De beste marketing tools voor je webshop

De marketing en groei van je webshop kan je makkelijker maken met behulp van software en tools. In dit artikel vind je een opsomming van handige tools die we zelf al jaar veel gebruiken.

Tools die onze sites hebben helpen groeien, en hopelijk ook jouw webwinkel een zetje in de rug kunnen geven met bijvoorbeeld de groei van je organische traffic, het uitzoeken van concurrentie, het verbeteren van je site qua snelheid, het analyseren van je traffic en ga zo maar door.

Deze lijst is niet uitputtend, dus heb jij nog marketing tools die je graag wil delen met andere online marketing experts en beginners laat ze dan achter in de reacties.

Mangools / Serpwatcher

Mangools heeft een alles in 1 abonnement op verschillende SEO tools. Maak je een account aan dan krijg je de beschikking over onder meer SerpWatcher, LinkMiner, KWFinder, SiteProfiler en SerpChecker. Allemaal handige tools die je onder meer inzicht geven in hoe je rankt, welke backlinks je hebt en welke je concurrent bijvoorbeeld heeft, op welke keywords in jouw niche interessant zoekvolume zit.

KWfinder geeft je inzicht in belangrijke termen en kansen voor je of webshop. LinkMiner laat zien welke sites er naar je linken of welke sites bijvoorbeeld naar je concurrent linken. SerpChecker helpt met het vinden van de zwakke punten van je concurrent.

Met SerpWatcher houd je je rankings op de zoekworden / keywords die jij belangrijk vind in de gaten. En SiteProfiler geeft je een duidelijk overzicht hoe je webwinkel er wat betreft SEO en metrics voor staat.

Voor wie is Mangools interessant?

Voor iedereen die het overzicht wil houden, de SEO en de site content wil optimaliseren is Mangools interessant, ook omdat het relatief goedkoop is. Voor technische SEO zijn SEMrush en Screaming Frog bijvoorbeeld betere opties

Interesse in Mangools? Bekijk dan hier de demo van Mangools, Mangools is tot op zekere hoogte ook gratis te gebruiken.

SEMrush

SEMrush is ook weer SEO software. SEMrush is iets geavanceerder en complexer dan Mangools. Ook hier kan je terecht voor je backlink profiel en dat van je concurrent, rankings en zoekworden tips, keyword volumes etc. SEMrush is een stuk duurder dan Mangools maar heeft ook wel enkele handige extra functies.

Zo kan je met de Site Audit functie van SEMrush errors en andere technische optimalisatie tips ophalen, is er een linkbuilding en disavow tool[1]https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=nl en kan je gebruik maken van de content tips.

Screenshot van SEMrush bij de Site Audit tool. Hier krijg je inzicht in technische errors en optimalisatie mogelijkheden van je webshop

Voor de meeste mensen is Mangools t.o.v. SEMrush de beste keuze als je kijkt naar prijs. Ga je echt de diepte in met je site en heb je wat meer budget dan is SEMrush zeker het overwegen en uitproberen waard.

Voor wie is SEMrush interessant?

Als budget wat minder belangrijk is, en je wat dieper in de technische seo optimalisatie van je webshop wil duiken naast je content optimalisatie is SEMrush interessant. SEMrush is één van de meest complete tools waar je echt veel mee kan, maar de prijs is daar ook naar. Je kan hier de prijzen en abonnementen van SEMrush vinden.

Screaming Frog

Screaming Frog is een websitecrawler die je kan gebruiken bij het verbeteren van je onsite SEO. Erg geschikt om een Site Audit te doen en daarbij te dubbelchecken op SEO problemen die vaak op websites voor komen. Screaming Frog is gratis te downloaden en tot en met 500 URL's ook gratis in gebruik. Met een betaalde licentie krijg je toegang tot wat meer uitgebreide functies.

Terug naar wat Screaming Frog doet: deze software gaat dus alle url's van je site na, en pagina's waar je naar linkt, zo vind je onder meer makkelijk interne redirects (301), 404's en errors op je eigen webshop. Ook externe links zijn te checken met de SEO spider, en als daar fouten in zitten worden die ook opgeduikeld.

