Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om dit te bereiken is de toepassing van e-mailmarketing. Denk hierbij aan een nieuwsbrief met aantrekkelijke kortingen. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer soorten campagnes waarbij dit goed van pas komt. Het grote voordeel van een e-mailcampagne is dat je geen individuele campagne voor elke klant hoeft te maken, dit kan je laten verlopen via een geautomatiseerd proces. Zo ben je relatief weinig kwijt, maar kan je toch maximaal rendement behalen. Maar hoe pas je dit precies toe?
mails

Database opbouwen

E-mails, daar bereik je tegenwoordig toch weinig meer mee? Dat valt gelukkig enorm mee. Want volgens dit onderzoek blijkt dat het gericht versturen van e-mails nog steeds leidend is als het gaat om binnenhalen van nieuwe leads. Daarnaast spenderen kopers die via een e-mail geattendeerd worden op een actie of aantrekkelijke aanbieding tot 138% meer dan degene die dit bericht niet heeft gehad. Daarom is het belangrijk dat je aantrekkelijke informatie toevoegt aan je e-mail. Om dit te bereiken is de eerste stap dus de benodigde informatie verzamelen en een doel vaststellen.
Wat hoe bouw je nou een database op met gegevens van je klanten? In je zoektocht zal ongetwijfeld ook de mogelijkheid voorbijkomen om een lijst met e-mailadressen te kopen via een bedrijf, maar dit raad ik je absoluut af. De ontvangers op deze lijst kennen je bedrijf waarschijnlijk (nog) niet en je bent er dus ook niet van verzekerd dat deze personen dus ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten. Resultaat: je mail wordt gezien als spam en gaat dus rechtstreeks de prullenbak in. Verzamel je e-mailadressen daarom op een eerlijke manier. Bijvoorbeeld door contactgegevens achter te laten in ruil voor een kortingscode, een gratis product, deelname aan een speciale koopavond (nog meer korting!), deelname aan een wedstrijd of nodig klanten gericht uit om ze in te schrijven voor de nieuwsbrief. Zoals je al een beetje uit de tekst op kunt maken, is het dus het meest effectief als je iets geeft in ruil voor deze gegevens.
database

Persoonlijke benadering

Daarnaast wordt er grote waarde gehecht aan een persoonlijke benadering. Want ‘Beste (je voornaam)’ straalt al veel meer effort uit dan een aanhef in de vorm van ‘Beste klant’. Moet je dan bij al je nieuwsbrieven eerst de naam aanpassen voordat je op verzenden klikt? Nee, met de handige tools van tegenwoordig is dit gelukkig niet nodig. Maak een uitgebreide lijst in Excel en importeer dit vervolgens naar MailChimp (voor als je het nog niet kent, ga dit programma absoluut gebruiken voor je nieuwsbrieven). Via deze tool is het namelijk mogelijk allerlei kolommen te koppelen aan verschillende onderdelen van deze lijst.

Soorten campagnes

Je hebt de gegevens binnen, nu is het tijd om de automatische e-mails te versturen. Maar op welke momenten kan je dit allemaal doen?

Welkomstmail

Heeft iemand zich net aangemeld voor je nieuwsbrief? Stuur dan een bevestiging aan de hand van een welkomst e-mail en informeer de ontvanger over welke informatie hij of zij kan verwachten.

Curation e-mail

Dit is een verzameling van de best verkopende items uit jouw webshop op basis van de specifieke interesses.

Kortingsactie

Informeer de klant over aantrekkelijke kortingen. Dit kan net wat meer overtuigen om de bestelling toch te plaatsen.

Het winkelwagentje wordt niet afgerekend

Bij webshops komt het behoorlijk vaak voor dat een bezoeker allerlei producten in het winkelwagentje stopt, maar vervolgens niet overgaat tot de koop zelf. Hier kunnen allerlei redenen voor zijn. Maar voor jou is dit een mooie kans om de betreffende persoon hier binnen korte tijd nog even aan te herinneren. Met een simpele klik komt de bezoeker terecht op jouw webshop, met de betreffende producten in het winkelmandje. Zo hoeft er niet opnieuw ingeladen te worden. Wil je de bezoeker nog extra overtuigen om over te gaan tot het kopen van de producten? Dan kan je via deze e-mail ook nog een unieke kortingscode aanbieden. Zeker wanneer het gaat om nieuwe klanten.

Bevestiging na een bestelling

Na een aankoop, wil de bezoeker ook graag een bevestiging dat alles goed is gegaan. Verstuur met je webshop daarom ook direct zo’n mail. Dit draagt bij aan een positieve klantervaring (je bezoeker heeft zekerheid) en daarnaast weet deze persoon wanneer hij of zij het pakketje kan verwachten. Maak het plaatje helemaal compleet en voeg ook een Track&Trace-code toe.

Een felicitatie

Om nog even verder in te haken op een persoonlijke benadering; feliciteer de bezoeker ook wanneer hij of zij jarig is met een automatische mail. Om dit allemaal op rolletjes te laten lopen, kan je ook in dit geval weer de gegevens van tevoren importen naar MailChimp. Voorzie de mail verder van een aantrekkelijke kortingscode.

Win je bezoeker terug

Heb je al enige tijd van een aantal bezoekers geen order meer gehad? Dan is het tijd om ze even flink wakker te schudden. Voorzie je mail van een aantrekkelijke presentatie van je  huidige assortiment en aanbiedingen.
planning

Handige tools

Ik raad je absoluut aan om gebruik te maken van een tool voor het automatisch versturen van e-mails. Dit scheelt je niet een hoop tijd en geld, maar deze tools zorgen er ook nog eens voor dat je berichten stijlvol worden vormgegeven. En dat draagt bij aan een goede presentatie van je webshop. Daarnaast raad ik je ook aan om de daarvoor bedoelde software te gebruiken, omdat deze er op zijn ingericht niet gemarkeerd te worden als spam. Wanneer je de berichten vanuit je mailbox stuurt, loop je vaak het risico dat het gelijk gemarkeerd wordt als spam en niet gelezen worden. Naast MailChimp kan je bijvoorbeeld ook gebruik maken van Convertkit, Aweber of GetResponse.  De prijzen van deze software zijn afhankelijk van het pakket dat je kiest. Ga aan de slag met de demo of free trial en kijk welke tool het beste bij jou past.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op