Test je webwinkel voordat je open gaat!

Hoera! Je winkel aan de Ferdinand Bol is geopend! Om half tien strompelt de eerste klant binnen, met de modder van de bouwput nog aan haar pumps. Helaas is haar hak afgebroken omdat die tussen de vlonders voor je deur bleef steken.
Even later belt een andere klant voor een duidelijke routebeschrijving. Je vertelt hem dat hij zeven kilometer verderop kan parkeren, en dat hij dan alleen nog maar bus 33 hoeft te nemen om daarna over te stappen op lijn 3 en vervolgens op lijn 4. Daarna is het nog maar 7 minuten lopen.
Je eerste klant heeft ondertussen van alles van haar gading gevonden. Je kan zien dat ze in haar nopjes is! Helaas heeft ze geen cash bij zich, maar dat is geen enkel probleem want drie straten verderop is een bankautomaat waar ze kan pinnen. Even later kijk je bij een kopje koffie tevreden terug. Deze dag was een groot succes. Alhoewel?

De opening van je webshop voorbereiden

Als je denkt dat je bij een webshop geen bouwput voor de deur kan hebben, dan maak je een vergissing. Als je navigatie niet klopt, dan kan je klant zomaar in het niets verdwijnen. Waar was ik ook alweer? Maakt niet uit, ik ga wel ergens anders naar toe!
Ook alle andere bovenstaande fouten kan je maken. Let op de volgende zaken voordat je je webshop live zet.
1112625-les-outils-de-test-et-d-integration-continue-open-source

Lees meer
bloggen

De juiste template voor je webwinkel kiezen

De uitstraling van je webwinkel is in veel gevallen de eerste indruk, dit is eigenlijk de eerste factor waar bezoekers kunnen afhaken of doorklikken. Daarnaast moet je webwinkel er natuurlijk gelikt uit zien zodat je bedrijf professionaliteit uitstraalt. Ook al staat er slechts op een aantal pagina's een klein foutje, bezoekers kunnen de indruk krijgen dat andere pagina's ook fouten bevatten waardoor ze gaan twijfelen over de aankoop.
Om dit te voorkomen zorg je er ten eerste voor dat je webwinkel een unieke uitstraling heeft die de interesse van de bezoeker wekt. Je kiest natuurlijk voor een huisstijl die past bij de producten die je verkoopt maar denk er om dat concurrenten dit vaak ook zullen doen. Je wil natuurlijk voorkomen dat je webwinkel er uit ziet ‘zoals alle andere' en daarom is het vaak nodig om unieke elementen toe te voegen of de webwinkel helemaal te customizen.
template

Lees meer

10 redenen waarom consumenten afhaken bij de winkelwagen

Bezoekers die in het winkelwagen proces afhaken vormen een groot probleem voor webwinkels. Om je een hoop kopzorgen te besparen vatten we op deze pagina de belangrijkste redenen samen waarom bezoekers over het algemeen afhaken.
Zoals je zult ontdekken lopen de redenen hiervoor flink uiteen, de één vind de winkel te langzaam en de ander vertrouwt het niet helemaal. Als je nog geen bekende naam hebt opgebouwd zal je de consument moeten vertellen wie je bent en waar je voor staat!
Om de conversie van je webwinkel te verbeteren kun je de onderstaande redenen doornemen en er zelf een actielijst van maken voor je eigen webwinkel. Heb je bijvoorbeeld al een mogelijkheid om af te rekenen zonder account en hoe betrouwbaar is de uitstraling van je webwinkel? Allemaal zaken die er voor kunnen zorgen dat de drempel zo laag mogelijk wordt om een aankoop in je webwinkel te doen.
winkelwagen

Lees meer
winst

Leveranciers en producten vinden

Wil je graag een webwinkel beginnen maar heb je hiervoor nog geen goede leverancier of producten die je gaat verkopen? We vertellen je graag wat meer over hoe je de juiste leveranciers en producten kunt vinden om van je webwinkel een succes te maken. Ook als je producten uit het buitenland gaat importeren is het vinden van een goede leverancier van cruciaal belang voor het succes van je webwinkel.
Wanneer je een webwinkel begint dan zul je al snel veel belangrijke keuzes moeten maken om je terrein af te bakenen. Je kunt  niet in één keer de hele wereld veroveren en daarom raden we je aan om een duidelijke keus te maken voor een niche of een kleine selectie van algemene producten waarmee je begint. Ook zul je bepalen of je zelf voorraad gaat aanleggen of zonder risico met dropshipping wil werken.
suppliers

