Om gelijk maar verder te gaan met onze tips voor 2016 vind je hier opnieuw vijf belangrijke verandering die dit jaar plaatsvinden of al hebben plaatsgevonden. Met deze tips gaan we vooral in op de marketing van je webwinkel. Hierna volgt nog een derde deel waarna je webwinkel weer helemaal gereed is voor het nieuwe jaar!
webwinkel technieken

6 = Je mobiele strategie

We hebben er al meerdere berichten over geschreven maar helaas zien we nog steeds regelmatig webwinkels voorbij komen die nog altijd niet geoptimaliseerd zijn voor de mobiele zoekresultaten. Omdat mobiele apparaten zoals smartphones en tablets steeds meer mogelijkheden bieden is het voor sommige mensen niet eens meer nodig om een vaste computer of een laptop te bezitten. Dit heeft er toe geleid dat inmiddels de helft van alle consumenten waarschijnlijk via een mobiel apparaat een bezoek aan je webwinkel brengt.
Er is simpelweg geen reden meer te bedenken waarom je webwinkel niet voor mobiel geoptimaliseerd hoeft te zijn. Je zal waarschijnlijk veel bezoekers en verkopen mislopen als je dit anno 2016 nog niet geregeld hebt. Is dit het geval? Ga dan snel aan de slag!
ATCM-Responsive-Design
 

7 = Optimaliseer je mailings

Het lijkt misschien een gekke tip anno 2016, sommige online marketeers claimen namelijk dat e-mail marketing helemaal dood is, voornamelijk door de opkomst en populariteit van social media. Andere zogenaamde experts beweren echter dat het tegendeel waar is en de statistieken lijken de laatste groep gelijk te geven. E-mail marketing is nog altijd een belangrijk middel om consumenten zo direct mogelijk te bereiken.
Het optimaliseren van mailings kan er voor zorgen dat deze vaker geopend worden en dat er vervolgens sneller doorgeklikt wordt naar de website.
Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat maar een deel van alle e-mails doorgaans geopend wordt. Als je een openingspercentage van 10% weet te halen dan doe je het al super goed, en dan heb je nog niet eens een bezoeker op je website! Daarom geven we je een aantal tips om je nieuwsbrief campagne weer nieuw leven in te blazen.
mailchimp opzet

  • Maak je email lijst schoon

Het opschonen van je e-mail adres zorgt er voor dat de effectiviteit een stuk hoger wordt. Bij de meest nieuwsbrief programma's moet je betalen aan de hand van de grootte van je lijst. Daarom kan je beter een kleine lijst hebben die een stuk effectiever is.
Als je een hoog bounce percentage hebt (e-mails die niet aankomen) dan kan dat ook komen omdat je e-mails niet door de spam filter heen komen.

  • Maak het makkelijker om uit te schrijven

Dit lijkt misschien een rare tip omdat je natuurlijk zo veel mogelijk email adressen wil verzamelen. Je wil echter ook een goed imago behouden met je webwinkel. Als mensen liever geen mail meer willen ontvangen dan moet je het eenvoudig maken om uit te schrijven, het beste kan je hierbij ook naar de reden vragen. Dit draagt dus ook weer bij aan het opschonen van je lijst.
unsubscribe

  • Gebruik alleen opt-in adressen

Zoals inmiddels bekend wil je alleen maar mails sturen naar mensen die deze ook echt willen ontvangen. Misleidende technieken gebruiken om extra mensen op je lijst te krijgen heeft niet veel zin meer. Mailchimp heeft tegenwoordig zelf ook veel manieren om spam te voorkomen, het screenen van je e-mail lijst is hier ook een belangrijk onderdeel van. Mailchimp kan het zelfs herkennen als je e-mail adressen hebt ingekocht.

  • Personalisatie is de sleutel

Je hebt waarschijnlijk al vaker gelezen dat personalisatie steeds belangrijker wordt op het gebied van marketing. Je e-mails zouden dan ook altijd persoonlijk geadresseerd moeten zijn. Je kan ook nog een stapje verder gaan door de klant gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, als je weet dat een klant een bepaald artikel in het verleden heeft gekocht, kan je er nu nog een ander artikel bij aanbieden bijvoorbeeld.

