Uit een onderzoek door Hubspot (PDF) blijkt dat B2C-bedrijven die 9 tot 15 keer per maand bloggen maar liefst vijf keer zoveel bezoekers naar hun site trekken. Eén en ander heeft natuurlijk te maken met SEO: Google kent hogere rankings toe aan websites die vers blijven en waardevolle content delen. Maar dat wist je waarschijnlijk al. De vraag is dan ook niet of je moet bloggen, maar waarover. Met dit artikel geef ik je enkele voorzetjes, zodat je een aantal weken of misschien wel maanden vooruit kunt.
Deze tips zijn ook erg goed te gebruiken voor de Facebook pagina of Twitter account van je webwinkel!

1. Neem de lezer mee achter de schermen

Bezoekers –potentiële klanten– willen je graag persoonlijk leren kennen. Wie zit er achter die webwinkel? Kan ik hem of haar vertrouwen? Speel hierop in met berichten waarin je jezelf en je collega’s voorstelt, waarin je kantoor of magazijn voorbij laat komen of waarin je vertelt wat je geleerd of ontdekt hebt tijdens je laatste beursbezoek. Mensen leren je kennen en vertrouwen en tegelijkertijd creëer je unieke content voor je blog.
Screen Shot 2014-03-06 at 21.22.51

2. Deel je passie

In het verlengde van de eerste tip is het een goed idee om jouw passie voor het vak met bezoekers te delen. Hoe kwam je op het idee om een webwinkel te beginnen? Waarom heb je gekozen voor de producten die je biedt? Wat zijn jouw favoriete producten en waarom? Focus je niet zozeer op kenmerken en specificaties, maar op de voordelen die jij en de kopers genieten met die producten.
blog-over-je-passie

3. Belicht je producten eens anders

Wat jouw producten kunnen, heb je als het goed is al in je webwinkel vermeld. Maar waarom zou je niet eens wat dieper op die unieke karakteristieken ingaan? Waar komen de grondstoffen vandaan, waar worden de producten gemaakt en wat maakt ze zo uniek? In combinatie met welke andere producten kunnen ze worden gebruikt?
Het is ook een goed idee om je klanten aan het woord te laten. Je krijgt vast weleens een bedankje of wat foto’s van tevreden klanten. Doe daar iets mee. Citeer verschillende blije klanten in een artikel of ga er zelfs eens met de video langs. Het resultaat is een leuk blogartikel waarin bezoekers zien hoe jouw klanten genieten van, of succes behalen met, jouw producten.
Bloggen over je producten

4. Help de lezers

Bedenk eens hoe je je lezers kunt helpen. Welke vragen sturen ze jou per e-mail? Veelgestelde vragen kunnen een goede voedingsbron voor een nieuw artikel vormen. In een stappenplan of door middel van een ‘how to’-video kun je hen uitleggen hoe jouw producten hun problemen oplossen. Kijk verder dan je eigen assortiment. Welke problemen en uitdagingen kent jouw doelgroep en hoe kun je daar een catchy artikel van maken?
Stel dat je in je webwinkel kampeerspullen verkoopt. Problemen en vragen waar je met jouw blog op in kunt springen zijn bijvoorbeeld de koude nachten, muggen in de tent, koken op slechts één pitje, omgaan met andere kampeerders, enzovoort. Er schieten mij al zo wat pakkende titels te binnen. Ga eens goed zitten voor een lijstje met vragen waar jouw doelgroep mee zit.
informatieve-blogberichten

5. Citeer andere bronnen

Er wordt vaak gedacht dat Google niet van dubbele content houdt. Dat is tot op zekere hoogte zo. Je mag best (delen van) andere pagina’s op jouw blog citeren, zolang je maar linkt naar de bron. In zo’n geval is Google juist blij met je, omdat je helpt het internet in kaart te brengen. Iets wat ook het doel van Google is.
Hoe je dat in een blogpost kunt doen? Citeer bijvoorbeeld experts die iets zeggen over ontwikkelingen in jouw branche. Deel een infographic waarvan je ziet dat die veel likes en shares heeft vergaard. Of maak een lijst van grappige of interessante tweets. Vul je artikel wat op met een inleiding waarin je vertelt waarom je deze quotes hebt gekozen en voeg een leuke afsluiter toe.

Wat zijn jouw tips?

Al ben ik een fanatiekeling als gaat om het optimaliseren van webwinkels, ik heb de wijsheid niet in pacht. Daarom hoor ik graag van je op welke andere manieren jij content voor je blog hebt gecreëerd en welke impact je hiervan hebt gemerkt in je webwinkel. Zo helpen we elkaar!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op