Het eind van het jaar is altijd een goed moment om terug te kijken naar wat er in een jaar zoal gebeurd is. Wat ging er goed, wat ging er slecht en vooral wat viel er op? Veel trends bouwen namelijk geleidelijk op en kunnen al vroeg gesignaleerd worden. Heb je zelf echter niets opgemerkt, wees dan gerust. Wij hebben namelijk 5 trends voor 2017 op een rijtje gezet.
trends

Maak het persoonlijk

De eerste trend die benoemd wordt is het feit dat alles veel persoonlijker moet. Dit was de laatste tijd al zo voor de producten die verkocht werden. Alles moest op de persoon zelf gericht zijn. Nu lijkt het er echter op dat ook op het gebied van marketing een verandering plaats vindt. Zo is het bijvoorbeeld niet meer goed genoeg om algemeen advertenties te plaatsen maar moeten bedrijven echt opzoek naar die persoonlijke match. Hier schuilt natuurlijk wel het gevaar dat het té persoonlijk wordt zodat er maar 1 bepaalde groep wordt aangetrokken. Probeer hier dus een middenweg in te vinden! Een manier van persoonlijk maken kan zijn door de data van een persoon bij te houden wanneer iemand zich bijvoorbeeld aanmeldt. Zo kan je een overzicht maken van het gedrag van de klant en je marketing daarop aansluiten.

Video’s zijn de nieuwe advertenties

Video’s zijn de manier om tegenwoordig nieuwe klanten te trekken. Denk maar aan alle filmpjes die je bijvoorbeeld op Facebook voorbij ziet komen en die je aandacht vasthouden. De video lijkt dus echt zijn opmars te maken als marketing medium. Hierbij is echter wel de voorwaarde dat de video van hoge kwaliteit is, dit zorgt voor professionaliteit en een goed imago. Denk dus goed na over welke video je gaat gebruiken want een slechte video van lage kwaliteit is niet goed voor de marketing. Video’s zijn ook zeker een manier om persoonlijker naar je klant toe te zijn. Je kan op deze manier dus heel goed trend 1 combineren.

Sociale media als platform

Facebook is natuurlijk een prachtig medium om te gebruiken omdat je simpelweg veel mensen kan bereiken. Maar pas wel op! Wanneer je berichten te veel op reclame gaan lijken kan dit zich tegen je gaan werken. Zo gauw mensen in de gaten krijgen dat het reclame is, zullen ze het negeren en hier bereik je natuurlijk niks mee. Ook hier ligt er weer een kans om het persoonlijk te maken voor een klant. Een persoonlijke boodschap zorgt ervoor dat het minder snel als reclame wordt gezien en daardoor ook (onbewust) sneller tot een aankoop wordt overgegaan.
ppc social

Chatbots

Hoewel zoekmachines al Google en Bing nog steeds een van de meest gebruikte manieren zijn om meer informatie te verschaffen over een product, is er nog een ander medium op komst. Namelijk Chatbots. Deze chatbots, ook wel digitale assistenten genoemd, worden steeds vaker door de klant gebruikt om informatie voor hun op te zoeken. Het is dus ontzettend belangrijk dat de informatie over jouw bedrijf vindbaar is voor deze chatbots! Niet alleen is het handig om informatie vindbaar te maken, het is ook handig om zelf een chatbot op jouw website te hebben. Hierdoor krijg je ontzettend veel informatie over jouw bezoekers en kan je verdere strategieën bedenken.

Right-time marketing

De afgelopen jaren was het de real-time marketing die de boventoon voerde. Het slim inhaken op bepaalde evenementen en gebeurtenissen kon een gigantisch succes zijn. Maar nu een paar jaar later is het nieuwe er wel vanaf en begint real-time marketing zijn effectiviteit te verliezen. Een nieuwe trend is daarom ook: Right-time marketing. Dus niet meer je reclamecampagne er zo snel mogelijk uit gooien (met soms ongewenste gevolgen), maar rustig afwachten tot het juiste moment. Zo heeft een van tevoren goed uit bedachte campagne de kans om het meest effectief te zijn.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op