Instagram adverteren optimaliseren: de beste tips

Eind vorig jaar maakte het social media platform Instagram bekend dat het na lange tijd eindelijke advertenties voor alle bedrijven gaat aanbieden, dit was ook wel te verwachten na de overname door Facebook natuurlijk. Voorheen was het adverteren alleen nog mogelijk voor grote bedrijven met met hoge budgetten. Omdat wij het ook niet precies wisten, hebben we het adverteren eens rustig doorgenomen en de werkwijze voor je op een rijtje gezet.
Om je een beter beeld te geven van het adverteren op Instagram, het platform heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers. Hiermee zijn ze Twitter inmiddels ruim gepasseerd, er zijn namelijk ongeveer 350 miljoen mensen die regelmatig een tweetje plaatsen. Het mag dus geen geheim zijn dat je ook een hoop Nederlandse shoppers kan bereiken door op populaire platform te adverteren.
Wat zijn Instagram advertenties?
Op Instagram draait alles om foto's, afbeeldingen en video's. Het mag geen verassing zijn dat de advertenties ook in deze vorm komen. Je kan dit herkennen aan de kleine tag recht bovenaan waar ‘gesponsord' staat.
De advertenties hoeven niet per sé van een account te zijn die je volgt, meestal is dit juist niet zo. Daarnaast bestaat er een mogelijkheid om de advertentie ‘leuk te vinden' of om het merk te volgen. Hieronder zie je een voorbeeld van een gesponsord bericht.
Waarom snel starten?
Omdat je nog niet heel lang kunt adverteren op Instagram is de concurrentie nog enigszins beperkt. Dit heeft als gunstig gevolg dat het nog redelijk goedkoop is in vergelijk tot andere advertentiemethoden. In sommige gevallen liggen de prijzen op Facebook bijvoorbeeld wel twee maal zo hoog.
De lage prijzen zijn dus een directe oorzaak van het aantal deelnemers. De verwachting is dan ook dat de prijzen de komende jaren snel zullen toenemen. Net als het adverteren op Facebook kan je bij Instagram ook bieden op de advertentie. Je kunt zelf een budget en een klikprijs instellen. Vervolgens worden de views aan de hoogste bieder geveild.
Stel dat je schoenen verkoopt aan dames tussen de 18 en 35 jaar, als er meer winkels zijn die deze doelgroep willen targeten dan stijgt de prijs natuurlijk. Hetzelfde heeft met Facebook ook plaatsgevonden, voor sommige webwinkels is het nu al niet meer te betalen.
Met Instagram kan je er nu nog redelijk vroeg bij zijn. Zorg er daarom voor dat je je snel verdiept in de mogelijkheden en begin met adverteren!
Verschillende type advertenties

Er zijn drie verschillende soorten advertenties die je op Instagram kan maken, je kan kiezen voor afbeeldingen, video's en carrousel advertenties.
Afbeelding: Dit zijn simpele foto's of afbeeldingen met een acties, een aanbieding of een kortingscode bijvoorbeeld, vaak staat er onderaan een button met een tekst zoals ‘koop nu' of ‘meer informatie'.
Video: de kracht van video is veel sterker van die van afbeeldingen. Instagram bied je daarom ook de mogelijkheid om bezoekers een promotiefilmpje van dertig seconden te tonen.
Carrousel: Een carrousel bestaat uit meerdere afbeeldingen waar de bezoeker doorheen kan scrollen, door het tonen van verschillende afbeeldingen kan je de bezoeker direct op de juiste pagina laten landen.
Hoe je kunt beginnen met adverteren
Nu je weet welke mogelijkheden Instagram je kan bieden, is het tijd om te beginnen met adverteren. Het ontwerpen en plaatsen van de advertenties doe je echter via Facebook, de zogenaamde Power editor.
Gebruik de Power Editor via Facebook

Om advertenties aan te maken kan je de Power Editor via Facebook gebruiken. Om te beginnen heb je daarom ook een Facebook bedrijfspagina nodig. Heb je meerdere bedrijfspagina's op Facebook? Dan kan je de business manager tool gebruiken waarmee je direct meerdere campagnes kunt beheren.Het is niet noodzakelijk om je Instagram gelijk te koppelen maar dit kan je ook direct doen in de instellingen. Je kunt je Facebook en Instagram pagina dan gelijk aan elkaar koppelen.
De instellingen kiezen
Als je ingelogd bent in de Facebook Power Editor dan zie je bovenaan een aantal knoppen staan, hier selecteer je de juiste account en klik je op ‘download naar power editor'. Als je hier bent beland dan kan je beginnen met het aanmaken van een advertentie campagne.
Het eerste wat je moet kiezen is de apparaten waar je op wil adverteren, mobiele apparaten of reguliere pc's en laptops. Ook kun je hier aangeven of jee met afbeeldingen of video's wil adverteren. Kies wat het beste past bij je doelstellingen.
Bij het aanmaken van de campagne kies je voor veilig en kliks naar je website. Dat is de enige mogelijk om een doelgerichte groep mensen te benaderen. Vervolgens geef je de campagne een naam en kan je aan de slag.
Een advertentie maken

