Mijn Ontsnapping Uit het Bedrijfsleven

Het was 5 uur zondagmiddag en ik moest nog een paar uur werken op kantoor. Mijn vriendin – die 9 uur bij mij vandaan woonde en bij mij op bezoek was – zat alleen in mijn appartement te wachten tot ik eindelijk klaar was (en zich waarschijnlijk af te vragen waar ze ooit aan begonnen was).
Hoe was ik daar ooit terecht gekomen? Het was nooit mijn plan om te gaan werken bij een investeringsbank, waar de werktijden notoir waren en de werkdruk hoog. Maar het was een verleidelijke baan, meteen na de universiteit, die me de gelegenheid gaf werkervaring op te doen in een groot bedrijf.
Onze werktijden waren niet zo erg als die bij de grotere investeringsbanken, waar werkweken van 100 uur de regel zijn. Toch waren werkweken van 60 tot 80 uur, onvoorspelbare werktijden en het niet kunnen maken van plannen uiteindelijk erg vermoeiend, met name voor een baan waar ik me niet thuis voelde.
Ik besloot ontslag te nemen en begon zoveel mogelijk geld te sparen. Ik reed langer dan nodig in mijn oude auto, waar ik sinds de universiteit al in rondreed om geld te besparen – een auto die zo lelijk was dat ik hem een paar straten verderop moest parkeren. Ik incasseerde alle bonussen waar ik recht op had en kreeg op kantoor de reputatie een krent te zijn. In de weinige vrije tijd die ik had las ik “The Four-Hour Work Week” van Tim Ferriss en begon ik te dromen over mijn toekomst. Ik legde de basis voor mijn ontsnapping.

Lees meer
email

Klantenservice, de mogelijkheid om je te onderscheiden van anderen

Het aanbod via internet is zo verschrikkelijk groot, dat je als bedrijf zijnde goede strategieën in huis moet hebben om op te vallen, te zorgen dat je je marktaandeel behoud en dat je geld blijft verdienen. Veel bedrijven doen dit door producten te verkopen onder de kostprijs. Zo bereik je op dat moment inderdaad een grote mensenmassa, maar wat gebeurt er hierna? Kan je dit als bedrijf volhouden?
Voor kleine ondernemers is dit geen optie, dat is namelijk niet vol te houden. Kleine bedrijven kunnen zich voornamelijk onderscheiden op het gebied van klantenservice. Zet een goede ‘customer care afdeling’ op en je bent al een heel eind. De klant wilt tenslotte gehoord worden want; de klant is koning!

Lees meer
Video

Video's toevoegen aan je webwinkel

Heb jij al video’s toegevoegd aan je webwinkel? In de praktijk blijkt dat video’s kunnen leiden tot een betere conversie. Waarom? Met een video krijgt je klant een betere product beleving, waardoor er (blijkbaar) sneller wordt besloten om een product aan te schaffen. Daarnaast kan je met behulp van een video op een originele manier de voordelen van je webwinkel/product toelichten in de plaats van met tekst en afbeeldingen.
Hoe? Er zijn een aantal aandachtspunten waar je rekening mee kan houden om het meeste uit (product) video’s te halen. Denk aan de locatie van plaatsing in je webwinkel, call-to-actions en testimonials.

Lees meer

Waarom online gaan?

Voor stenen winkels is het tegenwoordig een must om ook online te gaan verkopen. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze producten zowel offline als online kunnen bestellen, soms zelfs door elkaar. Klanten kopen op het moment dat het hun uitkomt, en op de plek die het meeste gemak biedt. Kan de klant dan niet bij jouw (web)winkel terecht? Dan is de keuze voor je concurrent snel gemaakt.
De combinatie van een Bricks (offline) en Clicks (online) strategie is ook bevorderlijk voor de klanttevredenheid. Kijk eens naar Coolblue bijvoorbeeld, talloze webwinkels en om extra service te bieden ook nog eens vijf fysieke winkels. Als een klant een product terug wil retourneren kan dit ook gewoon via een echte winkel. De hogere betrouwbaarheid zorgt er voor dat klant sneller bestellen (conversie). Deze strategie heeft er toe geleid dat Coolblue één van de grootste retail winkels van Nederland is geworden.
coolblue winkels
Webwinkels en fysieke winkels worden steeds meer samengevoegd, klanten verwachten dit ook. Veel kleine traditionele bedrijven zijn echter nog niet actief met een webwinkel bezig. Wij geven je in dit artikelen 4 belangrijke redenen waarom je online moet gaan met je winkel.

