Ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor webwinkels gaan tegenwoordig razendsnel. Google voert veranderingen door in zoekresultaten, mobiele apparaten worden steeds vaker gebruikt, en bezoekers willen steeds meer van je weten. Omdat deze veranderingen voor webwinkels zo snel gaan moeten wij ook op de hoogte blijven. Daarom houden wij zelf ook relevante blogs en nieuwsitems in de gaten die hierover gaan. Hierdoor hebben we een aantal nieuwe belangrijke trend weten te identificeren waar je zeker dit jaar nog aandacht aan zou moeten besteden.
Naast de snelheid van alle ontwikkelingen op dit gebied is het ook moeilijk om constant op de hoogte te blijven van alle verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden zo moet je niet alleen alles weten over zoekmachine op te, ook werd hij zijn en iemand marketing zijn bijvoorbeeld aan veranderingen onderhevig. Een blog zoals die van ons verzetje daarom in alle informatie die je nodig hebt om goed op de hoogte te blijven van alle verschillende aspecten die bij een webwinkel komen kijken.
Maar wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van webwinkels en marketing dit jaar? Hieronder een overzicht.
betalen via smartphone

Het gebruik van video

De content van je website wordt steeds belangrijker en bezoekers willen ook steeds meer van je weten. Video marketing is een uitstekende manier om beide vliegen in één klap te slaan. Tegenwoordig is het bovendien ook nog mogelijk om live video’s te maken, eventueel met commentaar waardoor je direct in gesprek kan gaan met je doelgroep.
Je kan bijvoorbeeld video’s maken van je producten, of van de showroom van je winkel. Ook kun je zelf een soort blog bijhouden waarin je met video de doelgroep op de hoogte houdt van ontwikkelingen binnen je bedrijf.
Video marketing is bovendien ook een uitstekende manier om meer mensen te bereiken. Als je leuke video’s maakt en deze ook plaatst op YouTube dan kunnen deze gedeeld worden waardoor je nog meer mensen bereikt dan alleen je eigen klantenkring.
Zoals genoemd is ook live video een mogelijkheid. Hierbij maak je een video en kunnen bezoekers op hetzelfde moment kijken en eventueel vragen stellen. Dit is ideaal voor productdemonstraties bijvoorbeeld.
Het introduceren van videomarketing brengt echter meer voordelen met zich mee. Als je af en toe je eigen gezicht laat zien op video dan zorgt het ook voor een stuk extra transparantie van je webwinkel. Tegenwoordig willen mensen sowieso zin die daarachter een bedrijf zit. Video biedt hier uitstekende mogelijkheden voor.
Een ander bijkomend voordeel is dat de video’s ook in de zoekmachines terug te vinden zijn. Als men zoekt op een video voor een bepaald product dan kan jouw webshop als zoekresultaat naar voren komen. Zorg er daarom voor dat je ook een linkje naar je webshop plaatst bij de YouTube video’s. Zodat geïnteresseerden direct het juiste product kunnen vinden.
Het kan wel een hoop tijd kosten om regelmatig video’s te maken maar toch is het een interessante manier van marketing. Buiten tijd heb je er bovendien niet veel budget voor nodig. Een simpele camera heeft iedereen tegenwoordig en een scherm waarop je de video’s kunt maken en eventueel de achtergrond kunt veranderen is tegenwoordig ook niet meer zo duur.

De invloed van sociale media neemt nog steeds toe noemen

Een maken natuurlijk alweer een aantal jaren gebruik van sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram. Toch stijgen deze kanalen nog steeds in populariteit en weten ook steeds meer ouderen sociale media te gebruiken. Omdat mensen steeds meer tijd besteden op deze website verschuift het marketingbudget van webwinkels ook steeds vaker naar deze kanalen toe.
Naast advertenties en promoties op sociale media kan je er ook voor kiezen om enkele mensen te benaderen die je webshop of product gaan promoten. Dit worden ook wel influencers genoemd, mensen die invloed hebben op een grotere doelgroep. Voorheen werd dit nog bijna alleen maar gedaan door grote bedrijven omdat het aardig veel geld kan kosten. Het is echter ook gewoon mogelijk om mensen te benaderen die een minder grote fanbase hebben, maar wel relevant zijn. Als je bijvoorbeeld spullen voor de tuin verkoopt, tuingereedschap of tuinmeubelen bijvoorbeeld, dan kan je een tuingoeroe benaderen om promotie te maken voor jouw bedrijf of product. Omdat deze promotie niet van jou afkomstig lijkt te zijn is het nog een stuk waardevoller.
social media

 Chatmogelijkheid op je webwinkel

Bezoekers willen tegenwoordig steeds sneller antwoord op vragen en ook snel het product in huis hebben. Onlineshoppen biedt deze mogelijkheid maar dan moet de consument natuurlijk wel weten wat heeft hij moet bestellen. Om deze vragen te beantwoorden, en ook andere vragen, maken steeds meer webwinkels gebruik van een live chat functie. Een lijstje biedt de mogelijkheid voor de webwinkelier om consumenten direct te voorzien van antwoord op de vragen. Hoewel dit net zo snel is als bellen met het bedrijf, is het toch vaak een stuk handiger. Voor consumenten is de drempel namelijk erg laag, sommige mensen houden er simpelweg niet van om te bellen maar een chatbericht is zo verzonden. Daarnaast biedt een chat de mogelijkheid om linkjes mee te sturen en tegenwoordig ook foto’s waardoor je direct de vraag duidelijk te maken. Dit is een groot voordeel ten opzichte van telefonische klantenservice.
De mogelijkheid om te chatten is er natuurlijk al weer even maar toch zijn er een aantal belangrijke veranderingen en trend gaande. Zo worden er steeds vaker automatische bots ingezet om een gedeelte van het gesprek uit handen te nemen. Sommige vragen kunnen robots prima beantwoorden en voor andere vragen wat je dan doorverbonden met een echte medewerker.
Een andere minder grote verandering, maar toch erg belangrijk, is dat je tegenwoordig vaak bestanden kan toevoegen bij het chatten op een webwinkel. Hierdoor kan je direct foto’s opsturen om aan te geven wat voor product je zoekt bijvoorbeeld.
Uiteraard kost het bijhouden van een chatten ook erg veel tijd, daarom zijn chatbots in het leven geroepen. Omdat dit nog niet altijd 100% goed werkt is het vaak toch nodig om zoveel tijd te besteden aan de chat, daarom is het meestal alleen interessant als je webwinkel altijd groter is en je dagelijks veel vragen krijgt. Als je nog niet veel bezoekers hebt kan het vaak niet uit om fulltime op de chat aanwezig te zijn.
Als je echt een speerpunt wilt maken van je klantenservice dan kan je er ook voor kiezen om een chatmogelijkheid via sociale media kanalen aan te bieden. Facebook biedt natuurlijk een mogelijkheid om te chatten en ook Twitter biedt de mogelijkheid om vragen van klanten direct te beantwoorden. Uiteraard wordt dit ook pas interessant als je dagelijks veel vragen krijgt.

De volgende trends? Blijf op de hoogte

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er constant nieuwe trends op het gebied van online marketing en e-commerce. Als je op de hoogte wilt blijven van deze ontwikkelingen dan zou je ook de komende blog zeker in de gaten moeten houden. Je hoeft natuurlijk niet altijd de eerste te zijn die nieuwe dingen doet toch is het handig om te weten wat er allemaal mogelijk is op het gebied van webwinkels. Wellicht is er ook enkele belangrijke trends zou je denken? Als dat het geval is, laat het ons gerust weten!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op