Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de winkeliers. Volgens cijfers van het CBS uit 2017 waren het aantal fysieke winkels de afgelopen tien jaar al afgenomen met 4,5%. Volgens deskundigen zal over tien jaar nog 85% over zijn van de fysieke winkels (vaak ook in combinatie met een webshop). Fysieke winkels die vaak overgaan in webshops verkopen voornamelijk kleding en elektronica. In de toekomst zullen we dan ook steeds meer ketens aantreffen die zowel in de winkel als online hetzelfde concept aanbieden. De reden waarom online winkelen steeds populairder wordt is naast het gemak ook de laagdrempeligheid: in een paar simpele klikken kan de consument het gewenste product vinden, online winkelen kan op elk tijdstip van de dag. Houd je fysieke winkel dus stevig staande en open ook een webshop naast je fysieke winkel. Enkele grote namen gingen je al voor!

Van winkel naar webshop

Voordat je gaat starten met een webshop, is het eerst belangrijk om je af te vragen wie je klanten zijn en hoe ze jouw online winkel gaan vinden. Hier kan je een specialist voor inschakelen, maar om te te bepalen wie je doelgroep nou precies is kan je ook antwoord geven op een paar gerichte vragen. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van je klanten? Mannen, vrouwen of allebei? Wat zijn hun interesses? En hoeveel hebben ze bijvoorbeeld te besteden?
Om online goed gevonden te worden, zijn er twee dingen belangrijk: SEO (hierover later meer) en een goede domeinnaam. Voor het claimen van je domeinnaam hoef je niet op zoek te gaan naar een spectaculaire nieuwe naam. Blijf juist dicht bij jouw eigen merk, dat is namelijk hoe je bekend staat bij jouw doelgroep. Is de domeinnaam met de naam van jouw winkel in combinatie met .nl al geclaimd? Dan kan je ook een aantal extensies proberen (.eu, .com, .net). Als het gaat om een domeinnaam eindigend op .nl en deze is al bezet, dan kan je via WhoIs proberen te achterhalen wie de eigenaar is en deze benaderen om het domein over te kopen.
Hierna is het tijd om producten aan je webwinkel toe te voegen. Ga niet gelijk allerlei nieuwe producten inslaan, maar begin juist met de succesnummers. Kies om te starten de honderd meest succesvolle producten uit je assortiment toe aan je webwinkel. Wanneer dit eenmaal loopt, kan je beetje bij beetje het online aanbod uitbreiden. Zorg ook dat deze producten beschikbaar zijn én blijven in je fysieke winkel.

winkel

Focus je op de klantbeleving

In je fysieke winkel kan je zorgdragen voor een positieve klantbeleving door de ruimte en displays mooi in te richten, de klanten aan te spreken en te zorgen voor iets extra’s zoals een sample bij een aankoop. Online heb je niet de mogelijkheid om je klant op deze manier aan te spreken en iets extra’s toe te stoppen, maar er zijn zeker genoeg opties om ook online te zorgen voor een unieke klantbeleving. Laat het gezicht achter de webshop zien, zo kom je ook een stuk betrouwbaarder over. Maak een pagina aan op je webshop en vertel iets over jezelf. Laat je gezicht ook zien op social media en deel regelmatig wat er achter de schermen gebeurt. Zo kan je doelgroep zien wie er achter de toonbank van je online winkel staat.

Je product in tekst en beeld

In een fysieke winkel krijg de gelegenheid om de producten goed te bekijken, aan te raken en te passen als het bijvoorbeeld om een kledingstuk gaat. Bij een webshop wordt dit wat lastiger. Geef je publiek dan ook een duidelijke impressie van het artikel door voldoende en duidelijke productfoto’s te plaatsen. Deze kan je vaak opvragen bij de leverancier, maar het is natuurlijk ook mogelijk om deze zelf te (laten) maken. Bewegend beeld doet het overigens ook erg goed. Dit leent zich uitstekend om te delen op bijvoorbeeld Instagram of Facebook. Vermeld bij alle producten ook duidelijk de specificaties. Maak het geheel compleet met een eigen productbeschrijving. Wanneer dit te veel werk is, kan je op zoek gaan naar een tekstschrijver.
Als winkelier kan je vragen over je producten en retouren verwachten. Besteed daarom ook voldoende aandacht aan je klantenservice. Maak daarom een duidelijk planning, zodat je ook na sluitingstijd online bereikbaar bent voor je klanten. In dit geval kan het verstandig zijn om ook voor deze taken iemand in te huren. Klanten verwachten tegenwoordig namelijk binnen een paar uur antwoord als ze hun vraag via social media stellen. Doen ze dit via de e-mail, dan is antwoord na twee dagen al vrij aan de late kant. Wanneer je een grotere doelgroep wil bereiken met een webshop naast je fysieke winkel, is het dus belangrijk om ook deze relaties goed te onderhouden.

