Black Friday: Webshop & E-commerce Ideeën

Als je in 2020 nog iets leest over het ‘overwaaien' van Black Friday naar Nederland op een website moet je die website blokkeren en er nooit meer op terug komen. Dit overwaaien is complete onzin: Black Friday is belangrijk, allang overgewaaid en als e-commerce speler MOET je ermee aan de slag.
Je kan niet meer om Black Friday heen, sterker nog: Je moet hier slim op inspringen om veel omzet mee te pakken uit die miljoenen consumenten die met de bankpas in de hand aan het shoppen zijn. Trek ze over de streep met kortingen, slimme uitingen en kortingscodes. En voorkom de veel gemaakte fouten.
Vrijdag 27 november 2020
Dat is de dag dat alles klaar moet staan, alle shoppers die langskomen op de site moeten converteren. Alles moet slim staan, de hoofdpagina van de webshop moet stralen. Denk ook aan speciale Black Friday landingspagina's. Ook de nieuwsbrief moet aansluiten bij de hype en zelfs de webshop die ‘rode sjaaltjes' online verkoopt moet een extra actie bedacht hebben om op Black Friday ook die groene sjaaltjes te verkopen. Er is geen mooiere dag om lekker met reclame te strooien naar de klanten in de database.
27 november 2020 is de dag van Black Friday in Nederland; Hier wat korte feitjes:
Hoe lang duurt Black Friday? Eén dag
Wat is het Black Friday Weekend? Dat is het weekend van 30 november tot en met 1 december
Heeft bol.com ook kortingen op Black Friday? Ja =)
Hoe vaak is het Black Friday? Eén keer per jaar.
Wat wil de consument tijdens Black Friday?
De consument wil een korting en wil ook zien dat een webshop in staat is om in te springen op de actualiteit. Doe je niet mee? Dan gaat de consument liever shoppen bij een concurrent die wel meedoet. Jammer genoeg is het op deze dag wel het geval.
Reken maar dat Coolblue, bol.com & Mediamarkt helemaal vol staan met kortingen en aanbiedingen op 27 november.
Kijk je naar wat voor kortingen een consument in 2020 zoekt in Nederland, dan kom je uit dat maar 3% van de consumenten tijdens Black Friday een korting verwacht van 0 – 10%. Kortom: 97% van de consumenten verwacht dat er kortingen van boven de 10% te verkrijgen zijn. Denk dus groter dan die 10%. 5% Of €5 euro korting is eigenlijk not done tijdens een periode als dit. In Amerika kunnen consumenten zelfs de volgende kortingen verwachten:
- Reizen: 60%
- Kantoorbenodigdheden: 50%
- Elektronica : 47%
- Kleding: 32%
- Geschenken: 31%
Op dat vlak hebben we wellicht nog wel wat te halen. En wat doe jij dan als e-commerce speler? 5% is leuk meegenomen maar is absoluut geen driver / trigger om echt omzet te knallen in dit seizoen.
Shops die echt de plank mis slaan in de Q4 omzet spikes zijn de shops die altijd trots communiceren dat ze altijd de laagste prijs geven en pretenderen ‘wie korting geeft is normaal te duur'. In Amerika en Azië zijn deze strategieën enorm achterhaald en bewezen ineffectief. Ook zit er een enorme ‘loophole ‘in voor concurrenten.
Maar die moeten dan wel goede e-commerce werknemers in dienst hebben.

Leuke strategie, maar een behoorlijke zwakte in Q4. Wat als een concurrent hier slim op inspeelt? “Kortingscode voor 10% op alles wat ook bij de Hornbach te koop is”. Moet je wel even een creatieve draai aan geven, maar is zeker een leuke strategie =)
E-commerce fout: Black Friday als één dag zien
Black Friday is het begin van een seizoen waarin webshops 30% van alle verkopen van het jaar moeten realiseren. Is bij jouw webshop de trend anders? Dan moet je serieus aan de slag. Het seizoen start vaak in de aanloop van Black Friday en loopt in Nederland door tot vlak voor kerst. Aankopen voor kerst, sinterklaas en andere feestdagen worden veelal in deze periode gerealiseerd.
Maak niet de klassieke fout om Black Friday echt maar als één dag te zien: als je bijvoorbeeld met een kortingscode gaat werken, zorg dan dat deze niet direct na Black Friday afloopt. Een goede tactiek is om na Black Friday direct in te springen op Cyber Monday en daarna direct in te springen op Sinterklaas. Dit kan met dezelfde acties / banners / uitingen, zorg hierbij dat de uitingen al goed klaar staan.
