Als je veel bezoekers krijg, zonder al te veel te investeren in marketing, is dat een goede indicatie dat je al goed op weg bent met je webwinkel. Het werven van bekendheid en potentiële klanten is niet eenvoudig weten wij uit ervaring. Het is duidelijk mensen interesse in je product hebben maar waarom kopen ze het dan niet?

De oorzaak achterhalen

Een goed begin is het installeren van Google Analytics op je webwinkel, hiermee kan je werkelijk alle gegevens analyseren waaronder ook de bezoekduur en conversie op je webwinkel. Je kan natuurlijk niet verwachten dat iedereen een aankoop doet en daarom kan je inzoomen op de bezoekers die serieus geïnteresseerd zijn. Je kijkt bijvoorbeeld naar bezoekers die je klantenservice pagina, beoordelingen, retourpagina, of winkelwagen al bezocht hebben. Dit zijn mensen die waarschijnlijk serieuze interesse hebben maar toch zijn afgehaakt. Omdat Google Analytics zo gedetailleerd is kan je precies zijn op welke pagina de bezoeker afgehaakt is. Als er veel bezoekers afhaken op de informatiepagina over verzending dan kan dat wellicht aantonen dat de verzendkosten te hoog zijn of de levertijd te lang is.
conversie
 

Wat is een goed conversiepercentage?

Een andere mogelijkheid die je met je webwinkel hebt, is het bijhouden van de conversie, het aantal verkopen op je webwinkel. Dit wordt uitgedrukt in een percentage. Als je 1% conversie hebt dan plaatst 1 op de 100 klanten een bestelling. Over het algemeen kan je dit ongeveer aanhouden.
<1% = werk aan de winkel!
1% = goed begin, nu uitbreiden
2% = prima, alles optimaliseren
3% = perfect, je webwinkel begint een succes te worden!

Waarom kopen klanten niet?

In de meeste gevallen is er niet één duidelijke reden aan te wijzen voor de lage conversie van een webwinkel. Conversie optimalisatie bestaat uit veel verschillende factoren die je bij langs moet gaan. al die kleine aanpassingen zorgen er uiteindelijk voor dat je webwinkel optimaal wordt voor gebruikers. Als je al veel bezoekers op je webwinkel krijgt dan is het bovendien duidelijk dat er veel interesse in je product is, toch haken bezoekers af om andere redenen, hierbij de belangrijkste die je zal tegenkomen.
conversie optimalisatie proces

Reden 1: Je webwinkel is niet duidelijk

Online shoppen is snel en voordelig maar voor veel consumenten is het lang niet duidelijk genoeg. Je moet er rekening mee houden dat je klanten niet zo bekend zijn met de werking van een webwinkel als jij zelf. Richt je webwinkel daarom zo duidelijk en simpel mogelijk in zodat zelfs digibeten een bestelling kunnen plaatsen!

Navigatie

Het belangrijkste als een bezoeker binnenkomt is de navigatie, hoe vindt hij of zij het juiste product? Een goed begin is het aanmaken van een duidelijk menu waarbij je producten in logische categorieën te vinden zijn. als het te lang duurt dan kan de bezoeker gefrustreerd worden en weer vertrekken.
Vergeet ook de zoekfunctie niet, online shoppen vinden mensen eenvoudig maar het moet niet te lang duren natuurlijk. Plaats je zoekfunctie op een duidelijke plek, zoals in het midden van je header. Test de zoekfunctie zelf ook regelmatig uit om te checken of alles nog goed werkt.
sitemap navigatie

Afbeeldingen

Om een goede keuze te maken heb je natuurlijk ook duidelijke productafbeeldingen nodig, doe alles wat je kan doen om de producten zo duidelijk mogelijk weer te geven. De klanten weten hierdoor exact wat ze kunnen verwachten waardoor de kans op teleurstelling of een retour een stuk lager wordt.
Kijkshop productfoto

Betaalmogelijkheden

Er zijn veel verschillende betaalmogelijkheden en dat komt omdat bezoekers verschillende wensen hebben. Om je conversie te optimaliseren kan je het best zoveel mogelijk verschillende betaalmethoden aanbieden zodat iedereen kan afrekenen. Bied zowel vooraf- als achteraf betaalmethoden aan. Betalen na aankoop wordt tegenwoordig steeds populairder, de drempel voor consumenten wordt een stuk lager als er achteraf betaald kan worden.
betaalproviders

Retourvoorwaarden

Als consumenten een aankoop doen dan is er soms nog wel enige twijfel aanwezig, daarom moet je als webwinkel duidelijk maken hoe de bestelling terug gestuurd kan worden en welke kosten daar bij komen kijken. Als je een duidelijk retourbeleid hebt met gunstige voorwaarden voor de consument dan kan dit geen probleem meer vormen.