Zorg dat je in de campagne manager bent ingelogt. Nu ga je naar het budget, kies je het schema en geef je aan hoeveel je bereid bent om te betalen voor een klik op je advertentie.
Daarna komt het leuke gedeelte, het kiezen van je doelgroep. Er zijn veel kenmerken waarop je kunt targeten dus zorg er voor dat je dit zorgvuldig invult, des te meer rendement zal je investering opleveren.
Als je bij de sectie bent aangekomen waar je de site kan kiezen, kies je natuurlijk voor Instagram. Het is helaas (nog) niet mogelijk om dezelfde advertentie op zowel Facebook als Instagram te plaatsen. Je kunt vervolgens ook nog eens aangeven welke mobiele apparaten je eventueel wil targeten, je kan kiezen voor IOS, Android of alternatieve apparaten.
Je advertentie ontwerpen
De laatste stap is het daadwerkelijk aanmaken van je advertentie, het is verstandig om van te voren hiervoor afbeeldingen voor te maken zodat je gelijk verder kunt. Klik op advertenties aan de linkerkant, kies de juiste advertentie en klik op bewerken. Check of je de juiste bedrijfspage hebt geselecteerd en of deze is gekoppeld aan je Instagram account.
Het eerste wat je moet invullen is een beschrijving van je advertentie, hier heb je 300 karakters de ruimte voor. Ook vul je hier de url in waar je wil dat de bezoekers uiteindelijk op landen. Kies vervolgens je afbeelding en call to action knop naar wens. Knoppen die je kan kiezen zijn:
- Boek nu
- Neem contact op
- Downloaden
- Meer informatie
- Bestel nu
- Schrijf je in
- Lees meer
Als je in plaats van afbeeldingen video wil gebruiken dan is dit ook het moment om dat aan te geven. Zorg er in ieder geval voor dat je het video format hebt geselecteerd, de video's moeten in ieder geval voldoen aan de onderstaande voorwaarden.
- Type: .mp4 of .mov
- Resolutie: minimaal 750 p
- Ratio: 16:9
- Lengte: max. 30 seconden
- Bestand: max. 30 mb

Al je video advertentie eenmaal is geupload dan kan je aan de rechterkant ook een preview tool vinden. Hiermee kan je de advertentie eerst even testen zonder dat het al geld kost. Facebook hanteert strenge voorwaarden aan de kwaliteit van deze afbeeldingen en video's bestanden. Zo mag je zelf geen grote teksten op de afbeeldingen zetten, dit zal je moet de call to action knoppen moeten oplossen. Om precies te weten waar je advertenties aan moeten voldoen zal alle voorwaarden van Facebook advertising eens door moeten nemen.
Je Instagram advertenties optimaliseren
Nu je eindelijk klaar bent met de opzet van je Instragram account en advertentie campagnes zal je misschien denken, laat die bezoekers maar komen! Dat is een prima gedachte alleen moet je niet vergeten dat je het ook achteraf zal moeten meten en optimaliseren.
Conversie tracking
Om te weten wat die investeringen in Instagram nou eigenlijk opleveren is het mogelijk om een conversie tracking toe te voegen. Dit is een noodzakelijke stap omdat je andere helemaal niet weet of het adverteren een enigszins rendabel is. De tracking kan werkelijk alles bijhouden, welke advertenties het populairst zijn, welke pagina's het best bezocht worden en hoeveel euro elke advertentie je heeft opgeleverd. Als je dit eenmaal goed hebt ingesteld is het een fluitje van een cent om je advertenties vervolgens te optimaliseren!
- Focus op branding
Instragram en ook andere social media platformen zijn niet enkel bedoeld om reclame te maken en bezoeker naar je webwinkel te leiden. Branding zou de kernfocus moeten zijn. Hoe kan jij aantonen dat je bedrijf sociaal bezig is?
- Zorg dat bezoekers je volgen
Een aspect dat je niet met vergeten is dat je met Instagram ook volgers kunt opbouwen. Als je een grote groep trouwe volgers hebt dan is het in de toekomst wellicht helemaal niet meer nodig om zoveel advertenties in te kopen.
Gebruik carrousel advertenties
De carrousel advertenties op Instagram zijn natuurlijk niet voor niets ingevoerd, deze zijn niet veel duurder maar leveren wel een stuk meer op. De bezoeker kan hier een mooie voorselectie maken waardoor hij of zij ook minder lang op je webwinkel hoeft te zoeken.
Test met bepaalde doelgroepen

Als je gaat beginnen met adverteren dan is het vaak nog even uittesten hoe hoog de prijzen in je branche precies zijn, we raden je dan ook aan om te beginnen met een kleine doelgroep voordat je de advertenties presenteert aan een groter publiek.
Kies de juiste taal voor je advertentie
Je zal niet de eerste zijn die een fout maakt met de taal van de advertenties. Let er ook goed op welk land je gaat targeten. Het is heel eenvoudig om internationale advertenties aan te maken maar je moet er wel goed bij op letten!
Plaats geen vacatures
We zien veel bedrijven (niet alleen) webwinkels die ook een advertentie plaatsen om nieuwe medewerkers te werven. Je doelgroep zit echter niet te wachten op deze advertenties, die kun je daarom beter gewoon op je website plaatsen.