product

Teksten en navigatie

Dan moet je nog voldoende aandacht besteden aan SEO. Dit draagt bij aan je online vindbaarheid. Doe uitgebreid research naar de belangrijkste zoektermen (of schakel een specialist in) en verwerk dit in je teksten. Zorg voor een duidelijke navigatie van je website en maak voor elke categorie een aparte pagina aan. Unieke productomschrijvingen spelen ook een belangrijke rol op het gebied van SEO. Om nog even in te haken op bovenstaande, soms is het niet altijd mogelijk om zelf aan de slag te gaan met je productomschrijving of om hier een professionele schrijver voor in te huren. Bijvoorbeeld als het gaat om honderden teksten en je hebt een klein budget. In dit geval is het verstandig om een overzicht te maken van je producten en in de tekst de naam en categorie van het artikel te vermelden wat het precies is (in je eigen woorden) en welke functies het heeft. Eventueel kan je in je eigen woorden nog wat extra informatie geven. Maar hou het eerst simpel, de rest komt later wel. Dat je website goed is ingedeeld met duidelijke landingspagina’s (vergeet ook de metabeschrijvingen niet) en verder een eenvoudige navigatie heeft is in ieder geval zeer belangrijk. Check ook regelmatig wat de laadtijd is van de pagina is van je webshop.

Hoe bepaal je de prijzen?

Je fysieke winkel en je webshop zijn met elkaar verbonden. Zorg daarom dat de prijzen van de producten in je online winkel niet te veel afwijken met die in je fysieke winkel. Kijk naar wat de meest gunstige prijs is inclusief verzendkosten en de tijd die je nodig hebt om de bestelling te verwerken. Hierbij is het ook verstandig om research te doen naar wat de meest gunstige manier is om de producten te versturen. Pak je de bestellingen zelf in en breng je het daarna naar een postpunt? Of laat je het afhandelen door een fulfilment bedrijf? Lees in dit geval ook eens de pagina’s over Verzending & Retouren en Fulfilment.

Een webshop naast je fysieke winkel, wat zijn de voordelen?

Een webshop naast je fysieke winkel is dus dé manier om een grotere doelgroep te bereiken. Maar ook hier zal je voldoende tijd en aandacht aan moeten besteden. Wat maakt het verder nog de moeite waard om een online winkel op te zetten naast de fysieke variant?

Je doelgroep kan altijd en overal je producten bestellen. Stel, je kiest er zelf voor om niet mee te doen aan koopzondag. Dan is het voor je publiek nog steeds mogelijk om online een bestelling bij je te plaatsen.
Als eigenaar kan je experimenteren met een uitbreiding van je assortiment. Koop een klein gedeelte in en kijk of het aanslaat. Wanneer dit goed scoort, kan je het ook uitbreiden naar je fysieke winkel. Wanneer je weinig ruimte in je winkel hebt, is een fulfilment bedrijf overigens ook een handige optie voor het uitbreiden van je assortiment. Jij hoeft in dit geval de producten niet op te slaan.

Extra service. Je kan ook je webshop combineren met je fysieke winkel. Bijvoorbeeld door de producten online te bestellen en te laten afhalen in de winkel. Veel grote winkelketens bieden deze optie aan. Het grote voordeel voor de klant is dat ze zeker weten dat het product niet uitverkocht is.
Door gebruik te maken van de juiste tools kan je heel eenvoudig je verkopen bijhouden en welke artikelen het beste scoren.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op