Deze handleiding, gemaakt door onze AdWords experts, streeft er naar een zo compleet en eenvoudige manier te omschrijven hoe je door middel van het opzetten van Product Listing Ads (PLA’S) de zichtbaarheid van je bedrijf kan verbeteren en klanten naar je website kan trekken. Als je dit goed doet kan je doelgericht en effectief adverteren. Hier is momenteel nog weinig over geschreven en veel webwinkel ondernemers missen de kennis om deze PLA’s succesvol en duurzaam op te zetten. In deze handleiding leggen op we een zo simpel mogelijke manier hoe jij dit kan laten opzetten voor je webshop. Hier volgt deel 3: Product Listing Ads optimalisatie in je datafeed.
pla-3

Tot nu toe: productfeed en Adwords

In deel 1 heb je je product feed foutloos geladen in het Google Merchant Center. Je hebt de manieren geleerd waarop je dat kan doen en hoe je product feed er precies uit moet zien. In deel 2 heb je Adwords aan het Merchant Center gekoppeld en heb je een PLA campagne gestart in AdWords. Ook weet je nu hoe je campagne te optimaliseren en de Advertentiegroepen juist te classificeren. Nu kan je je producten niet alleen tevoorschijn zien komen in Google Shopping, maar ook langs zoekresultaten met bepaalde zoekwoorden er in. Nu is het zaak om je PLA campagne te optimaliseren. Aan de basis van alles wat wordt weergegeven ligt je product feed.

De productfeed

Nu alles lijkt te lopen en je hebt je advertenties naar voren zien komen, is het net zo belangrijk om aandacht te blijven besteden aan de product feed als aan de campagnes. Alle informatie wordt uit je product feed gehaald en deze ligt aan de basis van een succesvolle campagne. De data moet altijd zo actueel en accuraat mogelijk zijn zodat je klanten met gemak bij je kunnen blijven winkelen. Denk hierbij aan het verduidelijken van product omschrijvingen, het updaten en up to date houden van statussen en producten en het aan de regels van Google shopping blijven voldoen. Goed werkende PLA’s bestaan uit duidelijke en doelgerichte campagnes, een optimale werking van AdWords en een perfecte product feed.
datafeed-2

Productfeed performance

In dit stadium loopt je productfeed waarschijnlijk al een tijdje zonder problemen. Je krijgt data van AdWords en je hebt nieuwe ad groepen toegevoegd aan je PLA campagne. Toch had je nog betere resultaten verwacht. Hier leer je hoe je je productfeed kan optimaliseren zodat je PLA’s nog beter presteren. Dit doe je door zoekwoord onderzoek te doen waarbij je afbeeldingen, titels en beschrijvingen test op hun effectiviteit. Google AdWords heeft hier de mogelijkheid voor en het is belangrijk dat je die ook benut. De volgende kenmerken van je productfeed dienen goed overeen te komen met de informatie die je eigen website geeft.

Productfeed optimalisatie: product_type

Dit is de beschrijving die het product classificeert in een bepaalde groep. Als je bijvoorbeeld kleding voor vrouwen verkoopt kan dit ‘Little Black Dresses’ zijn. Je gaat dan van kleding, naar vrouwen kleding, naar jurkjes, naar kleine zwartje jurkjes. Het is dus belangrijk dat deze overeenkomt met hoe je de producten op je website georganiseerd hebt, maar ook dat ze zo origineel mogelijk zijn zodat concurrentie minimaal is. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je zo veel mogelijk bezoekers genereert voor jezelf en dat je de andere aanbieders achter je laat. Het producttype moet dus origineel maar ook accuraat zijn. Je kan altijd zoekwoord onderzoek doen, door te kijken welk zoekwoord de meeste klanten genereert en de minste aanbieders met hetzelfde zoekwoord.

