We hebben het er al vaker over gehad: het inpakken en versturen van pakketten is bij de start van je webwinkel vaak nog leuk, als je meer gaat verkopen kan het uitlopen op een ware logistieke operatie wat veel tijd kost. Omdat het inpakken en versturen van pakketten niet per se een van de moeilijkste aspecten is van het runnen van een webwinkel, besteden webwinkels dit vaak als eerste uit.
Je kan natuurlijk iemand in dienst nemen om je pakketten te versturen of iemand vragen om je hierbij te helpen, je kan er ook voor kiezen om een professionele partij in te schakelen die zich enkel en alleen bezighoudt met dit soort logistieke operaties. Op die manier kan je profiteren van de expertise en de faciliteiten die deze bedrijven hebben. Als je echt veel verkoopt, kan het bovendien flink in de aantallen lopen, waardoor letterlijk iedere eurocent telt. Daarom besteden veel webwinkeleigenaren het inpakken en versturen van pakketten uit aan een fulfillment bedrijf. Deze bedrijven zijn in inpakken en versturen gespecialiseerd en kunnen bovendien ook de retouren van je webwinkel afhandelen. Zo heb je een stuk minder werk en zorgen over je webwinkel.
pakket

De voordelen van fulfillment nog eens duidelijk op een rijtje

Allereerst kan fulfillment je natuurlijk veel tijd besparen. Je hoeft je niet meer druk te maken over het versturen van pakketjes wat bij de meeste webwinkels een dagelijkse taak is waar veel tijd in kan zitten.
 

Financieel interessant

Zoals genoemd kan je ook iemand betalen voor het afhandelen van de logistieke aspecten van je webwinkel, maar dan moet je vaak iemand in dienst nemen en dat kan ook weer een grote kostenpost opleveren voor je webwinkel. Bij een fulfillment bedrijf betaal je vaak per pakketje dat afgehandeld wordt. Deze bedrijven werken op zo’n grote schaal dat je het zelf eigenlijk niet goedkoper kan doen.
 

Je hebt zelf meer tijd voor de leukere taken

Waarom ik webwinkelondernemers altijd aanraadt om gebruik te maken van fulfillment? Het zorgt ervoor dat je je weer kan richten op de belangrijke en de leukere taken die met je webwinkel te maken hebben. Bijvoorbeeld het optimaliseren van de website of het contact met je vaste klanten. Hier kan je de echte winst behalen en dan kan je het versturen van de pakketten en het afhandelen van de retouren gerust overlaten aan een gespecialiseerd bedrijf.
Uiteraard is fulfillment niet voor iedereen weggelegd, je geeft wel een belangrijk deel van je webwinkel uit handen en zonder goede afspraken is het ook niet te doen. Je moet er wel op kunnen vertrouwen dat het allemaal goed gebeurd zodat je nog steeds tevreden klanten hebt. Als je groeit naar een grotere schaal, maak dan een plan om de logistieke operaties in het vervolg uit handen te geven, maar wel volgens de wensen van jou en je klanten.
pakketten

Je kan meer producten aanbieden

Als je gebruik maakt van een fulfillmentartij dan maak je gebruik  van de ruimte die deze bedrijven hebben. Met andere woorden: je hebt zelf geen ruimte meer nodig voor voorraad, waardoor je ook een groter assortiment kunt aanhouden.
 

Je kan pakketten sneller verzenden

Als je webwinkel groeit, merk je al snel dat je niet meer alles alleen kan doen. Je kan simpelweg niet iedere dag pakketten versturen, je hebt natuurlijk ook wel eens een dagje vrij of een leuk feestje bijvoorbeeld. Met fulfillment kan je producten altijd snel bij de klant bezorgen, want deze bezorgbedrijven draaien altijd door. Zo kan je klanten een snellere levertijd garanderen wat kan leiden tot meer verkopen.
 

Eventueel lagere verzendkosten

Als je een samenwerking aangaat met een fulfillment bedrijf, dan sluit je je eigenlijk aan bij een collectief. Hierdoor kan je ook rekenen op lagere verzendkosten, omdat deze bedrijven dit op grote schaal inkopen, waardoor ze weer een betere prijs krijgen bij verzendpartijen. Dit is gunstig, omdat je de investering in fulfillment hiermee voor een deel gelijk terug kunt verdienen. Je betaalt een bedrag voor de afhandeling en je bespaart weer op de verzendkosten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op