Black Friday, waarom ook Nederland massaal meedoet

Op vrijdag 23 november barst de koopjesgekte weer los, dan is het Black Friday. Deze hype, overgewaaid uit Amerika, is het startsein voor de kerstinkopen. Veel producten worden dan ook aangeboden tegen gigantische kortingen. Ook in Nederland liggen mensen al ’s nachts voor de deuren van grote winkelketens om er zeker van te zijn dat ze artikelen mee naar huis kunnen nemen voor een zacht prijsje. Niet alleen de fysieke winkels doen mee aan deze dag, maar ook webshops doen graag mee aan deze koopgekte. En dat loont. Volgens cijfers van GfK heeft minstens 35% van de bevolking in Nederland boven de 15 jaar wel eens een aankoop gedaan op Black Friday. Van deze groep deed 54% de aankoop online. Laat deze jaarlijkse gekte dus ook vooral niet voorbijgaan aan jouw webshop.

Geef je verkoopcijfers een boost

De voornaamste reden waarom jij ook een Black Friday sale moet houden op je webshop is een boost van jouw verkoopcijfers. De jacht naar korting maakt het publiek ontzettend hongerig en dat zie jij weer terug in jouw omzet. Zo behaalde de grootste webwinkel Van Nederland, Bol.com, afgelopen Black Friday (november 2017) de hoogste omzet in de geschiedenis van het bestaan van de online shop.

Daarnaast is meedoen aan deze koopjesdag een goede manier om de restanten van je huidige voorraad te lozen zonder al te veel verlies te draaien. Veel ondernemers verkopen deze restanten op Black Friday tegen de inkoopprijs. Zo heb je meer ruimte voor het nieuwe assortiment. Een andere goede reden om mee te doen aan deze dag is bekendheid rondom je webshop creëren. Door middel van aantrekkelijke kortingen krijg jij de kans om de aandacht te trekken van een geheel nieuw publiek en deze aan jouw webshop te binden.

Korting, korting, korting

Het mag duidelijk zijn dat Black Friday dus draait om de ontzettend aantrekkelijke kortingen. Maar hoe zorg je als eigenaar van een webshop dat je producten uit je assortiment verkoopt tegen een goede prijs zonder zelf al te veel verlies te draaien? Het is in ieder geval niet verstandig om een paar weken voor de start van Black Friday de prijzen van je goederen alsnog omhoog te gooien zodat je meer omzet draait. Bezoekers gaan online op zoek naar de beste koop via vergelijkingssites als Kieskeurig. Dan zijn de prijzen van jouw assortiment alsnog een flinke tegenvaller en slaat jouw doelgroep alsnog jouw webshop over. Tijdens Black Friday hanteren de meeste (web)winkels een korting van 20%, dit is ook wat het grote publiek onderhand verwacht.

Je kunt ook een aantal speciale acties toevoegen door producten (goederen waar je bijvoorbeeld echt vanaf wilt) aan te bieden voor de helft van de prijs of de inkoopprijs. Op deze manier houd jij alsnog een goede omzet over. Als je er echt zeker van wilt zijn dat je tijdens deze dagen geen verlies draait, is het ook verstandig om alvast berekeningen te maken voor de winstmarge.

Een andere manier om slim inkomsten te genereren, is affiliates toevoegen aan je website. Dit zijn links die verwijzen naar een andere webshop, bijvoorbeeld door middel van een advertentie. Doet de bezoeker via jouw link een aankoop in deze webwinkel, dan krijg jij een klein percentage uitgekeerd van het bestede bedrag. Voordat je zo’n link krijgt, moet je een aanvraag indienen en goed laten keuren. Dit gaat via partijen als Daisycon.

Maak je website klaar voor Black Friday

Als je alle prijzen duidelijk hebt, dan is het nog belangrijk om je website helemaal klaar te maken voor Black Friday. Je moet flink de handen uit de mouwen steken, dus begin op tijd.

Zorg voor een snelle website

Tijdens Black Friday moet je rekening houden met een flinke stijging van het aantal bezoekers op je website. Het kan voorkomen dat je site dit niet helemaal aankan. Zorg daarom dat jouw server bestand is tegen een groot aantal bezoekers op jouw website. De capaciteit van de server kan je vooraf al testen met tools als Blitz.io en LoadImpact.com. Is het alleen mogelijk om een bepaald aantal bezoekers tegelijkertijd te laten shoppen in jouw webwinkel? Zorg dan dat ze in een wachtrij worden geplaatst en maak dit inzichtelijk. Zorg bijvoorbeeld dat de bezoeker een scherm te zien krijgt met hoeveel mensen er nog in de wachtrij staan.

