Als deel van je inbound marketing strategie kan je als webwinkel je producten laden in Product Listing Ads (PLA’s) zoals Google Shopping. Dit is vaak lucratief omdat je een groter bereik creëert en een betere zichtbaarheid. Er is echter weinig geschreven over hoe je dit het beste kan doen. Wij besloten de taak op ons te nemen en een handleiding te schrijven over het werken met PLA’s.
Deze handleiding heeft 4 delen en bevat alle kennis van onze AdWords experts. Deze informatie is op een manier geschreven dat zelfs een beginner er moeiteloos mee kan werken en omschrijft het proces van het maken van de database tot het gebruiken van Google Analytics. Wat volgt is deel 2: Het opzetten van een succesvolle AdWords campagne.
pla-4

Wat is een AdWords campagne?

AdWords is een programma dat gemaakt is door Google Inc. Dit programma maakt het mogelijk maakt om met jouw product reclame te maken op Google websites en websites die Google AdSense gebruiken. Deze advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden die in de zoekmachine worden ingetikt. Als één van de door jouw ingegeven zoekwoorden door iemand wordt ingetypt, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven.

adwords webwinkel
Het cost-per-click systeem

Adwords gebruikt het cost-per-click systeem (CPC) wat vaststelt dat de adverteerder pas betaalt voor zijn advertentie als er daadwerkelijk door iemand op geklikt wordt. Dit bedrag kan je als adverteerder zelf ingeven, maar in het geval er meerdere adverteerders zijn worden de advertenties die het meeste opbrengen door Google bovenaan geplaatst. Naast de klikprijs is de kwaliteit van je advertentie en landingspagina ook van invloed op de positie van je advertenties. Naar aanleiding van de zoekwoorden die je ingeeft kan Google een schatting maken van de kosten die je het beste kan betalen per click.

AdWords plaatsing op basis van veiling

Als er een aantal adverteerders naar voren komen op een bepaald zoekwoord gaat er op de achtergrond een veiling van start. Deze veiling bepaalt de advertentiepositie van de verschillende gegadigden. Elke advertentie krijgt van Google een kwaliteitsscore die gebaseerd is op hoe relevant de advertentie is voor de zoekopdracht. In combinatie met het bedrag dat de adverteerder gezet heeft voor een click op de advertentie wordt bepaald in welke volgorde de advertenties worden gecategoriseerd. Hier volgt een gedetailleerde omschrijving hoe je eenvoudig duidelijke en succesvolle AdWords campagnes op kan zetten.

Koppel Google AdWords en Google Merchant Center

Voordat je begint is het zaak dat je je AdWords en Google Merchant Center accounts met elkaar verbindt. Dit doe je door in te loggen op je Merchant Center account en naar ‘instellingen’ te gaan. Vervolgens klik je op AdWords. Op de AdWords pagina voer je je klanten ID in. Als je niet weet wat jouw ID is, log dan in op AdWords. Het nummer dat je zoekt lijkt op een telefoonnummer en bevindt zich rechtsboven aan de pagina. Je kan ook meerdere AdWords accounts koppelen met één Merchant Center account.
merchant-center

Start een nieuwe AdWords campagne

Nu de twee accounts gekoppeld zijn is het tijd om een nieuwe AdWords campagne te beginnen. Deze campagne moet speciaal gericht zijn op PLA’s en bevinden zich in een aparte folder. Door deze apart te behandelen kan je de statistieken en instellingen van je PLA’s makkelijker bekijken. Hier volgt stap een stap voor stap handleiding over hoe dit te doen:

  1. In je AdWords account, ga naar Nieuwe campagne -> Alleen zoeknetwerk.
  2. In het volgende scherm ga je naar Type en kies je Product Listing Ads. Hier moet je je op Google Search richten maar het is mogelijk om ook andere zoekmachines te gebruiken.
  3. Nu volg je het setup proces en kies je de locatie, locatie opties, de talen, de bidding en budget opties en de leveringsmethode.
  4. Controleer in de Advertentie extensies sectie of het vakje bij ‘Extend my ads with relevant product details from Google Merchant Center’ is aangeklikt en dat het juiste Merchant’s Center Account onder het vakje staat. Dit is als het goed is de account die je eerder aan AdWords hebt gekoppeld. Indien je twee Merchant Center Accounts aan AdWords hebt gekoppeld moet je bevestigen welke je voor deze specifieke campagne wilt gebruiken.

Je campagne is nu opgezet.

