B2B Webshop Starten – Hier moet je op letten!

Op het Internet worden steeds meer zakelijke aankopen gedaan. De speciaalzaken die deze zakelijke aankopen veelal leveren zijn net als de andere winkels online gegaan. Wij zien dit soort webshops dan ook steeds vaker starten bij de bekende webshop software leveranciers en helpen graag met goede info waar je nou op moet letten als je een B2B Webshop start.

Wat je vooral niet moet doen als B2B Webshop

In de praktijk zie je vaak dat een webshop met minder en specialistische producten ervoor kiest om zelf de software te laten maken of gebruik maakt van gratis of goedkopere webshop software. Dit raden wij af. Juist in een markt waar je andere bedrijven bedient moet dit allemaal kloppen. Ook al heb je maar één of enkele producten: De funnel, het bestelproces moet kloppen. Ook voor mobiele gebruikers. Ook al is dit misschien niet jouw core business of zet je de webshop op als een test: Je moet goed aan de slag gaan.

De grootste fout die veel gemaakt wordt is dat b2b bedrijven een slechte webshop test opzetten en op basis van die gegevens vervolgens online niet doorpakken. Start niet met een online B2B webshop test als je geen goede test kunt neerzetten.

Zoals je hier bovenstaand al kan lezen: Neem een test serieus of doe hem niet. In de test moeten alle onderstaande zaken op orde zijn.

Voor een B2B Webshop moeten de volgende zaken op orde zijn

  • Jouw B2B webshop moet vertrouwen uitstralen. Denk aan: Sterretjes, keurmerken, ratings, etc. Zelf doe je ook geen zaken met een webshop als dit niet op orde is.
  • Het assortiment moet voldoende zijn, voorkom het testen of hebben van maar één product. Geef altijd alternatieven of meerdere opties.
  • De B2B webshop moet responsive zijn en ook op mobiel werkend zijn.
  • De conversie van jouw B2B moet geoptimaliseerd zijn. Men moet makkelijk kunnen bestellen, vaak gaat dit mis bij webshops die snel zijn opgezet.
  • Een B2B Webshop kan absoluut niet functioneren zonder een telefoonnummer en zakelijke contact mogelijkheden.
  • De standaard webshop optimalisatie zaken moeten op orde zijn. Denk aan: Goede hosting, Distributie, Webshop teksten, etc.
  • Productfoto's moeten professioneel genomen zijn of er professioneel uitzien.
  • Belangrijk: Het design moet goed zijn, de in house designer van de meeste B2B bedrijven is niet afdoende.
  • De webshop moet te personaliseren zijn: Bijvoorbeeld het gebruik van persoonlijke kortingscodes & persoonlijke communicatie.
  • Klantenservice moet goed werken en ook foto's bevatten van echte werknemers die helpen.
  • De webshop mag geen fouten bevatten ( test de boel dus goed door ! )

Conclusie & B2B Webshop Software

Juist als je een webshop erbij wilt hebben als B2B Speler is het ideaal om via een subdomein een webshop op te zetten met software als Shopify of Lightspeed. Stel jouw bedrijf heet: joopaircoreparaties.nl, dan is het zeer eenvoudig om een webshop op te zetten via dit soort software op: webshop.joopaircoreparaties.nl. Daar zet je vervolgens in een professioneel thema van deze partijen dezelfde kleuren / stijl op als jouw webshop en je hebt zo binnen een paar dagen een B2B webshop live staan. Kant en klare webshop is veel beter dan zelf met code & dure developers aan de slag te gaan. Ook al heb je ze: Je kan nooit tegen deze software op.

0 CommentsVerberg reacties

Laat een reactie achter