Waarschijnlijk zie je ze wel eens, mensen tegen hun telefoon praten of in een oortje praat. Deze mensen zijn niet gek, al zou je dat soms wellicht wel denken. Alle gekheid op een stokje, dit zijn serieus punt wat ook belangrijk kan zijn voor je webwinkel. De kans is namelijk hoog dat deze mensen praten tegen hun telefoon of tablet om een gesproken zoekopdrachten uit te voeren, dit kan in een zoekmachine zijn maar ook op een website of webwinkels zelf. Zoeken op internet met gesproken zoekopdrachten is al een vele jaren mogelijk, toch is het pas sinds een aantal jaar echt populair. Dit is met name te danken aan het grote aantal mensen dat tegenwoordig via een mobiel of tablet op internet zit. Mensen doen tegenwoordig alles op hun mobiel, waaronder ook online shoppen. Diverse onderzoeken tonen aan dat tegenwoordig bijna de helft van al je bezoekers via een mobiel apparaat kunnen komen. Dan is het natuurlijk zaak om hier goed op voorbereid te zijn. Hoewel de zoekmachinegiganten aannemen dat getypte zoekopdrachten nog altijd het belangrijkst blijven, zullen gesproken zoekopdrachten wel steeds meer terrein winnen. In dit artikel gaan we het daarom hebben over een zoekopdrachten die in gesproken worden en hoe je ervoor kunt zorgen dat je ook goed gevonden wordt op deze zoekopdrachten.
voice search

De populariteit van voice search

Hoewel de onderzoekers denken dat geschreven zoekopdrachten nog altijd het belangrijkst zullen blijven, wordt ook aangetoond dat het aantal gesproken zoekopdrachten alsmaar blijft stijgen. Ook in Nederland maken we veel gebruikt van de verschillende diensten zoals OK Google, Siri en Cortana. Deze diensten zijn ook flink in populariteit toegenomen omdat de kwaliteit een stuk beter is dan voorheen, de meeste van deze voice gerelateerde software kan ook je stem leren herkennen. Als je er vaker van gebruik maakt, dan gaat het steeds een stukje eenvoudiger. Vroeger werd er nog bijna bij één op de vier gesproken zoekopdrachten een foutieve suggestie weergegeven. Door de verbeterde software is dit teruggedrongen tot nog geen 10%. De onderzoekers verwachten, naarmate de software nog beter wordt, dat bijna de helft van alle zoekopdrachten gesproken zal zijn, tijd om je dus hierop voor te bereiden.

Moet je je webshop aanpassen voor gesproken zoekopdrachten

Maak je niet druk, je hoeft niet gelijk de rigoureuze veranderingen door te voeren om te voldoen aan de wensen van deze potentiële klanten. Toch is er een belangrijk verschil als het gaat om gesproken zoekopdrachten ten opzichte van geschreven zoekopdrachten. Het verschil zit hem met name in de lengte van de zoekopdrachten, mensen die iets inspreken, zoeken vaak specifieke omdat daar de ruimte voor is. Als je moet typen dan hou je het vaak toch wat simpeler. Dit houdt in dat je ook beter kunnen scoren op specifieke zoekwoorden in plaats van algemene termen. Sommige mensentypen bijvoorbeeld in “grasmaaier”, andere mensen typen juist in “blauwe automatische grasmaaier”. Misschien zijn beide mensen op zoek naar hetzelfde maar alleen de laatste zoekopdracht is echt specifiek. Als je deze producten verkoopt kan je daarom eenvoudiger scoren op dit soort zoektermen. Dan moet je uiteraard wel de SEO van je pagina hier goed op inrichten. Met de metatitels, teksten en steekwoorden geef je aan waar de pagina over gaat en wat er te koop is.
Optimalisatie

Wat kan je nog meer doen om je webwinkel voice search vriendelijk te maken?

Om je webshop goed vindbaar te maken op specifieke zoektermen hebben we hierboven al een aantal suggesties gegeven. Zoals genoemd is de tekst op een pagina erg belangrijk, Google kan namelijk geen afbeeldingen lezen, dus moet je met de tekst aangeven waar de pagina over gaat. Dit gaat natuurlijk niet alleen op voor de categorieën een producten op je webshop. Ook de informatieve pagina’s en blogs zouden voorzien moeten zijn van goede meter titels en informatieve teksten die gericht zijn op een bepaalde zoekterm. Een pagina met veelgestelde vragen kan bijvoorbeeld ook handig zijn, hierop kan je specifieke vragen van klanten verzamelen of zelfs per vraag een aparte pagina maken. Wanneer een zoekopdracht deze vraag bevat dan is het waarschijnlijk dat jouw pagina ook naar boven komt in de zoekmachine. Kans op meer bezoekers dus!

Zorg dat je webshop is geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers

Het belang van een mobiel geoptimaliseerde webshop hoeven we waarschijnlijk niet meer aan te geven. Hier zijn nog vele blogs aan gewijd en ook hierboven in het menu kun je er veel informatie over vinden. We benadrukken dit echter nog een keer omdat het belang bij gesproken zoekopdrachten nog groter is. Je kunt er weinig geld opzetten dat als iemand komt via een gesproken zoekopdracht, hij of zij op een mobiel apparaat aan het online shoppen is. Test je webwinkel daarom door een door op smartphones en tablets om er zeker van te zijn dat alles goed werkt wanneer je veel bezoekers aantrekt via mobiele apparaten.
Mobiele webwinkel

Ook lokale zoekopdrachten worden steeds populairder

Broer heeft er een streefpunt van gemaakt om meer lokale zoekresultaten te tonen. Hierdoor vind je wellicht sneller waar je naar op zoek bent. Je hebt het wellicht zelf al gemerkt, als je op zoek bent naar een bepaald product, dan worden bedrijven uit de regio vaak eerst weergegeven in de zoekmachine. Dit komt omdat Google weet waar de consument zich bevindt en zelfs weet wat de mensen en voorkeuren zijn van deze consument. Zorg er daarom voor dat je altijd omschrijft waar je winkel zich bevindt en of afhalen ook mogelijk is. Mensen die eerst letten op webwinkels die in de buurt zijn, geven wellicht de voorkeur aan het product afhalen. Dit is een eenvoudige manier om snel meer kopende klanten te vinden. Als je het echt goed wil doen, voeg je ook nog lokale reviews toe, zodat mensen uit de regio kunnen zien wat je referenties zijn en of je betrouwbaar bent.
Heb je winkel al voorbereid op mobiele gesproken zoekopdrachten, of heb je vragen over wat je precies moet aanpassen? Laat dan een reactie achter!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op