Online verkopen gebeurt steeds meer om je heen. Winkels breiden het assortiment online uit en alsmaar meer mensen zien het gemak van online bestellen in. Maar is het een trend, of is het werkelijk de toekomst? Stel, je hebt een kleine winkel en denkt er over om ook online je producten aan te bieden, wat moet je doen? Gebruik het beste van beide werelden en profiteer er dubbel van! Meerdere redenen vertellen je waarom je vandaag nog moet beginnen.
Als je zowel een fysieke winkel als een online verkooppunt hebt dan verdeel je je kansen waardoor je bedrijf meer kans heeft om ook op de lange termijn overeind te blijven. Het is daarnaast ook nog zo dat beide kanalen elkaar perfect kunnen aanvullen, de ene klant bestelt liever in een echte winkel omdat je het product dan eerst kan bekijken en de ander liever online omdat het dan thuis bezorgd wordt.
showrooming-bricks-vs-clicks

Altijd online, altijd open

Hoe lang is jouw winkel open? Van negen tot vijf uur? Als de deur dicht gaat, gaat de deur ook letterlijk dicht voor je klanten. Maar het is natuurlijk niet rendabel om maar altijd open te zijn en helemaal niet te doen als eenmanszaak.
Maar met een online winkel ben je altijd open! De webwinkel gaat verder, waar een fysieke winkel vaak maar 40 uur per week open is.
winkel open

Je winkel is altijd dichtbij

Wanneer je een winkeltje hebt, in een leuk stadje in de winkelstraat, zullen er dagelijks best wat bezoekers binnenlopen. Echter, kan het heel goed zijn dat er aan de andere kant van Nederland mensen zijn, of misschien uit het buitenland, die een specifiek product zoeken welke jij aanbiedt. Maar door de afstand is het niet mogelijk om even binnen te komen lopen.
Met het gemak van online winkelen doet de locatie er niet meer toe. Het product wordt netjes ingepakt en door de post thuis bezorgd. De winkel is dus altijd dichtbij!

Etaleer al je producten

Het huren van een winkelpand heeft altijd een behoorlijke prijs. Het kan helemaal een groot bedrag zijn als je net begint en nog niet weet wat de opbrengsten precies gaan doen. Dus je keuze zal al gauw op een wat kleinere, knusse winkel komen te vallen. Helemaal niets mis mee, maar waar je wel tegenaan kan lopen is de beperkte ruimte om je producten mooi te kunnen etaleren.
Nog een voordeel van de webwinkel is dat er oneindig veel ruimte is. Of je nu tien of tienduizend producten hebt, je hebt altijd ruimte om je product een mooi plekje te geven. Plaats er een duidelijke foto bij, geef een overtuigende productomschrijving en geef duidelijke trefwoorden zodat de bezoeker de zoekfunctie optimaal kan gebruiken.
assortiment

Meer kanalen, meer kansen

Alleen een fysieke winkel is een kanaal waar je zaken kunt doen. Meer kanalen, betekent dus meer kansen. Hierbij is het wel belangrijk om goed af te wegen welke kanalen je erbij gaat doen, want het moet wel onderhouden worden. Een kanaal erbij in de vorm van een online winkel, maakt een bredere weg om zaken in te doen en geeft dus meer kansen of van te profiteren! Meer aanbod, meer kanalen, meer bezoekers, meer verkoop. Wie wil dat nou niet?

Combineer je kanalen als volledige dienstverlening

Daarbij kan je ook kanalen als social media gebruiken: Ter promotie, ter bereikbaarheid en om te communiceren met je klanten. Maak mooie aanbiedingen en deel ze op social media, vraag om feedback of reageer op vragen en/ of klachten. De combinatie van alle kanalen maakt een volledige dienstverlening voor je bezoekers, waardoor het alleen maar leuker wordt om bij jou producten te kopen!
social media

Ontvang feedback, gebruik de reviews

Een extraatje van de webwinkel, is de mogelijkheid om product reviews en gebruikerservaring te delen. Geef bezoekers de kans om een oordeel over jouw dienstverlening te geven en gebruik dit om verbeteringen in je webwinkel aan te brengen en gebruik de reviews om vertrouwen op te bouwen bij je bezoekers. Echte reviews zijn namelijk van grote waarde. Mensen willen horen dat anderen het goed hebben ervaren om zo met een goed gevoel de aankoop te beginnen. Tevens geef jij de bezoeker het gevoel dat je naar hen luistert en kan jij op jouw beurt weer inspelen op de behoeften van je klant.

De webwinkel, altijd en overal bereikbaar

Een online winkel is dus een prachtige kans om je fysieke winkel uit te breiden. Of de webwinkel is juist de kans om een winkel te beginnen. Online winkelen gaat verder, waar jouw winkel gesloten is. De webwinkel biedt alle ruimte om jouw producten prachtig weer te geven, waar de etalage van je winkel vol raakt. De webwinkel trekt een nieuwe doelgroep klanten, want online is altijd en overal. Begin vandaag nog je webwinkel en bekijk hoe je gemakkelijk een online winkel kunt beginnen en waar je rekening mee kunt houden.

Een optimale webwinkel

Om een zo goed mogelijk werkende webwinkel te creëren, is het goed om over conversie optimalisatie na te denken. Kort gezegd is dat het gebruikersgemak en hoe de bezoeker jouw website ervaart. Het is belangrijk om hier goed over na te denken en om daarom een duidelijke en snelle lay-out te hebben, want de concurrent is slechts één klik verder weg! Weten hoe jouw webwinkel conversie geoptimaliseerd wordt? Lees hier alles over conversie optimalisatie.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op