Reden 2: Je propositie is niet duidelijk

Als webwinkel heb je veel concurrenten en daarom moet je onderscheidende factoren bedenken. Voorwaarden waarmee je je op een unieke manier kunt onderscheiden van de concurrent. Als je net begint met je webwinkel is dit nog niet zo eenvoudig. We raden je aan om daarom eerst alle voorwaarden op een acceptabel niveau te krijgen. Als alle webwinkels in je branche gratis verzending aanbieden dan moet je dat bijna ook wel doen. Anders zullen consumenten je webwinkel snel overslaan.
Om je propositie (je complete aanbod) voor de klant zo duidelijk mogelijk te maken kan je er voor kiezen om je USP's te vermelden op de homepage of op de productpagina's bijvoorbeeld. Als je consumenten niet snel genoeg de informatie over verzenden en retourneren kunnen vinden dan is de volgende webwinkel slechts één klik weg.

Reden 3: Je webwinkel is niet transparant

Transparantie is de sleutel naar succes in de hedendaagse webwinkel wereld. Consumenten willen weten wie je bent, wat je doet en hoe je bedrijf werkt. Kijk naar het succes van Coolblue als voorbeeld, deze webwinkel doet er alles aan om zo transparant mogelijk te zijn door filmpjes over het bedrijf te maken en te verspreiden op Youtube. Hierdoor krijgen consumenten een goed beeld van het bedrijf en wordt het imago beter.
Als beginnende webwinkel kan je beginnen met het vermelden van je adres- en contactgegevens, het maken van een leuke over ons pagina en het plaatsen van enkele foto's van je bedrijfspand, magazijn en kantoor.
Ook de kosten moeten transparant zijn op je webwinkel, we zien helaas nog steeds webshops waar de verzendkosten verborgen worden tot de laatste stap, of de prijzen staan zonder BTW vermeld en dit komt er later nog bij. Dit is het tegenovergestelde van transparantie en kan tegenwoordig echt niet meer. Als consumenten opeens hogere kosten aan het einde van het bestelproces tegenkomen zullen ze gefrustreerd zijn en sneller vertrekken.
transparant

Reden 4: De verzendkosten zijn te hoog

De verzendkosten hebben we al eerder benoemd maar we lichten het nog een keer toe omdat dit voor consumenten bijna net zo belangrijk is geworden als de prijs van het product zelf. Als je net begint met je webwinkel dan is het vaak niet rendabel om gelijk gratis verzending aan te bieden. Wellicht kan je er wel voor kiezen om de verzendkosten in de prijs van je product te verwerken.
Je kan er ook voor kiezen om een grens in te stellen voor gratis verzenden, alleen boven de 100 euro bijvoorbeeld. Dit is ook nog eens een goede manier om het gemiddelde bestelbedrag te verhogen.
Zorg er in ieder geval voor dat de verzendmethode en -kosten duidelijk zijn zodat de consument geen tijd hoeft te verspillen en op het laatst alsnog afhaakt. Geef ook aan hoe het pakket gevolgd kan worden na bestelling. Wees zo duidelijk mogelijk door de verschillende stappen van de levering uit te schrijven op je website.
gratis-verzending

