Als je doelgericht wilt adverteren op het internet, kunnen Product Listing Ads (PLA’s) een uitkomst bieden. Deze PLA’s zorgen er voor dat jouw producten naar voren komen in Google Shopping en bij bepaalde zoekopdrachten in een zoekmachine. Dit kan je doen met Google Merchant Centre en Google AdWords, maar een duidelijke handleiding over hoe je dit moet opzetten en werkend maken is nog moeilijk te vinden. Onze AdWords exprts hebben deze taak op zich genomen en besloten om alle kennis te delen met het publiek in een zesdelige handleiding. Hier is deel 4: het optimaliseren van PLA campagnes in AdWords.
pla-shopping-1

Na het opzetten: PLA campagnes optimaliseren

Nadat je al je PLA campagnes hebt opgezet in AdWords is het zaak deze actueel en optimaal te houden. Dit kan essentieel zijn voor het succes van je campagne. Allereerst heb je volgens deel 2 de campagnes van AdWords in een andere map geladen in je Merchant Center Account. Dit stelt je in staat om specifieke AdWords data op te vragen en te bekijken zonder dat daar informatie uit andere campagnes tussen staat. Zo kan je instellingen en budgetten voor AdWords alleen makkelijker veranderen en prestaties van bepaalde Ad groepen in één oogopslag zien.
De vereisten voor het volgende stadium zijn dat je één advertentiegroep hebt gemaakt met alle producten (Alle producten staat aangevinkt, zie deel 2). De rest van de ad groepen zijn specifieker gescheiden door bepaalde kenmerken die ze bevatten. Je product feed is compleet actueel.

Alle producten aanvinken in AdWords

De reden waarom je één Ad groep moet hebben die al je producten bevat, is om te garanderen dat producten die niet binnen één van de meer gespecificeerde Ad groepen vallen ook naar voren de laten komen in Google Shopping. Alleen deze groep is echter niet genoeg. We hebben in deel 2 gezien dat je de groepen ook kan indelen naar aanleiding van artikelnummer, product type, merk, toestand, labels en de aangemaakte groepen.
Dit heeft als voordeel dat je campagnes beter georganiseerd zijn en dat je makkelijker data kan opvragen van één groep met bijvoorbeeld dezelfde merknaam of dezelfde id. Vooral in het geval van een grote hoeveelheid data kan dit zeer goed werken.
pla-1

AdWords labels en AdWords grouping

Deze twee begrippen laten je advertentiegroepen aanmaken naar aanleiding van AdWords labels en AdWords grouping. Met AdWords labels en AdWords grouping kan je kenmerken aan de product feed toevoegen die er in eerste instantie misschien niet in stonden. PLA’s in AdWords kijken naar de data en feeds die zijn ingesteld in het Merchant Center. Het is dus van uiterst belang dat product targets of filter precies overeenkomen met de kenmerken die je in je Merchant Center account hebt ingegeven. Dit is eenvoudig te controleren in AdWords, hier volgt stap-voor-stap een omschrijving met hoe dit te doen.

  1. Ga naar de Auto Targets tab in he PLA campagne.
  2. Selecteer een product target binnen een ad groep en click op validate.
  3. Nu vertelt AdWords of dit product geldig is en of producten overeen komen met je Google Merchant Center product feed.

Ad groep organisatie: de bieding strategie

Voor deze strategie moet je voor jezelf vaststellen of je wilt bieden op verschillende merken, voorwaarden of product types. Je ad groep biedingen moeten worden blijven aangepast naar aanleiding van je campagne. In de Alle producten ad groep zet je het bod lager dan in je specifiekere Ad groepen. Als je dat doet betekent het dat deze specifiekere groepen voorrang krijgen op de Alle producten groep. Je wilt alleen de producten die niet kunnen worden ingedeeld in een specifieke groep gebruiken. En als je gebruik maakt van maximale CPC biedingen, zet dan het maximum CPC bod op dezelfde waarde als die voor bestaande ads in dezelfde product categorie.

adwords netwerkenAd groep organisatie: promoties

Je kan je specifieke product target ad groepen ook onderscheiden door een melding toe te voegen van een promotie. Dit is niet verplicht, maar wel aan te raden want hierdoor springen jouw producten er uit vergeleken met de rest. Zo kan je klanten trekken naar jouw website, vooral als je er een tijdslimiet aan geeft, zoals “gratis 2 weken uitproberen!”
Omdat promoties vaak tijdelijk zijn is het weer erg belangrijk dat je zorgt dat ze actueel zijn en dat als de promotie afgelopen is je deze ook niet meer terug ziet in AdWords.

