In mijn vorige artikel schreef ik hoe je snel kon straten door een webwinkel te kopen. Vandaag een paar punten waar je op moet letten wanneer je besluit een webwinkel over te nemen.

1. Neem de tijd voor de zoektocht en de aankoop

Misschien wel de aller belangrijkste tip. Wanneer je vandaag besluit om een zoektocht te wagen trek er dan een maand voor uit. Je hoeft niet direct de eerste de beste webwinkel te kopen. Want vergeet niet: Geld kan je maar één keer uitgeven!

2. Kijk goed de leeftijd en de statistieken na

Hou oud is de webwinkel? Zoals ik in het vorige artikel al vertelde zijn webwinkels die te koop worden aangeboden vaak puur gemaakt om te verkopen. Meestal zijn deze webwinkels nog maar een paar maanden oud.
Een webwinkel die al enkele jaren actief is heeft natuurlijk veel meer waarde (ook wanneer de omzet nagenoeg gelijk is) dan webwinkel van een paar maanden oud.
Een frauderende verkoper kan relatief simpel extra verkopen of accounts toevoegen aan de webwinkel. Vraag daarom ook altijd toegang tot het Google Analytics account. Je kan dan goed zien waar de bezoekers vandaan komen.
Wanneer 80% van het verkeer van één site afkomstig is dan kan je je afvragen of dat wel helemaal klopt. Want het zal je maar gebeuren dat wanneer jij de webwinkel overneemt je direct je grootste bezoekersbron kwijtraakt.

3. Hoe hoog scoort de webwinkel in Google?

Elke webwinkel kan relatief simpel verkeer inkopen of zelfs krijgen van bevriende websites. Het scoren van een hoge positie in Google krijg je echter niet met vriendjes politiek maar door hard te werken.
De posities in Google verraden daarom in negen van de tien gevallen of een webwinkel succesvol is.
Vaak vermeld de verkoper dat hij nog ‘niets' aan zoekmachine optimalisatie heeft gedaan en dat je met een klein beetje inspanning zo je site op de eerste positie krijgt. Wel dat is niet zo!
En vergeet niet: Een website op de tweede pagina in Google is net zo waardevol als een advertentie in de nieuwsbrief van het plaatselijke verzorgingstehuis!

4. Hoe groot is het klantenbestand?

Controleer altijd het klantenbestand. Hoe zijn deze klanten in het bestand gekomen? Hebben ze allemaal wel wat gekocht of staan er ook ‘klanten' tussen die slechts een account hebben aangemaakt.
Vergeet ook niet te controleren of je deze klanten mag mailen. Een groot klantenbestand is geweldig maar wanneer je geen geldige opt-in hebt voor de nieuwsbrief kan je er maar bar weinig mee. 😉

5. Betaal 10x de maandelijkse winst

Het moeilijkste gedeelte van elke verkoop voor zowel de verkoper als de koper is het bepalen van de waarde van de webwinkel.
Een stelregel die je kan gebruiken voor het bepalen van je bod is om maximaal 10 keer de maandelijkse winst te betalen voor een relatief jonge webwinkel.
In tien maanden tijd kan je vaak zelf ook een behoorlijk gelijkwaarde webshop opbouwen.
Let op: Het is maar een regel om een prijsindicatie te geven!!!
Een webshop met Oranje artikelen is natuurlijk buiten de EK's en WK's om veel minder waard. Maar het kan soms ook interessant om extra te betalen voor de een coole domeinnaam. Ook kan een webwinkel in jouw handen veel meer waard zijn dan in de verkopers handen…
Wanneer ik bijvoorbeeld een webwinkel in parasols zou overnemen dan kan ik mijn klantenbestand van de hangmatten natuurlijk gebruiken om verkeer te sturen na de parasols en visa versa. 😉

6. Noem nooit als eerste de prijs

Staat er in het topic niet hoeveel de webwinkel gaat kosten? Vraag dan aan de verkoper wat hij in gedachte heeft. Leg niet als eerste je kaarten op tafel.
Misschien heeft hij € 5.000 in gedachten en jij wilde er wel € 7.000 voor betalen. Dat zou zonde zijn!

7. Bied 50% van de verkoopprijs

Je wilt natuurlijk niet te veel betalen voor de overname van de webwinkel. Bied daarom standaard 50% onder de vraagprijs. Je merkt dan snel genoeg of er ruimte is om te onderhandelen. Door (te) laag in te zetten heb je nog financiële ruimte over om eventueel een hoger bod uit te brengen.
Mocht je eerste bod worden afgewezen vraag dan aan de verkoper waarom hij het bod heeft afgewezen en wat voor een prijs hij zelf in gedachten heeft. Vaak komt hij dan zelf al met een lagere prijs!

8. ????

Heb jij nog goede tips waar je op moet letten tijdens het aankopen van een webwinkel? Laat dan een reactie achter!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op