Er is weinig informatie beschikbaar over het opzetten van PLA campagnes terwijl er toch genoeg vraag naar is. Door dit te doen kan je er namelijk zorg voor dragen dat jouw producten naar voren komen in een search in Google Shopping. Uiteraard kan dit voor elk (internet) bedrijf zeer lucratief zijn. Het opzetten van zo’n account is deel van de affiliate marketing strategie. Omdat er zo weinig geschreven is over dit onderwerp, hebben wij besloten om hier wat aan te doen. In een 4-delige gids delen we al onze kennis over Product Listing Ads. Zo schrijven we over het opzetten van een succesvolle database tot het gebruiken van handige Google tools om het gebruik optimaal te maken. We weten het zo uit te leggen dat zelfs een beginnende webwinkelier er mee uit de voeten kan. Wie weet kan jij binnenkort ook een goed werkende AdWords account kan opzetten en succesvol laten draaien. Wat volgt is deel 1 van de gids: alles wat je moet weten over de datafeed.
pla-5

De definitie van een datafeed

Wat is een datafeed precies? Online kan je veel ingewikkelde definities vinden, maar simpel gezegd is het een lijst van producten die worden aangeboden in een webwinkel. Deze producten zijn gegroepeerd op product of bepaalde kenmerken van de producten. Zo wordt elk product op een unieke manier gedefinieerd en is het mogelijk om vanuit andere webpages te verwijzen naar producten in het bestand. Met een duidelijke omschrijving is het makkelijker om de campagne, AdWords, PLA, shopping te zoeken en te vinden op het internet. Een goede datafeed is dus cruciaal voor een duidelijke promotie van je product.

Het formaat van de datafeed

Dit is de eerste keuze die je moet maken als je een datafeed wilt samenstellen. Google ondersteunt datafeeds in twee algemene formaten, namelijk “tekst” die eindigen met .txt en “XML”, eindigend in .xml. Het formaat hangt af van de grootte van je webwinkel en van de technische mogelijkheden die je hebt. Dit verschilt helaas per webwinkelprovider daarom kunnen we er niet al te specifiek op ingaan.
datafeed

Een voorbeeld van een tekst bestand

Denk hierbij aan Excel files, Google Doc of andere spreadsheet programma’s. Op de eerste rij zet je de naam van de producten en de rest van de rijen beschrijven de kenmerken van de producten. Het uiteindelijke bestand moet worden opgeslagen als een tab-gescheiden bestand. De voordelen van dit formaat is dat het bestand eenvoudig te bewerken en overzichtelijk is. Het is echter wel makkelijker om fouten te maken.

Het XML formaat

Grotere en technisch meer ontwikkelde bedrijven kunnen de data ingeven als Google RSS 2.0 of Atom 1.0. Deze programma’s gebruiken een tekst editor om de bestanden te maken en te bewerken. Het verschil tussen deze twee programma’s is dat Google RSS begint met drie elementen en Atom 1.0 met vijf. Als je hier kenmerken aan toe wilt voegen kan dat voor beide programma’s in Google Merchant Center namespace.

Google checklist voor XML bestanden

Als je besloten hebt je producten middels een XML bestand te laden kan deze checklist van Google helpen om je bestand te controleren voordat je hem laadt:

  1. Eindigt de bestandnaam met .xml?
  2. Is de naam van het bestand hetzelfde als de bestandsnaam geregistreerd in Google Merchant Center?
  3. Heb je de juiste naamruimtedeclaraties (namespace declarations) toegevoegd?
  4. Zijn de tags van de voorvoegsels in het Google Merchant Center het zelfde als die in de naamruimtedeclaratie?
  5. Zijn alle kenmerken die geen toegevoegde waarde hebben verwijderd?

Vereiste en extra kenmerken in een product feed

Het Google Merchant Center maakt onderscheid tussen vereiste kenmerken die in de product feed voor moeten komen en extra kenmerken die je toe kan voegen als dat extra waarde voor je heeft. Een paar voorbeelden van de vereiste kenmerken zijn:

  • Artikelnummer
  • Beschrijving
  • URL
  • Conditie
  • Merk
  • Verzending
  • Kleur
  • Aankoop

datafeed-2

Een paar voorbeelden van extra kenmerken zijn:

  • Google product categorie
  • verkoop prijs
  • Adwords labels
  • geslacht/leeftijd
  • Eventuele houdbaarheidsdatum

De datafeed laden

Het laden van de datafeed is zeer simpel te doen via je Merchant Center account.

  1. Log in.
  2. Ga naar Datafeeds -> New Datafeed
  3. Kies het land waar je handel wilt doen. Indien dit meerdere landen zijn moet je de datafeed voor elk land opnieuw ingeven.
  4. Kies formaat Googlebase en geef de naam voor je .txt bestand
  5. Sla deze veranderingen op en ga naar ‘manual upload om je feed te laden.

De datafeed is aan het laden, wat nu?

Hou er rekening mee dat het tot 24 uur kan duren voordat je je producten kan zien in Google Shopping. Tijdens deze uren verwerkt en test Google je datafeed. Om de status hiervan te controleren kan je naar het dashboard van het Google Merchant Center. Hier kan je ook zien of er eventuele fouten zijn opgetreden die je eerst dient op te lossen.