Lees meer
voice search

Aandachtspunten voor Responsive webwinkel

Webwinkels worden steeds vaker met een smartphone of tablet bezocht. Toch zijn lang niet alle webshops ingericht voor het bekijken (en nog belangrijker bestellen) op smartphone of tablet.
Responsive design lijkt hierbij een uitkomst. Maar bij een webshop zijn er wel een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden. Want hoe zorg je ervoor dat de bezoeker gemakkelijk in je webshop kan navigeren? Hoe laat je de productpagina’s optimaal zien? En hoe maak je het bestelproces zo simpel mogelijk? Hierbij een aantal aandachtspunten.

Lees meer
Service

Heb jij al een blog in jouw webwinkel?

Wil je meer bezoekers naar je webwinkel krijgen? Natuurlijk wil je dat! Voor iedere online ondernemer is traffic één van de grootste kopzorgen. Zonder bezoekers immers geen conversie! Maar hoe zorg je nu dat je meer bezoekers naar je webshop krijgt? Naast adverteren is content marketing toch wel de belangrijkste manier om meer traffic te genereren. Maar hoe ga je nu in vredesnaam meer content plaatsen in een webwinkel? Zoveel ruimte heb je hier immers niet voor toch? Of toch wel? Is er een manier om verse, interessante en relevante content kwijt te kunnen in jouw webwinkel? Natuurlijk wel!
Heb je al een blog in jouw webwinkel?

Lees meer
email

Webshop tips 12 slimme manieren om je business te laten groeien door Twitter!

Twitter bestaat alweer een kleine tien jaar, je kan het je bijna niet voorstellen zo snel is de tijd gegaan. In totaal zijn er tegenwoordig ongeveer 250 miljoen actieve Twitter gebruikers online! Ondanks de vele mogelijkheden die Twitter biedt voor webwinkels wordt er toch nog te weinig en vaak op een verkeerde manier gebruik van gemaakt door webwinkels.
Twitter is een voordelige en snelle methode om interactief in contact te blijven met fans, klanten, partners etc. Voor webwinkels een uitstekende manier om kosteloos de doelgroep te bereiken.
Omdat veel webwinkels nog niet goed weten hoe ze Twitter moeten inzetten als marketing tool, hebben we een handig overzicht gemaakt. Met deze 12 manieren kan je er voor zorgen dat je (online) business groeit dankzij Twitter. Maak ook gebruik van handige tools om je account te optimaliseren.

Lees meer

Aanpassen bestelbutton ivm nieuwe wetgeving

Vanaf 13 juni 2014 moeten webwinkels aan nieuwe wetgeving voldoen. Eén van de regels in deze nieuwe wetgeving gaat over de verplichte aanpassing van de bestelbutton. Je bent vanaf nu namelijk verplicht om een consument duidelijk te maken dat ze een betaalverplichting aangaan wanneer ze op de bestelbutton klikken.
Hieronder een gedeelte uit de nieuwe regels:
“De handelaar ziet erop toe dat de consument bij het plaatsen van zijn bestelling, uitdrukkelijk erkent dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien het plaatsen van een bestelling inhoudt dat een knop of een soortgelijke functie moet worden aangeklikt, wordt de knop of soortgelijke functie op een goed leesbare wijze aangemerkt met alleen de woorden “bestel­ling met betalingsverplichting” of eenovereenkomstige ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een verplichting inhoudt om de handelaar te betalen. Indien aan de bepalingen van deze alinea niet is voldaan is de consument niet door de overeenkomst of de bestelling gebon­den.”
Button bestelling met betalingsverplichting
Volgens de wet zou de tekst van je bestelbutton dus ‘Bestellen met betalingsverplichting’ moeten zijn. Buiten het feit dat dit wel een hele lange tekst is voor een bestelbutton komt de tekst ook nogal streng en onvriendelijk over. Dit zou ten koste kunnen gaan van de conversie.

Lees meer
boekhouding

Optimaliseren van je webteksten; hoe doe je dat?

Als webwinkel wil je natuurlijk graag dat iedereen je weet te vinden op het web. Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten op jouw website terecht komen? In het verleden ging dit vooral om het gebruik van zoekwoorden in de teksten en het verzamelen van links.
Tegenwoordig draait het voor zoekmachines vooral om de kwaliteit van een pagina. De tekst op een pagina moet dus interessant zijn voor de bezoekers. Voor jouw positie op de resultaten pagina van Google is het belangrijk dat mensen jouw inhoud willen gebruiken en delen.