Verder kun je d.m.v. Screaming Frog SEO Spider dus de onsite SEO; zo kun je onder meer zien of pagina's een H1 en H2 hebben, of pagina's geïndexeerd zijn, of ze geblocked worden voor robots. Verder zijn canonicals, hreflang, response codes en meer te vinden en te controleren via Screaming Frog

Voor wie is Screaming Frog interessant?

Omdat het tot op zekere hoogte gratis is, is dit voor iedere site eigenaar interessant. Haal zo nu en dan je webshop eens door de tool van Screaming Frog en vis de errors er uit.

Dit is een makkelijke en leerzame optimalisatieslag voor je webshop. Het zal op het begin even wennen zijn omdat het er moeilijker uit ziet dan het is.

Google Search Console

Google Search Console is ook een must have voor webshop eigenaren. Nadat je je site hier hebt ingediend en jezelf hebt geverifieerd als eigenaar kan je aan de slag.

Google Search Console is een soort dashboard waar je onder meer de errors op je webwinkel kan vinden. Je kan zien waar je site op rankt en bijvoorbeeld hoe vaak mensen doorklikken via zoekmachines naar jouw shop.

Verder kan je onder andere je sitemap hier indienen, zodat je wat makkelijker gevonden wordt.

Als je je webshop naar een ander domein verhuisd, kun je dat binnen Search Console doorgeven[2]https://support.google.com/webmasters/answer/9370220?hl=nl zodat ook de de Google Zoekmachine op de hoogte is en de kracht van je oude webshop wordt doorgestuurd.

Verder kun je hier interne en externe links van en naar je webshop vinden en onder meer zien of pagina's geschikt zijn voor mobiele devices.

Voor wie is Google Search Console interessant?

Google Search Console heeft veel functies die helpen bij je onsite site en SEO optimalisatie[3]https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=en. Ook Search Console is gratis en helpt je met je site optimaliseren en fouten op te lossen. Als een pagina niet responsive is of er een andere error is dan krijg je een melding.

Search Console kan je goed helpen bij het beter vindbaar maken van je webwinkel.

Google Analytics

Door Google Analytics te gebruiken kan je onder andere het verkeer op je webshop meten. Eigenlijk onmisbaar als je je eigen site hebt en wil weten welke van je pagina's het meest bezocht en het best gevonden worden. Werkt goed samen met Google Search Console en vullen elkaar goed aan.

Met Google Analytics kun je ook zien hoe bezoekers je webshop bezoeken. Niet alleen op basis van zoektermen, maar ook via welke devices. Afhankelijk van wat voor webshop je hebt kan het bezoek voornamelijk mobiel of juist meer desktop zijn.

Daar kan je dan je webshop weer specifieker op afstemmen. Wanneer bezoekers via nieuwsbrieven of social binnen komen kan je dit hier ook vinden, en kijken of je opgezette campagnes werken.

Verder kan je hier bijvoorbeeld vinden hoe lang een bezoeker op je pagina is, of ze doorklikken naar een andere pagina, en wanneer er AdSense op je webshop staat kun je hier je inkomsten vinden.

Ook kan je hier als webshopeigenaar zien, hoe bezoekers uiteindelijk bij het winkelmandje komen en of dit sneller kan zodat meer mensen converteren. Met behulp van Google Analytics kun je proberen je conversie te verhogen.

Voor wie is Google Analytics interessant?

Google Analytics is ook voor eigenlijk alle site eigenaren interessant. Hiermee krijg je een duidelijk inzicht in waar, hoe en waarom het verkeer naar je webshop of app komt. Met behulp van dit inzicht kun je je webshop(s) verder optimaliseren. Het vult Google Search Console goed aan door middel van de overzichtelijke traffic stromen en is ook gratis in gebruik.

GTMetrix

GTMetrix is een handige tool als je wil kijken hoe snel je webshop is, en hoe snel je webshop ten op zichte van andere webshops is. Je vindt hier handige tips om je website technisch te optimaliseren.

Als je klaar bent met je content en eigenlijk alles op orde hebt is het goed om je webshop ook eens door GTMetrix te gooien en kijken welke snelheden je site haalt en wat de verbeter punten zijn. Leuke aan GTMetrix is dat je niet alleen de uitslagen krijgt maar ook concrete tips met hoe je het op kan lossen en waar je het beste kan beginnen.

Met GTMetrix breng je de technische optimalisatie van je webshop weer een stapje verder en extra voordeel: het is ook leerzaam.

