Als je maar genoeg verkoopt, dan maak je vast wel veel winst, toch? Zo denken de meeste (beginnende) ondernemers erover, ook op internet. Hoewel er natuurlijk helemaal niks mis is met de ambitie van deze ondernemers, ligt het maken van winst met een online onderneming toch wat genuanceerder. Er zitten zogezegd meer haken en ogen aan een online winkel dan aan het runnen van een fysieke winkel als je het mij vraagt. Om te voorkomen dat je al je tijd, energie en financiële reserves investeert in een webwinkel die het niet gaat halen, wijze weer graag op een aantal belangrijke factoren die invloed hebben op de winst van je webwinkel.
winst

De juiste volgorde aanhouden bij het beginnen van een webwinkel

Als je een gat in de markt hebt gevonden dan heb je ongetwijfeld ook al nagedacht over het bereiken van je doelgroep. Er gaan waarschijnlijk 100.000 ideeën door je hoofd over het aantrekken van bezoekers naar je website. Voordat je hieraan begint is het echte verstandig om een duidelijk stappenplan of een strategie op te stellen. Het zou natuurlijk een ramp zijn wanneer er duizenden bezoekers op je webwinkel belanden en uiteindelijk weer vertrekken met lege handen. Een duidelijke en uitgebreide website die is geoptimaliseerd voor conversie is daarom een van de eerste speerpunten waar je op zou moeten richten.

Veel grote webwinkels maken nauwelijks winst!

Als je er nog niet eerder over hebt gelezen dan zal het je ongetwijfeld verbazen. Grote webwinkels zoals Wehkamp, Zalando en anderen maken nauwelijks winst, toch wordt er veel geïnvesteerd door deze bedrijven. Dit doen zij voornamelijk om terrein te winnen, letterlijk en figuurlijk. Wanneer je beschikt over budgetten zoals deze bedrijven dan kan je je eerst richten op het vergaren van marktaandeel zonder dat er echt veel winst gemaakt hoeft te worden. Als je in je eentje of met een kompaan begint aan het bouwen van een webwinkel dan kan je er in het begin waarschijnlijk nog wel wat tijd in stoppen zonder vergoeding. Na een tijdje zal je er toch een boterham mee moeten verdienen om er tijd in te blijven steken. Beseft daarom goed dat je eigenlijk al met 1-0 achter staat ten opzichte van deze concurrenten. Het is daarom zaak om creatief te zijn en een echte expert te worden zodat je zelfs tegen de grootste concurrenten nog voordeel kunt behalen.
Geld

Meten is weten en cijfers liegen niet!

Ik weet het, twee open deuren in één zin. Toch bevatten beide clichés een hoop waarheid als je het mij vraagt. Vaak genoeg kom ik webwinkel ondernemers tegen die geen flauw idee hebben hoeveel winst zij eigenlijk maken, als er überhaupt winst gemaakt wordt. Dit klinkt misschien stom maar ik kan me voorstellen dat een aantal van onze lezers zich ook nog even achter de oren moeten krabben bij het lezen van deze pagina. Weet je eigenlijk wel hoeveel je investeringen opleveren?
Nu kan je natuurlijk zoiets hebben van, ik hoef er niet rijk van te worden of ik ben nog net begonnen ik hoef niet zo veel winst te maken. Met beide kan ik prima leven maar toch is het belangrijk om continu te meten hoeveel je uitgeeft en hoeveel je investeringen opleveren. Als elke euro die investeert maar € 0,90 oplevert dan is er natuurlijk werk aan de winkel, dan kan je wel meer investeren om nog meer bezoekers naar je webwinkel te krijgen, je verliest zal waarschijnlijk alleen maar groter zijn. Werken daarom hard aan om op een winstgevend conversieniveau te komen waarbij je er zeker van bent dat iedere geïnvesteerde euro weer meer oplevert.
Natuurlijk is het wel gebruikelijk dat je in het begin nog niet zoveel verdient met je webwinkel. Je bent uiteraard net begonnen en moet nog bekend worden. Het maken van reclame en optimaliseren van je webwinkel kan bovendien behoorlijk wat budget vergen voordat je ook maar wat verkocht hebt. Soms is het verstandig om jezelf een doel te stellen wanneer bijvoorbeeld een break-even wilt draaien (geen winst, geen verlies). En uiteraard wil je jezelf een doel stellen hoelang het moet duren om winst te maken met je webwinkel. Op deze manier voorkom je dat je jarenlang doorgaat met een webwinkel die misschien nooit rendabel gaat worden. Dit klinkt allemaal wat negatief misschien, maar dat is het zeker niet. Cijfers liegen nou eenmaal niet zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Je moet het ook niet te persoonlijk opvatten als een idee niet zo uitpakt als je misschien gedacht dat. Wellicht heb je nog een idee op de plank liggen wat veel beter gaat werken of je bewijst het tegendeel en blijft toch doorgaan en je maakt de webwinkel succesvol!

Geen held en cijfers? Begin met een lijstje van je vaste en variabele kosten.

Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en talenten. Zelf ben ik ook geen held en cijfers maar heb ik er toch werk van gemaakt om hier het een en ander over te leren. Als je daar compleet geen zin in hebt, geloof me, ik kan het best begrijpen. Dan kan je het ook op een simpele manier aanpakken. Begin bijvoorbeeld eens met het opstellen van een lijstje van je belangrijkste vaste kosten en apart daarvan een lijstje van de belangrijkste variabele kosten, variabel zijn de kosten die kunnen verschillen naarmate de hoeveelheid die je verkoopt. Vaste kosten zijn bijvoorbeeld internet, de huur van een pand of de Hosting van je website. Variabele kosten worden minder als je weinig verkoopt en meer als je veel verkoopt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verpakking- en verzendkosten, naarmate je meer pakketten gaat verzenden, lopen deze kosten natuurlijk op. Dit kan een valkuil zijn aangezien het aanbieden van gratis verzending tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is.
Winst 2

Denken ook na over de kosten van groeien

Hierboven hebben we al enkele valkuilen genoemd, natuurlijk bestaat er ook het scenario dat je ongelooflijk veel gaat verkopen en ook veel winst gaat maken met je online winkel. Daarom steek je natuurlijk ook al die tijd in het lezen van onze blogartikelen :).
Als het erg goed gaat en je bent op weg om winst te maken dan kan je deze winst investeren in de groei van je webwinkel. Meer producten aanbieden, meer geld steken in de marketing, of personeel aannemen dat een stuk van je werk uit handen gaat nemen. Al deze mogelijkheden gaan natuurlijk gepaard met financiële investeringen. Als je graag wilt groeien dan doe je er dus goed aan om van tevoren meerdere jaren vooruit te kijken en ook groeikosten in te calculeren als je nadenkt over de best case scenario’s. Op die manier voorkom je vroegtijdig valkuilen zoals een te lage marge bij het aannemen van personeel. Als je zelf alles doet dan kan je er misschien een leuke boterham mee verdienen, is dit nog steeds zo als je iemand moet inhuren omdat je het verzenden van al die pakketjes niet meer zelf aan kunt? Het is natuurlijk een luxeprobleem maar desondanks, denk er goed over na.

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Evert Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Evert
Gast
Evert

Goed artikel, de dingen die je beschrijft herken ik wel.