De meeste webwinkels focussen vooral op het verkrijgen van meer bezoekers om de omzet te verhogen. In de meeste gevallen is dit ook een goed idee maar het is vaak sneller en goedkoper om meer omzet uit bestaande klanten en bezoekers te halen. Dit kan bijvoorbeeld door meer te verkopen aan bestaande klanten door het gemiddelde bestelbedrag omhoog te krikken. Je kan dit ook doen door alleen aan inbound marketing te werken. Het optimaliseren van je bestelproces bijvoorbeeld.
omzet verhogen webshop
In dit artikel vind je daarom negen manieren om je conversiepercentage omhoog te krijgen en ook nog zeven manieren om het gemiddelde bestelbedrag omhoog te krijgen.

Deze 16 Tips hebben maar één doel: Meer omzet voor jouw webshop!

Omzet verhogen Webshop: Meer Conversie

Een conversie vindt plaats wanneer een bezoeker een klant wordt. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de conversie van je webwinkel. Kunnen bezoekers snel de juiste informatie vinden? Zijn de kosten duidelijk? Is het design aanlokkelijk? Is de verzending snel? Ga zo maar door..
Veel webshop eigenaren vergeten echter dat de bezoekers echte mensen zijn. Mensen letten overal op en kunnen zich ergeren aan de kleinste dingen. Zorg er daarom voor dat je je webwinkel optimaliseert op alle factoren die van invloed kunnen zijn op de conversie.

Het conversiepercentage verhogen van je webshop

Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat een klant wordt. Haal je bijvoorbeeld 1 klant uit elke 100 bezoekers? Dan is je conversie percentage 1%. Hoe hoger dit percentage, des te meer omzet haal je uit de bezoekers. Met een hogere conversie zullen je investeringen in marketing ook meer opleveren. Elke bezoeker levert namelijk meer op! De meeste webwinkels hebben een conversie percentage rond de 1%. Zit je hieronder dan moet je nog veel aan conversie werken. Zit je rond de 2% dan doe je het al aardig goed maar zijn er waarschijnlijk nog genoeg verbeterpunten. Zit je rond de 3-5% conversie of hoger? Dan kan je je beter richten op het verkrijgen van meer bezoekers want je conversie is tiptop in orde!

Er zijn veel manieren om de conversie van je webwinkel omhoog te krijgen. Hieronder vind je enkele belangrijke factoren waar we iets dieper op ingaan. Conversie optimalisatie gaat er om dat jouw webwinkel en productaanbod zo verleidelijk mogelijk wordt voor de klant. Daarnaast moet de webwinkel natuurlijk ingericht zijn dat de bezoeker snel en veilig kan bestellen.

#1. Voeg een live chat toe

Bezoekers beslissen vaak over een aankoop nadat het product al in de winkelwagen geplaatst is. Bij twijfels en vragen is het handig dat je de bezoeker zo snel mogelijk kan helpen. De live chat biedt veel voordelen voor zowel bezoekers als webwinkel eigenaren.
Voor de bezoeker is de live chat een laagdrempelige manier om contact op te nemen. Daarnaast is het een stuk betrouwbaarder als er iemand aanwezig is om je gelijk te helpen. Een hogere betrouwbaarheid helpt ook weer om je conversie omhoog te krikken.

#2. Geef een indicatie van de (verzend)kosten

Niemand houd van verborgen kosten. Er is niets erger voor de conversie dan het verbergen van bijkomende kosten. Hierdoor zullen je bezoekers uiteindelijk toch afhaken en waarschijnlijk niet meer terugkeren.
Je doet er goed aan om zo duidelijk mogelijk te zijn over de verzendkosten en eventuele bijkomende kosten voor betaalmethodes. Ook al zijn de kosten vrij hoog, het is beter om deze gelijk te vermelden.

#3. Doe een leuke actie in het bestelproces

Om twijfelende bezoekers over de streep te helpen kan je een leuke ‘incentive' bedenken. Denk bijvoorbeeld aan een gratis kado of een korting bij bestelling van bepaalde artikelen.
facebook korting
Een social korting is ook altijd goed voor de conversie, biedt een kleine korting als de bezoeker je liked of volgt op social media, 5% korting is vaak al voldoende. Hierdoor kan je ook nog met je doelgroep communiceren op de lange termijn.

