Wist je al dat meer dan de helft van bezoekers die een product in de webwinkel plaatsen, later alsnog afhaken? Dit natuurlijk erg zonde, je hebt er hard aan gewerkt en ook geld geïnvesteerd om deze bezoekers naar je webwinkel te krijgen. Het is niet eenvoudig om potentiële klanten te bereiken en op je webwinkel te krijgen, als dit toch gebeurt zou je er daarom het maximale uit moeten halen.
Als er al bezoekers op je webwinkel komen dan toont dat in ieder geval aan dat er interesse in je product is. Kopen deze bezoekers niets op je webwinkel dan zijn daar vast oorzaken voor. De bezoekers hebben interesse maar haken uiteindelijk toch af zonder de aankoop af te ronden. Bij conversie optimalisatie ga je aan de slag om deze pijnpunten te ontdekken en te verhelpen. Op deze pagina vindt u zeven handige tips om uw conversie verder te stimuleren.

conversie

Waarom haken bezoekers eigenlijk af?

Dit is de belangrijkste vraag bij conversie optimalisatie van je webwinkel. Welke factoren zijn van invloed op het aankopen en waarom vertrekken de bezoekers uiteindelijk toch weer?
Één van de belangrijkste factoren is het betalen op je webwinkel. Niemand houdt er natuurlijk van om te betalen maar als dat dan toch moet dan zou je het de bezoeker zo makkelijk mogelijk moeten maken. Elke bezoeker heeft bovendien weer andere voorkeuren en daarom is het verstandig om zo veel mogelijk betaalmethoden aan te bieden. Als er betaald moet worden dan komt het opeens wel heel dicht bij en zijn alle kosten bekend. Twijfel kan daarom al snel op doen bij de consument.
Een andere reden kan het vergelijken zijn. De meest consumenten slaan flink aan het vergelijken voordat er een product online wordt aangeschaft. Omdat het aanbod op internet zo groot is kan dit al snel de moeite waard zijn, er zijn bovendien ook grote verzamelsites waar de prijzen en voorwaarden gelijk vergeleken kunnen worden.
Je kan natuurlijk niet elke consument blij maken en daarom zal de conversie nooit helemaal optimaal zijn. Je kunt wel acties ondernemen en wijzigingen aanbrengen zodat er zo weinig mogelijk twijfel bij de consument bestaat.
conversie optimalisatie proces

1. De snelheid van je webwinkel

Webwinkel eigenaren weten deze factor nog wel eens te onderschatten maar dat is niet verstandig. Snelheid is één van de redenen dat consumenten er überhaupt voor kiezen om online te shoppen. Een webwinkel die niet snel genoeg laadt of waar een geschikt product niet snel genoeg te vinden is kan frustratie bij de consumenten opwekken. Onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat bijna de helft van de bezoekers afhaken als een pagina langer dan 3 seconden duurt om te laden.
Wanneer de consument bij het bestelproces is aangekomen dat wordt snelheid pas echt van belang. Als dit te lang duurt dan kan hetzelfde product soms net zo goed bij een andere webwinkel besteld worden. dit is de reden dat webwinkels er ook aan werken om het checkout proces zo eenvoudig mogelijk te maken, door onnodige invulvelden te verwijderen bijvoorbeeld.
Een trage webwinkel geeft consumenten bovendien de tijd om langer na te denken en te vergelijken met andere webwinkels. Dit is geen goed punt, je wil natuurlijk dat de bezoeker het product snel kan vinden en bestellen zonder dat er veel bij nagedacht hoeft te worden. De kleinste redenen kunnen er al voor zorgen dat de bezoeker zich bedenkt en weer vertrekt. Maak er daarom werk van om je webwinkel zo snel mogelijk te maken.
snelheid website

2. Maak je prijzen aantrekkelijk

Allereerst kan je de prijzen psychologisch beter maken. Je kent het vast wel, de prijzen die op , 99 of , 95 eindigen. Dit kost misschien even werk maar het kan een groot verschil in de conversie maken of je product 25 euro of 24,95 kost.
Wellicht is het ook mogelijk om je prijzen af te breken of producten op abonnement basis te leveren. Zo kun je de consument in delen laten betalen bijvoorbeeld, de prijs wordt dan in plaats van 300 euro bijvoorbeeld 30 euro per maand. Geeft dan ook voornamelijk de prijzen per maand weer zodat dit minder lijkt in de ogen van de consument.
Je kunt er ook voor kiezen om je producten in verschillende vormen aan te bieden, met of zonder accessoires, complete pakketten of losse producten waar je opties bij kunt bestellen. Experimenteer hiermee om de beste methoden uit te vinden.
Ook combinaties aanbieden kan goed voor je conversie zijn, in de wijnmarkt is dit bijvoorbeeld al decennia lang populair, wijn kan per fles, per 6 flessen of per dozijn verkocht worden. De prijs daalt natuurlijk naarmate het aantal stijgt. Omdat consument vaak een specifiek aantal nodig hebben kan dit er ook toe leiden dat er meer gekocht wordt omdat de prijs per stuk dan lager is.
Onderzoeken tonen ook aan dat webwinkel beter niet kunnen adverteren met lage prijzen als onderscheidende factor. Uit de onderzoeken is gebleken dat het veel effectiever is om te benadrukken dat je webwinkel een uitstekend product en een goede service levert. Daarnaast zijn randvoorwaarden zoals gratis verzending en retour bijna net zo belangrijk als de prijs zelf.
study