Lees meer

Top 7: gratis WordPress e-commerce plugins

Bij je zoektocht naar goede software om tegen lage kosten een webwinkel te beginnen ben je WordPress vast al tegengekomen. WordPress is een extreem populair systeem wat door het overgrote deel van de wereld voor reguliere websites wordt gebruikt (WebwinkelSucces draait ook op WordPress). WordPress wordt vooral geroemd omdat het CMS (de achterkant) van de website eenvoudig te begrijpen is. Daarnaast zijn de mogelijkheden eindeloos omdat er voortdurende nieuwe plugins gemaakt worden die je vaak gratis kunt toevoegen.
Als je van plan bent om een webwinkel in WordPress te bouwen dan ben je bij deze pagina op het juiste adres. We geven je graag wat meer informatie en tips hoe je een professionele webwinkel in WordPress kunt bouwen. WordPress is van oorsprong gemaakt voor normale website en daarom heb je altijd een plugin of een speciaal theme nodig om een e-commerce website te maken.
wp mandje

Lees meer

12 tips om je (dalende) omzet te stimuleren

Er zijn verschillende factoren die kunnen zorgen voor een dalende omzet en daarom raden we je aan om al onderstaande factoren langs te gaan om te zien welke voor jou van toepassing zijn. Stilstaan is achteruit gaan en dat geldt zeker in de wereld van e-commerce. Als je niet bereid bent om snel mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen loop je binnen no-time achter. 
Helaas denken veel webwinkeliers nog steeds dat een webshop een soort ‘cash cow' is. Je bouwt een webshop, kijkt er nooit meer naar om en het geld stroomt binnen. (Gelukkig) gaat dat tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Consumenten hebben genoeg keuze en kopen daardoor alleen nog bij webwinkels die alle zaken goed voor elkaar hebben!
omzet

Lees meer
email

De klant heeft altijd gelijk – ook als hij niet gelijk heeft

Ontevreden klanten… Elke webwinkel heeft ze. Maar ik merk in gesprekken met webwinkel-eigenaren dat sommigen er totaal verkeerd mee omgaan. Een ontevreden klant is namelijk dé kans om een fan te winnen!
Een voorbeeld:
Op een website met online cursussen staan een flink aantal mooie trainingen. Eén hele goede cursus wordt zelfs helemaal gratis weggegeven. Je zou denken dat iedereen daar blij mee was, nietwaar? Maar toch krijg deze cursus een vernietigende review. “Wat een vreselijke onzin is dit,” schreef een ontevreden cursist, “Je denkt toch niet dat dit echt werkt?” Om nog te vervolgen met: “Je wil alleen maar snel rijk worden met deze flauwekul!”
Een totaal onterechte beschuldiging aan een website die ik persoonlijk als zeer integer ken. Maar het stond er. Zwart op wit. Voor het oog van de hele wereld. De website eigenaar bleef echter kalm en antwoordde op de post. “Je heb gelijk,” schreef hij, “het lijkt inderdaad flauwekul als je het voor het eerst leest. Maar ik nodig je toch uit om er een beetje mee te experimenteren om te zien wat het voor je kan doen. Ik hoop dat je wat aan deze gratis cursus hebt.”

Lees meer
doos met dingen

16 tips voor gratis (of goedkope) stock foto’s

Foto's en afbeeldingen zijn natuurlijk erg belangrijk voor je webwinkel. Niet alleen de productfoto's bepalen je conversie maar ook de foto's die je ter ondersteuning gebruikt. Door de juiste stock foto's op de homepagina of in de sidebar te gebruiken kan je een bepaalde sfeer creëren of iets (bijv. professionaliteit) uitstralen. Maar hoe kom je nu aan goede stock foto's voor weinig geld?

Wat zijn stock foto’s?