#4. Bied zoveel mogelijk betaalmethoden aan

Verschillende klanten hebben weer verschillende voorkeuren voor betaalmethoden. Je doet er daarom goed aan om zo veel mogelijk betaalmethoden aan te bieden. Biedt in ieder geval altijd de keuze tussen vooruit en achteraf betalen. Sommige online consumenten kiezen alleen nog maar voor achteraf betalen. Daarnaast is het ook aanbevolen om creditcard betalen en de traditionele bankoverschrijving te accepteren.

#5. Laat bezoekers ook altijd als gast betalen

Niet iedereen vindt het nodig om een account aan te maken om de bestelstatus te volgen. Dit lijkt voor bezoekers ook meer werk waardoor het bestellen langer duurt. Daarnaast willen sommige klanten liever zo anoniem mogelijk blijven. Bovendien hebben de meeste Nederlanders al genoeg accounts en wachtwoorden om bij te houden!
checkout-gast-afrekenen
Biedt daarom altijd verschillende checkout methoden aan waaronder een optie om als gast af te rekenen. Hierdoor bespaart de bezoeker tijd waardoor de kans op conversie hoger wordt. Zoals je hierboven ziet heeft Bol.com dit goed begrepen.

#6. Biedt gratis verzending aan, maar met restricties

Zoals je zult begrijpen is het aanbieden van gratis verzending zeer goed voor de conversie. Dit is dan ook de beste omzet verhogen webshop tip in dit rijtje! Voor de meeste kleine en middelgrote webwinkels kan het echter niet uit om alles zomaar gratis op te sturen. Als webwinkel eigenaar maak je zelf ook kosten aan het verzenden en verpakken van producten. Kies daarom een bedrag wat net boven je gemiddelde bestelbedrag zit en biedt gratis verzending vanaf dat bedrag aan. Zo biedt je toch gratis verzending aan maar alleen bij grotere bestellingen waardoor je toch nog marge overhoud.

#7. Zorg voor een snelle en veilige webshop

Snelheid is een zeer belangrijke factor als het om conversie gaat. De laadtijd van een webwinkel is essentieel omdat een bezoeker vaak ook snel wil bestellen. Niemand vind het leuk om lang te wachten voordat een pagina geladen is, in dat geval is de concurrent vaak nog sneller gevonden.
Naast een snelle webshop is de veiligheid ook erg belangrijk. Kunnen bezoekers betalen via een beveiligde HTTPS verbinding? Hoe gaat de webwinkel om met de persoonsgegevens? Dit zijn belangrijke vragen waarin je webwinkel duidelijk moet zijn.

Voor snelle en veilige webshops is de combinatie van Lightspeed met Transip een veel gebruikte optie.

#8. Wees duidelijk over het retourproces

De meeste bezoekers plaatsen geen bestelling zonder dat ze zeker weten dat het (kosteloos) te retourneren valt. Dit neemt een bepaalde drempel wegen geeft de bezoeker een geruststellend gevoel.
retourproces
Wees daarom altijd duidelijk over de voorwaarden voor het retourneren en het retourproces. Geeft bijvoorbeeld in stappen aan hoe een bestelling geretourneerd kan worden. Let er op dat Nederlandse consumenten (een deel van) de bestelling altijd binnen 14 dagen mogen retourneren.

#9. Experimenteer met je bestelproces om de omzet van jouw webshop te verhogen

Het is slim om eens te gaan testen met de look en feel van je bestelproces. Verander de call to action buttons eens, verbeter de teksten, controleer op technische fouten. Het veranderen van kleine dingen zoals de knoppen en kleuren kan een flinke conversiestijging tot gevolg hebben. Experimenteer hiermee en houd bij wat wel en niet werkt.

De meeste Nederlandse webhop software partijen hebben het bestelproces na uitvoerig testen nu wel op orde.

#10. Verhoog het gemiddelde bestelbedrag

Dit het tweede punt wat kan zorgen voor een directe stijging in de omzet. Om er voor te zorgen dat bezoekers gemiddeld meer uit gaan geven is het verstandig om de onderstaande tips door te nemen. Hierdoor verleid je bezoekers om meer te kopen dan ze eigenlijk van plan waren!

