Het maakt tegenwoordig niet zoveel meer uit in welke markt je je begeeft, in vrijwel iedere (niche) markt heb je veel concurrentie. Daarom is het zaak om je te onderscheiden van deze concurrenten. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet je echter wel weten wie deze concurrenten zijn en op welke factoren je moet letten om te onderzoeken wat je van de concurrentie kan leren.
aankondiging

De belangrijkste concurrenten identificeren

Het begin van een concurrent onderzoek bestaat vaak uit het identificeren van de belangrijkste concurrenten in de markt. Welke bedrijven verkopen dezelfde soort producten en welke bedrijven zijn er actief in de regio? Als je concurrenten wilt identificeren dan raden we je aan om onderscheid te maken tussen indirecte en directe concurrenten

Indirecte concurrenten

Veel ondernemers vinden dat een groothandel of een buitenlands bedrijf niet onder de concurrenten te scharen valt. In werkelijkheid is het echter wel zo alleen zijn dit vaak indirecte concurrenten. De klanten zullen die direct overstappen naar deze concurrenten waar dat zou in de toekomst wel plaats kunnen vinden. Als deze bedrijven bovendien niet actief waren zou je een hoop meer verkopen.

Directe concurrenten

Directe concurrenten zijn webwinkels die een soortgelijk productaanbod hebben en zich op dezelfde doelgroep richten. Helaas hebben we hier als webwinkeleigenaren maar al te vaak mee te maken. Zelf heb ik bijvoorbeeld een webshop genaamd hangmatgigant.nl, er zijn echter ook andere webwinkels die bijvoorbeeld hangmaptopper.nl of hangmatdirect.nl heetten en zich op dezelfde doelgroep richten.

Regionale concurrenten

Naast directe concurrenten kan je ook hinder ondervinden van regionale concurrenten, zelfs als je een webshop bent en alleen maar online verkoopt. Omdat Nederland een klein land is is het nog altijd redelijk eenvoudig om een product op te komen halen bij een bedrijf. Ook van fysieke winkels kan je daarom concurrentie verwachten. Hoewel de onlineverkoop steeds meer toeneemt, neigen ook heel veel mensen er nog altijd naar om een product in een fysieke winkel aan te schaffen.
shopping tas

Wat is benchmarking?

Met benchmarking ga je de belangrijkste concurrenten vergelijken met jezelf. Je kijkt naar de belangrijkste factoren en activiteiten waar een consument ook naar zou kijken en beoordeeld hoe goed de bedrijven op deze punten scoren. Op deze manier kan je eenvoudig bekijken waar je concurrenten beter in zijn en waar je zelf verbeterpunten kunt aanbrengen.

Belangrijke factoren om te bekijken

Hieronder hebben we de, volgens ons, belangrijkste factoren verzameld die invloed hebben op een aankoopbeslissing op internet. Deze criteria kan je zelf bepalen maar het is nog verstandiger om potentiële klanten te vragen wat de belangrijkste factoren zijn waarop een aankoopbeslissing gebaseerd wordt.

Navigatie naar het juiste product of de juiste informatie

Om een consumenten hebben meestal geen tijd te verspillen en willen zo snel mogelijk het juiste product of de juiste informatie vinden. Voor jou als online ondernemer is het daarom zaak om de consument zo goed mogelijk op weg te helpen. Dit doe je door een goede navigatie en structuur aan te brengen in je webwinkel.
Een logische structuur zorgt ervoor dat de consument snel de juiste categorie en daarmee ook het juiste product weet te vinden. Als het vinden van het juiste product te lang duurt dan kan de consument het product misschien nog sneller vinden bij de concurrent, dat wil je natuurlijk voorkomen
Daarnaast is de zoekfunctie uiteraard van groot belang. Niet iedereen heeft de tijd om alle producten in een categorie te bekijken. Sommige mensen werden ook al precies wat ze willen hebben en willen het daarom zo snel mogelijk vinden. Test de zoekfunctie op je webwinkel daarom regelmatig uit en optimaliseer deze om de consument beter op weg te helpen.

Het gemak van bestellen

Het vinden van een product is één ding, het bestellen van producten op internet dan ook nog de nodige problemen opleveren. Het is natuurlijk een absolute ramp als het bestelproces van je webwinkel niet geoptimaliseerd is maar je krijgt al wel heel veel bezoekers op je webwinkel. Voordat je al te veel gaat investeren in marketing raden we je daarom aan om de conversie van je webshop goed uit te testen. Dit doe je door het bestelproces zelf te testen en ook door anderen goed uit te laten testen. Testen webshop op verschillende apparaten en in verschillende browsers zodat je zeker weet dat een consument soepel af kan rekenen.