Het onderhoud van de datafeed

De standaard Google instelling is dat iedere datafeed een verloop heeft van 30 dagen. Hierna moet je je feed opnieuw laden, anders verdwijnen je producten uit de Google Shopping resultaten. Elke keer als een product of prijs veranderd moet je dit doorgeven door een nieuwe feed te laden. Dit kan door middel van een handmatige- en een automatische upload. Over het algemeen is een handmatige upload sneller, terwijl een automatische upload gemakkelijk is als je vooruit wilt plannen.

Andere manieren om je data sheet te laden

Behalve de bovenstaande methode zijn er ook nog andere manieren om je data sheet te laden. Dit kan met een Google Spreadsheet Template, met een FTP client en met Google Cloud Storage. De methode die je kiest hangt af van de grootte van je data sheet. Hier onder volgt per methode een stap-voor-stap beschrijving om je te helpen met het laden van je data.

Laden met Google Spreadsheets

Het is onmogelijk om datafeeds te laden via Google Spreadsheet, maar je kan gebruik maken van een bestaand Google Spreadsheet template. Om deze te vinden ga je in de Google Merchant Center naar new datafeed. Nadat je het land, formaat en de bestandsnaam ingevoerd hebt kan je een hokje aanvinken naast ‘I want to use Google spreadsheet to store’. Nu kan je de datafeed uploaden. Deze optie is makkelijker, maar kan niet gebruikt worden voor bestanden groter dan 20MB.

Laden met de FTP methode

Deze methode kan gebruikt worden voor grote bestanden (groter dan 20MB en kleiner dan 1GB) en is zeer geavanceerd. Als je bestand groter is dan 1GB zal hij gesplitst moeten worden in een aantal kleinere bestanden. Voordat je begint met laden dien je een account aan te maken.

  1. Klink op FTP in je Merchant Center account instellingen.
  2. Geef een gebruikersnaam en een wachtwoord in voor de FTP account en save. Het kan een aantal uren duren voordat de account is aangemaakt en daarna kan de gebruikersnaam niet meer worden veranderd.

Nu je een account hebt aangemaakt zijn er drie manieren om je bestand via FTP te laden.

De FTP methode, laden met behulp van een web browser

  1. Open een browser venster.
  2. Typ ftp://uploads.Google.com in de adres balk en druk op enter.
  3. Voer je FTP gebruikersnaam en wachtwoord in en selecteer ‘log on’.
  4. Je kan nu je datafeed simpel naar het browser venster slepen en het laden begint. Wanneer je het icoon van het bestand kan zien in het browservenster is het laden afgerond.

datafeed-ftp

De FTP methode, laden met behulp van een FTP programma

Om deze methode te gebruiken dien je FTP cliënt te gebruiken en deze moet worden geïnstalleerd op je computer. Om de cliënt te verbinden met de FTP server van Google moet hij geconfigureerd worden:

  1. Host name: uploads.Google.com
  2. Voer het FTP gebruikersnaam en wachtwoord in zoals je eerder hebt aangegeven in Google Merchant Center.
  3. Logon type moet op normal staan en niet op anonymous.

De FTP methode, laden met behulp van een DOS prompt

Bij deze optie laadt je de datafeed zonder een FTP client te gebruiken maar door middel van een MS-DOS Prompt.

  1. Ga naar het Start Menu van je computer en selecteer Programs -> MS-DOS Prompt of ga van het Start Menu naar Accessories -> Command Prompt.
  2. Je ziet nu het bekende zwarte prompt scherm. Gebruik ‘cd’ en ga zo naar de directory waar het bestand is opgeslagen.
  3. Type hier ftp uploads.Google.com, nu wordt de FTP connectie gemaakt.
  4. Prompt vraagt nu naar je gebruikersnaam en wachtwoord. Vul deze in zoals je eerder hebt doorgegeven in Google Merchant Center.
  5. Nu typ je ‘put’. Nu wordt het bestand van je computer naar de FTP server van Google geladen.
  6. Als je de ‘transfer complete’ melding ziet is het laden voltooid.

Laden met Google Cloud

Een laatste manier om je datafeed te laden is met Google Cloud Storage. Hier is wel enige programmeringskennis voor nodig. Google Cloud is vergelijkbaar met een FTP-server omdat je hier ook toegang hebt tot bestanden die ingediend worden met een file transfer cliënt. Google Cloud Storage zet je op terwijl je je aanmeld bij het Merchant Center. Dan krijg je automatisch een privé bucket voor je shopping data. Via deze methode laadt je veiliger, kan je bestanden tot 10 GB laden en gebruik je een flexibelere infrastructuur die ook voor andere applicaties van toepassing is.

  1. Ga naar ‘instellingen’ en kies ‘Google Cloud Storage in Merchant Center Account’.
  2. Selecteer ‘current user’ of ‘different user’ met je Google Cloud Storage login email adres.
  3. Nu krijg je automatisch een bucket voor de datafeed die je in Google Cloud Storage hebt opgeslagen.
  4. Bereid je datafeeds voor op het laden:
    1. Creëer de datafeed: https://support.Google.com/merchants/bin/answer.py?hl=en&answer=187892
    2. Registreer de datafeed in het Google Merchant Center.
  5. Nu kan je de datafeeds indienen  via Google Cloud Storage en je aanvraag verifiëren.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op