  • Cross-selling, upselling en accessoires

Zorg er voor dat producten aan elkaar gelijk zijn. Zorg voor gerelateerde producten, aanbevolen artikelen en alternatieven. Bij de meeste webwinkels heb je wel producten die elkaar aanvullen, de bezoeker moet dit wel vinden natuurlijk. Ook in het bestelproces kun je de bezoeker nog een keer wijzen op bijbehorende producten.

#11. Zorg voor goede reviews bij duurdere producten

Biedt je sommige producten tegen een hogere prijs aan? Zorg er dan voor dat je goede betrouwbare reviews bij deze producten hebt. Goede reviews maken het verschil als de prijs van belang is.
review
Er zijn verschillende manieren om reviews te verzamelen. Je kan hiervoor een onafhankelijke beoordelaar inzetten en/of reviews per product verzamelen. Bij de meeste webwinkel software gaat dit zelfs automatisch.
Je kan natuurlijk ook je klanten persoonlijk mailen of bellen en om een review vragen. Op die manier krijg je pas echt waardevolle feedback waarmee je gelijk aan de slag kunt. Hierbij geldt: Je meest kritische klant is je beste klant!

#12. Biedt de duurdere variant eerst aan

Vaak kun je zelf de volgorde van producten in een categorie bepalen. Het is heel simpel. Zet de producten waaraan je het meeste verdient bovenaan. Hierdoor is de kans groter dat de bezoeker een duurder product koopt.
Let er wel op dat dit minder gunstig is voor de conversie van je webwinkel. Voor het verhogen de conversie kan je namelijk beter de meest relevante producten bovenaan plaatsen, de bestsellers bijvoorbeeld.

#13. Biedt een korting aan voor grotere orders

Korting moet je nooit geven maar altijd ruilen! Om er voor te zorgen dat je klanten meer geld per bestelling uitgeven kan je een kleine korting aanbieden als de hoeveelheid groter wordt. Boven een bedrag van €750,- tien procent korting bijvoorbeeld. Eventueel kan je een hele staffel hiervoor maken.
volumekorting
Reken wel precies uit hoeveel korting je kan weggeven. Ga ook na bij je eigen leverancier of je korting kan krijgen bij grotere orders. Bij grotere orders kunnen klanten vaak ook wel wat wachten op de producten. Wellicht kan je deze grote bestellingen gelijk vanaf de leverancier versturen? Hierdoor bespaar je kosten en kan je de klant weer wat meer korting geven!

#14. Geef iets weg boven een bepaald bedrag

Een leuke manier om klanten te stimuleren om meer uit te geven is om een kado of een aanvullend artikel weg te geven boven een bepaald bedrag. Het menselijk brein werkt erg vreemd, als er een gratis artikel in het verschiet ligt zijn we bereid meer geld uit te geven.
Verkoop je bijvoorbeeld verf? Doneer een gratis kwast bij afname van 5 potten verf of een bepaald bedrag. Ook al heeft de klant slecht 3 potten nodig, de verleiding wordt groot om toch wat meer te bestellen waardoor je gelijk een gratis artikel krijgt.

#15. Zorg voor een nieuwsbrief box

Om meer aan bestaande klanten en bezoekers te verkopen kan je een nieuwsbrief campagne beginnen. Om e-mail adressen te verzamelen moet je nog wel een inschrijfbox op je webwinkel hebben.
Deze tactiek is eigenlijk meer bedoeld om de gemiddelde besteding op de lange termijn te verhogen. Hierbij geld dan ook: elke nieuwsbriefinschrijving is van waarde. Je kunt je bestaande klanten voortaan altijd mailen bij nieuwe producten, acties en kortingen.

#16. Biedt complete producten aan

complete aanbiedingen
Om de gemiddelde besteding omhoog te krijgen kan je ook zelf complete sets van losse producten maken. Zo weet je klant ook gelijk welke combinaties er mogelijk zijn. Bovendien bespaart de klant tijd doordat de losse producten niet bij elkaar gezocht hoeven worden. Meestal kan je de klant ook een kleine korting aanbieden bij het kopen van een complete set of combinatie van producten.

Uiteraard zijn er nog veel meer manieren om je omzet, conversie en het gemiddelde bestelbedrag omhoog te krijgen. Alleen zijn dit wel de toppers uit 2019 =)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op