3. Bied gratis verzending aan

Dezelfde onderzoeken tonen precies aan hoe groot de invloed van gratis verzending is. Het is zelfs gebleken dat gratis verzending (t.w.v. 6,95) meer conversie oplevert dan een korting van 10 euro, vreemd maar waar. Gratis verzending is zeker van grote invloed op de conversie en het ontbreken er van is de grootste reden om af te haken in het bestelproces.
Als het financieel (nog) niet uit kan om producten gratis te verzenden dan kan je er wellicht voor kiezen om dit alleen te doen boven een bepaald bedrag te doen, 75 of 100 euro bijvoorbeeld. Dit zorgt niet alleen voor meer conversie, consumenten gaan meer besteden waardoor het ook nog eens zorgt voor een hogere gemiddelde besteding in je webwinkel.
gratis-verzending

4. Duidelijke afbeeldingen

Het gebruik van duidelijke afbeeldingen en eventueel video is een absolute must als je bezig bent met conversie optimalisatie. Het ontbreken van duidelijke afbeeldingen zorgt er voor dat het voor bezoekers niet helemaal duidelijk is wat er precies aangekocht kan worden. Een consument kan het product niet aanraken en daarom moet je er alles aan doen om de beleving toch zo realistisch mogelijk te maken. Technologie heeft het inmiddels ook mogelijk gemaakt om 3D afbeeldingen toe te passen waardoor een bezoeker het product bijna net zo goed als in een echte webwinkel te bekijken.
Kijkshop productfoto

5. Geef aan in welke fase de consument zicht bevind

Voor bezoekers is het niet altijd duidelijk hoe een webwinkel precies werkt en hoe er besteld kan worden. Natuurlijk doe je er alles aan om dit duidelijk te maken door zo veel mogelijk informatie op de webwinkel te vermelden. Het is ook handig om een op iedere pagina aan te geven in welke fase van bestelproces de bezoeker zich bevind. Onderzoeken hebben aangetoond dat dit een conversieverhoging van maar liefst 30% kan opleveren. Als je het helemaal goed wil doen dan geef je ook aan hoeveel tijd het nog kost om de aankoop af te ronden!

6. De tijd dringt!

Het is een logisch gevolg van de noodzaak om conversie te stimuleren en wordt tegenwoordig veel op internet toegepast. Webwinkels die aangeven dat er nog maar een aantal producten zijn zodat er snel besteld moet worden. Je kunt ook op de productpagina aangeven hoeveel tijd de klant nog heeft om het product aan te schaffen als het nog de volgende dag bezorgd moet worden. Deze vorm van urgentie stimuleren zorgt er voor dat de consument zich getriggerd voelt om de bestelling snel af te ronden.
Veel webwinkels kiezen er ook voor om precies aan te geven hoeveel producten er nog in voorraad zijn. De transparantie wordt gewaardeerd en de urgentie om te bestellen wordt hierdoor hoger. De voorraad aangeven kan echter ook tegen je werken. Als consumenten meer producten nodig hebben dan kunnen ze er voor kiezen om eerst even verder te kijken.
Een hele andere manier om druk uit te oefenen om de conversie te stimuleren is het aanbieden van een tijdelijke korting. Je kan ook kortingscodes verspreiden die voor een bepaalde periode geldig zijn. Zalando is hier bijvoorbeeld heel sterk in, deze webwinkel stuurt je zelfs fysieke brieven met daarin kortingscodes die bijvoorbeeld een paar weken geldig zijn. Als je geen producten nodig hebt maar wel een kortingscode hebt die bijna verloopt dan wordt je toch aangespoord om een bestelling te plaatsen.
Hang mat voorbeeld

7. Besteed aandacht aan je landingspagina's

De pagina waarop een bezoekers binnenkomt op je webwinkel wordt ook wel een landingspagina genoemd. Volgens veel webwinkel marketeers zijn dit de belangrijkste pagina's en moet je er veel aandacht aan besteden. De meeste bezoekers komen echter niet op de homepage van je webwinkel binnen, vaker komen zij binnen op een categorie- of een informatiepagina bijvoorbeeld.
Converterende-landingspagina_1263
Duidelijkheid en transparantie zijn ook van groot belang op kwaliteit van je landingspagina's. De bezoeker komt hier binnen en wil zo snel mogelijk het juiste product vinden en bestellen. Maak daarom gebruik van duidelijke informatieve teksten en onderscheidende buttons om de weg te wijzen.
Ook snelheid komt hier weer terug, het is al benoemd maar omdat het zo belangrijk is doen we het nog een keer. Zorg er voor dat je landingspagina's snel zijn door gebruik te maken van geoptimaliseerde afbeeldingen en een goede hosting.
Daarnaast is een goede landingspagina ook van invloed op zoekmachine optimalisatie. Als deze voorzien is van goede tekst en inhoud, goede productomschrijvingen en een duidelijk navigatie dan zal de pagina vast en zeker ook in de zoekmachines verschijnen. De beste pagina's komen natuurlijk bovenaan en dat is nog een goede reden om extra aandacht te besteden aan je landingspagina's.
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op