Om je webwinkel onder de aandacht te brengen en te onderscheiden van concurrenten is het slim om regelmatig marketingacties te bedenken. Met een goede actie kan je de aandacht op je webwinkel en/of product vestigen.
Om het effect van je marketingacties te verhogen is het slim om ook rekening te houden bij de actualiteit. Het nieuws in de wereld, op nationaal gebied of juist het nieuws uit eigen branche kan je gebruiken op een speciale actie te bedenken die inspeelt op de actualiteit. Ook als je wil dat je actie van rol gaat dan kan de timing hierbij essentieel zijn.
Vector digital marketing concept in flat style

Stunt niet gelijk met prijzen

Een goede actie bedenken betekent niet dat je gelijk hoge kortingen moet geven. Het kan ook bestaan uit het verleden van extra service. Daarmee geef je bovendien aan dat je een kwalitatief product verkoopt en niet toe kunt geven op de prijs.
Daarnaast moet een actie passen bij het bedrijf. Als je bijvoorbeeld luxeartikelen verkoopt dan is het niet zo gebruikelijk om te stunten met de prijs, welke je bijvoorbeeld een cadeautje geven bij de aankoop van een bepaald product.

Ga uit van de consument

Als je een marketingactie brengt dan is het natuurlijk makkelijk om te schrijven over de voordelen en eigenschappen van producten die aanbiedt. Het is echter slimmer om de klant centraal te stellen en vanuit het oogpunt van de consument een actie te bedenken.
Dit zag je een aantal jaar geleden bij de Media Markt bijvoorbeeld. Toen werd het btw-tarief in Nederland verhoogd van 19% naar 21%. De Media Markt speelde je gelijk op in door een actie aan te kondigen waarbij er helemaal geen btw geldt. Dat is natuurlijk niet echt zo bij de consument krijgt dit bedrag aan korting. Op dat iedereen het over deze belastingverhoging had kreeg de actie veel extra aandacht.

Acties tijdens feestdagen

De vakanties en feestdagen zijn natuurlijk bij uitstek geschikte momenten om een speciale actie te doen. Tijdens Pasen een paasactie en met kerst zijn er ook vaak acties, in Nederland hebben we ook nog Sinterklaas er bij wat een uitstekend moment voor cadeautjes is.
doos met dingen

Zoveel mogelijk voorbereiden

Om de marketingacties goed te laten verlopen is het handig om zoveel mogelijk voor te bereiden. Zelf heb ik er altijd baat bij om een kalender te maken voor het hele jaar maar om dan in te plannen welke marketingacties er wanneer plaatsvinden. Op die manier kan je van tevoren goed zien welke voorbereidingen je moet treffen om een goede actie uit te voeren.
Berichten op sociale media kan je bijvoorbeeld ook ver vooruit plannen. Op deze manier kan je de actie vormgeven en alvast beginnen met de uitvoering zodat je op het moment zelf niet zoveel meer hoeft te doen.

Acties tijdens evenementen

Naast feestdagen bieden grote evenementen ook bij uitstek kansen om een goede marketing actie te brengen. Als het Nederlands voetbalelftal meedoet aan het wereldkampioenschap dan kan je erop rekenen dat bijna de helft van de bedrijven in Nederland wel een actie gaat bedenken die hier iets mee te maken heeft. Ook bij andere evenementen zoals politieke verkiezingen is het handig om een gerelateerde marketingactie te bedenken zodat je op extra aandacht door de actualiteit kunt rekenen.

Goed voorbeeld? De recente Bavaria reclame

Een paar weken geleden was voetballegende Diego Maradona in Nederland op trainingskamp met zijn voetbalclub. De Argentijnse voetbaltrainer zag daarnaast ook nog even tijd om reclame te maken voor de Nederlandse bierfabrikant Bavaria. De bierbrouwer hoorde dat Maradona in Nederland was en nam gelijk contact op om een promotioneel filmpje op te nemen.
Dit was een geniale zet van de bierbrouwer omdat Maradona altijd veel in het nieuws is door zijn soms vreemde gedrag. De reclame van Bavaria met Maradona erin kreeg daardoor veel aandacht en dat was natuurlijk precies de bedoeling.

Het is echter niet de eerste keer dat Bavaria dit kunstje uithaalt, in 1993 behaalde het ook al succes met destijds Marco van Basten in hun reclame. Actualiteit is dus een belangrijk onderdeel van de marketing van Bavaria.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op