Misschien is het je ook opgevallen dat er de laatste tijd steeds meer kleine bedrijven zijn die succes hebben en steeds meer grote bedrijven zijn die het moeilijk hebben. Zeker als we kijken naar de grote webshops in Nederland dan moeten we vaststellen dat de grote jongens het soms veel slechter doen dan de kleine niche webwinkels. Als je het mij vraagt, begeven we ons al een tijdje in een nieuw tijdperk wat betreft webshops en marketing. Met geld kan je veel kopen maar niet de liefde van klanten en een goede reputatie. En dat zijn juist de fundamentele aspecten van het opbouwen van een succesvolle webshop. Daarom geven we je een voorzetje waarmee je wellicht je hele blik op marketing voor webwinkels kunt veranderen op een positieve manier.
tijdperk

De veranderingen in marketing online

Marketing werkt al lang niet meer zoals vroeger, niet eens een klein beetje meer. Vroeger kon je nog viral gaan met het bedenken van een leuke slagzin of een promotionele stunt. Of je benaderde regionale klanten om een advertentie te krijgen zodat je bereik in de regio vergroot wordt. Hoewel deze traditionele methoden natuurlijk nog steeds voorkomen, is het tegenwoordig lang zo effectief niet meer omdat mensen zich verplaatsen naar andere kanalen. Bedenk maar eens hoeveel tijd je zelf besteedt achter een PC of achter een smartphone bijvoorbeeld, en breng dan hoeveel tijd je nog steeds aan het lezen van een fysieke krant. Waarschijnlijk is de verhouding de afgelopen jaren flink in het voordeel van de mobiele apparaten en computers gegroeid. Dit is echter niet de enige verandering.
Door de vele reclame op internet, denk aan banners, pop-ups en e-mails die je krijgt met reclame, zijn veel consumenten een soort van reclame blind geworden. Wat betekent dat het eigenlijk veel minder zin heeft om te adverteren met opvallende banners en spam achtige e-mails. Laat het duidelijk zijn dat ook deze methoden nog veel worden toegepast maar dat het toch een beetje achterhaald is, niet alleen hebben veel mensen een adblocker op hun laptop, daarnaast zijn dus veel mensen de opvallende advertenties gaan negeren omdat het vaak toch niet interessant is of omdat het ervaren wordt als irritant.
Daarnaast is wellicht de hele psychologie van marketing verandert, vroeger hadden mensen veel vertrouwen in grote bedrijven die alles zogenaamd goed geregeld hadden. Veel mensen hebben echter ervaren dat klanten voor grote bedrijven meer als een soort nummer worden gezien en dat alleen geld belangrijk is. Tegenwoordig gaan consumenten juist vaak liever naar kleine specialisten waar meer aandacht voor de klant is. Dit heeft er ook toe geleid dat massamarketing en digitale spamreclame flink is afgenomen. Persoonlijke gerichte reclame heeft juist de toekomst.

Hoe kan je inspelen op dit nieuwe online marketing tijdperk met je webwinkel?

Zoals genoemd is het verleden tijd om je klant als een nummer te behandelen. We zijn aangekomen in het tijdperk van relaties. Natuurlijk bestond dat vroeger ook al maar tegenwoordig is de relatie met een klant van essentieel belang voor de reputatie en duurzaamheid van je bedrijf. Als je het lang vol wilt houden dan zou je een goede relatie op moeten bouwen met je klanten. Trouwens, niet alleen met klanten maar ook met je leveranciers, medewerkers en andere mensen wij mee samenwerkt.

Een logisch gevolg van massamarketing

Maar waarom verschuift de trend in marketing, waarom is massamarketing tegenwoordig niet meer zo effectief? Dit komt omdat de behoeften en wensen van consumenten en bedrijven kunnen veranderen. We hebben lang in een tijdperk geleefd waarin massamarketing en voordeel het belangrijkste was voor bedrijven. Tegenwoordig is er steeds meer een trend dat personalisatie en goede service het verschil maken en ook meer geld waard zijn. Dit is een logisch gevolg van massamarketing omdat daarbij de wensen van de individuele klant juist snel uit het oog verloren kan raken. Massamarketing is ook niet heel sociaal, en juist de sociale trend neemt steeds meer toe. Dit accepteren klanten dus niet meer, en terecht.
hele wereld

Transparantie is de sleutel naar succes voor je webwinkel

Als je zelf een product koopt dan doe je dat waarschijnlijk ook het liefst bij een winkel of webshop waarvan je weet dat het betrouwbaar is. Een aantal jaar geleden kwam je er misschien nog mee weg om niet geheel transparant te zijn en je contactformulier te verstoppen maar tegenwoordig kan dat echt niet meer. Schimmige bedrijven zonder beoordelingen en adres vermelding kunnen zeker niet meer het vertrouwen van de consument binnen omdat de Nederlandse consument vrij ervaren is met online shoppen.