Duidelijke formulieren en call-to action’s

Niet iedere consument plaatst direct een aankoop, soms is het nodig om eerst meer informatie te verzamelen. Het kan echter ook een conversie zijn wanneer een bezoeker een contactformulier invult of zich inschrijft op je nieuwsbrief.
formulier

Transparantie over de werkwijze en kosten

Mensen kopen van mensen en daarom heeft personalisatie de afgelopen jaren ook flink aan populariteit gewonnen op online marketinggebied. Consumenten willen tegenwoordig weten met welke bedrijven en mensen ze te maken hebben. De noodzaak hiervan is ook het gevolg van het feit dat er online nogal veel fraude wordt gepleegd in ons land. Zorg daarom dat je zo transparant mogelijk opereert en laat weten wie je bent. Dit kan je doen door alle bedrijfsgegevens op je website te vermelden maar je kan ook foto’s van je team laten zien en op sociale media naar voren laten komen wat je allemaal doet.

Betrouwbaarheid en beoordelingen

Transparantie is natuurlijk ook een onderdeel van de betrouwbaarheid. Mensen willen met een betrouwbaar bedrijf te maken hebben maar dat is niet altijd goed te onderzoeken van tevoren. Om consumenten een goed gevoel te hebben is het daarom verstandig om zo transparant mogelijk te zijn over wie je bent en wat je allemaal doet. Goede beoordelingen van bestaande klanten kunnen ook een groot onderdeel zijn van je betrouwbaarheid. Het zegt vaak nog veel meer als andere mensen vinden dat je goed bent. Daarnaast kan je ervoor kiezen om een keurmerk te hanteren.

De compleetheid van het assortiment

Over het algemeen geldt dat mensen meer waarde hechten aan gemak dan aan prijs. Dit betekent dat het soms verstandig is om een compleet assortiment aan te bedienen met daarbij ook producten die je niet zo vaak verkoopt maar wel onderdeel zijn van de service die je biedt. Consumenten hebben bovendien niet altijd zin om de benodigde producten bij verschillende winkels te bestellen, ook al is het daarmee een paar euro goedkoper. Compleetheid van het assortiment is daarom een belangrijke factor in de ogen van (online) consumenten.

De prijzen en pakketten

Naast het productaanbod is de prijs natuurlijk ook van groot belang, er zijn zelfs tientallen of misschien wel onder de prijsvergelijkers in Nederland die consumenten hiermee op weg helpen. Het is niet altijd nodig om de goedkoopste optie te zijn maar toch is het verstandig om te kijken naar de prijzen en pakketten die door concurrenten gehanteerd worden. Als je echt veel meer vraagt voor een bepaald product dan een concurrent dan kan je overwegen om de product niet meer aan te bieden of ergens anders in te kopen bijvoorbeeld.
doubt

Service en garantie

Naast het product en de prijs is ook de service en garantie die je biedt onderdeel van het productaanbod. Het mag geen verrassing zijn dat de consument een beter gevoel bij een aankoop heeft waarbij er ook garantie en service wordt geboden, bijvoorbeeld reparatie wanneer het product kapot is.

Goed marktonderzoek leidt tot betere beslissingen

Als ondernemer heb je misschien echt een goed gevoel voor handel maar ook in dat geval is het verstandig om ook dus dat is tikken in de gaten te houden, cijfers liggen namelijk niet. Als je zelf het idee hebt dat je webwinkel er een stuk beter uitziet dan die van de concurrent, maar de cijfers laten toch zien dat de concurrent een betere conversie heeft, dan kan dit je gevoel tegenspreken. Toch vind ik zelf altijd dat je je beslissingen zoveel mogelijk moet baseren op cijfers tenzij er aanleiding is om dit niet te doen. Bij twijfel kan je natuurlijk uitgaan van je gevoel.
De cijfers die je gebruikt moeten echter wel gebaseerd zijn op onderzoek, met schattingen kom je ook al een heel eind maar als je goed onderzoek doet dan weet je zeker welke beslissing je moet nemen. Je doet daarom onderzoek naar de gehele markt. En ook naar de concurrenten die erin actief zijn. Daarnaast wil je natuurlijk onderzoek naar de doelgroep van je webshop. Om je productaanbod en service goed mogelijk af te stemmen op de wensen van deze consumenten. Daarnaast zijn ook de prijzen van belang voor deze potentiële klanten, welke prijsstrategie moet je hanteren om het aanbod aantrekkelijk te houden en zelf een leuke winst maken? Dit zijn allemaal aspecten die in een marktonderzoek naar voren komen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op