Stock foto's zijn foto's die te verkrijgen zijn via websites waar je vaak een bedrag moet betalen voor gebruik. Deze foto's kunnen daarna veilig gebruikt worden op je website. Maar ook voor een bedrijfspresentatie of bedrijfsfilm kan je gebruik maken van deze afbeeldingen.
Degene die deze foto of afbeelding heeft gemaakt, heeft van tevoren aangegeven dat de foto overgenomen mag worden voor commercieel gebruik door derden. En tegen welke prijs dit mag gebeuren.
footo

Lees meer
Vragen

Online marketing middelen om een webshop te professionaliseren

Je hebt een webshop en wilt ook graag dat deze webshop er zo professioneel mogelijk uitziet, maar hoe doe je dit zonder kennis van allerlei bewerkings- en designprogramma’s?
Hieronder zetten we negen handige tools neer die je kunnen helpen om je webshop te optimaliseren/professionaliseren.

Canva

(www.canva.com)
Dit programma heeft een database die erg veel mooie afbeeldingen bevat. Aan deze beelden kun je tekst, banners of iets anders toevoegen. Hierna kan het direct op je website worden geplaatst. Het is gratis en je kan er super veel mee doen. Zoals mooie banners maken of reclame voor in de Social media bijvoorbeeld. Canva is gratis, alleen kunnen sommige afbeeldingen niet gratis zijn. Voor deze dien je dan te betalen. Maar er zijn ontzettend veel gratis afbeeldingen!
canva voorbeelden

Lees meer

12 aspecten van een top webwinkel!

Hoe kun je je (beginnende) webwinkel onderscheidend maken in een overvolle markt? Ligt het aan het product, de klantenservice, het design van de webshop of de manier van verkopen?
De meeste webwinkel eigenaren zullen al deze aspecten aanvinken als je zou vragen wat een webwinkel onderscheidend maakt. Denk bijvoorbeeld eens aan de grote webwinkel bedrijven die het tegenwoordig erg goed doen, denk aan Bol.com, Fonq, Zalando etc. Wat maakt deze webwinkels speciaal ten opzichte van de concurrenten in de markt? En hoe kun je met je eigen webwinkel ook zo onderscheidend worden?
top webwinkel aspecten

Lees meer

De valkuilen van voorraad beheer

Het houden van voorraad voor elk product kan een groot voordeel zijn voor een webwinkel, maar tegelijk moet je uitkijken dat dit niet eindigt in een flinke valkuil. Doordat je ieder product zelf op voorraad hebt kun je sneller leveren en heb je waarschijnlijk een voordeel ten opzichte van je concurrent. Voorraad die blijft liggen kan je echter een hoop kopzorgen opleveren!
Veel webwinkels kiezen er tegenwoordig voor om alleen maar met dropshipping te werken. Dit artikel is niet voor de dropshipper, maar voor webwinkels die met eigen voorraad willen werken. We gaan kijken hoe je de ROI (Return On Investment) stabiel kunt houden en toch voldoende voorraad van de producten kunt aanhouden.
voorraad chaos

Lees meer

Hoe doe je een keyword onderzoek?

Als je een webwinkel hebt, wil je natuurlijk dat je online goed en snel te vinden bent via diverse zoekmachines. Door te zorgen voor goede en terugkomende zoekwoorden, beter bekend als ”keywords”, ben je makkelijker te vinden via deze zoekmachines.
keyword onderzoek

Wat is een keyword?

Een keyword is een zoekwoord, dat ervoor zorgt dat je gevonden wordt via de diverse online zoekmachines. Als mensen dan bepaalde diensten zoeken en hier keywords voor intoetsen, komen ze hopelijk bij jouw bedrijf terecht.

Lees meer

10 tips om je Google Adwords te optimaliseren

De afgelopen jaren heb ik veel webwinkels voorbij zien komen die beginnen aan Adwords en er na een tijdje weer mee stoppen. Andere webwinkels adverteren hevig op Adwords en zijn voor een groot deel afhankelijk van het verkeer wat hier vanaf komt. In beide gevallen geen goede zaak. Vooral omdat kleine webwinkels vaak werken met een klein advertentiebudget.
adwords webwinkelOmdat het voor beginnende webwinkels vaak lastig is om gelijk hoog te ranken in de organische resultaten is Adwords een goede manier om snel producten te verkopen. Je kunt namelijk precies adverteren op zoektermen die consumenten invoeren in Google.
De kleinste verbeteringen in de Google Adwords campagnes kunnen het verschil tussen winst en verlies maken. Ik heb daarom 10 tips op een rijtje gezet waarmee je het maximale uit de  Adwords campagne van je webwinkel kan halen!

