Fysieke winkels maken een comeback, is de laatste tijd veel te horen en te lezen. Daarnaast komen er in Nederland steeds meer webshops bij. Volgens het Economisch Bureau van ING verdubbelt het marktaandeel van webwinkels in Nederland de komende jaren, tot 2025. In 2016 waren webwinkels verantwoordelijk voor 12,5 procent van alle verkopen in de detailhandel wat in 2025 is gestegen naar 25 procent. De grootste groei is te verwachten in webwinkels die mode, speelgoed en elektronica verkopen. Dit zijn de drie grootste markten in Nederland. De komende jaren zullen er ook steeds meer webshops opduiken waar boodschappen te doen zijn. Daarnaast zijn er nieuwe initiatieven te verwachten, zoals van lokale winkels die hun producten ook online aanbieden en laten afhalen.

De afgelopen jaren is het aantal webwinkels in Nederland verzesvoudigd

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat er in de afgelopen tien jaar veel webwinkels in Nederland zijn bij gekomen: het aantal is verzesvoudigd. In 2007 waren er nog zo’n 5000 webshops, in 2016 waren er 32.000 digitale winkels.

In welke markten zit de meeste groei?

Volgens het onderzoek van het CBS hebben webwinkels die mode verkopen niet te klagen. Online kledingshops hebben het grootste aandeel en stijgen ook het meest in omzet. De omzet is in de afgelopen jaren zelfs verdubbeld en groeit nog steeds. Ook is het aantal webshops in de modebranche in de afgelopen vier jaar gestegen met bijna 70%, waardoor er nu meer dan 8000 digitale modewinkels zijn. Ook elektronicawebwinkels en telefoonzaken, zowel off- als online, doen het uitstekend. Dat geldt niet voor fysieke computerzaken, waarvan er veel de deuren hebben moeten sluiten door hoge concurrentie van online spelers.
hackers

Het zijn niet alleen de webwinkels die profiteren

Als we kijken naar de enorme groei die webwinkels doormaken, en naar de gemiddelden in de hele sector, dan blijkt ook de ICT-sector mee te profiteren. Het aantal dienstverleners in de ICT-sector is de afgelopen jaren ook verdubbeld: van 27.000 in 2007 naar bijna 60.000 in 2017. Het overgrote deel is wel zzp’er, dat geldt ook voor de meeste webwinkeleigenaren.

Webwinkels doen het online het beste

Webwinkels die enkel en alleen online verkopen doen het beter dan webshops die een fysieke vestiging hebben. Dat is goed nieuws voor de mensen die nog maar net gestart zijn met een webwinkel en het (nog) niet zien zitten om een echte fysieke zaak te openen. Een logische oorzaak voor een grotere succes van alleen webshopactiviteiten kan de huur van een fysiek winkelpand zijn.
conversie

De meeste webshops zitten in de Randstad

De meeste webwinkels zitten in Noord- en Zuid-Holland, blijkt uit het onderzoek van het CBS. Bijna 4 op de 10 webwinkels zijn gevestigd in of in de buurt van de Randstad. Het laagste aantal webshops is te vinden in Zeeland, met 1,5 procent.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op