Voor wie is GTMetrix interessant?

Als je aan de slag wil (en kan) met de technische optimalisatie en het verbeteren van de snelheid van je webshop geeft GTMetrix veel inzichten en concrete tips.

Pingdom Tools Website Speed Test

Pingdom Tools doet in grote lijnen eigenlijk hetzelfde als GTMetrix, welke van de twee tools je gebruikt of dat je ze beiden gebruikt is aan jou, maar eigenlijk is het beste ze beiden te gebruiken omdat ze elkaar ook wel aanvullen.

Ook bij Pingdom Tools submit je de url van je webshop. Vervolgens crawlt Pingdom Tools je webshop meermaals en haalt de optimalisatie punten en issues van je site naar boven. Zo weet je snel of en wat je aan je webshop kan verbeteren.

Voor wie is Pingdom Tools interessant?

Wanneer je de snelheid van je webshop wil verbeteren geeft Pingdom Tools concrete tips en laat zien wat de bottlenecks zijn voor je webshop.

UberSuggest (keyword ranking tool)

Ben je benieuwd waar mensen naar zoeken? En of er kansen zijn binnen jouw markt om voor laaghangend fruit? Dan is UberSuggest een handige tool die je kan helpen met content kansen en moeilijkheden in kaart te brengen.

Bij UberSuggest vul je het keyword in waar jij wat mee wil, of waar je graag ideeen en suggesties voor wil en vervolgens krijg je een overzicht met content die je mogelijk zou kunnen gaan schrijven

Voor wie is UberSuggest interessant?

UberSuggest is interessant voor content marketing / marketeers. Hier kan je zien waar mensen veel naar zoeken en hoe je wellicht meer verkeer naar jouw website of webshop weet te trekken.

Mailchimp

Mailchimp is e-mail software. Met behulp van Mailchimp integraties op je site of webshop kun je nieuwsbriefleden werven en nieuwsbrieven en e-mails makkelijk versturen.

Je kan bijvoorbeeld een pop up formulier aanmaken op je webshop met behulp van Mailchimp om e-mailadressen te verzamelen. Of bijvoorbeeld in de sidebar van je webshop een advertentie zetten waar mensen hun e-mail adressen kunnen opgeven.

Vanuit de mailchimp software zelf kun je vervolgens nieuwsbrieven en e-mails ontwerpen en versturen naar je klanten en nieuwsbriefleden. Je kunt ook aparte groepen maken, mensen er uit filteren die je mail nooit openen en zelfs je emails automatiseren op basis van een feed van je website of webshop.

Trouwe klanten kun je targetten met leuke aanbiedingen en kortingscodes. Op webhosters.nl vind je een complete gids over hoe je stap voor stap een nieuwsbrief in mailchimp maakt.

Voor wie is Mailchimp interessant?

Mailchimp is een handige tool om je nieuwsbriefleden en klanten overzichtelijk bij elkaar te houden. Mensen kunnen eenvoudig in- en uitschrijven via Mailchimp en jij kan makkelijker en efficiënter aan de slag met je e-mail marketing.

Mailchimp is gratis te gebruiken. Bekijk de opties en mogelijkheden van Mailchimp hier.

Sendcloud

SendCloud is een zogenaamde Shipping Service Provider. Met behulp van SendCloud koppel je je webshop makkelijk aan de meest populaire vervoerders zoals PostNL, DHL, DPD en UPS. Daarbij maakt het niet uit of je zelf gebruik maakt van WooCommerce, Shopify of bijvoorbeeld Magento, voor al deze opties zijn er integraties mogelijk met de vervoerbedrijven. Veel informatie over SendCloud vind je ook in deze post op webwinkelsucces.

SendCloud is alles in één software voor de checkout, het verzenden, de tracking en retouren van je website. Je optimaliseert bijvoorbeeld de conversie door de flexibele bezorgingsmogelijkheden met SendCloud, automatiseert pick, pack en printproces.

Je kan SendCloud ook proberen met een gratis demo.

Voor wie is SendCloud interessant?

Sendcloud is geschikt vanaf kleine serieuze webshops. Als je jezelf wil ontzorgen en tijd wil besparen is dit heen hele mooie oplossing die je veel tijd en zorgen zal besparen en uiteindelijk dus ook geld.