Productfeed optimalisatie: product beschrijving en titel

Dit is de beschrijving die je terug vindt in de algemene zoekresultaten van de zoekmachine en Google Shopping. Het is belangrijk dat de titel pakkend en opvallend is. Je wilt natuurlijk dat jouw website er uit springt ten opzichte van je concurrenten.
De omschrijving moet vooral overeenkomen met de titel en foto. En ook moet de beschrijving kort, exact en onderscheidend zijn van de rest. Gebruik daarom duidelijke titels en beschrijvingen die overeenkomen met het getoonde product.
pla-2

Productfeed optimalisatie: image

De foto van je product is het eerste en soms het enige dat een consument interesseert. Dit maakt de foto het visitekaartje van jouw product. Het is belangrijk dat de foto past bij het beeld dat de consument bij het product heeft, anders gaan ze gemakkelijk naar de volgende aanbieder. En in het geval het product ook door de concurrentie wordt verkocht, moet de foto origineel en uniek zijn. Je kan de effectiviteit van je afbeeldingen ook testen met Google AdWords. Doe dit dus regelmatig om het optimale rendement uit je campagnes te halen.

Productfeed optimalisatie: link

Het doel hiervan is simpel: als je je links altijd up to date houdt zal je mensen nooit naar het verkeerde product sturen. De link van het product moet ook daadwerkelijk naar dat product leiden. Ook kan je een extra link toevoegen in de productfeed met een afbeelding die het product van een andere kant laat zien, varianten van het product of misschien de verpakking. Zo zorg je er voor dat al je links optimaal werken en je een compleet beeld laten zien.

Productfeed optimalisatie: beschikbaarheid en prijs

Hier draag je zorg voor een heel belangrijk punt in de ogen van de klant. Als de ads zeggen dat het product beschikbaar is, maar als uiteindelijk blijkt dat dit niet zo is, raak je potentiële klanten kwijt. Ook de prijs die in je productfeed staat moet precies overeenkomen met wat de website zegt. Het is niet goed als die uiteindelijk duurder is, maar ook goedkoper is geen optie. Zo kom je ongeloofwaardig over. Je productfeed moet precies reflecteren wat er op je website staat, zodat je klanten makkelijk en vol vertrouwen over gaan op de aanschaf.
mobile apps

Productfeed optimalisatie tips van Google

Google geeft de gebruiker een aantal tips om je productfeed zo actueel mogelijk te houden.

  1. Verander je productfeed tegelijkertijd met de database van je website. Laat geen updates liggen om later te doen want er is een grote kans dat je het vergeet.
  2. Stuur je nieuwe feed naar Google als je de database van de website klaar hebt en deze ook aan het updaten bent.
  3. Dit betekent dat als je je website meerdere malen per dag update, je je feed ook meerdere malen per dag bij Google moet indienen.
  4. Minimaliseer de verwerkingstijd van de data in het geval je een derde partij als feed provider gebruikt.
  5. Als je er voor kiest om de productfeed automatisch in te dienen, zorg er dan wel voor dat dit tegelijk is met de veranderingen op je website.
  6. Het kan zijn dat jouw product informatie vaak veranderd en dat 4 updates per dag niet genoeg zijn om je feed actueel te houden. Gebruik in dat geval de Content API voor Google Shopping.

Een actuele productfeed, essentieel voor jou en voor je klanten

Het bijhouden en actualiseren van je productfeed kan een tijdrovende bezigheid zijn. Het kan voelen als dubbel werk omdat je ook al de database van je website moet bijhouden. Voor de klant is het essentieel dat de resultaten in Google Shopping hetzelfde zijn als wat ze tegen komen als ze naar je link gaan. Om professioneler en geloofwaardiger over te komen moet je dus zorgen dat je feed overeen komt met wat je website zegt.
Daarom kan je de veranderingen in je feed het beste tegelijk uitvoeren met de veranderingen in je database. Zorg dat je dit consequent doet zodat je er elke keer weinig tijd aan hoeft te besteden. Als je het opstapelt komt je data ten eerste niet overeen en heb je ten tweede een steeds groter wordende berg waar je jezelf doorheen worstelen moet. Als je het voorbereidt in je kalender kom je er gauw achter dat het updaten van de feed niet veel tijd kost, maar wel veel voordelen met zich mee brengt.
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op