Lees meer
email

Klantenservice, de mogelijkheid om je te onderscheiden van anderen

Het aanbod via internet is zo verschrikkelijk groot, dat je als bedrijf zijnde goede strategieën in huis moet hebben om op te vallen, te zorgen dat je je marktaandeel behoud en dat je geld blijft verdienen. Veel bedrijven doen dit door producten te verkopen onder de kostprijs. Zo bereik je op dat moment inderdaad een grote mensenmassa, maar wat gebeurt er hierna? Kan je dit als bedrijf volhouden?
Voor kleine ondernemers is dit geen optie, dat is namelijk niet vol te houden. Kleine bedrijven kunnen zich voornamelijk onderscheiden op het gebied van klantenservice. Zet een goede ‘customer care afdeling’ op en je bent al een heel eind. De klant wilt tenslotte gehoord worden want; de klant is koning!

Lees meer

Waarom online gaan?

Voor stenen winkels is het tegenwoordig een must om ook online te gaan verkopen. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze producten zowel offline als online kunnen bestellen, soms zelfs door elkaar. Klanten kopen op het moment dat het hun uitkomt, en op de plek die het meeste gemak biedt. Kan de klant dan niet bij jouw (web)winkel terecht? Dan is de keuze voor je concurrent snel gemaakt.
De combinatie van een Bricks (offline) en Clicks (online) strategie is ook bevorderlijk voor de klanttevredenheid. Kijk eens naar Coolblue bijvoorbeeld, talloze webwinkels en om extra service te bieden ook nog eens vijf fysieke winkels. Als een klant een product terug wil retourneren kan dit ook gewoon via een echte winkel. De hogere betrouwbaarheid zorgt er voor dat klant sneller bestellen (conversie). Deze strategie heeft er toe geleid dat Coolblue één van de grootste retail winkels van Nederland is geworden.
coolblue winkels
Webwinkels en fysieke winkels worden steeds meer samengevoegd, klanten verwachten dit ook. Veel kleine traditionele bedrijven zijn echter nog niet actief met een webwinkel bezig. Wij geven je in dit artikelen 4 belangrijke redenen waarom je online moet gaan met je winkel.

Lees meer
voice search

Aandachtspunten voor Responsive webwinkel

Webwinkels worden steeds vaker met een smartphone of tablet bezocht. Toch zijn lang niet alle webshops ingericht voor het bekijken (en nog belangrijker bestellen) op smartphone of tablet.
Responsive design lijkt hierbij een uitkomst. Maar bij een webshop zijn er wel een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden. Want hoe zorg je ervoor dat de bezoeker gemakkelijk in je webshop kan navigeren? Hoe laat je de productpagina’s optimaal zien? En hoe maak je het bestelproces zo simpel mogelijk? Hierbij een aantal aandachtspunten.

Lees meer

Aanpassen bestelbutton ivm nieuwe wetgeving

Vanaf 13 juni 2014 moeten webwinkels aan nieuwe wetgeving voldoen. Eén van de regels in deze nieuwe wetgeving gaat over de verplichte aanpassing van de bestelbutton. Je bent vanaf nu namelijk verplicht om een consument duidelijk te maken dat ze een betaalverplichting aangaan wanneer ze op de bestelbutton klikken.
Hieronder een gedeelte uit de nieuwe regels:
“De handelaar ziet erop toe dat de consument bij het plaatsen van zijn bestelling, uitdrukkelijk erkent dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien het plaatsen van een bestelling inhoudt dat een knop of een soortgelijke functie moet worden aangeklikt, wordt de knop of soortgelijke functie op een goed leesbare wijze aangemerkt met alleen de woorden “bestel­ling met betalingsverplichting” of eenovereenkomstige ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een verplichting inhoudt om de handelaar te betalen. Indien aan de bepalingen van deze alinea niet is voldaan is de consument niet door de overeenkomst of de bestelling gebon­den.”
Button bestelling met betalingsverplichting
Volgens de wet zou de tekst van je bestelbutton dus ‘Bestellen met betalingsverplichting’ moeten zijn. Buiten het feit dat dit wel een hele lange tekst is voor een bestelbutton komt de tekst ook nogal streng en onvriendelijk over. Dit zou ten koste kunnen gaan van de conversie.