ThemeForest

Themeforest is niet echt een marketing tool maar kan wel heel handig zijn als jij een webshop wil gaan maken in WooCommerce. Op Themeforest vind je namelijk allerlei webshop templates. Met behulp van deze templates, die vaak zo'n €50,- kosten, maak jij meteen een jump start met het opzetten en designen van je webshop.

Wil je zelf aan de slag met het opzetten en ontwerpen van je webshop? Dan is ThemeForest dus een uitkomt.

Voor wie is Themeforest geschikt?

Themeforest is geschikt voor iedereen die begint met een WooCommerce webshop. Bekijk de templates bij Themeforest.

Zendesk of Trengo voor je klantenservice

Met Zendesk of Trengo kun je je klantenservice verder optimaliseren. Met Zendesk en Trengo kun je bijvoorbeeld een intern ticket systeem opzetten waarmee je je de organisatie van vragen en klachten afhandeling centraal en op orde brengt.

Beide klantenservice software programma's vallen te integreren met grote webshop software partijen als Shopify en Woocommerce.

Voor wie is Zendesk / Trengo interessant?

Zendesk is beschikbaar vanaf €50,- euro per maand en helpt je met het overzichtelijk houden en georganiseerd afhandelen van vragen en klachten voor de klantenservice. Kost je klantenservice je veel tijd of ben je soms het overzicht kwijt? Dan is Zendesk of Trengo de way to go!

Hotjar

Met Hotjar kun je heatmaps en het gedrag van klanten op je website in kaart brengen. Met behulp van die heatmaps kun je proberen je conversie funnel te verbeteren of je webshop gebruiksvriendelijker te maken voor je klanten.

Kort door de bocht krijg je door Hotjar meer inzicht in het gebruik van je webshop door de bezoekers. Ook kun je met Hotjar bezoekers actief vragen om feedback en input, wat zij zouden verbeteren aan jouw webwinkel.

Voor wie is Hotjar interessant?

Als je al wat verder bent met je website en de puntjes op de i wil zetten komt bijvoorbeeld Hotjar in beeld. Als je je conversie van 1% naar 2% krijgt is dat een verdubbeling van de conversie. Hotjar, heatmaps en feedback kunnen je helpen met het verbeteren van dingen als je conversie.

Mention & Meltwater

Mention.com en Meltwater zijn twee verschillende tools die je kunnen helpen bij het monitoren van publiciteit rondom je webshop. Of inspelen op actualiteiten rondom de niche van jouw webshop.

Met Mention & Meltwater kun je in de gaten houden wat er wordt geschreven en gepubliceerd rondom jouw merk, niche, producten of webshop en daar indien nodig op inspelen met de PR of antwoorden met de klantenservice.

Je zou ook kunnen overwegen om Google Alerts te gebruiken om publicaties of nieuws rondom jouw niche, merk of webshop te monitoren.

Voor wie zijn Mention & Meltwater interessant?

Deze PR marketing software is interessant voor webshop en merken die actief aan de slag willen met hun PR en het monitoren daarvan. Ook voor het uitzenden van persberichten en linkbuilding rondom jouw merk / webshop of product kunnen deze PR partijen een mooie oplossing voor jouwe webshop zijn.

Conclusie beste marketing tools voor webshops

Er zijn veel tools die je kunnen helpen bij het verbeteren van je webshop. Marketing tools die je kunnen helpen met het verbeteren van je webshop en de vindbaarheid van je webshop. Maar ook software die je kan ontzorgen en daarmee je service en ook de klantenservice kunnen verbeteren.

Veel van de bovenstaande marketing tools vullen elkaar aan, zo kun je Mangools goed samen gebruiken met Screaming Frog voor het optimaliseren van je webshop zelf. Je zou er ook aan kunnen denken om zowel Zendesk als Sendcloud te gaan gebruiken voor de afhandeling van je orders en je klantenservice.

Heb jij nog goede marketing tools voor webshops die in dit overzicht missen? Laat ze dan in de reacties achter, wij zullen deze post eens in de zoveel tijd blijven updaten en kijken of er bruikbare tips tussen staan.

Bronnen

Bronnen
1https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=nl
2https://support.google.com/webmasters/answer/9370220?hl=nl
3https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=en
We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general