Om het nieuwe jaar goed te beginnen hebben we een driedelige serie van tips op een rijtje gezet, om je webwinkel helemaal gereed voor 2017 te maken. Wat gaat er veranderen in het nieuwe jaar? En waar letten we niet meer genoeg op. Omdat er zoveel factoren zijn die invloed hebben op het succes van je webwinkel hebben we er een driedelige serie van gemaakt. Vandaag de eerste vijf tips.
webwinkel technieken

1 = Optimaliseren van resultaat

Als je de tijd neemt om je webwinkel te optimaliseren, dan doe je er goed aan om te beginnen met het analyhseren van de huidige resultaten, in online marketing termen wordt dit ook wel de ‘nulmeting' genoemd. We gaan kijken welke prestaties er nu geleverd worden en welke afdelingen het meeste aandacht verdienen.
Om de prestaties snel in kaart te brengen gaan we kijken naar een aantal kritische succesfactoren, deze moeten optimaal zijn wil je het maximale rendement uit je webwinkel halen. Aspecten die je bijvoorbeeld onder de loep kan nemen zijn:
productidee

  • De omzet en winst

De belangrijkste factor om het succes van je webwinkel te bepalen zijn de financiële resultaten. Cijfers liegen je niet en vertellen je gelijk hoeveel je investeringen nou eigen hebben opgeleverd. Een tegenvallende omzet om winst heeft natuurlijk een oorzaak, die is vaak te vinden door de opbrengsten en kosten duidelijk in kaart te krijgen.

  • De kosten per acquisitie

De kostprijs die je gemiddeld moet betalen om een klant binnen te halen is van groot belang. Dit kun je uitrekenen door je marketing kosten door het aantal klanten te delen, dan weet je precies wat het gemiddeld gekost heeft om een klant binnen te halen.

  • De vindbaarheid van je webwinkel

Hoe goed wordt je eigenlijk gevonden als een consument op zoek gaar naar de producten die je verkoopt? Één van de belangrijkste functies van Google Analytics is het achterhalen hoe bezoekers op je webwinkel zijn gekomen. Google is namelijk voor een groot deel verantwoordelijk voor het bezoek naar je webwinkel. Je kunt zelfs achterhalen welke zoekopdrachten mensen in Google ingetypt hebben om vervolgens op jouw webwinkel terecht te komen.
Naast het zoeken in de zoekmachines zijn er natuurlijk nog veel meer manieren waarop een bezoeker op je webwinkel terecht kan komen. Voor veel webwinkels zijn Marktplaatsen en vergelijkingssites bijvoorbeeld ook van groot belang. Check daarom ook of je hier wel naar voren komt.

  • Het conversiepercentage van je webwinkel

De conversie van je webwinkel  geeft weer hoe de kwaliteit echt is, tenminste hoe gebruiksvriendelijk je bezoekers de webwinkel vinden. Meestal wordt dit met een percentage aangegeven, als 1 op de 100 bezoekers een aankoop doet, is je conversie bijvoorbeeld 1%. Met conversie optimalisatie wordt in de meeste gevallen dan ook het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid bedoelt. Het bestelproces is hier ook een groot onderdeel van, je kunt je aanbod nog zo uitgebreid maken, de prijs nog zo laag maken, als het bestellen niet eenvoudig werkt zal de potentiële klant alsnog afhaken.

  • Het bouncepercentage

Als je het dashboard van je Analytics bestudeert dan zal het bounce percentage ook gelijk opvallen. Dit is het aantal bezoekers dat op je webwinkel komt, en gelijk weer vertrekt. Dit is belangrijk omdat het iets zegt over de knelpunten van de je webwinkel. Je kunt dit statistiek per pagina opvragen zodat je kan zien welke pagina's de meeste aandacht verdienen. Schrik hier echter niet van, een bouncepercentage van 40% is bijvoorbeeld eerder regel dan uitzondering.
Een hoog bouncepercentage hoeft echter niet altijd te betekenen dat je webwinkel zelf niet goed in elkaar zit. Het verwachtingspatroon van de bezoeker speelt ook mee. Als je bijvoorbeeld reclame maakt met daarbij gratis verzending, en de bezoeker moet uiteindelijk toch verzendkosten betalen, dan zal hij of zij waarschijnlijk direct afhaken. We raden je dan ook aan om op een transparantie manier promotie te maken.
Onderzoek heeft aangetoond dat bezoekers meestal binnen tien seconden beslissen of ze wel of niet op de pagina gaan blijven. Je zal daarom meteen duidelijk moeten maken waarom de bezoeker wel op je pagina moet blijven! Veel webwinkel doen dit door enkele USP's in de header of onder het hoofdmenu weer te geven.
bounce