Hieronder een aantal tips waar een tekst op een pagina aan moet voldoen:

Bepalen van je doelgroep

Allereerst is het natuurlijk heel belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. De informatie op je webwinkel moet immers relevant zijn voor je doelgroep. Gebruik je de zakelijke ‘u’ of toch de meer informele ‘jij’? Kortom, bepaal de juiste tone of voice zodat je jouw doelgroep op de juiste manier aanspreekt.

Lees meer

Waarom video’s uw conversie verhogen?

Video’s stimuleren de verkoop

Inmiddels weten de succesvolle webwinkels de kans op conversie groter is bij het tonen van productvideo’s. In een video kun je namelijk je boodschap beter vertellen dan in een lap tekst. En mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld zodat de boodschap ook beter blijft hangen bij het tonen van een video.
Consumenten die twijfelen over een aankoop zijn bij het zien van een productvideo eerder geneigd om de aankoop te doen. Er is zelfs onderzocht dat consumenten die productvideo’s zien meer geld uitgeven bij elke aankoop.
meer-klanten-online-video

Lees meer
email

Wat webwinkeliers van Flappy Bird kunnen leren

Het kan je moeilijk ontgaan zijn: de ontwikkelaar van de razend populaire smartphone app Flappy Bird, een game geïnspireerd door Super Mario Bros, haalde zijn spel onlangs uit de App Store. De Vietnamees verdiende dagelijks ruim dertigduizend euro aan het spel, maar kon de hype niet langer aan. Het veranderde zijn leven teveel, beweerde hij.
Over de werkelijke reden van zijn move kunnen we nog lang speculeren, maar dat is niet mijn bedoeling in dit artikel. Waar ik liever naar kijk is hoe dit spel zo populair kon worden. Of het nu door stom toeval is of niet, de programmeur heeft een aantal factoren tot in de perfectie uitgebuit. Deze onderliggende regels garandeerden hem succes. Het leuke is dat deze niet alleen voor app developers gelden, maar ook voor andere ondernemers. In dit artikel leg ik de link naar webwinkels. Met andere woorden: hoe kan jouw webwinkel profiteren door deze ‘wetten’ toe te passen.
flappy-birds-twitter

Lees meer
formulier

5 dingen waar elke webwinkel over moet bloggen

Uit een onderzoek door Hubspot (PDF) blijkt dat B2C-bedrijven die 9 tot 15 keer per maand bloggen maar liefst vijf keer zoveel bezoekers naar hun site trekken. Eén en ander heeft natuurlijk te maken met SEO: Google kent hogere rankings toe aan websites die vers blijven en waardevolle content delen. Maar dat wist je waarschijnlijk al. De vraag is dan ook niet of je moet bloggen, maar waarover. Met dit artikel geef ik je enkele voorzetjes, zodat je een aantal weken of misschien wel maanden vooruit kunt.
Deze tips zijn ook erg goed te gebruiken voor de Facebook pagina of Twitter account van je webwinkel!

1. Neem de lezer mee achter de schermen

Bezoekers –potentiële klanten– willen je graag persoonlijk leren kennen. Wie zit er achter die webwinkel? Kan ik hem of haar vertrouwen? Speel hierop in met berichten waarin je jezelf en je collega’s voorstelt, waarin je kantoor of magazijn voorbij laat komen of waarin je vertelt wat je geleerd of ontdekt hebt tijdens je laatste beursbezoek. Mensen leren je kennen en vertrouwen en tegelijkertijd creëer je unieke content voor je blog.
Screen Shot 2014-03-06 at 21.22.51

Lees meer

De Hypnotische Werking Van Wederkerigheid

Wat is het geheim van een succesvolle webwinkel? Hoe versla je jouw concurrenten?
Natuurlijk optimaliseer je jouw online winkel als een wilde: je usability en je vindbaarheid in de zoekmachines. Maar wat als ik je vertelde dat er psychologische trucs zijn waarmee je in één klap tientallen tot honderden procenten meer omzet kan draaien? Zou je me geloven?
robert-b-cialdiniEén van mijn favoriete boeken is Influence: The Psychology of Persuasion van Robert Cialdini. Dit boek is het resultaat van zijn onderzoek naar psychologische ‘wetten’ die ons gedachteloos beslissingen doen nemen. Hij vond er in totaal zes en de wet van de wederkerigheid is de tweede die hij in deze bestseller behandelt.
Niet alleen consumenten die willen waken voor deze trucs kunnen heel wat leren uit Influence. Ook wie de hypnotiserende werking van bijvoorbeeld wederkerigheid in zijn of haar voordeel wil inzetten, kan heel wat leren uit dit boek. Ik raad jou als webwinkelier dan ook aan om dit boek aandachtig te lezen en de wetten waar mogelijk toe te passen.