Lees meer

De Hypnotische Werking Van Wederkerigheid

Wat is het geheim van een succesvolle webwinkel? Hoe versla je jouw concurrenten?
Natuurlijk optimaliseer je jouw online winkel als een wilde: je usability en je vindbaarheid in de zoekmachines. Maar wat als ik je vertelde dat er psychologische trucs zijn waarmee je in één klap tientallen tot honderden procenten meer omzet kan draaien? Zou je me geloven?
robert-b-cialdiniEén van mijn favoriete boeken is Influence: The Psychology of Persuasion van Robert Cialdini. Dit boek is het resultaat van zijn onderzoek naar psychologische ‘wetten’ die ons gedachteloos beslissingen doen nemen. Hij vond er in totaal zes en de wet van de wederkerigheid is de tweede die hij in deze bestseller behandelt.
Niet alleen consumenten die willen waken voor deze trucs kunnen heel wat leren uit Influence. Ook wie de hypnotiserende werking van bijvoorbeeld wederkerigheid in zijn of haar voordeel wil inzetten, kan heel wat leren uit dit boek. Ik raad jou als webwinkelier dan ook aan om dit boek aandachtig te lezen en de wetten waar mogelijk toe te passen.

Lees meer
winst

Bootstrapping, wat is dat?

Bootstrapping is de kunst om een business op te bouwen zonder externe financierders, zoals een bank of private investors.
Laat je niet voor de gek houden dat je een bedrijf moet starten en tonnen aan kapitaal moet inbrengen. Bij een webwinkel (of andere internet business) al helemaal niet. Door met eigen geld te werken en de opbrengsten direct te herinvesteren kan je een zeer succesvolle webwinkel-business bouwen! Mijn webwinkels run ik volledig via mijn betaal- en spaarrekening en ik zal het zeker niet anders doen.
Door alles zelf te financieren (bootstrapping) heb je 100% controle over je bedrijf en hoef je aan niemand verantwoording af te leggen behalve aan jezelf. Het nadeel is je soms minder hard kan groeien. Door extern geld op te halen kan je bijvoorbeeld veel meer investeren in voorraad of personeel.

Lees meer

Sterretjes bij Google Adwords? Zo doe je dat!

Je ziet het steeds vaker: Beoordelingssterren bij een Google Adwords advertentie.
Maar hoe krijg je dan nu die sterretjes in je advertentie?

Google Adwords Sterren en Beoordelingen

In drie stappen Verkoopbeoordelingen in Google Adwords

Stap 1: Meld je website aan bij één of meerdere van deze sites:
Beslist.nl, Ciao Nederland, Kelkoo, Kieskeurig, Prijsvergelijk, The Feedback Company, Kiyoh, Trustpilot, Tweakers.net. Dit zijn de bekendste sites al zullen er vast nog meer zijn.
Stap 2: Zorg je dat je 30 reviews krijgt
Je hebt minimaal 30 reviews nodig. Deze mogen niet anoniem zijn en moeten meer dan 2 woorden bevatten. Een review mag maximaal 1 jaar oud zijn. Dus blijf het hele jaar door reviews werven.
Stap 3: Wachten 😉
Bij HangmatGigant.nl duurde het, nadat ik de 30 reviews behaalde, 3 weken voordat de sterren verschenen in Google Adwords. Het kan tot 6 weken duren.
adwords hangmatgigant gele sterren

Lees meer

Paazl als de ideale verzendoplossing?

Vanaf 1 januari, toen we het nieuwe pand aan de Latyrusstraat betrokken hadden, begonnen we veel meer te verzenden. Alles lag nu op voorraad en dus werd het versturen een stuk arbeidsintensiever. Waar we eerder met van 50% van de bestellingen gewoon doorstuurde moesten we nu het zelf inpakken. Dat vroeg om een oplossing…
Vanaf die tijd maken we de orders klaar met Paazl. Een handig stukje software die veel werk uit handen neemt.

Paazl

Onze workflow met Paazl

Met één druk op de knop draaien we nu de pakbon uit van de bestelling. Op de pakbon is direct de DPD barcode geprint. Met dat stukje papier lopen we langs de stellingen om de hangmat te pakken en als alles in de doos zit stoppen we de pakbon (met de DPD barcode) in een documenthoesje en plakken deze aan de buitenkant van de doos.
Als het pakketje vervolgens aankomt in het sorteercentrum van DPD, doorgaans rond zeven uur 's avonds, krijgt de klant automatisch een e-mail met de track en trace code om de bestelling te volgen.
Volgens mij is er momenteel geen snellere integratie/koppeling op de markt om je bestelling te verwerken. Hulde!

Lees meer