Ad groep organisatie: performance data

Een goede organisatie van advertentiegroepen kan je accurate en doelgerichte data opleveren over de prestaties van jouw producten. Als je bijvoorbeeld nieuwe en tweedehands producten verkoopt, sorteer ze dan op merk en conditie. Zo kan je snel voor elke ad groep het conversie volume, het conversie percentage en andere performance data naar voren halen.
Naar aanleiding van de resultaten kan je vervolgens je biedingen weer aanpassen, andere promotie teksten gebruiken of andere Ad groepen maken. Zorg dat je ad groepen drie product targets en onderscheidende beschrijvingen gebruiken zodat de data die naar voren komt zo precies mogelijk is. Het is de bedoeling dat je uiteindelijk het systeem voor jou laat werken en om dit te doen moeten jouw instellingen zo accuraat mogelijk zijn.

Ad groep organisatie: zoekwoorden

Je hoeft geen zoekwoordenlijst te maken, omdat PLA’s geen traditionele zoekwoorden gebruiken, maar direct informatie halen uit je feed. Er zijn echter wel negatieve zoekwoorden die de prestaties van je Ad groepen kunnen verbeteren. Zo gauw je genoeg data verzameld hebt, start je een zoekopdracht report en stel je een lijst vast met negatieve zoekwoorden. Negatieve zoekwoorden zijn zoekwoorden waaraan je niet gekoppeld wilt worden. Dit kan bijvoorbeeld ‘tweedehands’ zijn als je geen tweedehands producten verkoopt of ‘vrouwen’ als je alleen producten voor mannen verkoopt.
pla-7

Een rapportage aanmaken in AdWords

Een zoekopdracht report vraag je op de volgende manier aan:

  1. Selecteer de PLA campagne en ga naar het keywords tabblad of het auto targets tabblad.
  2. Klik op ‘Zoekwoord Details’ en selecteer ‘Alle’.
  3. Nu krijg je data waarmee je meer inzicht krijgt in de zoekopdrachten die gebruikt zijn om jouw PLA’s in te schakelen.

Met deze data kan je:

  • Biedingen aanpassen op kosten, gemiddelde CPC en conversie gegevens.
  • Zoekopdrachten als negatieve zoekwoorden toevoegen zodat je geen bezoekers krijgt die sowieso al niet geïnteresseerd waren in jouw producten.
  • Nieuwe zoekwoordgroepen toevoegen aan je product feed die er nog niet in stonden.

Ad groep organisatie: product filters

Hier kan je ad groepen nog verder mee definiëren. Deze filters beperken het aantal producten van het Merchant Center die bij advertenties naar voren komen zodat je nog meer gespecialiseerd kan adverteren. Product filters aanbrengen kan op de volgende manier:

  1. Ga naar de campagne die je hiervoor wilt gebruiken.
  2. Selecteer het Advertentie Extenties tabblad en selecteer ‘Product Extensies’ uit het drop down menu.
  3. Als je al een Merchant Center account gekoppeld hebt aan deze campagne selecteer je die, anders klik je op ‘nieuwe extentie’ om van start te gaan.
  4. Vink het filter hokje aan in het paneel dat nu verschijnt.
  5. Selecteer tot 10 ‘OR’ statements die de producten uit deze Ad groep classificeren en specificeren zodat alleen deze producten van de groep naar voren komen in een bepaalde zoekopdracht.

Het nut van goede Ad groepen

Het AdWords programma kan je veel leren over hoe mensen zoeken in zoekmachines en of  jouw instellingen perfect werken. Door goede ad groepen aan te maken kan je makkelijker data analyseren van producten die één ding gemeen hebben. Zo kan je je instellingen blijven specificeren en perfectioneren totdat je zeker weet dat jouw advertenties en producten bij de juiste mensen terecht komen. Het beheren van je groepen is een doorlopende zaak en zal nooit stoppen. Koopgedrag veranderd naar aanleiding van trends, zoekopdrachten veranderen en jouw producten en promoties veranderen. Google AdWords is een krachtige manier om jouw doelgroep te benaderen. Het belangrijkste is dat je zorgt dat je feed en groepen actueel blijven zodat je juist adverteert en correcte data analyseert.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op