Lees meer
winst

Bootstrapping, wat is dat?

Bootstrapping is de kunst om een business op te bouwen zonder externe financierders, zoals een bank of private investors.
Laat je niet voor de gek houden dat je een bedrijf moet starten en tonnen aan kapitaal moet inbrengen. Bij een webwinkel (of andere internet business) al helemaal niet. Door met eigen geld te werken en de opbrengsten direct te herinvesteren kan je een zeer succesvolle webwinkel-business bouwen! Mijn webwinkels run ik volledig via mijn betaal- en spaarrekening en ik zal het zeker niet anders doen.
Door alles zelf te financieren (bootstrapping) heb je 100% controle over je bedrijf en hoef je aan niemand verantwoording af te leggen behalve aan jezelf. Het nadeel is je soms minder hard kan groeien. Door extern geld op te halen kan je bijvoorbeeld veel meer investeren in voorraad of personeel.

Lees meer

Sterretjes bij Google Adwords? Zo doe je dat!

Je ziet het steeds vaker: Beoordelingssterren bij een Google Adwords advertentie.
Maar hoe krijg je dan nu die sterretjes in je advertentie?

Google Adwords Sterren en Beoordelingen

In drie stappen Verkoopbeoordelingen in Google Adwords

Stap 1: Meld je website aan bij één of meerdere van deze sites:
Beslist.nl, Ciao Nederland, Kelkoo, Kieskeurig, Prijsvergelijk, The Feedback Company, Kiyoh, Trustpilot, Tweakers.net. Dit zijn de bekendste sites al zullen er vast nog meer zijn.
Stap 2: Zorg je dat je 30 reviews krijgt
Je hebt minimaal 30 reviews nodig. Deze mogen niet anoniem zijn en moeten meer dan 2 woorden bevatten. Een review mag maximaal 1 jaar oud zijn. Dus blijf het hele jaar door reviews werven.
Stap 3: Wachten 😉
Bij HangmatGigant.nl duurde het, nadat ik de 30 reviews behaalde, 3 weken voordat de sterren verschenen in Google Adwords. Het kan tot 6 weken duren.
adwords hangmatgigant gele sterren

Lees meer

Paazl als de ideale verzendoplossing?

Vanaf 1 januari, toen we het nieuwe pand aan de Latyrusstraat betrokken hadden, begonnen we veel meer te verzenden. Alles lag nu op voorraad en dus werd het versturen een stuk arbeidsintensiever. Waar we eerder met van 50% van de bestellingen gewoon doorstuurde moesten we nu het zelf inpakken. Dat vroeg om een oplossing…
Vanaf die tijd maken we de orders klaar met Paazl. Een handig stukje software die veel werk uit handen neemt.

Paazl

Onze workflow met Paazl

Met één druk op de knop draaien we nu de pakbon uit van de bestelling. Op de pakbon is direct de DPD barcode geprint. Met dat stukje papier lopen we langs de stellingen om de hangmat te pakken en als alles in de doos zit stoppen we de pakbon (met de DPD barcode) in een documenthoesje en plakken deze aan de buitenkant van de doos.
Als het pakketje vervolgens aankomt in het sorteercentrum van DPD, doorgaans rond zeven uur 's avonds, krijgt de klant automatisch een e-mail met de track en trace code om de bestelling te volgen.
Volgens mij is er momenteel geen snellere integratie/koppeling op de markt om je bestelling te verwerken. Hulde!

Lees meer

Wat te doen met kortingscodes en kortingssites?

kortingscode_smallEen half jaar geleden poste ik een blog over dat we d.m.v. een kortingscode een extra € 17.000 omzet realiseerde. Dus dat je er je voordeel mee kan doen is wel duidelijk. Vandaag het nadeel van een kortingscode. 😉

Kortingscodes en affiliate marketing

Grote kortingscode sites zoals Actiecode.nl en Kortingscode.nl willen graag kortingscodes van jouw webwinkel plaatsen. In ruil daarvoor moet je wel een commissie afdragen aan deze sites. Dat werkt door middel van affiliate marketing. Geheel geautomatiseerd krijgt de kortingscode site een percentage van elke verkoop die hij heeft gerealiseerd.

Lees meer