Maak je eerste Advertentiegroepen in AdWords

Nu je campagne klaar is begin je met het definiëren van je Advertentiegroepen. Elke campagne bevat een aantal advertentiegroepen en dit is een groep ads die dezelfde keywords bevatten. Je krijgt de volgende opties die je kan aanpassen:

  1. Ga naar het Advertentiegroepen tabblad in je account en geef je nieuwe groep een naam. Een goede beschrijvende naam helpt je bij het organiseren van je account.
  2. Je hoeft bij PLA’s geen omschrijving of promotie teksten door te geven omdat Google de ad genereerd op basis van de data in je feed. Het promotion veld kan je dus leeg laten.
  3. Je krijgt nu de keuze om bij product targets ‘alle producten’ wel of niet aan te vinken. Bij de eerste Ad Group is kan je dit vinkje laten staan.
  4. Het minimum bod moet veilig en realistisch zijn. Een makkelijke manier om dit te kiezen is om naar de gemiddelde cost-per-click prijs te kijken. Als dit bijvoorbeeld 50 cent is, dan kan dit je minimum bod zijn.
  5. Klik op Save Ad Group en je groep gaat meteen live.

adwords structuur

De andere AdGroups in AdWords

Het proces van elke nieuwe AdGroup begint weer bij het begin. Ga naar Advertentiegroepen en volg hetzelfde setup proces als hier boven. Vergeet echter het vinkje bij ‘alle producten’ niet weg te halen. Door dit te doen en op save te drukken krijg je de optie om de nieuwe Ad Group verder definiëren. Je kan je producten indelen op artikelnummer, product type, merk, conditie, labels en groepen. Door dit te gebruiken maak je het makkelijker om je campagnes te organiseren en te kenmerken.

Targeting strategieën en targeting opties

Om de verkoop van een bepaald product te verbeteren is het belangrijk gebruik te maken van een goede targeting strategie. Welke je kiest is afhankelijk van verschillende factoren zoals de visie en missie van je bedrijf. Hier volgen een aantal tips om je op weg te helpen.

Targeting per merkadwords netwerken

Dit is vooral een goede optie als je producten van verschillende merken verkoopt en een verschil ziet in de resultaten per merk. Gebruik deze strategie door een aparte Ad Group op voor ieder merk op te zetten en binnen elke groep een aparte target te kiezen.

Targeting per Product Type

Dit is een goede optie als je verschillende resultaten ziet per product type. Hier ga je op dezelfde manier te werk als bij de targeting per merk optie. Zet aparte Advertentiegroepen op per product type en kies aparte targets per groep.

Targeting per kenmerk

Deze strategie maakt het mogelijk om te targeten op de categorie die het beste bij je bedrijf past. Je kan een groep maken die gespecialiseerd is in bijvoorbeeld producten per seizoen zoals ‘herfst lijn’ of ‘winter lijn’. Deze strategie kan je het beste benutten door je data goed te analyseren en er zo achter te komen wat de grootste oorzaak is van een verandering in verkoopcijfers.

Targeting per SKU of product id

Hiermee kan je je richten op één specifiek product in plaats van een groep van producten. Zo kan je verkoopcijfers en een specifiek product aan elkaar koppelen. Deze strategie werkt echter alleen goed voor kleine bedrijven met weinig producten of met een selectie van je top-presterende producten.

De waarde van een goede organisatie in je groepen

Een goede organisatie van Advertentiegroepen heeft de meeste toegevoegde waarde bij het opvragen van je statistieken. Een slechte inrichting betekent dat je onduidelijke en valse data terug kan krijgen. Het is ook belangrijk om je groepen regelmatig bij te houden,  promoties aan te passen en coupon codes en andere deals duidelijk te adverteren.

Negatieve zoekwoorden

Een andere manier je campagne te verbeteren is door negatieve zoekwoorden in te voeren. Negatieve zoekwoorden zijn woorden die er voor zorgen dat een advertentie niet vertoond wordt. Dit kan ‘tweedehands’ zijn of ‘gratis’ als je geen tweedehands producten verkoopt of geen gratis producten aanbiedt. Het heeft geen nut te adverteren op plekken waar je producten toch niet gekocht worden.

Het bereik van Google AdWords

Voor een bedrijf is het nut van goede Google AdWords campagnes dus zeer groot. Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine en als jij je zoekwoorden doelen goed instelt kan je zeer gericht adverteren. Bovendien betaal je niks als je advertentie niet wordt aangeklikt.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op