Reden 5: Je webwinkel is niet mobiel vriendelijk

We hebben hier al meerdere blogs over geschreven maar we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Als je in 2015 nog geen mobiele webwinkel hebt dan zal je snel aan de slag moeten. Onderzoeken tonen aan dat bijna de helft van alle consumenten zich via een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet plaatsvind. Als je webwinkel niet geschikt is voor mobiele apparaten dan zal je daarom een hoop klanten mislopen.
Het instellen van je mobiele webwinkel vereist wel weer extra tijd en aandacht, dat is ook de reden waarom veel webwinkels nog niet up to date zijn. Zorg er voor dat je mobiele webwinkel goed werkt door een duidelijke navigatie en zoekfunctie aan te maken. Probeer ook zelf een mobiel te bestellen om eventuele knelpunten te ontdekken.
Consumenten shoppen tegenwoordig via mobiele apparaten, laptops en gewone computers. Consumenten switchen echter ook hiertussen. Loop het hele proces zelf eens na om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn.
mobiele webwinkel

Reden 6: Bezoekers vertrouwen je webwinkel niet

Een betrouwbaar imago wordt steeds belangrijker omdat er helaas ook veel gefraudeerd wordt op het internet. grote webwinkels hebben hier geen problemen mee omdat deze al jaren bekend zijn. Dat Coolblue, Bol.com en Zalando betrouwbaar is weten we natuurlijk wel. Maar hoe kan de consument dit weten als je webwinkel nog niet zo bekend is.
Om aan te tonen dat jouw webwinkel wel betrouwbaar is kan je een aantal stappen uitvoeren. Het belangrijkste is de aanwezigheid van onafhankelijke beoordelingen, niemand wil het eerste schaap over de dam zijn. Zorg daarom voor een beoordelingsmodule met een programma zoals Kiyoh of Feedback company bijvoorbeeld.
Een andere mogelijkheid is het toevoegen van een keurmerk, de meest bekende is het Thuiswinkel waarborg keurmerk. Deze is echter vrij duur waardoor er ook veel andere keurmerken bij zijn gekomen. Geeft hier niet te veel geld aan uit maar zorg er wel voor dat je bij in ieder geval één van de grote keurmerken aangesloten bent.
Natuurlijk zorg je er ook voor dat alle contactgegevens eenvoudig terug te vinden zijn op je webwinkel. Als je ook een fysieke winkel hebt waar klanten langs kunnen komen dan is dat helemaal perfect. Voeg gelijk een routebeschrijving en een foto toe op je website.
Wat je ook kan doen om je webwinkel betrouwbaarder te maken is het toevoegen van informatie in de vorm van blogs en filmpjes toe te voegen, als je de expert in je niche bent dan draagt dat zeker bij aan het imago van je webwinkel.
productpagina-vertrouwd

De aanhouder wint!

De meest bezoekers zullen niet bij het eerste bezoek aan je webwinkel een aankoop doen. Onderzoeken hebben aangetoond dat consumenten een webwinkel ongeveer drie keer bezoeken voordat er een aankoop plaatsvind, dit kom omdat mensen oriënteren, twijfelen, vergelijken etc. Als webwinkel eigenaar moet je hierop voorbereid zijn en er zijn gelukkig tools die je er bij kunnen helpen.

Remarketing

Het opnieuw bereiken van bezoekers wordt ook wel remarketing en retargeting genoemd. Met remarketing kun je mensen die je website bezocht hebben opnieuw bereiken met een tekstadvertentie of banner. Je kunt zelfs advertenties maken op basis van de pagina's die bezocht zijn. Als een consument een pagina over ‘blauwe hangmatten' heeft bezocht kan je bijvoorbeeld een advertentie maken met een goede aanbieding en afbeelding voor een blauw hangmat. Hoe relevanter de advertenties is, des te groter is de kans dat er alsnog een conversie plaats vindt.
Retargeting-Google

E-mail remarketing

Met programma zoals Veinteractive en veel andere webshop programma's is het ook mogelijk om bezoekers met een e-mail opnieuw te benaderen, ook als het gaat om een bezoeker die de aankoop nog niet afgerond heeft. De cookies op je websites vangen het e-mail adres op en aan de hand van de gegevens kan er automatisch een e-mail opgesteld worden waarmee de consument alsnog wordt aangespoord om het product aan te schaffen.
Je kan er ook voor kiezen om een kortingscode te sturen zodat de potentiële klant een extra trigger krijgt om de aankoop alsnog af te ronden. Stel hiervoor wel een termijn in zodat de kortingscode binnen een korte periode gebruikt gaat worden.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op