Krijg je al aardig veel bezoekers op je webwinkel maar lukt het nog niet om die bezoekers ook om te toveren in betalende klanten? Natuurlijk is het een illusie dat iedere bezoeker een klant kan worden, toch kan je veel stappen ondernemen om je website te optimaliseren en meer consumenten over de streep te helpen.
Soms moet je investeren voordat je kunt profiteren, dat is zelfs meestal het geval, we kijken in dit artikel daarom naar de manieren om eerst iets te investeren om vervolgens wat terug te krijgen.
 
zoeken cadeau

Iets weggeven

Bijna iedereen vindt het leuk om iets gratis te krijgen, Nederlanders zijn er zelfs dol op. Als je iets weggeeft aan de bezoeker van je webshop, kan je bovendien rekenen op een verhoogde gunfactor. De bezoeker is bereid om jou ook wat terug te gunnen. Iets weggeven hoeft niet altijd een product te zijn, al is het bij voorkeur wel iets van waarde voor de bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld ook informatie zijn, in de vorm van handleidingen of instructievideo’s bijvoorbeeld.

Waar hou je rekening mee bij je aanbod?

Uiteraard kost het geld (in het begin) om iets weg te geven. Het is daarom van belang om goed na te denken over je aanbod. Wat geef je weg en ook wat krijg je ervoor terug? Hierbij een aantal aspecten om rekening mee te houden.

Creatief zijn

Om je te onderscheiden van andere bedrijven, zal je aardig creatief moeten zijn. De meeste acties of incentives zijn natuurlijk wel eens bedacht. Bedenk echter een leuke weggever of actie op basis van jouw producten en webwinkel.

Creëer waarde

Ga bij jezelf te rade, wat heeft de bezoeker aan dit cadeautje? Wordt het bijvoorbeeld duidelijker hoe je een bepaald product moet gebruiken of hoe een bepaald product er uit ziet?
Dit is ook het grote voordeel van het aanbieden van gratis proefmodellen. Een potentiële klant heeft daardoor een lage drempel op geïntroduceerd te worden met je producten.

Vraag niet gelijk teveel terug

Misschien ken je ze wel, die prijsvragen waarbij je eindeloos formulieren in moet vullen voordat je kans maakt. Ook het inschrijven op een nieuwsbrief verloopt nog niet altijd heel soepel bij sommige webshops. Zorg dat de bezoeker zo weinig mogelijk velden hoeft in te vullen, zodat hij of zij sneller geneigd is gebruik te maken van het aanbod.
promotie

Promoot het aanbod

Dit zal misschien een beetje vreemd voelen in het begin, promotie maken om iets weg te geven. Houd er echter rekening mee dat je er op de lange termijn wat voor terug krijgt, namelijk meer betalende bezoekers als het goed is. Zorg er dus voor dat al je potentiële klanten weten dat het ook mogelijk is om eerst iets gratis te ontvangen.

Houd het kort en krachtig

Over het algemeen werkt een simpel aanbod het beste, een gratis proefmodel of een gratis cursus over het gebruik van de producten bijvoorbeeld. Houd het aanbod simpel en houdt de aankondigingen ook kort. Als de bezoeker niet direct door heeft wat je bedoelt, wordt er waarschijnlijk weinig gebruik van gemaakt.

Wat kan je dan weggeven?

Zoals we hierboven al even benoemt hebben, is het belangrijk om unieke waarde te creëren voor je klanten, en dat met een item dat je gratis weggeeft! Om een succesvolle actie te bereiken, moet je daarom aardig creatief zijn, hierbij een aantal voorbeelden van wat je zoal kunt weggeven.

Informatie ruilen

De oplettende lezer heeft hem al door, we geven hierbij niet eens iets weg, de gratis informatie die we aan de bezoeker verschaffen, kunnen we ook ruilen. Je kan bijvoorbeeld een e-book met tips geven, in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker. Dit e-mailadres kan je vervolgens gebruiken om de bezoeker, ook na het bezoek, op de hoogte te stellen van nieuwe tips en producten.

Een proefmodel weggeven

Dit hebben we al een paar keer benoemt, simpelweg omdat het de beste methode is om op de lange termijn meer te verkopen. Verkoop je voordelige producten, waarvan men er meestal meer tegelijk aanschaft? Dan is het bijna een must om de mogelijkheid voor een gratis proefmodel aan te bieden, in ruil daarvoor kan je bijvoorbeeld het e-mailadres van de bezoeker vragen. Om het proefmodel op te sturen heb je natuurlijk ook het fysieke adres van de klant nodig, ook dit kan je achteraf gebruiken om promotiemateriaal op te sturen.
Grafiek met geld

Een prijsvraag organiseren

Dit soort acties komen meestal voor op social media maar kan je natuurlijk ook op je webshop zelf houden. Een prijsvraag organiseren, waarbij men bijvoorbeeld ook weer het e-mailadres moet achterlaten. Dit kan erg goed werken omdat je vaak maar eenmalig de prijs hoeft weg te geven, in ruil daarvoor ontvang je het e-mailadres van veel potentiële klanten. Dit zijn potentiële klanten omdat deze mensen je product graag willen ontvangen.

Zorgen dat nieuwe bezoekers blijven terugkeren

Als je eenmaal beschikt over de gegevens van bezoekers en dus potentiële klanten, is het natuurlijk wel zaak om hier ook wat mee te doen. Je kan de potentiële klanten op je e-mail lijst zetten om deze mensen regelmatig op de hoogte te houden van nieuwe tips, producten en acties. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat een nieuwe bezoeker ook in de toekomst terug zal keren.

Wat ga jij weg geven?

Schieten je al ideeën te binnen? Vrijwel iedere webshop kan een leuke actie verzinnen waarbij iets weg gegeven wordt, in ruil voor een actie van de bezoeker. Op deze manier kan je meer bezoekers over de streep helpen. Het is een uitstekende methode omdat je ook aantoont om te willen investeren in je klanten, klanten zullen dit waarderen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op