  • De gemiddelde besteding per klant

De gemiddelde besteding zegt niet alleen iets over de kwaliteit van je webwinkel, het is ook een belangrijke maatstaf om te kijken of je assortiment goed in elkaar steekt. Als je nog bepaalde artikelen mist dan kan de bezoeker die wellicht wel ergens anders vinden. Als jij een compleet aanbod hebt hoeft de klant niet verder te zoeken en zal de gemiddelde besteding waarschijnlijk hoger worden.
Een andere manier om de besteding per klant te stimuleren is cross-selling en aftersales. Bij cross-selling biedt je de klant aanvullende producten aan, als je een camera verkoopt kan je er bijvoorbeeld ook batterijen bij verkopen. Met aftersales kan je hetzelfde doen maar dan na de aankoop. Heb je een paar weken geleden een grasmaaier verkocht? Dan kan je dezelfde klant later wellicht een leuke aanbieding doen voor een heggenschaar.

  • De gemiddelde bezoeksduur

Een factor die voor de zoekmachines, en dus voor webwinkels, steeds belangrijker wordt is de gemiddelde bezoeksduur. De tijd die een bezoeker op je website doorbrengt zegt veel over de kwaliteit. Onderzoeken tonen de correlatie tussen een lange bezoeksduur en conversie ook aan, dit is logisch omdat echter kopers natuurlijk wat langer de tijd nodig hebben.

  • De gemiddelde klanttevredenheid

Veel webwinkel hebben al een onafhankelijk klantbeoordeling module zoals Kiyoh of Feedback company bijvoorbeeld. Dit is natuurlijk niet alleen bedoeld om die gele sterretjes in Google te krijgen. Je kunt aan de klanttevredenheid ook aflezen op welke punten je webwinkel vooruitgang kan boeken. Je hebt hiervoor wel minimaal tientallen beoordelingen nodig om een betrouwbaar resultaat te geven.
Neem het onderstaande voorbeeld eens bij de hand. Je kunt zijn dat de consumenten bepaalde factoren hoger dan andere beoordelen. De prijs moet je natuurlijk wel met een korreltje zout nemen want waarschijnlijk wil iedereen wel wat minder betalen!

  • De snelheid van je webwinkel

Zoals je misschien al gezien had, zijn de bovenstaande factoren allemaal prima meetbaar, de meeste kan je in een half uurtje uit je Analytics halen. Dit is een goed begin omdat je de belangrijkste knelpunten kan identificeren. Heb je bijvoorbeeld veel bezoekers maar weinig omzet? Dan is er vast iets met de conversie aan de hand. Test je het bestelproces wel af en toe uit?
Het mag geen geheim zijn dat alle uitbreidingen, extra modules en afbeeldingen een negatieve invloed hebben op de snelheid van je webwinkel, naarmate je echt succesvol bent, zal je misschien zelf moeten overwegen om een nieuwe hosting partij te benaderen. Of om extra serverruimte vragen.
 

2 = Is je SEO nog up to date?

