Het nemen van verstandige beslissingen waarvan je op de lange termijn kunt profiteren is niet alleen een talent, het is ook aan te leren. De meeste mensen kunnen wel goede beslissingen nemen waar wat doe je als je onder druk staat of weinig tijd hebt om een kans te benutten. Een goede webwinkel ondernemer weet razendsnel de voor- en nadelen af te wegen om goede beslissingen te maken. Natuurlijk laat je je leiden door je gevoel maar op het gebied van e-commerce zijn er zo veel cijfers en statistieken die je kunt achterhalen om beslissingen te nemen die ook nog echt ergens op gebaseerd zijn.
Of je nou een eigenaar of een teamleider bij een webwinkel bent, het maken van goede beslissingen zal je een hoop tijd en kosten besparen. De meeste beslissingen worden namelijk niet aan de top genomen. Op de werkvloer, bij de klantenservice bijvoorbeeld, worden dagelijks belangrijke knopen doorgehakt. Hetzelfde geldt voor de marketing van je webwinkel, als je als eigenaar de juiste lijnen uitzet zorg je er voor dat je medewerkers ook de juiste beslissingen weten te maken.
doubt

1. Denk over je algemene risico mogelijkheden

Welke beslissingen je neemt als ondernemer is van veel aspecten afhankelijk. Ondernemers met een hoog budget kunnen zich uiteraard vaker een misstap of een mislukt experiment veroorloven dan de ondernemer die alles met een laag budget moet bewerkstelligen. Sommige ondernemers hebben een investeerder achter hun staan in het geval dat er meer geld bij moet. Het krediet dat je hebt opgebouwd zegt ook iets over het risico dat je kunt nemen. Als je al vaker succesvolle projecten hebt afgerond is de kans natuurlijk groter dat dat deze keer ook gebeurt.

Hoewel ondernemers over het algemeen meer risico nemen dan gemiddeld, zijn de beslissingen van ondernemers zelf ook vaak gebaseerd op het beperken van risico. Dit is simpelweg de aard van de mensheid om voorzichtig te handelen en beslissingen te nemen waarmee je niet alles op het spel zet.
Een andere belangrijk verschil bij ondernemers is dat zij anders omgaan met winst en verlies. Zij begrijpen dat verlies er nou eenmaal bijhoort als je wat wil opbouwen. Er een hoop dingen fout gaan maar dat betekent nog niet dat je uiteindelijk niet succesvol kunt zijn met je webwinkel.
De kern van het verhaal is dat je van te voren moet bepalen hoe veel risico je bereid bent om te nemen. Het is belangrijk dat je hierin consistent blijft hetzelfde gehalte van risico terug laten komen in andere aspecten van je bedrijf. Zo heb je bijvoorbeeld van te voren nagedacht over beslissingen die je  neemt voor je budgetten, als je niet veel aan marketing besteed is het bijvoorbeeld verstandig om andere kosten ook laag te houden.
risk

2. Wees je bewust van vergelijkers

Hoewel we anderen vaak vertellen dat we het niet doen zijn wij Nederlanders echter vergelijkers. We vergelijken zowat alles en daarbij is natuurlijk vooral de prijs van belang. De oorzaak van vergelijk is heel natuurlijk, we willen allemaal een betere deal vinden dan onze buurman, de zuinigheid van de Nederlander speelt hier natuurlijk ook mee.

Ga zelf eens vergelijken

Begin bij het begin en doe je voor als een consument zou doen. Kies een paar producten en laat je verassen. Typ een zoekopdracht in bij Google en vergelijk tussen de verschillende aanbieders die je tegenkomt. Je kunt ook een benchmark opstellen waarbij je producten vergelijkt op prijs en randvoorwaarden. Dan kun je gelijk zien hoe goed je eigen webwinkel het doet. Naast prijs kan je bijvoorbeeld kijken naar andere belangrijke aspecten zoals levertijd, garantie, zichttermijn en mogelijkheden om extra korting te krijgen. Alles wat een consument ook zou doen!

Let ook op conversie optimalisatie

Als je toch bezig bent met het vergelijken van jouw webwinkel, met die van andere, kan je tegelijk ook kijken naar mogelijkheden om de conversie van je webwinkel te verbeteren. Wat doen concurrenten slim wat jij nog niet doen? waarschijnlijk kan je een hoop punten vinden waarop je je webwinkel nog kunt verbeteren.

Ben je aanwezig op vergelijkkingssites?

Een groot deel van de consumenten gaat direct naar een vergelijkingssite of belandt daar via een zoekopdracht in Google. Door het uitgebreide aanbod weten vergelijkingssites ook goede positie in Google te behalen en daarmee een hoop bezoekers. Enkele bekende vergelijkers zijn Beslist.nl en Kieskeurig.nl bijvoorbeeld. Om deze bezoekers vervolgens naar jouw website te leiden moet je natuurlijk wel aanwezig zijn op deze websites. Om dit voor elkaar te krijgen kun je je direct aanmelden bij de websites of werken met een affiliate partner waarbij de websites al aangesloten zitten.
evenwicht

Is Google shopping een mogelijkheid?

Het meest converterende product van Google is de shopping module, hierbij kunnen consumenten ook eenvoudig vergelijken op prijs. Als je sommige producten of zoektermen intypte dan verschijnen de resultaten van Google Shopping aan rechterkant in de zoekmachine. Dit levert veel conversie op omdat bezoekers vooraf al een selectie maken op prijs en randvoorwaarden. Daarnaast is het een advertentie waarbij de afbeelding direct zichtbaar is waardoor consumenten een betere selectie kunnen maken. Als ze op je webwinkel komen hoeven ze het product alleen nog te bestellen! Het voordeel is ook nog dat je alleen hoeft te betalen als er op jouw advertentie wordt geklikt, je kunt zelf een budget instellen zodat je nooit te veel uitgeeft.
google-shopping-logo

Vertrouw op je gevoel

Je eerste keuze is vaak de juiste en dat komt omdat de meeste mensen een natuurlijk instinct hebben om de juiste keuzes te maken, keuzes die je op de lange termijn helpen om het gewenste doel te bereiken.
Aan de andere neem je natuurlijk niet zo maar beslissingen op basis van je eigen instinct, het is belangrijk om teamleden en medewerkers hierbij te betrekken. Soms hebben mensen die niet eens expertise op het gebied hebben toch waardevolle toevoegingen hebben. Soms zullen andere je gevoel bevestigen en soms hebben ze goede argumenten om je toch tot een andere beslissing te laten komen.
Natuurlijk zal de gevoel ontwikkelen en verfijnen naarmate je meer ervaring krijg, dit helpt je mede om sneller beslissingen te maken waar je volledig achter staat. In het begin van je carrière ben je wellicht nog onzeker maar toch is het ook dan belangrijk om vertrouwen uit te stralen wanneer je beslissingen neemt. Zeker als je medewerkers hebt is het belangrijk om dit te doen omdat het vertrouwen dat jij uitstraalt uiteindelijk overgenomen wordt. Hetzelfde geldt bij het verkopen van je producten. Als je zekerheid uitstraalt, zullen je klanten die oppikken en herkennen dat je vertrouwen hebt in je productaanbod.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op