Alles gaat veel sneller tegenwoordig

Ik wil niet klinken als een oude meneer maar het is zeker waar dat alles veel sneller gaat tegenwoordig. Als wij iets verkopen met onze webwinkels dan verwacht de consument dat het binnen enkele dagen, de volgende dag of het liefst nog dezelfde dag in huis is. Als het langer duurt dan wordt het lastig om te verkopen. Ook klantenservice gaat veel sneller tegenwoordig door de intrede van chatfuncties en WhatsApp als marketing middel. Wil je concurreren? Dan zal je ook hierop moeten inspelen.

Dit is het tijdperk van consumenten

Het was je misschien wel duidelijk. Het kan een hoop tijd en creativiteit kosten om de omslag te maken van traditionele marketing naar nieuwe marketing waarbij je ook daadwerkelijk iets van jezelf moet laten zien. Vroeger was het aan bedrijven op consumenten zoveel mogelijk te leiden naar de gewenste aanbiedingen. Tegenwoordig is het aan bedrijven om zo goed mogelijk gevonden te worden wanneer een consument een wens heeft.
Consumenten hebben bovendien veel keus bij het online shoppen, als je webwinkel niet de juiste service levert dan zijn er voldoende alternatieven. Hou hier rekening mee en bedenk je ook dat service net zo belangrijk is als de prijs en het aanbod zelf. Luisterdijkwal te biedt goede service.
Ook als het gaat om adverteren en andere vormen van reclame dan worden wensen van klanten steeds belangrijker en steeds beter in acht genomen. Denk bijvoorbeeld aan Google AdWords. Met dit systeem kan je alleen adverteren wanneer een zoekopdracht aansluit op je advertentietekst. Er worden dus alleen relevante resultaten getoond wanneer iemand naar een product of service zoekt. Het wordt dus belangrijker om gericht te adverteren en massamarketing te vermijden. Adverteren wanneer de klant op zoek is of adverteren alleen op plekken waarvan je zeker weet dat jouw potentiële klant zich daar bevindt.
tijd en geld

Nog een aantal belangrijke veranderingen van de afgelopen jaren

De manier waarop potentiële klanten moeten worden benaderd is niet het enige wat veranderd is op het gebied van marketing de afgelopen jaren. Marketing bestond voorheen altijd uit een aantal aspecten die als het belangrijkste werden gezien. De psychologie van de marketing, de markt op zichzelf en de economie achter de marketingstrategie. De importantie van deze aspecten is echter een stukje verschoven de afgelopen jaren.
De kosten om een markt toe te treden en een winkel te beginnen zijn bijvoorbeeld veranderd, dit heeft een hoop extra concurrentie opgeleverd voor bestaande webwinkels. Daarnaast zijn er voldoende marketingbureaus en freelancers die een webwinkel kunnen helpen om de marketing goed op orde te krijgen. Je hebt dus niet per se een heel marketingteam nodig om je webwinkel goed in de markt te zetten.
Ook het meten van de investeringen in marketing is een stuk eenvoudiger geworden. Wat ertoe heeft geleid dat bestaande vormen van reclame nauwelijks nog kunnen overleven. Adverteren in kranten is bijvoorbeeld flink gedaald en ook het gebruik van flyers en ander fysiek promotiemateriaal. Adverteren via sociale media of zoekmachines is juist ontzettend in populariteit gestegen. Via deze kanalen is het eenvoudig om te meten wat je investeringen nou eigenlijk opleveren. Daardoor is het bijsturen een stuk eenvoudiger en kan je eenvoudig investeren in marketingkanalen waarvan je weet dat het rendement oplevert.

Laat je klanten reclame voor je maken

Zelf kun je een hoop bereik hebben als je verstand hebt van online marketing voor webwinkels. En als je voldoende budget hebt om de markt te bereiken. Het is natuurlijk nog mooier als andere mensen reclame voor je maken, bovendien kost dat veel minder geld. Je zou er sowieso rekening mee moeten houden dat klanten tegenwoordig ook hun uitlaatklep vinden op internet. Dus als je slechte service levert dan zal het terug te vinden zijn op internet maar ook als je goede service levert. Voor consumenten maakt dit het een stuk eenvoudiger om betrouwbare webwinkels eruit te filteren. Als je goede service levert en degelijke producten dan kan je er op rekenen dat andere mensen reclame voor je maken, net als de traditionele mond-op-mond reclame, maar dan vaak via sociale media of forums bijvoorbeeld.