Webwinkels veranderen constant en dat is natuurlijk niet voor niets. De ontwikkelingen op marketing en e-commerce gebied gaan razendsnel, zo moet je ook nog rekening houden met de SEO factoren die aan verandering onderhevig zijn.
Vorig jaar maakte Google bijvoorbeeld bekend dat het beveiligde websites voorrang gaat verlenen in de zoekmachines. Omdat de veiligheid een belangrijk aspect is binnen alle bedrijven van de zoekmachine gigant past die uitstekend bij de boodschap van Google. Webdesigners moeten veilige en duidelijke websites maken.
Wacht daarom niet langer en zorg dat je webwinkel een beveiligde verbinding krijgt. Naast de zoekmachines letten bezoekers hier ook steeds vaker op, het zegt namelijk iets over de veiligheid van het bestellen. Een beveiligde verbinding kan daarom ook nog een positieve invloed op je imago hebben.
Een ander aspect dat gaat veranderen zijn de mobiele zoekresultaten. Google gaat websites belonen die een speciale mobiele webwinkel hebben, vooralsnog wel alleen in de mobiele zoekresultaten. Is je webwinkel dus nog niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Dan zal je waarschijnlijk waardevolle bezoekers mislopen.
Linkbuilding is ook nog altijd een belangrijke methode om de posities in de zoekmachines enigszins te manipuleren. Google heeft nogmaals aangekondigd om spamachtige SEO technieken halt toe te roepen. Het is echter nog maar even afwachten of dit ook grote effecten in ons kleine kikkerlandje gaat hebben, experts beweren namelijk dat Google niet zo pro actief is in Nederland.
Een belangrijk onderdeel van linkbuilding is gastbloggen, ook dit wordt aan banden gelegd. Google weet spammy technieken zoals het gebruik van artikel netwerken eenvoudig te herkennen, hiervoor is ook de zogenaamd spam score in het leven geroepen.
Als je zelf niet verantwoordelijk bent voor de SEO van je webwinkel dan zou je er in ieder geval zeker van moeten zijn dat dit op de juiste manier gebeurt, zeker als je dit uitbesteed aan een stagiair, freelancer of marketing bureau bijvoorbeeld.
seo concept
 

3 = Is je SEA nog up to date?

Naast de bezoekers uit organische resultaten zal je misschien ook van Adwords gebruik maken? Eigenlijk moet je de SEA campagne iedere maand controleren maar het begin van het jaar bied je een uitgelezen mogelijkheid om alles weer up to date te krijgen.
De belangrijkste reden om je campagnes regelmatig te updaten is de concurrentie, deze zal waarschijnlijk constant proberen om jou advertenties voorbij te streven. Door betere advertenties te maken en meer te bieden.
Ben je ook al bekend met de nieuwe mogelijkheden van Adwords zoals het maken van dynamische remarketing banners? Google kan je zelf helpen door het maken van automatische banners met jouw afbeeldingen en prijzen er in verwerkt! We raden je aan om dit in ieder geval een kans te geven.

4 = Bestudeer je Analytics

Bij de meeste van de tips uit alinea 1 zijn we ingegaan op het achterhalen van de resultaten van je webwinkel. Harde cijfers waaraan je de prestaties snel kunt aflezen. Om deze cijfers te achterhalen moet je wel bekend zijn met Analytics van Google. Omdat dit systeem ook regelmatig aan verandering onderhevig is raden we je aan om minimaal een paar keer per jaar de statistieken te bestuderen. Eventuele knelpunten kunnen dan snel geïdentificeerd en verholpen worden.
Wat je bijvoorbeeld kan checken is de conversie van je webwinkel. Met een eenvoudige koppeling kun je de bestellingen van je webwinkel laten registreren door Google. Als je dit eenmaal gedaan hebt, kan je exact achterhalen waar je klanten vandaan komen. Dit is handig omdat je dan ook het effect van marketingactiviteiten kan meten. Als je 100 euro investeert in marktplaats advertenties dan wil je natuurlijk ook weten hoeveel dit heeft opgeleverd, in Analytics heb je dit binnen enkele muisklikken achterhaald. Hetzelfde kan je doen met andere websites.
weer spam

5 = Hoe zit het met de zoekfunctie?

We hebben al een paar berichten geschreven over het optimaliseren van de zoekfunctie op je webwinkel. Dat doen we natuurlijk niet voor niets. De zoekfunctie is een groot onderdeel van de navigatie op je website, sommige bezoekers hebben helemaal geen zin in vele menu's en zullen gelijk gebruik maken van de zoekfunctie. Als deze niet goed werken dan zal het bovendien een hoop frustratie opleveren bij je bezoekers. Weten wat er verbeterd kan worden? Probeer zelf eens om een paar producten op te zoeken op je eigen webwinkel.
Zorg er ook voor dat je zoekfunctie weer gekoppeld is aan Google Analytics, dit zorgt er voor dat je direct kan achterhalen wat de mensen op je website allemaal zoeken. Heb je die producten nog niet in je assortiment? Dan kan je ze wellicht gelijk toevoegen!
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op