Als webwinkelondernemer heb je ongetwijfeld ervaren dat er honderden of misschien wel duizenden aspecten zijn waar je rekening mee moet houden voordat je webwinkel echt succesvol is. Dit betekent dat je constant op moet letten en je tijd moet investeren in diverse zaken die je van tevoren waarschijnlijk niet allemaal hebt kunnen bedenken en plannen. Het bijhouden van een webwinkel kan je tijd daarom opvreten. Toch blijf jij doen want het is je droom om een succesvolle webwinkel te runnen. Ook als webwinkel eigenaar is het echter van belang om de balans in je leven te houden zodat je voldoende energie en creatieve ideeën hebt voor je eigen bedrijf.
Toegegeven, het opbouwen van een succesvolle webshop is zeker niet gemakkelijk. Toen ik begon met online verkopen wist ik ook nog niet dat je zoveel dingen moest doen om een succesvolle webwinkel te creëren. Door de jaren heen heb ik echter alle aspecten wel eens zelf moeten doen of uitbesteden. Op die manier kom je er achter wat de makkelijkste manieren zijn om succesvol je webwinkel te optimaliseren. We geven je daarom graag een aantal tips waarmee je efficiënter je bedrijf kunt runnen en beter de balans in je leven kunt houden zodat je niet al je tijd kwijt bent aan je webwinkel maar toch succesvol kunt zijn!
storytelling

Lichaam en geest

Net als bij ieder mens is het belangrijk om je lichaam en geest een goede conditie te houden. Alleen op die manier kan je goed bij de klant voor de dag komen. Ook als je de hele dag achter een pc zeven is het zeker belangrijk om je lichaam en geest vitaal te houden. Dit doe je door voldoende lichaamsbeweging, goede voeding, nachtrust en ontspanning. Uiteraard helpt het bereiken van je doelstellingen ook bij het in goede staat houden van je lichaam en geest. Zorg ervoor dat je realistische doelstellingen hebt en realistische termijnen waarop je deze wilt bereiken.

Tijd management, planning bespaart tijd

Als online op te delen komen er zoveel dingen op je af, zoveel dingen die je moet doen voordat je om een onderneming succesvol is dat het bijhouden van een strakke planning eerder regel dan uitzondering is. Het goed kunnen managen van je eigen tijd is een kunst moet ik zeggen. Soms komen er dingen tussendoor die je afleiden of hij er wel mee bezig moet gaan. Een klacht van een klant kan je natuurlijk niet laten wachten en zou je direct moeten oplossen. Toch is het zeker mogelijk om op tijd te besparen met tijdmanagement en een goede planning. Het bedenken van marketingacties kan je bijvoorbeeld ver van tevoren doen en voorbereiden zodat je hier op het moment zelf niet al te veel tijd aan hoef te besteden. Uiteindelijk zorg je er dan voor dat je ook enkele vrije uurtjes hebt waarin je lopende zaken kunt oplossen zoals klachten.

Zorg voor voldoende rust en ontspanning

Net als iedereen moet jij ook voldoende rust en ontspanning krijgen om vervolgens weer goed te kunnen werken. Als ondernemer brengt het natuurlijk wel enkele uitdagingen met zich mee omdat je niet veel tijd overhoudt voor leuke dingen. Een goede balans tussen werken en ontspanning is belangrijk want er zijn in Nederland al te veel mensen die overwerkt zijn en daardoor in een burn-out situatie terechtkomen. In dat geval kun je helemaal niet meer werken en dat is natuurlijk ook niet wat je wil. Zorg daarom voor voldoende nachtrust en ontspanning tussendoor zodat je op een energieke manier kunt werken.

Vergeet ook sociale interactie niet

Als eigenaar van een webwinkel besteed je waarschijnlijk meer dan de normale 40 uur aan je online onderneming. Dit betekent dat je ook veel uren achter de PC doorbrengt. Zorg er echter voor dat je ook buiten de deur komt en voldoende sociale interactie krijgt anders word je een soort kluizenaar. En dan hebben we het niet alleen over sociale interactie via telefoon natuurlijk.

Beloon jezelf en je teamleden bij success

Al dat harde werken doe je natuurlijk niet voor niets. Daarom is het belangrijk om jezelf te belonen als je harde werk ook daadwerkelijk iets oplevert. Vergeet niet om stil te staan bij de mooie momenten en resultaten die je bereikt hebt. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen die je helpen om een succes te maken van je webwinkel. Zorg er daarom ook voor dat goede resultaten van collega’s niet onderbelicht blijven, een beloning kan bovendien zeer motiverend werken en een gevoel van waardering geven.
planning

Weten waar je goed in bent

Zelfkennis is de meest waardevolle kennis wordt er wel eens gezegd en naar mijn mening is dat zeker waar. Ook als webwinkel onder en moet je weten waar je zelf goed in bent en welke aspecten je beter ook kunt laten aan iemand anders. Zelf kies ik er bijvoorbeeld voor om het complexe programmeer werk uit te besteden aan freelancers. Omdat ik geen kennis heb van dit werk en omdat het te lang zou duren om zelf uit te vogelen. Daarnaast besteedt het schrijven van teksten graag uit omdat ik hier niet de allerbeste in ben en omdat het veel tijd in beslag kan nemen. Vervolgens heb je meer tijd over voor de zaken waar je juist wel heel erg goed in bent, zoals het contact met de klant of het optimaliseren van de website voor zoekmachines. Op die manier hoef je minder tijd te besteden aan zaken waar je niet goed in bent en die je niet leuk vindt.

Een inspirerende werkomgeving

Zoals de meeste online ondernemers ben ik ook ooit op de zolderkamer begonnen. Gek genoeg ontstaan daar de beste ideeën is mijn ervaring. Dit komt omdat je niet altijd een super de luxe kantorenpand nodig hebt om een inspirerende omgeving te creëren. Een kleine sfeervolle omgeving dan ook inspirerend zijn. Uiteraard wil je wel een representatieve uitstraling hebben naar je klanten toe. Denk hierover na bij het kiezen van een locatie voor je bedrijf want volgens mij vindt niemand het leuk om in een grijs kantoorgebouw ‘’opgesloten” te zitten.
Het kan ook leuk zijn om je collega’s eens mee te nemen naar een andere inspirerende omgeving om juist is uit het kantoor te komen. Het maken van een reisje of een dagje uit met je team kan bovendien super goed zijn voor de teambuilding.

Zoveel mogelijk automatiseren zonder in te leveren op service

Om je werkdagen efficiënter maken is het gelukkig mogelijk om met een online onderneming veel elementen te automatiseren. Hierdoor ben je minder tijd aan kwijt maar hoef je het niet per se minder goed uit te voeren. Misschien ben je bijvoorbeeld veel tijd kwijt aan het inpakken van pakketjes, het inschakelen van een voor veel mensen partij kosten per order een paar euro maar kan je wel een hoop tijd besparen. Misschien ben je ook veel tijd kwijt aan het adverteren op bijvoorbeeld AdWords, in plaats van constant je campagnes optimaliseren kan je dit ook uitbesteden aan een freelance specialist bijvoorbeeld. Vaak weet hij of zij geen einde van zijn programma kunnen er ook nog veel meer rendement uit te halen. Er valt natuurlijk nog veel meer te automatiseren, lees daarvoor ook onze andere blogs!
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op