  • Gebruik slimme segmentatie

Omdat het meestal niet zo eenvoudig is om gepersonaliseerde aanbiedingen te maken, is segmentatie een handige oplossing. Hierbij deel je je bestaande lijst op in verschillende segmenten, je gaat bijvoorbeeld een bepaalde klantengroep benaderen of al je contacten uit een bepaalde regio. Door je e-mails gerichter te maken zullen deze waarschijnlijk meer geopend worden en meer klikken opleveren.
marketing target customer

8 = Neem je waardepropositie onder de loep

Om te ontdekken of je huidige aanbod voor een potentiële klant interessant is, kan je deze vergelijken met het aanbod van de concurrentie. Dit wordt ook wel een benchmark genoemd in marketing termen. Je complete aanbod voor de klant wordt ook wel de waardepropositie genoemd, dit is het punt waar je waarde voor de klant kunt creëren. Hierbij gaan we niet alleen het productaanbod en de prijs onder de loep nemen, randvoorwaarden zoals de garantie en verzendkosten behoren ook tot je propositie.
Het is echter niet genoeg om een waardepropositie te bedenken en deze uit te schrijven. Het is ook nodig om deze met je concurrenten te vergelijken, dan kun je exact uitvinden op welke punten je beter scoort dan de concurrent en waar er nog verbetering mogelijk is.
Het optimaliseren van je waardepropositie doe je echter niet alleen door naar de concurrenten te kijken, het is uiteindelijk nog belangrijker om te bedenken hoe je juist gaat onderscheiden van die concurrenten. Bedank daarom ook manieren om je waardepropositie zo samen te stellen, dat de concurrenten jou willen kopiëren!

9 = Wat kan je verbeteren aan de klantenservice?

De klanttevredenheid zal voor een groot deel afhankelijk zijn van de kwaliteit van de producten die je aanbiedt en de snelheid waarmee je het kan leveren. Als je een goede klantenservice hebt dan kan dat echter het verschil maken. Het belangrijkste is dat je bedenkt dat de klantenservice er niet alleen is om meer orders binnen te halen, de service is er vooral voor klanten die minder of helemaal niet tevreden zijn.
kwaliteit
Als je je klantenservice wil verbeteren dan kan je je zelf een aantal vragen stellen:

Hoe tevreden zijn klanten gemiddeld?

Hoe tevreden klanten zijn kan je achterhalen door ze een bericht te sturen of even op te bellen, hoewel dit veel tijd kost, kom je direct in contact met de klant en kan je eventuele problemen gelijk oplossen. Als de klant nog vragen of wensen heeft kan je ook nog meer verkopen wellicht.
De meeste webwinkels kiezen er echter voor om het verzamelen van beoordelingen te automatiseren. Dit bespaart een hoop tijd maar je krijgt natuurlijk minder informatie van de klant.
kiyoh

Hoe snel is de gemiddelde responstijd?

De gemiddelde tijd dat een klant moet wachten op een reactie is ook van invloed op de kwaliteit van de klantenservice. Hierbij geldt; hoe langer je de klant laat wachten, des te groter is de kans dat hij of zij uiteindelijk afhaakt.
Het toevoegen van een chat op je webwinkel kan wonderen doen als we webwinkel ondernemers mogen geloven. Veel ondernemers claimen dat dit je conversie zo maar kan verdubbelen. De aanwezigheid van een ‘echte' medewerker zegt voor een extra betrouwbaarheidsfactor, daarnaast krijgen bezoekers direct antwoord op hun vraag waardoor de kans kleiner is dat ze afhaken. Als je een paar uur of zelfs dagen moet wachten op antwoord kan je wellicht sneller bij de concurrent of een fysieke winkel terecht.

Waarover zijn klanten wel tevreden?

Je kunt bij het bieden van een goede service het beste van je kwaliteit uitgaan. Je moet weten waar er verbetering mogelijk is maar je moet ook heel duidelijk voor ogen hebben waar je wel goed in bent. Als je webwinkel bijvoorbeeld snel kan verzenden, een compleet aanbod heeft of hele scherpe prijzen, zorgt dat dit bij de klantenservice ook duidelijk wordt!

Waarover zijn klanten niet tevreden?

Om te achterhalen waar je de klantenservice kan verbeteren moet je natuurlijk ook weten waar je minder goed in bent. Dit kan je doen door onafhankelijke beoordelingen te verzamelen. Je kan klanten ook direct vragen naar verbeterpunten maar vaak werkt dit minder goed, deze werkwijze is vaak te direct, als er anoniem beoordeelt kan worden dan heb je meer kan op eerlijke reacties.

10 = Plaats zelf eens een bestelling!

Om de conversie van je webwinkel en checkout proces te optimaliseren zijn er een paar stappen die je kunt ondernemen. Je kan het design aanpakken, je kan het assortiment verbeteren, de productteksten en nog veel meer. Er zijn echter een aantal basisvoorwaarden voor een succesvolle webwinkel en het checkout proces is daar zeer belangrijk bij. Probeer daarom eens zelf een bestelling te plaatsen en wees daarbij zo kritisch mogelijk, wat kan een klant opvallen en welke punten kunnen versneld worden? Test dit regelmatig met verschillende betaalsystemen om een zo optimaal mogelijke checkout pagina te creëren.
myster shopper

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op