Voornamelijk het weekend na Black Friday is cruciaal
In dit weekend (28 nov – 30 nov) heb je als slimme e-commerce speler veel kansen. Het is weekend dus de concurrent is veelal niet aan het werk, want zo zal hij denken dat de Black Friday mania voorbij is. Maar niets is minder waar. Het hele weekend shoppen de consumenten door en op maandag volgt dan ook nog eens Cyber Monday. Dit is namelijk ook het laatste weekend voor Sinterklaas en voor jou als webshophouder een mooie kans om de voorraden te slijten! Juist omdat rond 5 december de leveringen wat langer duren zullen consumenten op tijd bestellen. Dus de kortingen mogen niet aflopen over het weekend, er moet nog wat te halen zijn. Je zou dit als volgt kunnen indelen op het gebied van uitingen en mailings:
Voorbeeld e-commerce planning rond Black Friday:
- Pre Pre Black Friday – Vraag jouw klanten wat ze verwachten van Black Friday en speel daarop in. Zorg ook voor een goede klantenopbouw richting de periode toe, je moet juist voor Black Friday extra marketing kosten maken.
- Zorg voor zichtbaarheid, dit kan bijvoorbeeld op gespecialiseerde Black Friday blogs / websites.
- Pre Black Friday – Mailing / maandag voor Black Friday – Aangeven dat er iets moois aankomt aan de gebruikers en geef ze direct al iets.
- Black Friday – Mailing, met korting minimaal 10% of € 10, de ideale periode om een kortingscode in te zetten. Met bedragen als €20 en 20% zit je in de communicatie / verwachting van consumenten zeer goed.
- Pre Cyber Monday of Black Friday Weekend – (weekend 30 nov & 1 dec ) Mailing, korting gelijk houden, ideale periode om een kortingscode in te zetten (geef dit van tevoren aan bij partners)
- Cyber Monday – mailing, – Nog meer stunten (begin al maandag vroeg, dus veel voorbereiden ), ideale periode om een kortingscode in te zetten.
- Op naar Sinterklaas. Al kan je Black Friday, Cyber Monday en Sinterklaas dit jaar ook goed tegelijk marketen! Doe eens gek!
Tip Black Friday en de dagen eromheen zijn eigenlijk de conversie dagen van de campagnes die in augustus, september en oktober al gestart moeten worden. Dan liggen de kosten van de campagnes namelijk lager. Zorg dus in Q3 voor de opbouw van BEZOEKERS en zorg dat ze vanaf Black Friday tot kerst converteren met allerlei acties, kortingen en scherpe uitingen.
17 concrete tips om Black Friday in 2020 te winnen
Deze lijst is met veel zorg en ervaring samen gesteld, als je kopjes / stukjes van deze lijst gebruikt of kopieert plaats ons dan a.u.b. als bronvermelding. We zijn in onze adviezen diep gegaan om juist te helpen met nieuwe ideeën. Geen standaard lijstje dus!
- Zorg simpelweg voor extra budget en zorg dat je met dat budget zichtbaar bent op sites waar kortingen op verzameld worden. (kortingscode websites of gespecialiseerde black friday websites) Ondanks dat deze sites soms irritatie kunnen opwekken, zit op deze sites OOK de traffic van uw concurrenten. Via deze kortingscode portals of tijdelijke Black Friday sites wordt er miljoenen aan omzet gegeneerd. Je moet er tussen staan en ludiek / slim opvallen.
- Zorg dat de website goed draait en snel is. Als de week begint moet alles klaar staan om een grote hoeveelheid traffic op te kunnen vangen. Op internet doodt het gebrek aan snelheid je kansen bij een uitverkoop: 46% van de shoppers heeft gezegd dat ze nooit meer terug zullen keren naar een trage website.
- Bekijk hoe de grote jongens het doen, zie hier in detail de aanpak van Bol.com en Coolblue en dergelijke op Black Friday 2020.
- Plan de week anders in dan normaal en doe ook intern eens gek: geef het marketing team bijvoorbeeld vrij op dinsdag en maak van zaterdag (na Black Friday) een werkdag. (Mix er wel wat pizza's en plezier in om het leuk te houden). Of zorg dat er vrijdag ochtend (of de maandag al) bij een groot deel van het personeel een zwart shirt op het bureau ligt! Leuke Quotes voor op het shirtje:
- “Shopping is my cardio.”
- “Whoever said that money can’t buy happiness simply didn’t know where to go shopping.”
- ““Happiness is not in money, but in shopping.”