Laat weten aan consumenten dat je webwinkel betrouwbaar is

Zelf weet je natuurlijk wel dat je goede producten levert en daarbij ook goede service biedt. Maar hoe weten consumenten dit? Dit moet je natuurlijk wel kenbaar maken. Vertrouwen is de basis van marketing en succes met je webwinkel en het tijdperk van relaties opbouwen. Voor je webwinkel betekent dit dat je je niet meer kan verstoppen op je zolderkamer maar dat je ook de menselijke kant van je bedrijf moet tonen. Mensen vertrouwen bedrijven om dezelfde redenen waarom mensen elkaar vertrouwen. Voorspelbaarheid, betrouwbaarheid, service, eerlijkheid, loyaliteit, respect en empathie bijvoorbeeld. Dit zijn allemaal menselijke eigenschappen die je kenbaar zou moeten maken op je webwinkel om het vertrouwen van consumenten te winnen.
Wat voorop staat is dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op dat je de beloftes waarmaakt. Als je bijvoorbeeld aangeeft dat je binnen twee werkdagen een product bezorgd dan zou dit ook echt zo moeten zijn, anders is de consument extra teleurgesteld. Maak hierom ook nooit claims die je niet kan klaarmaken of kan onderbouwen. Het is slim om juist wat minder te beloven en vervolgens extra service te bieden, dan is de consument blij verrast.
Moet je echt zorgen voor je klanten. Besteed wat extra tijd aan de klant als dat nodig is. Niet eens als het noodzakelijk is maar als je de klant er mee kunt helpen. Bouw je webshop op deze manier op rondom een kring van vaste klanten die tevreden zijn.
In de wijze waarop je de webwinkel in de markt zet. Het zal je misschien verbazen maar veel mensen lezen wel degelijk de over ons pagina, de teampagina of een pagina waarop wordt beschreven hoe het bedrijf gestart is en waar het bedrijf allemaal voorstaat. Deze normen, waarden en visie moet consistent zijn met je marketing als je betrouwbaar wilt overkomen. Ook hier zou je dus geen claims moeten maken die je niet kunt waarmaken. Denk er altijd erover na hoe dit kan worden ervaren door (potentiële) klanten.
youtube

Content bieden om klanten te helpen

In plaats van investeren in advertenties kan je er ook voor kiezen om content te creëren voor je webwinkel. Hoge kwaliteit content bevat waardevolle informatie voor de bezoekers en is zo ingericht dat zoekmachines het ook goed kunnen lezen. Het bieden van waardevolle informatie is een goede manier om een relatie op te bouwen met je klant. Wanneer goede informatie biedt op je website dan is er voor de bezoeker bovendien meer reden om je website te delen met anderen. Waardoor je nog meer bezoekers krijgt. Als je veel informatie verzameld hebt op je website dan kan het bovendien zo zijn dat je expertisestatus stijgt, tenminste zo komt het over bij de klant. Het klinkt misschien logisch maar het beschrijven van je producten, categorieën en het bieden van goede handleidingen kan helpen om een goede relatie op te bouwen en vaste klanten voor je te winnen.

Hou rekening met een nieuw marketingtijdperk

De bovenstaande punten waren een aantal jaar geleden nog helemaal niet belangrijk maar hebben in een korte tijd een grote vlucht genomen. Blijf daarom goed op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van marketing en dan specifiek voor webwinkels. Om samen te vatten. Je moet de klant niet iets willen verkopen maar juist de klant helpen inkopen. Je moet daarom niet vertellen maar juist luisteren naar de klant. Op die manier kan je een waardevolle relatie opbouwen. Zie dit echter niet als verplicht maar als een mogelijkheid. Zorg dat je weet waar je webwinkel voorstaat en dat dit ook kenbaar wordt gemaakt op de website. En dan het belangrijkste, zorg dat je dit ook kunnen waarmaken. Als je je marketing hebt geëvalueerd zorg er dan ook voor dat je kijkt naar het bieden van relevante en informatieve content op je website waardoor bezoekers reden hebben om terug te komen en te luisteren naar wat je zegt.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op