Wist je dat het mogelijk is om te adverteren op een van de grootste webwinkels ter wereld? In Nederland kennen we dit principe al een beetje van Bol.com. Het Amerikaanse Amazon heeft het echter ook mogelijk gemaakt om gesponsorde producten in hun webshop te plaatsen. Dit betekent dat de bezoeker van Amazon.com wordt doorgestuurd naar je webwinkel.
Omdat het bereik van deze webwinkel je eigen webshop ook een behoorlijke boost kan geven, vooral als je internationaal je producten verkoopt, nemen we de mogelijkheden graag eens onder de loep. Hoe kun je meer zichtbaarheid creëren voor je producten en meer verkopen genereren via Amazon?
feedback

Wat is Amazon?

Net als de grootste webwinkel van Nederland, Bol.com, is Amazon ooit begonnen met het verkopen van boeken, tweedehands boeken. Binnen een decennia is de webwinkel echter uitgegroeid tot een wereldwijde gigant op het gebied van ecommerce. Ook in Europa wordt het bedrijf steeds groter, het heeft bijvoorbeeld ook al vestigingen in Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen jaar was de Franse afdeling nog in het nieuws omdat mensen daar gingen staken. Wereldwijd werken er meer dan 100.000 mensen bij de webwinkel en het is een enorm logistiek proces wat er achter zit.

Hoe zit het adverteren op Amazon eruit?

Het verkopen op Amazon werkt wel een beetje anders dan op het Nederlandse  Bol.com. Je kan je producten op Amazon plaatsen en verkopen via hun website, een bezoeker hoeft dan niet naar je eigen webwinkel te gaan. Bij Amazon is dat anders. Je plaatst eigenlijk een advertentie op Amazon.com waarmee je bezoekers naar je eigen webwinkel kunt leiden.
De producten die eigenlijk advertentie zijn, krijgen een klein label “gesponsord”. Er zijn verschillende plekken waar je advertentie getoond kan worden waar dit is voornamelijk tussen de door Bale product resultaten.
Je betaalt voor het adverteren via CPC, elke keer als er iemand op de advertentie klikt, betaal je daar een tarief voor. Het voordeel is dat je pas hoef te betalen wanneer er daadwerkelijk iemand op je advertentie heeft geklikt, het nadeel is dat je dan nog niet verkocht hebt. Bij het Nederlandse Bol.com betaal je een commissie als je iets verkocht hebt.
Mobiele webwinkel

Kansen voor je webwinkel

Zoals we al even genoemd hebben, is Amazon de grootste webwinkel wereldwijd. Dit biedt natuurlijk enorme kansen voor je webwinkel, om een nieuw publiek te bereiken. Vooral webwinkels die internationaal hun producten verzenden, kunnen hier enorm veel profijt van hebben. Dit heeft er mede voor gezorgd dat het adverteren op Amazon inmiddels al een van de meest populaire methode is om online te adverteren, het groeit ieder jaar opnieuw bovendien.
Een groot voordeel is dat het adverteren op Amazon ook snel en efficiënt ingevuld kan worden, de prijzen verder leek liggen bovendien aardig laag. Er is daarom voldoende ruimte om te testen of het interessant kan zijn voor je webwinkel. Probeer het uit door je beste producten erop te plaatsen bijvoorbeeld.
Alleen in Duitsland wist de Amerikaanse webwinkel vorig jaar al 14,1 miljard omzet te behalen. Dat zegt eigenlijk wel genoeg over gebruik van het platform.

Verschillende advertentievarianten

Er zijn verschillende manieren om te adverteren op de webwinkel Amazon. We nemen alleen de meest gebruikte methoden onder de loep.

  • Gesponsorde productvermeldingen

De meest gebruikte manier om te adverteren op Amazon zijn gesponsorde productvermeldingen. Dit zijn advertenties zoals je bijvoorbeeld gewend bent van Google shopping. Als er een zoekopdracht in de zoekbalk van Amazon wordt ingevoerd dan worden deze advertenties boven of onder de resultaten getoond. Het zijn producten inclusief afbeeldingen, prijs en verzendmogelijkheden. Het is mogelijk om nog meer details te vermelden.
De advertenties worden geactiveerd op basis van zoektermen die de bezoekers invoeren. Het is daarom belangrijk om deze zoektermen te verwerken en de titels van je producten. Dit kunnen korte termijn zijn maar ook hele  zinsdelen of zoekwoordcombinaties.
AdWords

  • Headline search

Er is ook een mogelijkheid om te adverteren met een grotere banner advertentie. Deze wordt ook bovenaan de zoekresultaten getoond. Het is mogelijk om drie producten te tonen in deze advertentie. Je kan alleen kiezen voor exacte zoektermen en exacte zinsdelen om de advertenties te activeren. Je moet daarom heel goed weten waar bezoekers op kunnen zoeken. Bij deze advertenties betaal je ook middels CPC.