- “Treat yo’ self.”
- “I always say shopping is cheaper than a psychiatrist.”
- Als we toch over uitingen praten, stop met het met zijn allen duiken op de standaard trucjes & standaard communicatie. Het kan écht leuker en ludieker. Als je een kortingscode hebt: Zorg ervoor dat de code an sich grappig is! kortingscode: treatyoself bijv. Let wel op dat je ook niet te ver gaat:
- Tegen de stroom in gaan kan, MITS je creatief bent: Het is mogelijk om echt iets anders te doen op deze dag. Sommige shops in het buitenland gingen zelfs dicht en gaven aan bij klanten: Ga lekker naar buiten i.p.v. online te shoppen! Zo'n actie kan je webshop natuurlijk onsterfelijk maken. Eén dagje offline voor een webshop als Bever.nl en vervolgens jaren lang het gesprek van de dag zijn op dit vlak. Ik denk dat je daar wel positieve ROI uit kan halen. We zijn benieuwd of Bever dit in 2020 gaat doen! 🙂
- Maak een speciale BF Early Acces mailing-list en bouw die op voordat BF begint: e-mail is het beste conversiekanaal voor Black Friday-promoties, met een conversie van 4,29% tarief, volgens Shopify data. Zorg dat de emails een soort van ‘gids' bevatten door de kortingen heen. Dus niet specifiek conversieknoppen: help je klanten met het verkrijgen van korting.
- Zorg ervoor dat mensen hun ervaringen of uw producten op social media willen delen, zo kan je dat extra bereik pakken.
- Biedt een gratis geschenk aan bij een aankoop. (Al kan dit natuurlijk niet in alle webshop niches)
- Geef loyale klanten juist nu wat extra's! Vergeet ze in ieder geval niet 🙂
- Plaats een actie op één social media kanaal specifiek, zo kan je goed kijken of een medium überhaupt werkt en kan je ook bereik opbouwen op dat medium. (Specifieke Snapchat korting bijv.)
- Stuur de kortingscode die je gaat gebruiken alvast van tevoren in een duidelijk schema door aan jouw kortingscode partners, mits je wilt dat ze deze communiceren. Nu we het toch over kortingscodes hebben, maak een monster korting voor een zeer hoge order waarde. Why not? € 100 korting voor aankopen boven de € 500? Doet het leuk in de communicatie dit soort bedragen.
- Zorg voor veel betaalopties, als er eentje down gaat door de drukte moeten er wel goede alternatieven beschikbaar zijn.
- Geef deals op cadeaubonnen! Een cadeaubon van € 10,- voor elke aankoop van een cadeaubon van € 50. Of beter nog, wat als je bij een aankoop van € 200,- + één cadeaubon van € 10,- krijgt.
- Kijk niet ‘hoe Apple het doet' -> jouw webshop is geen Apple. Apple heeft een budget met vele nullen erachter, hier kan je jouw webshop niet mee matchen.
- Wees transparant over Verzendingen. Ga je met de drukte de verzendtijden niet halen? Wees dan eerlijk en beloof niet dat je het binnen één dag gaat versturen. Consumenten vinden dit soort transparantie steeds belangrijker.
- Ontwikkel retargetting campagnes voor social media & e-mail. Laat die geïnteresseerden niet los =)
- Ga niet de dag voor Black Friday grote ontwikkelingen doorzetten aan jouw webshop, de site moet stabiel zijn en mag zeker niet down gaan op zo'n cruciale e-commerce dag als Black Friday.
- Je mag op Black Friday juist iets doen met E-commerce dat je normaal niet doet. Ben je een Bijenkorf en heb je moeite met korting, JUIST op deze dag kan je los gaan. Opvallen is datgene waar je voor moet gaan!
Conclusie Black Friday voor e-commerce
Wat je ook doet, blijf dichtbij de kernwaarden van jouw webshop. Juist dat kan je super interessant uitvergroten op dit soort dagen. En natuurlijk kan je niet alles doen, extra marketing kosten en hoge kortingen samen zijn natuurlijk een grote aanslag op de marge. Toch zouden wij deze dol dwaze dagen 😉 niet voorbij laten gaan! De punten samengevat:
- Zorg voor scherpe, goede uitingen (pak US en UK voor voorbeelden)
- Bereid de acties goed voor;
- Zorg er voor dat je webshop het ook technisch aan kan, mocht het echt hard gaan lopen
- Black Friday is niet één dag: Ga voor de hele week! En de week ervoor en erna!
- Val op!
- Het kan altijd beter: