Het leuke aan webwinkel marketing is dat er elke jaar weer zoveel veel veranderingen zijn dat deze veranderingen het speelveld compleet op de kop kunnen zetten. Tactieken die het afgelopen jaar nog werkten kunnen in deze veranderende omgeving opeens niet meer effectief zijn.
Daarom deze checklist zodat jouw webwinkel ook in 2014 kan knallen!

1. Responsive Design

Mobiele apparaten gaan keihard! Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone of een tablet. Als we naar de cijfers van Amerika kijken dan zijn mobiele apparaten deze kerstvakantie goed voor zo'n 35 procent van al het webwinkel gerelateerde verkeer!
Afgelopen zomer kwam 28% van het verkeer op mijn webwinkels al vanaf mobiele apparaten en dit zal aleen maar groeien. Dit jaar zal één van de drie bezoekers je webwinkel bekijken op een mobiel apparaat.
Redesign daarom je site naar een repsonsive design. Dit houdt in dat je site zich aanpast aan de schermgrootte van de bezoeker. Iemand die met een iPhone je webwinkel bezoekt ziet een uitgeklede en dus snellere versie van je webwinkel dan iemand achter de computer.
Responsvive is interessant omdat je de webwinkel geschikt maakt voor alle type resoluties. Je hebt dus niet meer enkel een mobiele template en een normale template maar na gelang de grootte van het beeldscherm worden er elementen wel of niet (of groter of kleiner) getoond.

2. Rich Content

Een fotootje en een opsomming van de specificaties is niet meer genoeg. Verrijk je content zoveel mogelijk.
Maak video's en upload extra foto's van je producten. Geef daarnaast meer aandacht aan de product- en categoriebeschrijving en zorg dat deze niet alleen informeert maar ook entertaint.
Vertel meer over de achtergrond van het product en besteed extra aandacht aan je eigen verhaal.
Betrek je bezoekers en klanten bij het aanvullen van content. Product reviews zijn een goed begin. Stel in dat elke klant automatisch na aankoop een e-mail krijgt om een review achter te laten. Je kan ze ook vragen om extra foto's en video's in te sturen. Koppel er eventueel een winactie aan vast voor extra stimulans.
Hoe meer content je creëert hoe makkelijker het wordt om social media in te zetten ter ondersteuning.

3. Site snelheid

Er zijn goede redenen om je webwinkel beter te laten presteren in 2014. De beste reden is wel dat hoe sneller je site, hoe hoger je conversie percentage is. Amazon heeft gerapporteerd dat elke seconde tijdwinst kan resulteren in 1 procentpunt extra conversie!
Naast hogere conversie percentages is ook Google dol op snelle webwinkels. Webwinkels die sneller laden zullen hoger in de resultaten verschijnen.

4. Microdata

Mircodata is een HTML-standaard om zoekmachines en browsers te helpen om je content beter te kunnen indexeren en ook beter weer te geven in de resultaten.
Reviews, prijzen en voorraden kunnen standaard getoond worden in de zoekresulaten wat hogere CTR's geeft.
Een goede start om micro data toe te voegen is om te beginnen met uitleg over rich snippets van Google.

5. Multi-channel Verkopen

Verkoop op meer platformen dan alleen je eigen webwinkel. Gebruikt marktplaatsen om extra verkopen binnen te krijgen.
Misschien wordt 2014 wel het jaar voor je eigen showroom of pop-up store!
De omzet die je via extra kanalen binnen krijgt levert in verhouding meer winst op omdat de meeste kosten al via het eerste kanaal betaald worden.

6. Gratis Verzending En Retour

Gratis verzending en gratis retour kan wel eens het verschil maken in 2014 tussen webwinkels en succesvolle webwinkels.
De online shopper is door bedrijven als Zalando en Coolblue zo verwend dat ze tegenwoordig gratis verzending en gratis retour als iets vanzelfsprekend vinden.

7. Live Chat

Live chat is misschien wel één van de beste conversie boosters die ik het afgelopen jaar heb gezien. Stijgings percentages van 10 tot 20 procent kunnen, mist effectief gezet, bereikt worden dmv live chat!
Het is een laagdrempelige vorm van communicatie dan telefoon en het is vele malen sneller dan e-mail. Bijna iedere klant die wij op de chat krijgen weten wij daarna succesvol de check-out door te loodsen.

8. Plan Je Email Marketing

E-mail marketing is nog steeds één van de meest succesvolste methodes om bezoekers en verkopen op je webwinkel te krijgen.
Met de meeste e-mailmarketing software (Mailchimp, Aweber, Enormmail) kan je campagnes maanden van te voren al klaarzetten.
Zet in januari alvast de campagnes voor alle feestdagen klaar en je hoeft er het hele jaar niet meer naar om te kijken!
Vergeet niet om éénmalig ook de juiste meetmethodes in te stellen zodat je weet welke campagnes effectief waren en welke niet.

9. Plan Overige Activiteiten

Naast de e-mailcampagnes kan je ook alle andere marketing activiteiten van te voren bedenken, plannen en klaarzetten. Zet het in het begin van het jaar in je agenda en daarna hoef je slechts nog afbeeldingen te wijzigen, prijzen aan te passen en marketing campagnes aan te zetten

10. Bouw Aan Je Merk

Het zal niet lang duren of de grote webwinkels (Wehkamp, Bol, Zalando) gaan ook jouw producten verkopen. Door hun volumes zullen ze dit goedkoper dan jou kunnen en dus zal een goede propositie en reputatie steeds belangrijker worden.
Bouw daarom in 2014 meer en meer aan je merk. Laat je merk meer en nadrukkelijker naar voren komen. Verzend niet zomaar meer je bestellingen maar zorg ook dat tijdens het openmaken van het pakketje duidelijk is dat het van jouw webwinkel afkomstig is.
Zorg voor tientallen zo niet honderden positieve reviews op onafhankelijke sites en doe wat extra's voor je klanten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op