Een webshop heeft veel afbeeldingen op de website. Dit kan een negatieve invloed hebben op de laadtijd van de pagina zelf. Hiermee raak je de bezoeker kwijt. Maak daarom gebruik van tools als Compressor.io. Deze tool comprimeert je bestanden naar een kleiner formaat, zonder dat de kwaliteit van het beeld verloren gaat.

Verleid je publiek

Tijdens Black Friday kan je publiek rekenen op zeer aangename kortingen. Maar dan is het wel belangrijk om dit onder de aandacht te brengen. Promoot daarom ruim van tevoren je acties op social media en via nieuwsbrieven. Daarnaast is het verstandig om ook nog iets extra’s toe te voegen, zoals een gift bij besteding van een bepaald bedrag. Zo haal jij je bezoeker sneller over om nog een extra aankoop te doen. En vergeet niet dat er altijd een kans is voor upselling. Verkoop je kleding in je webshop? Laat de bezoeker dan zien welke items de look helemaal compleet maken. Om dit in te stellen, maak je gebruik van Beeketing.

insta shoppen

Promoot ook tijdens Black Friday zelf je acties op social media en stuur een paar uur voordat de sale begint een nieuwsbrief naar jouw abonnees. Gebruik hierbij ook een creatieve titel om te voorkomen dat jouw mailtje ‘verzuipt’ tussen de berichten van de andere aanbieders. De beste momenten om iets te posten zijn 0:00 uur, 6:00 uur, 15:00 uur en 21:00 uur. Logische tijdstippen, aangezien Black Friday hier in Nederland een gewone werkdag is en je publiek voor het werk, in de pauzes en na werktijd in de gelegenheid is om online te winkelen.

Een mobiele versie van jouw website

Hoewel in Amerika de meeste mensen vrij zijn op Black Friday, is deze vrijdag in Nederland een gewone werkdag. Maak je geen zorgen, als je echt goede producten en aantrekkelijke producten hebt doen deze mensen echt wel een aankoop. Maar dan wel vanaf hun mobiel snel tussen de werkzaamheden door, of tijdens de pauze. Zorg dan ook dat jouw website mobielvriendelijk is. Om dit te testen, voer jij de URL van je website in via de Google Search Console.

Maak speciale landingspagina’s

Black Friday is een ware koopjesjacht. Je publiek zal dan ook wat minder geduld hebben. Maak daarom speciale landingspagina’s waarop de aanbiedingen gelijk te zien zijn. Deel voor het gemak ook de producten op in categorieën.

Druk op de ketel

Sommige webshops trekken de sale van Black Friday door over het hele weekend. Bij andere webwinkels zijn de acties echt 24 uur geldig. Voeg daarom een countdown toe aan jouw website om dit inzichtelijk te maken voor jouw publiek. Zo kan jij ook een beetje druk op de ketel zetten en de extra bezoeker overhalen om een aankoop te doen.

Houd jij het hele weekend uitverkoop en is de eerste dag volgens jouw statistieken nog niet zo succesvol geweest? Dit is de keerzijde van de countdown op je website. Omdat de bezoeker nog even de tijd heeft om te beslissen, zal deze nog even wachten met de uiteindelijke aankoop. Vaak loopt het de laatste dag daarom storm.

Extra service

Om op te vallen tussen alle winkels die meedoen aan Black Friday, is het verstandig om extra service te verlenen. Het grootste gedeelte van alle online shoppers krijgen hun bestelling pas in de loop van de week binnen. Wees de concurrentie hierin een stapje voor en bied ook bezorging op zondag aan.

kado

Remarketing

Na deze dag kan het voorkomen dat er alsnog een aantal bezoekers items in het winkelmandje hebben geplaatst, maar nooit de bestelling heeft afgerond. Waarom dit zo is weet je natuurlijk niet direct, maar het is altijd goed om de klant daarom even weer op te zoeken. Dit kan via remarketing wat tot stand komt door middel van cookies. Remarketing kan je starten via Google, maar ook via Facebook of Instagram. Op deze manier krijgt de bezoeker reclame van jouw producten te zien in de zoekresultaten van Google of in de tijdlijn van Facebook.

Black friday cijfers

Na Black Friday komt Cyber Monday

Wil je niet meedoen aan Black Friday? Of ben je te laat met de voorbereidingen voor deze dag? Dan kan je alsnog je kans slaan op Cyber Monday. Dit is de maandag na Black Friday en valt dit jaar (2018) op 26 november. Deze dag is iets minder bekend als Black Friday, maar wordt door veel webshops wel gezien als het startsein voor de echte kerstverkoop. Zoals de naam al aangeeft, doen alleen webwinkels mee aan Cyber Monday. De fysieke winkels hanteren deze dag weer de normale prijzen. Grijp deze dag alsnog je kans om de concurrent een stapje voor te zijn.

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te…
Lees verder

Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten.…
Lees verder

Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er…
Lees verder