  • Product display ads

Een andere belangrijke mogelijkheid is het adverteren met de productdisplay ads op Amazon. In het kort gezegd zijn dit normale productpagina’s zoals de webshop zelf ook heeft. Het grappige is dat het ook mogelijk is dat je product getoond wordt als alternatieve keuze bij een product van je concurrent. Hier maakt Amazon geen onderscheid tussen. Deze productadvertenties worden geactiveerd door zelf een doelgroep en interesses in te voeren.
product display

Tips om succesvol te adverteren op Amazon.com

Net als het adverteren op bijvoorbeeld Google brengt het promoten van je producten op Amazon weer andere voorwaarden met zich mee. Dit moet de webshop ook wel doen om alles overzichtelijk en consistent te houden. Het is daarom belangrijk dat alle producten op dezelfde manier ingevuld worden.We hebben de belangrijkste elementen om rekening mee te houden, voor je op een rijtje gezet.

Producttitel optimaliseren

Zoals we hierboven al kort genoemd hebben, worden de woorden in de titel gebruikt om je advertentie te activeren. Het is daarom van belang dat deze titels zijn voorzien van de juiste zoektermen, uiteraard wel in een gezonde verhouding. Het is daarnaast natuurlijk ook nog van belang dat het een pakkende titel is waar bezoekers geneigd zijn om op te klikken.

Productafbeeldingen uitbreiden

Het is mogelijk om maximaal negen afbeeldingen te uploaden. Maak hier gebruik van en benut alle afbeeldingen. Vooral de eerste afbeelding, de profielfoto, moet extra goed zijn. Dit is de afbeelding die wordt getoond in het productoverzicht.
winst

Focus op de producteigenschappen

De voornaamste producteigenschappen worden ook getoond in het overzicht en veel consumenten letten hierop om producten met elkaar te vergelijken, dit zijn de belangrijkste producteigenschappen en daarom zijn ze van belang, hierop kan je al snel filteren om tot het juiste product te komen.

Bedenk unieke productbeschrijvingen

Het is helaas niet aanbevolen ook de teksten van je eigen webshop ook op hebben zo te gebruiken. Het is toch handiger als je hier natuurlijk Engelse teksten voor gebruikt omdat het een internationale webwinkel is. Amazon wil graag dat je unieke productbeschrijvingen gebruikt, dit is vooral handig omdat hun unieke content op deze manier ook flink wordt uitgebreid.

De juiste categorie kiezen

Als laatste is het belangrijk om de juiste categorie te kiezen voor ieder product. Sommige mensen zoeken alleen op categorie op bij de juiste product er uit te komen. Het is daarom van belang dat je product in de meest relevante categorie terechtkomt.
Online betalen

Nodig je klanten uit om een review te schrijven

Net als in Nederland, zijn beoordelingen op internationale webwinkels ook zeer belangrijk om bij bezoekers aan te geven dat je een betrouwbare verkoper bent. Nodig bestaande klanten daarom uit om een review te schrijven. Vraag klanten om zowel je bedrijf als je product te beoordelen.

Vergelijk de verschillende advertentie methoden

Zoals hierboven beschreven hebben, zijn er verschillende advertentie methoden die je kan inzetten om meer producten te tonen op Amazon.com. We raden je aan om te experimenteren met deze verschillende advertentie methode om te ontdekken welke voor jouw webwinkel het meest rendabele is.

Maak gebruik van automatische advertentiecampagnes

Het is ook mogelijk om een deel van je advertentiecampagnes te automatiseren. Bijvoorbeeld dat de productvoorraad automatisch wordt opgehaald. Dit kan je een hoop werk besparen. We raden je daarom aan om de nodige dingen te automatiseren zodat je weinig werk hebt aan het bijhouden van je advertentiecampagnes op Amazon.
Online advertenties

Optimaliseer je biedingen

Net als met AdWords van Google beetje op het begin niet precies hoeveel je moet bieden om op de juiste plek getoond te worden. Ook op het gebied van biedingen moet je daarom blijven experimenteren en optimaliseren.

Begin ook met het adverteren op Amazon

Waar wacht je nog op? Het is dé mogelijkheid om te adverteren op een van de grootste webwinkels die er bestaan. Dit kan een enorm extra bereik voor je eigen webwinkel opleveren. Het is daarom volgens ons zeker het proberen waard om te adverteren op Amazon!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op