Om het voor consumenten steeds eenvoudiger te maken om online hun aankopen te plaatsen worden er constant nieuwe technologieën bedacht en verder ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om ook op mobiele apparaten een online aankoop te doen.
Ook voor webwinkeliers worden er natuurlijk constant nieuwe technologieën bedacht die het mogelijk maken om een betere webwinkel te bouwen, sneller te leveren en verschillende manieren om betalingen te innen. Om het de consument zo eenvoudig mogelijk te maken investeren meer dan de helft van alle webwinkeliers een groot deel van hun budget aan nieuwe technologieën om het voor hun zelf en voor hun klanten eenvoudiger te maken.
Naast de mobiele revolutie die al een tijd gaande is zijn er nog meer technologieën die van invloed kunnen worden, denk hierbij bijvoorbeeld aan 3D printing en voorraad koppelingen bijvoorbeeld. We gaan de belangrijkste hieronder bij langs.
mobile

  1. Mobile shopping

De mobiele revolutie speelt natuurlijk al langer maar we komen nog steeds webwinkels tegen die niet responsive zijn, geschikt om te bedienen via mobiele apparaten. Omdat meer dan een kwart van alle online aankopen al via een mobiel apparaat plaatsvinden doe je er goed aan om je webwinkel zo snel mogelijk te optimaliseren voor mobiele apparaten. Het aantal mensen dat zich oriënteert via een mobiel apparaat is nog groter zelfs.
Onder mobiele apparaten vallen zowel smartphones als tablets. Test je webwinkel daarom op beide apparaten door een testbestelling te plaatsen. hierdoor ontdek je gelijk de punten die je kan verbeteren aan de webwinkel.
Naarmate de ontwikkelingen volgen doe je er goed aan om steeds meer tijd te besteden aan je mobiele webwinkel, in de toekomst wordt het net zo belangrijk als het optimaliseren van je reguliere webwinkel!

  1. Virtueel geld

Een andere ontwikkeling die al een tijd gaande is, is het gebruik van virtueel geld. De Bitcoin is wellicht de meeste bekende omdat deze een paar jaar geleden bekend is geworden. Je kunt je als webwinkel bovendien onderscheiden door als één van de eersten in de markt virtueel geld te accepteren!
Het is al eerder onderzocht dat het aantal betaalmogelijkheden van invloed is op je conversie en dat is natuurlijk ook logisch. Iedereen heeft weer een andere voorkeur voor betaalmethoden, als je ze allemaal aanbiedt is de kans groter dat de klant bij jou een aankoop doet.
Het toevoegen van de Bitcoin als betaalmethode is bovendien erg eenvoudig. Je kunt bij WordPress of Magento gewoon een koppeling installeren, verder heb je een Bitcoin account nodig en je kan van start.
bitcoin

  1. Zelfde dag leveren

Een ontwikkeling nog in de kinderschoenen staat in Nederland is het leveren op dezelfde dag. Webwinkels willen steeds sneller leveren om zich te onderscheiden van concurrenten. Dit heeft er toe geleid dat een aantal grote webwinkels binnenkort zelfs op dezelfde dag van bestellen kunnen leveren. Nederland is hier een voorloper is maar dat mag natuurlijk geen verassing zijn omdat de afstanden in Nederland minimaal zijn.
Naast het leveren op dezelfde dag bieden sommige webwinkels ook levering on demand wat een nieuw fenomeen is. Hierbij kunnen klanten zelf kiezen wanneer het product bezorgd wordt wat natuurlijk ideaal is.
zelfde dag

  1. 3D printen

Het Amerikaanse bedrijf Amazon.com is dit jaar begonnen met het aanbieden van producten die gewoon uitgeprint kunnen worden.
3D printen is steeds populairder en het zal niet meer lang duren voordat je een product gewoon thuis kunt uitprinten! Je plaatst een bestelling in de webwinkel, je krijgt een document toegestuurd en je hebt het product gelijk in huis. Doordat je zelf de producten uitprint hoeft het bovendien niet veel te kosten!
Op deze manier hebben webwinkels bovendien geen fabrikanten of leveranciers meer nodig waardoor de kosten flink dalen en de winst van retailers zal stijgen!
3d printer

  1. Toegevoegde realiteit

Om een product zo optimaal mogelijk weer te geven kan je er ook voor kiezen om gebruik te maken van toegevoegde realiteit of in het Engels Augmented Reality. Hiermee wordt het toevoegen van elementen die de het echter maken bedoelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan geluid, video en in de toekomst misschien zelfs geur zodat je weet hoe een product ruikt.
Webwinkels kunnen dit ook toepassen door bijvoorbeeld een sensor of code op de productpagina te zetten waarmee de consument direct een video op de mobiel te zien krijgt of  een locatie krijgt van een fysieke winkel in de buurt.
mobile

  1. Voorraad koppelingen

Het meeste geld wordt wellicht geïnvesteerd in mogelijkheden om goede voorraad koppelingen te verwezenlijken voor winkels die zowel online of offline actief zijn. Deze winkels hebben vaak behoefte aan een voorraad systeem waarbij de voorraad in de reguliere webwinkel en de webwinkel synchroon lopen.
Dit is voor de webwinkels een groot voordeel omdat je niet twee aparte voorraden hoeft aan te houden. Voor de klant is het ook een groot voordeel omdat je dan ook op de webwinkel kan zien of een product in de winkel aanwezig is en andersom ook natuurlijk.
bezorging

  1. Dynamische productfeeds

Ze bestaan natuurlijk al een tijdje maar worden nog vrij weinig toegepast bij webwinkels. Door dynamische productfeeds toe te passen kunnen webwinkels adverteren met producten en prijzen in banners. Wanneer de producten of prijzen wijzigen wordt dit automatisch aangepast.
De populairste manier om dit toe te passen is dynamische remarketing van Google Adwords. Hierbij kan je eerdere bezoekers van je webwinkel opnieuw benaderen met banners. Deze banners kunnen bijvoorbeeld afbeeldingen en prijzen bevatten van je aanbiedingen!
dynamische ads

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op