We zijn aanbeland bij het derde en laatste deel van de driedelige serie tips waarmee je je webwinkel weer helemaal gereed kunt maken voor het nieuwe jaar. Mocht je ze gemist hebben, vergeet niet deel 1 en 2 nog even door te nemen. Als het goed is staat je mobiele webwinkel nu gereed en ben je beter vindbaar in de zoekmachines. Nu wordt het tijd om naar een aantal ‘extra' aspecten te gaan kijken. Wij geven je in dit bericht weer vijf tips die je webwinkel een stukje succesvoller kunnen maken.
webwinkel technieken

11 = Denk na over internationale leveringen

Je logistieke proces voorbereiden

Het logistieke proces zal een klein beetje aangepast worden als je internationaal gaat verzenden. Echt spannend is dit niet, vaak heb je al een contract met een logistieke partij zoals Postnl of DHL bijvoorbeeld, zij kunnen ook prima je internationale zendingen verzorgen voor een scherpe prijs.
Wat wel een issue kan vormen, zijn de levertijd en de verzendkosten. Het zal je niet verbazen dat het een stuk duurder is om een pakketje naar het buitenland te sturen. Daarnaast duurt het een stukje langer om een pakketje van Nederland naar het buitenland te krijgen. Hierdoor heb je gelijk al een nadeel ten opzichte van webwinkels die lokaal gevestigd zijn. De slimste oplossing is om het logistieke proces uit te besteden aan een fulfillment partij in het land waar je wil verkopen, grote webwinkels zoals H&M en Zalando doen dit ook. Pakketten die naar Duitsland gaan worden dan vanuit een magazijn in Duitsland verzonden, hierdoor bespaar je verzendkosten en hebben je klanten het pakket snel in huis! Het enige wat je hoeft te doen is het magazijn voorzien van voldoende voorraad, dit kan je natuurlijk ook gewoon daar laten bezorgen!
Timing is essentieel als je de de groei wil stimuleren door ook internationaal te gaan verkopen. We raden je aan om deze stap te maken als je in Nederland al voldoende marktaandeel hebt behaald. Je wil natuurlijk snel groeien maar het is wel verstandig om dit zo effectief mogelijk te doen. Als er nog ruimte voor verbetering in eigen land is, dan ben je er eigenlijk nog niet klaar voor. Heb je het gevoel dat je Nederlandse webwinkel al top loopt en dat er weinig extra meer is dat je kan doen? Overweeg dan om de stap naar het buitenland te maken, in de tussentijd kan je je goed voorbereiden!
zoeken winkelwagen

Je webwinkel aanpassen

In de meeste gevallen is het niet per sé nodig maar veel webwinkels kiezen er toch voor om een webwinkel op een nieuwe domein te starten als er een ander land benadert wordt. Zelf heb ik dit ook gedaan voor mijn webwinkel in Duitsland, consumenten kiezen namelijk liever voor een webwinkel ‘uit eigen land'.
Een andere mogelijkheid is het vertalen van je webwinkel, dit kan je eenvoudig doen door een plugin van Google Translate toe te voegen. Deze automatische vertalingen zijn echter niet altijd accuraat. Het beste is om een tekstschrijver te zoeken in het land waar je wilt verkopen, iemand waarvan het de moedertaal is. Het kost wellicht veel geld om je hele website te vertalen, uiteindelijk kan je een veel grotere doelgroep bereiken!
 
website snelheid
Wat je in ieder geval wel moet aanpassen zijn de betaal- en verzendmodules van je webwinkel, waarbij het laatste natuurlijk het belangrijkst is. Je zal de verzendkosten en belastingen voor het buitenland eerst in moeten stellen.
Verkoop je veel aan zakelijke afnemers uit andere landen in Europa? Zorg er dan ook voor dat deze klanten zonder BTW kunnen afrekenen, binnen Europa kun je de btw namelijk ‘verleggen'. Dat betekent dat je de klant een prijs exclusief btw kan rekenen, het totaal van deze bedragen kun je later apart aangeven bij de belastingdienst.
Vervolgens moet je nog de betaalmogelijkheden in je webwinkel aanpassen. De meeste landen in Europa zijn namelijk helemaal niet bekend met het bij ons populaire iDEAL! Als je Paypal en Creditcard betalingen accepteert dan kom je al een heel eind, natuurlijk accepteer je ook normale bankoverboekingen. Voor Belgische klanten kan je Bancontact/Mistercash aanbieden, dit is een soort van Belgische IDEAL.

Internationale marketing?

Als je internationaal wil verkopen dan moet je vaak helemaal opnieuw beginnen met de marketing. Misschien kent het grootste deel van Nederland je webwinkel al, in andere landen zijn andere merken die al jaren aan de top staan.
Besef dit van te voren goed en onderschat de concurrentie niet. Zoek ook goed uit hoe hoog je marketing kosten zullen zijn als je internationaal wil verkopen. Wellicht zijn de kosten voor een Adwords campagne in een buurland wel twee keer zo hoog omdat er veel meer concurrentie is.

12 = Is A/B testen echt de moeite waard?

