op Twitter?
De meeste mensen maken gebruik van de standaard instellingen waardoor zij een ook nog een e-mail krijgen bij elke nieuwe volger. Een eenvoudige manier om potentiële klanten te laten weten dat je bestaat.
Zorg er wel voor dat je niet te veel mensen gaat volgen want dat kan leiden tot spam en dat herkent Twitter meteen.

5. Tweet & retweet relevante berichten

Nog een eenvoudige methode om te werken aan een stukje branding voor je webwinkel, het tweeten en retweeten van branche gerelateerde berichten. Dit kan een relevant nieuwsbericht of een leuke tweet van een ander bedrijf in je branche zijn. Zo kan je volgers voorzien van relevant nieuws zonder er veel tijd in te steken. Dit draagt ook bij aan de eventuele expert status die je met je webwinkel wil bereiken.
voorbeeld twitter retweet

6. Gebruik #hastags om deel te nemen aan discussies

Hashtags worden op Twitter gebruikt om een topic (onderwerp) voor een discussie te starten. Als iemand een start met bijvoorbeeld de hastag #WK2014 en veel mensen reageren met dezelfde hashtag dan kan dit zelfs een trending topic worden.
Controleer ook regelmatig op hashtags met je bedrijfsnaam er in. Als er discussies of klachten over je webwinkels zijn dan kan je er gelijk zelf op reageren binnen het topic. Gebruik niet meer dan twee hashtags per tweet.
Vermijd als webwinkel eigenaar discussies over hete onderwerpen zoals politiek of religie, je wilt namelijk geen klanten beledigen door je mening hier hardop over te verkondigen.

7. Stel een vraag of start een discussie

Durft te vragen #DTV is ook een bekend hashtag. Twitter is dan ook een uitstekend middel om vragen te stellen, binnen no time heb antwoorden uit de hele wereld. Voor bedrijven biedt dit een uitstekende mogelijkheid om klanten om feedback te vragen op nieuwe producten of diensten bijvoorbeeld. Dit is een snelle, eenvoudige en bovendien kosteloze manier om er achter te komen wat je klanten willen. Een fysiek klantenpanel is hierdoor nauwelijks nog interessant voor bedrijven..

8. Integreer Twitter in je klantenservice

tmobile-op-twitterDe interactiviteit met klanten gaat tegenwoordig verder dan het controleren op berichten en vragen stellen aan volgers. Veel klanten verwachten een snel antwoord op hun vragen. Veel grote webwinkels hebben daarom Twitter al volledig geïntegreerd in hun klantenservice. Je kunt je vragen stellen per mail maar ook gewoon met een tweet, waarschijnlijk krijg je op Twitter ook nog sneller antwoord.
Dit is voor een webshop een geweldige manier om volledig transparant te laten zien hoe goed hun klantenservice vragen en eventueel klachten afhandelt. Zorg er wel voor dat je snel reageert op de vragen zodat andere klanten ook gebruik gaan maken van de service.

9. Haak in op actuele events

Het inhaken op events is een uitstekende manier om kort onder de aandacht te komen op Twitter. Bij het afgelopen WK kon je dit bijvoorbeeld goed zien. Bijna elke winkel had wel een actie bedacht die te maken had met het Nederlands Elftal of het wereldkampioenschap voetbal.
Als je echt iets origineels bedenkt kan de actie ook nog eens viral gaan waardoor je een hoop gratis promotie krijgt! Neem ook eens deel aan grote discussies over live events die op Twitter plaatsvinden. Wellicht bereik je met jou unieke tweet wel miljoenen mensen.

10. Creëer een buzz door je acties aan te kondigen

Houdt je binnenkort een unieke actie met je webwinkel of komen er nieuwe producten uit? Kondig het aan op Twitter en stel je doelgroep op de hoogte van de komende ontwikkelingen. Dit kan voor een ‘Buzz' zorgen wanneer mensen uitvoerig gaan discussiëren over de opkomende actie of nieuwe producten. Door de retweets van je volgers bereik je ook nog eens mensen die je niet volgen. Hierdoor komt je webwinkel weer gratis onder de aandacht.
voorbeeld-buzz-actie-twitter

Volg deze stappen om een buzz campagne op te zetten:

1. Kies een verleidelijke aanbieding die je volgers zal aanspreken.
2. Bepaal hoeveel retweets je nodig hebt voordat de aanbiedingen actief wordt.
3. Kondig een ‘countdown' aan en tel af tot de aanbieding actief wordt.
4. Activeer de aanbieding!

10. Gebruik Twitter Cards

Twitter cards geven je de mogelijkheid om je tweets te verrijken met foto's, video's en aanbiedingen bijvoorbeeld. Hierdoor vallen je tweets beter op en zal je meer volgers naar je website leiden. Er zijn verschillende Twitter cards beschikbaar. De ‘Leadgeneration card' en de ‘Website card' zijn er speciaal voor gemaakt om meer verkeer naar je website te krijgen.
twitter cards

12. Vermeld je Twitter account overal

Zodra je actief bent op Twitter is het van belang om je doelgroep op te zoeken. Dit houdt in dat je moet zorgen dat je (potentiële) klanten je gaan volgen op Twitter. De eerste stap hierbij is om iedereen te laten weten dat je webwinkel actief is op Twitter. Vervolgens werk je aan het uitbreiden van de lijst met volgers.
Tip 1: Voeg een link naar je Twitter account toe in je e-mail handtekening.
Tip 2: Voeg een Twitter widget toe op je webwinkel.
Tip 3: Vermeld je Twitter account op visitekaartjes (eventueel met QR code).
Tip 4: Vermeld je Twitter account op al het offline promotiemateriaal.
Ook als je een fysieke winkel hebt kun je verwijzen naar de Twitter account. Dit kan je tegenwoordig ook goed zien bij hippe mode winkels waar in de etalage, op de toonbank en op promotiemateriaal vaak al verwezen wordt naar de website en de Twitter account.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op