Heb je een gat in de markt gevonden of kan je een product voordeliger, sneller leveren dat iemand anders? Als je een webwinkel gaat beginnen dan raden we je aan om een krachtige naam te kiezen die je klanten kunnen onthouden en waarmee je bijvoorbeeld ook nog eens eenvoudig scoort in de zoekmachines. Het bedenken van een goede naam voor je webshop gaat dus niet over één nacht ijs. Dit moet een goede naam zijn voor je klanten en voor de zoekmachines, daarnaast zijn er enkele juridische aspecten waar hij ook nog rekening mee moet houden. Een nieuwe naam moet namelijk wel vele jaren meegaan, en je wilt geen andere bedrijven voor het hoofd stoten, zodat je later weer van naam moet wijzigen. Het verzinnen van de naam voor je webshop is natuurlijk geheel je eigen keuze, toch zijn er enkele tips die we kunnen geven zodat je op de lange termijn ook nog tevreden bent over de naam.
lijstje

Gericht op branding of op de zoekmachines

Een van de belangrijkste keuzes die je op het begin moet maken bij het kiezen van een naam voor je bedrijf en voor je webwinkel, is de keuze voor branding of voor SEO. Dit is een belangrijk verschil omdat je vaak niet echt voor beide tegelijk kunt kiezen, ook al zou je dat natuurlijk graag willen. Als je kijkt naar branding dan heb je het bijvoorbeeld over een echt merk zoals bol.com bijvoorbeeld. Deze webwinkel kent iedereen omdat er jarenlang is gewerkt aan de merknaam en zichtbaarheid, laat het duidelijk zijn dat het wel een hoop kost om met zo een naam bekend te worden omdat het niet direct duidelijk is wat er aangeboden wordt. Als je de webwinkel richt op SEO dan kies je bijvoorbeeld voor een naam zoals grasmaaierskopen.nl ervan uitgaande dat het een stukje eenvoudiger wordt om op deze zoekterm goed gevonden te worden. Dit is misschien niet de beste manier om een merk op te bouwen maar het is wel een goede manier om efficiënt te werkt te gaan als het gaat om hoger komen in de zoekmachines. Zeker als je begint met een klein budget dan dit een goede oplossing zijn voor je domeinnaam.

Kies een korte maar krachtige domeinnaam

Het bovenstaande voorbeeld van bol.com spreekt eigenlijk voor zich, een korte naam die in een paar jaar is uitgegroeid tot een merk wat heel Nederland kent en weet waar het voor staat. Een korte maar krachtige domeinnaam is makkelijk te onthouden. Natuurlijk kan je een super leuke naam bedenken met allerlei buitenlandse termen die bijna niet uit te spreken zijn of erg lang zijn. Over het algemeen is dat echter niet aan te bevelen, kies voor een korte en krachtige domeinnaam zodat je klanten het eenvoudig kunnen onthouden.
conversatie

Enkele juridische aspecten om rekening mee te houden bij het kiezen van een naam

Als je een naam voor je bedrijf of voor je webwinkel brengt dan wil je er natuurlijk jaren mee vooruit, ervan uitgaande dat je succes hebt. Als je net lekker bezig bent en er komt een ander bedrijf die eigenlijk recht heeft op jouw naam dan heb je wellicht al het werk voor niets gedaan. Om te voorkomen dat je later moet overstappen op een andere naam is het verstandig om eerst goed onderzoek te doen en er zeker van te zijn dat je andere bedrijven niet in de weg loopt omdat die al recht hebben op de naam die je wilt kiezen. Hou er rekening mee dat het hier niet alleen gaat om Nederlandse handelsnamen, ook als een buitenlands bedrijf een naam heeft die te veel lijkt op jouw naam dan kan het een probleem worden om hier gebruik van te maken.
Als je een domeinnaam kiest dan kies je in principe ook een handelsnaam die je moet registreren bij de Kamer van Koophandel. Onder deze naam wordt er namelijk handel gedreven. Als er verwarring kan ontstaan met een handelsnaam die al geregistreerd staat dan adviseert de Kamer van Koophandel je eigenlijk altijd om hiervan af te wijken en toch een andere naam te verzinnen. Hier hoef je niet per se rekening mee te houden maar het kan dus voorkomen dat je in de toekomst een brief krijgt van een ander bedrijf die wilt dat jij stopt met het gebruik van deze naam. Dit kan zelfs na een paar jaar voorkomen en dan heb je alsnog een probleem. Daarnaast kan het voorkomen dat beeld merken conflicteren met andere merken die al langer actief zijn, als je logo of naam bijvoorbeeld te veel lijkt op een bestaan bedreigd, en auteursrechtelijke beschermd is, dan kan je er maar beter van af zien.
Er is nog een belangrijk ander punt waar je rekening mee moet houden als je de juridische aspecten nagaat. Het kan ook voorkomen dat een naam die je wilt claimen niet geregistreerd is als een officiële handelsnaam. Als deze naam toch door een ander bedrijf is gebruikt in het verleden, en niet is geregistreerd, dan kan dit andere bedrijf alsnog het recht claimen op deze naam, omdat dit bedrijf de naam al eerder publiekelijk gebruikt heeft.
Het gaat echter niet alleen om de naam als we het hebben over overlap, als je namelijk een naam kiest als een ander bedrijf maar een compleet ander product verkoopt dan is het vaak nog wel acceptabel en kan je ook niet aangeklaagd worden hiervoor. Het is echter anders als je overlappende diensten of producten aanbiedt met een ander bedrijf waarvan de naam ook nog op die van jou lijkt. Als er bijvoorbeeld al een bedrijf bestaat wat Kees tuinmeubelen heeft, mag jij misschien niet een bedrijf beginnen wat Kees loungemeubelen heet. Omdat dit te verwarrend wordt.
brief

Regionaal of lokaal gericht?

Hou rekening met groei als je begint met een webwinkel, in het begin richt je je alleen nog maar op de regio misschien omdat je daar betere service kunnen verlenen. Als je groeit dan wil je echter natuurlijk naar het hele land of de hele provincie uitbreiden en dan moet de domeinnaam nog steeds relevant zijn. Als je bijvoorbeeld begint met een naam zoals grasmaaierwinkelAmsterdam.nl. En je ervaart als snel dat er ook veel klanten van buiten de hoofdstad komen, dan is het misschien niet de meest verstandige naam omdat het je groei kan belemmeren. Hou je daarom altijd rekening mee als je net begint met je bent enkel, bereid je voor op de worst case scenario’s maar ook op de best case scenario’s. Hetzelfde geldt voor de periode waarin een domeinnaam nog actueel is. Als je bijvoorbeeld kiest voor beste grasmaaier 2017. Dan kan je misschien op korte termijn een hoop bezoekers naar je webwinkel trekken. Op de lange termijn zal dit echter tegenvallen omdat je domeinnaam dan niet meer actueel is. We gaan ervan uit dat je niet al het werk hebt gedaan om slechts één jaar te profiteren, dit is daarom niet een goede oplossing voor het kiezen van je domeinnaam.

Zorg dat je zeker weet dat de naam van je webwinkel ook echt van jou is

Het is helaas maar al te vaak voorkomen dat bedrijven een naam moeten veranderen omdat ze van tevoren niet goed genoeg onderzoek hebben gedaan naar de andere bedrijven die een soortgelijke naam kunnen hebben. Als je pas na een paar jaar achter komt er ook nog eens wordt aangeklaagd door een ander bedrijf dat kan dit al je werkt teniet doen en ook nog eens een hoop geld kosten. Wees er daarom zeker van dat de naam die je kiest ook echt van jou is en geregistreerd wordt.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op