Ik ken veel webwinkel ondernemers die een groot deel van hun tijd verspillen aan het A/B testen van elk aspect van hun webwinkel. Hoewel je hiermee een paar basis dingen kan finetunen, raden we je aan om er niet te veel tijd aan te besteden. In de meeste gevallen is het simpelweg niet de tijd en moeite waard om iedere week te gaan kijken welke buttons een procent extra kunnen opleveren.
sommige marketeers slaan zelfs uit verveling aan het testen. Dit is natuurlijk nooit een goede reden. A/B testen zou je eigenlijk moeten toepassen als je een mogelijk probleem op een bepaalde pagina hebt ontdekt.
Daarnaast moet je goed weten op welke momenten en met welke doelgroep je de test toepast. Je zal niet de eerste zijn die zulke fouten maakt bij het testen en daardoor ook verkeerde resultaten krijgt.
Hiermee willen we niet zeggen dat A/B testen helemaal niet handig is, je kan dit het best op het begin toepassen met je webwinkel, hierna kan je een duidelijke strategie kiezen en die voor een langere tijd nastreven. Kleine aanpassingen kun je altijd tussendoor doen.
ab test

13 = Ben je wel echt sociaal bezig?

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de wereld van webwinkels en marketing. Voor veel bedrijven is het ook een onderdeel van de klantenservice geworden. Het bedenken van een goede social media strategie is echter niet eenvoudig. Het levert bovendien meestal een stuk minder rendement op dan andere marketingmethoden zoals e-mail marketing en SEO.
Als je een groot marketingbudget hebt wordt het natuurlijk een stukje eenvoudiger, dan kan je de berichten promoten onder een doelgroep die aansluit op je webwinkel. Maar als je niet beschikt over veel geld, wat moet je dan doen?
Om succes op social media te boeken moet je ten eerste een lange adem hebben, daarnaast moet je er veel tijd in stoppen. Op het begin zal je nog niet zoveel fans en volgers hebben maar toch moet je actief blijven. Ook zal je snel moeten reageren op vragen van consumenten om een goed imago te behouden.
De fout die veel bedrijven is denken dat social media eenrichtingsverkeer is, je komt er niet met het plaatsen van wat berichten en aanbiedingen, je zal echt op zoek moeten gaan naar interactie? Maar hoe doe je dat dan wel? Een goed begin is transparantie, deel informatie over je bedrijf, de visie en de werkwijze. Stimuleer bezoeker om deel te nemen met acties, prijsvragen en puzzels bijvoorbeeld. Ook kun je deze groep eens om feedback vragen op je webwinkel.
Een andere fout die wordt gemaakt is het gebrek aan het bijhouden van statistieken. Er zijn voldoende programma's te vinden waar je ook je progressie op social media kunt bijhouden. Denk hierbij aan de interactie, het aantal volgers en het aantal likes bijvoorbeeld. Dit geeft je ook inzicht in het effect van de verschillende social media kanalen.
social

14 = Het gat met fysieke winkels verkleinen

Hoewel steeds meer consumenten de weg naar webwinkels al prima weten te vinden, is er ook nog altijd een grote groep mensen die loyaal blijft aan het winkelen in de stad van herkomst. Dit biedt natuurlijk ook andere voordelen zoals het in het echt bekijken van een product. als webwinkel eigenaar is het aan jouw de taak om het gat met fysieke winkels zo veel mogelijk te verkleinen, maar hoe?
De presentatie van een product is hierbij het belangrijkst, onthou dat de bezoeker het product niet kan aanraken. Wat je wel kan doen is het zo goed mogelijk weergeven en het bieden van een soepele omruilgarantie.
Een goede productpresentatie begint bij de productfoto's, we raden je aan om hier grote gedetailleerde foto's met een blanco witte achtergrond voor te gebruiken. als je het echt goed wil doen dan maak je gebruik van 3D fotografie waarbij de bezoeker het artikel uit werkelijk iedere hoek kan bekijken.
categorie foto's
De omruilgarantie moet daarnaast duidelijk gemaakt worden. Je doet er goed aan om niet al te moeilijk te doen over retouren. Dit levert je een hoog aantal herhaalaankopen op, en een goed imago! Geef de regels voor het retourneren ook duidelijk weer op je webwinkel. Dit wekt niet alleen vertrouwen bij de bezoekers, het scheelt je klantenservice ook nog een hoop vragen.
Een andere actie die je kan ondernemen is het openen van een afhaalpunt. Dit biedt de bezoeker meer vertrouwen omdat er dan een fysiek punt is waar het product gewoon opgehaald kan worden.
Daarnaast is het natuurlijk een stukje vertrouwen dat de consument op internet niet gelijk kan ervaren. Als je een product in een fysieke winkel koopt dan weet je dat je daar ook terug kan komen mocht er een probleem zijn.

15 = De footer van je website

Last but not least gaan we in op de footer van je website. Bij de meeste webwinkels bestaat die al jaren uit dezelfde informatie en tips m aar anno 2016 zou deze waarschijnlijk ook wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken.
Google hanteert tegenwoordig ook regels op het gebied van webdesign, het is bijvoorbeeld aanbevolen om om niet te veel links in de footer te plaatsen. als je meer weet over SEO dan doe je dit waarschijnlijk al, via de linkjes vloeit namelijk kracht weg van je homepage. In totaal zou je niet meer dan enkele tientallen links in de footer moeten zetten.
Daarnaast is het verstandig om nog eens te overwegen welke informatie je in de footer wil weergeven. We raden je aan om hier in ieder geval de klantenservice informatie toe te voegen. Veel webwinkels kiezen er ook voor om hier gelijk wat goede beoordelingen of referenties te plaatsen, als je ook een fysieke winkel hebt kan je er ook voor kiezen om een Google Maps kaart in de footer te plaatsen, dit draagt ook weer bij aan je lokale vindbaarheid!
footer

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op