Als je van plan bent om een webshop te starten zijn er allerlei termen en woorden die de revue passeren, wij proberen deze basis termen uit te leggen. Op deze site zijn alle termen vanzelfsprekend veel duidelijker uitgelegd in alle verschillende topics die hier behandeld worden. Gebruik de zoekfunctie als je meer wilt weten over verschillende termen!

Dit artikel is geschreven voor de absolute beginner!

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is een belangrijk onderwerp voor veel ondernemers met een website, omdat goede SEO (Search Engine Optimization / zoekmachine optimalisatie) ervoor kan zorgen dat er veel meer mensen op jouw website of webshop terecht komen. Een belangrijke manier waarop dat gedaan wordt, is door de verschillende zoekmachines relevante informatie (content) aan te bieden en te laten zien dat jouw website aan bepaalde voorwaarden voldoet. Hier vind je een uitgebreid artikel over zoekmachine optimalisatie.

Sites zoals Google spitten het gehele internet door, waarbij ze websites categoriseren en waarderen. Als iemand op een zoekmachine iets opzoekt, dan verwijst de zoekmachine die persoon naar een lijst van websites die gerangschikt is op basis van de informatie die eerder is verzameld. Zoals bezoekers, waarde van de content, links naar de website, hoe vaak iets gedeeld wordt etc. Waar Google dus deze lijst maakt, moet de zoekmachine ook bepaalde informatie aan degene die bij hen heeft gezocht, aanbieden.

Het URL / Webadres

De URL (webadres) van een site is bijvoorbeeld: www.webwinkelsucces.nl. Dat is de URL het Webadres. Je hebt ook nog diepere URL's dat is dan bijvoorbeeld: www.webwinkelsucces.nl/ditartikel. Je kan ook werken met subdomeinen en dergelijke en subfolders. Een webadres moet je kopen, dat kan via een domeinnaam registratie. Daarnaast heb je ook Hosting nodig. Al zijn er veel partijen die hierbij kunnen helpen.

Meta Descriptions

Als eigenaar van een website kan jij onder andere aan de hand van Meta Descriptions bepalen welke tekst Google hier laat zien. Als je hier niets invult leest Google wat de eerste zinnen op jouw website zijn en laat die aan al haar gebruikers zien, of kiest de zoekmachine zelf wat zij relevant vinden. Ook heb je een Meta Title. Dat is de tekst die bovenin de site wordt meegegeven. Per pagina moet je deze twee altijd goed invullen en de content die een bezoeker kan vinden goed beschrijven.

Vroeger had je ook meta keywords, maar die worden niet meer gebruikt en hoef je nooit in te vullen.

Door deze tekst aan te passen heb je dus het voordeel dat je bezoekers van Google informatie over jouw site kan bieden voordat ze op je site hebben geklikt en voorkom je dat de informatie die ze zien niet relevant voor ze is. Deze meta descriptions worden ook gebruikt op sociale media zoals Facebook of Twitter, wat nog maar eens laat zien hoe belangrijk meta descriptions zijn om goed voor de dag te komen op het internet.

Producten

Alles wat je gaat verkopen op het Internet zijn producten. Het is is moeilijk om in het begin goede producten voor een webshop te bedenken. Wij hebben hier veel artikelen over geschreven: Producten verzinnen voor een webshop. Ook moet je soms leveranciers vinden voor die producten als je ze niet zelf gaat maken.

Meer basistermen voor beginners:

  • Webwinkel Software: De software die je gaat gebruiken voor de inrichting van jouw webshop.
  • Conversie: Een bezoeker daadwerkelijk iets laten kopen is een conversie.
  • Dropshipping: het dropshippen van artikelen via iemand anders. ( zelf geen voorraad houden)
  • Een PSP: Iemand die de betalingen regelt, vaak Nederlandse partijen!
  • Productfoto's: De foto's die je nodig hebt voor jouw producten.
  • de KVK: een verschrikkelijke partij waar je vaak langs moet bij het opstarten.
  • Verzenden en Retourneren: Alles over voorraad & deze verzendpartijen.

Klaar voor de volgende stap?

Duik dan is onze zeer uitgebreide gids over het starten van een webshop!

 

 

0 CommentsSluit reacties

Laat een reactie achter