Webshops te koop! Alles over Webshop Overnames

Voordat je eventueel een andere webshop kunt overnemen moet je überhaupt altijd zelf eerst webshop ervaring hebben. Met 100% zekerheid durven wij te zeggen dat een webshop overname NIET werkt indien je zelf geen ervaring hebt met online marketing en of webshop software. Heb je wel die webshop ervaring? Dan kun je aan de slag en moet je die webshop overnemen voor een zo goed mogelijke prijs. 

Wil je zelf een webshop verkopen? Lees dan ons artikel: Webshops Verkopen Doe je zo!

Hier zijn webshops te koop

  • De bekendste partij in Nederland om webshops te verkopen is op dit moment Webshop Overname.nl, hier zijn op het moment van schrijven 176 andere webshops te koop, en zoals je kan zien is er ook veel activiteit. Zowel aan de kant van verkoper als koper.
  • Op Sitedeals zijn ook nog wel eens webshops te vinden die te koop zijn, al kan je hier beter websites kopen dan echte webshops.
  • Op Bedrijventekoop.nl zijn ook soms webshops te vinden
  • Buiten het vinden van websites die te koop zijn kun je ook altijd netjes via de e-mail contact opnemen voor een eventuele overname. Let wel dat als je hiervoor kiest je wel serieus moet zijn en ook de mogelijkheid moet kunnen hebben om het bedrag op tafel te leggen om de webshop te kopen.

1. Neem de tijd voor de zoektocht en de aankoop

Misschien wel de allerbelangrijkste tip. Wanneer je vandaag besluit om een zoektocht te wagen, trek er dan een maand voor uit. Je hoeft niet direct de eerste de beste webshop te kopen. Want vergeet niet: Geld kan je maar één keer uitgeven!

Bouw een webshop te koop scouting lijst in Excel. Vul hier zaken in als: Mogelijke Prijs / Omzet / Contact / Werknemers / Locatie. etc

2. Kijk goed de leeftijd en de statistieken na

Hou oud is de webwinkel? Zoals ik in het vorige artikel al vertelde zijn webwinkels die te koop worden aangeboden vaak puur gemaakt om te verkopen. Meestal zijn deze webwinkels nog maar een paar maanden oud.
Een webwinkel die al enkele jaren actief is heeft natuurlijk veel meer waarde (ook wanneer de omzet nagenoeg gelijk is) dan een webwinkel van een paar maanden oud.
Een frauderende verkoper kan relatief simpel extra verkopen of accounts toevoegen aan de webwinkel. Vraag daarom ook altijd toegang tot het Google Analytics en Search Console account. Je kan dan goed zien waar de bezoekers vandaan komen.
Wanneer 80% van het verkeer van één site afkomstig is kan je je afvragen of dat wel helemaal klopt. Want het zal je maar gebeuren dat je direct je grootste bezoekersbron kwijtraakt wanneer jij de webwinkel overneemt.

3. Hoe hoog scoort de webshop in Google?

Elke webwinkel kan relatief simpel verkeer inkopen of zelfs krijgen van bevriende websites. Het scoren van een hoge positie in Google krijg je echter niet met vriendjespolitiek, maar door hard te werken.
De posities in Google verraden daarom in negen van de tien gevallen of een webwinkel succesvol is.
Vaak vermeldt de verkoper dat hij nog ‘niets' aan zoekmachine optimalisatie heeft gedaan en dat je met een klein beetje inspanning zo je site op de eerste positie krijgt. Wel, dat is niet zo!
En vergeet niet: Een website op de tweede pagina in Google is net zo waardevol als een advertentie in de nieuwsbrief van het plaatselijke verzorgingstehuis!

4. Hoe groot is het klantenbestand?

Controleer altijd het klantenbestand van de webshop die te koop staat. Hoe zijn deze klanten in het bestand gekomen? Hebben ze allemaal wel wat gekocht of staan er ook ‘klanten' tussen die slechts een account hebben aangemaakt.

Vergeet ook niet te controleren of je deze klanten mag mailen. Een groot klantenbestand is geweldig, maar wanneer je geen geldige opt-in hebt voor de nieuwsbrief kan je er maar bar weinig mee. 😉

5. Prijs? Denk aan 10x de Winst

Het moeilijkste gedeelte van elke verkoop voor zowel de verkoper als de koper is het bepalen van de waarde van de webwinkel.
Een stelregel die je kan gebruiken voor het bepalen van je bod is om maximaal 10 keer de maandelijkse winst te betalen voor een relatief jonge webwinkel.
In tien maanden tijd kan je vaak zelf ook een behoorlijk gelijkwaarde webshop opbouwen.

Let op: Het is maar een regel om een prijsindicatie te geven!

Een webshop met Oranje artikelen is natuurlijk buiten de EK's en WK's om veel minder waard. Maar het kan soms ook interessant om extra te betalen voor een coole domeinnaam. Ook kan een webwinkel in jouw handen veel meer waard zijn dan in de verkopers handen.

6. Voorkom het snel noemen van een prijs

Staat er in het topic niet hoeveel de webwinkel gaat kosten? Vraag dan aan de verkoper wat hij in gedachte heeft. Leg niet als eerste je kaarten op tafel. Misschien heeft hij € 5.000 in gedachten en wilde jij er wel € 7.000 voor betalen. Dat zou zonde zijn! Natuurlijk gaat deze regel in een onderhandeling niet altijd op. Dus als het moet kan je wel een prijs noemen, in zo'n geval moet je kiezen voor een ‘flauw' laag bedrag of een indicatie als: Wij kunnen best 10x de maandwinst betalen'.

7. Bied 50% van de verkoopprijs

Je wilt natuurlijk niet te veel betalen voor de overname van de webwinkel. Bied daarom standaard 50% onder de vraagprijs. Je merkt dan snel genoeg of er ruimte is om te onderhandelen. Door (te) laag in te zetten heb je nog financiële ruimte over om eventueel een hoger bod uit te brengen.
Mocht je eerste bod worden afgewezen, vraag dan aan de verkoper waarom hij het bod heeft afgewezen en wat voor hem een prijs is die hij zelf in gedachten heeft. Vaak komt hij dan zelf al met een lagere prijs!

Kortom, wil je een webshop kopen breng dan is een site als Webshop Overname.nl wel de meest interessante partij.  hier zijn alle webshops die te koop staan overzichtelijk te vinden.

0 CommentsSluit reacties

Laat een reactie achter